In deze review kan de lezer kennismaken met een van de nieuwe topmodellen uit het leveringsprogramma van SME. Het is een eervol genoegen om deze SME Model 35 draaitafel te mogen ontvangen in de luisterruimte en op deze manier te mogen presenteren. Het geeft een beetje het gevoel een guest experience manager te zijn die een reis begeleidt naar het betere analoge geluid.
De hifi-markt voor draaitafels kende decennialang de dominante platenspeler in een rechthoekige houten of kunststof plint met of zonder subchassis. Voor het gemak maar even het type Thorens 145 of Sony PS-X40. Daarnaast ontstonden modellen die vaak mechanisch gezien een hoger niveau van engineering hadden en een afwijkende vormgeving. Denk aan de Micro Seiki SX-8000 en RX-1500, de Kenwood L-07D, de Sony PS-X9, de Garrard 301 en Thorens TD124 (al heel vroeg), de Technics SP-10 en de Walker. Moderner exemplaren zijn dan afkomstig van TechDas, Pluto, EMT (nieuwe 928), Bergmann, Thales, Döhmann, Transrotor en uiteraard SME.
Bij toonarmen is eenzelfde ontwikkeling. De klassieke platenspeler kwam standaard met een toonarm die een erg gemiddelde kwaliteit had. Toch had elke Japanse, Amerikaanse en Europese fabrikant wel een enkele toonarm die een betere kwaliteit bood. Bij de los verkrijgbare vintage exemplaren van (soms) betere kwaliteit horen bijvoorbeeld de beroemde Sony PUA-286, Stax, Audio Dynamics, Micro Seiki, SAEC, FR, Mayware, Grace, Acoustical, Dynavector, Acos Lustre en de Ortofon AS-212.
In de jaren negentig kwam er ook aandacht voor 'design'. Bij hifi-producten werd in het algemeen meer nagedacht over vormgeving. Platenspelers kregen toen ook een zeker bling-bling gehalte. De betere toonarmen kwamen ook van SME. In tegenstelling tot de hierboven genoemde exemplaren kent vrijwel iedereen de producten van SME. Er zijn enorme hoeveelheden van bijvoorbeeld de 3012, 3009, IV en V gebouwd.
Waarschijnlijk zijn de SME-toonarmen de meest bekende en populaire in de markt, maar absoluut behorende tot het beste dat beschikbaar was en is. Vintage toonarmen zijn nog steeds te vinden en er worden ook veel nieuwe exemplaren gebouwd. De prijzen voor zowel vintage als nieuwe toonarmen en draaitafels zijn flink gestegen. Het is een interessante vraag of al die nieuwe producten fundamenteel beter presteren dan sommige exemplaren van vroeger. Sommige lezers zullen Cadence Audio Group nog wel kennen. Dit bedrijf kwam 32 jaar geleden met een reeks elektrostatische hybride luidsprekers die ook beschikbaar waren in Nederland.
Cadence is historisch gezien de eigenaar van veel bedrijven in de maak-industrie en geen investeerder. Ze hebben een hifi-retail keten (London, Pune en Bangalore) in de vorm van de Audio Lounge brand. Daarnaast zijn ze voor honderd of vrijwel honderd procent eigenaar van bedrijven in de audio. Waaronder SME, twee Nederlandse fabrikanten, Garrard, Loricraft en Spendor.
De sterren
Voor deze review gaat de Pro-Ject even aan de kant en wordt naar de sterren gegrepen. De queeste van een review over draaitafels is altijd om het meest perfecte analoge geluid te krijgen. Dat lijkt af en toe een beetje op de long run met de zachte banden. Maar iedereen die serieus (op topniveau) met draaitafels bezig is weet dat de weergave net zo stil en schoon is als van digitaal en vaak (nog) beter. Het is levendiger, nodigt uit tot meer betrokkenheid en heeft zo'n fraaie en rijke ruimtevullende dimensie.
Het is de lezer misschien niet opgevallen, maar converters kunnen best erg saai en 'technisch' klinken. De discussie over digitaal versus analoog zal wel eeuwig doorgaan, net als het gezeur over buizen versus solid state. Als recensent of anderzijds werkzaam in de audio-industrie heb je af en toe het voorrecht om topsystemen met elkaar te kunnen vergelijken. Het is pas heel recent dat digitaal analoog begint te naderen.
Wie de nieuwe Master Fidelity NADAC-converter zou vergelijken met de SME Model 35 zal toe moeten geven dat het een close match is. Laten we gaan luisteren naar wat de SME Model 35 met Vi-toonarm en de Clearaudio Titanium V2 cartridge kunnen presteren.
Opbouw
De 35 komt in een houten krat met een gewicht van 70 kilo. Het exemplaar dat hier in de luisterruimte arriveerde kwam rechtstreeks uit de UK en was splinternieuw. De 35 is 'on the edge' ontworpen en gebouwd. Elk onderdeel van de draaitafel en van de nieuwe Vi-toonarm voldoet aan zeer strenge specificaties. De toleranties zijn extreem klein. We hebben de draaitafel als team opgebouwd, teneinde inzicht te krijgen in de werking en de uitdagingen die je tegenkomt. Dus met Kerry St. James van SME, Michel van den Berg namens de importeur, ondergetekende en met een video hotline naar de fabriek in de UK.
De procedure bestaat uit het assembleren van de draaitafel en het afstellen daarvan, de montage van een cartridge in de toonarm en het afstellen van de Vi-arm die, af fabriek, al is voorgemonteerd op het chassis. Tenslotte het aansluiten van de speed control unit en de power supply en natuurlijk de kabels naar de phonoversterker. Omdat de 35 vrijwel gebouwd is op de grens van wat mogelijk is, moeten de afstellingen van de draaitafel ook binnen marges van nog geen tiende millimeter kloppen. Anders werkt het simpelweg niet. Dat was dan ook de grootste uitdaging en uiteindelijk werd er een soort work around gevonden om de twee meest kritische afstellingen goed te krijgen.
Door omstandigheden, oftewel de loop van de geschiedenis, heeft uw recensent langdurig gewerkt met vrijwel alle SME-producten. Door de enorme gebruiksvriendelijkheid en de voortreffelijke handleiding is het afstellen van een SME V-arm geen rocketscience. Er is maandenlang samengewoond met de SME Model 35. Als je lang samenwoont leer je elkaar kennen. Er is in die tijd een analyse gemaakt van het mechanische deel van deze draaitafel om te kunnen ontdekken waarom die afstelling nou zo kritisch is en hoe je een procedure kunt volgen om dit snel voor elkaar te krijgen. Feitelijk heel logisch en begrijpelijk.
De vaste headshell van de Vi heeft twee gaten voor de bevestiging van de cartridge en dus geen sleuven. De gewenste overhang wordt gevonden door de arm te verschuiven in de toonarmbasis. Je hebt daar een alignment protractor voor nodig. Voor die instelling zijn verschillende curves beschikbaar, zoals de Baerwald, Stevinson en Löfgren. Allemaal met voor- en nadelen. De Vi-arm heeft een groot aantal instellingen. Deze arm (in de eerdere V-versie met de armtube van magnesium) is bekend in de luisterruimte, net zoals een aantal verschillende SME-draaitafels uit de vorige generatie. Het opbouwen en afstellen van de 35 en de Vi-arm is geen klus voor de consument. Het vraagt om veel vakkennis van de dealer waar deze draaitafel wordt gekocht. SME geeft ook duidelijk aan dat de 35 geen tweak-machine is. Na het nauwkeurig volgen van de hele set up, biedt de 35 de optimale prestatie.
SME heeft met de 35 een zo neutraal mogelijk 'klinkende' draaitafel ontworpen. Feitelijk de ideale analoge bron. De verantwoordelijkheid daarvoor houdt op bij de RCA-uitgangen naar de phonoversterker en de stekkertjes in de headshell waar een cartridge aangesloten wordt. Als gebruiker kun je de essentie van de 35 om zeep helpen met een foute keuze voor de cartridge en het achterliggende audiosysteem. Er zijn ook geen geheimen om uit deze draaitafel een nog beter geluid te krijgen. Volg gewoon nauwkeurig de instructies van de fabrikant en van de gekozen cartridge.
Sommigen zullen opmerken dat je aan een draaitafel wel kunt tweaken. Tja, vroeger werden plinten wel eens volgestort met bitumen of beton of werd de draaitafelmat vervangen door iets biologisch gemengd met meteorietstof. Een enkele keer werkt het echt, zoals het bouwen van een betere plint voor een 301, 124, L75, de A.R.Sugden Connoisseur type B of de SP10.
Wie geen zin heeft om plinten te bouwen, de resonanties daarvan te berekenen en de juiste materialen te zoeken, zoals Shindo dat doet, kan beter een draaitafel kopen die af-fabriek al op een hoog niveau presteert.
Het samen opbouwen van deze draaitafel was een inspirerende en bovenal leerzame ervaring. Er ontstaan nieuwe inzichten en je leert verder over het waarom achter die hele techniek. Consumenten kopen bijvoorbeeld een nieuwe cartridge voor hun draaitafel. Je berekent dan uiteraard eerst of die cartridge een optimale match vormt met de toonarm. Toch komt het eindresultaat niet altijd overeen met wat de berekening leert.
Dat is merkwaardig. Een oorzaak is misschien dat de fabrikant van een toonarm of cartridge ook niet altijd de exact goede cijfers voor de effectieve massa en compliance geeft. Er staat soms alleen 'compliance'. Maar je hebt de dynamische compliance nodig, gemeten bij de juiste naaldkracht. Soms vind je een werkelijk sublieme match, terwijl de berekening aangeeft dat de combinatie minder optimaal is.
Info SME Model 35
De SME Model 35 zit net onder het topmodel SME Model 60 en is ontwikkeld vanuit de Model 30. SME heeft de afgelopen jaren het complete pakket aan draaitafels vernieuwd. Oudere modellen (15, 20 en 30) worden nog op speciaal verzoek gemaakt in de vorm van de Legacy Series. SME is een industrieel bedrijf dat aanvankelijk schaalmodellen van race-auto's bouwde en vervolgens, en nog steeds, onderdelen voor de militaire industrie, voor wetenschappelijke doeleinden, de medische sector, voor de Formule 1, voor de luchtvaart (oa. Rolls Royce), voor een fabrikant van schrijfinstrumenten (Parker) en de ruimtevaart.
In 1959 bouwde Alastair Robertson-Aikman een pickup-arm voor zichzelf en dat werd een groot succes. De productieversie hiervan werd de 3009 Series 1 en die was in die tijd zeer populair in combinatie met een Ortofon cartridge en 124-loopwerk. Uw auteur heeft de SME Series 1 (met een verkeerd geplaatste en indertijd optionele dwarsdrukcompensatie) op de foto gezet met op de achtergrond een moderner SME 3012.
SME is feitelijk een engineering-company die producten maakt van een perfecte kwaliteit en uiterste precisie. De fabriek in Steyning staat daarom vol met computergestuurde CNC-machines, freesapparatuur, draaibanken en een zeer geavanceerde precisie meetbank. Daarnaast systemen om in alle mogelijke kleuren te kunnen anodiseren en plating aan te kunnen brengen. Letterlijk alles wordt in eigen huis ontworpen en gebouwd.
Er zijn niet zoveel bedrijven in de audio die apparatuur op dit extreem hoge niveau bouwen. SME-producten gaan honderd jaar mee. De SME V-toonarm wordt, vooral door de Britten, gezien als een van de beste die er is. Natuurlijk met enig chauvinisme, maar misschien is dat wel waar. SME bewijst dat je voor een acceptabele winkelprijs een toonarm kan bouwen die alle belangrijke instellingen kent, super gebruiksvriendelijk is, van een ongekende bouwkwaliteit is en enorme geluidsmatige prestaties neerzet. Hoe kan het dat andere fabrikanten daar drie tot tien keer zoveel voor vragen? Aan SME-systemen hangt een prijskaartje, maar dat neemt nog geen erg extreme vormen aan. De Model 8 biedt al topkwaliteit, biedt geavanceerde resonantiecontrole, komt onder andere in een witte en daarmee geliefde kleurstelling en is voor een echte vinylist bereikbaar. Vergelijk deze draaitafel maar eens met andere merken in deze prijsklasse.
De SME Model 35 heeft geavanceerde resonantiecontrole. In principe hetzelfde als in de Model 60, maar met kleine verschillen omdat de massa van de 60 groter is. De drie kolommen hebben ontkoppelde verstelbare voeten die zorgen voor multipoint isolatie. De voeten isoleren dus zelf al. De suspensie werkt nu zowel in het verticale en horizontale vlak. Het is feitelijk dezelfde suspensie als in de 20 en 30, met de bekende rubberbanden.
Het lager kent een zogenaamd 'damping bath' (zie foto). Tijdens de productie van Model 35 en Model 60 wordt deze structuur gevuld met silicone olie waarin de zogenaamde bearing shaft/sleeve zich bevindt. Naast de rubber suspensie en de voeten is dit bath de derde techniek om resonanties te dempen. Daar speelt verder de 'iso-damp' oppervlakte van het plateau een belangrijke rol in en het record-clamp systeem. Het hoofdchassis en subchassis zijn akoestisch gezien geoptimaliseerd. Het zijn niet zomaar twee platen aluminium die je bij elkaar veegt. Die platen hebben aan de onderkant ook inlays van kunststof. Die bepalen ook het resonantiegedrag. Het eindresultaat is dat de interface tussen de groef en de stylus/cantilever vrij is van externe en interne resonanties.
Wie verstand heeft van zaken weet dat het resonantiegedrag ook afhankelijk is van de vorm en de afmeting die een onderdeel krijgt. Materialen hebben ook een zogenaamde dempingscapaciteit. Die is omgekeerd proportioneel aan Young’s modulus. Ook in het plateau van de 35 zitten inlays van kunststof. Het zijn allemaal factoren die een rol spelen en als je kunt ontwerpen en meten, zoals ze dat bij SME kunnen, dan krijg je volledige controle over het resonantiegedrag. Net als de 20 en 30 is de 35 een dual plinth design teneinde te realiseren dat de naald alleen de geluiden uit de groef oppakt. Zoals gezegd kun je een beetje spelen met verschillende cartridges, maar je wilt absoluut niet dat een draaitafel met een eigen soundje komt. In feite hebben de beide delen van de plint verschillende dichtheden op verschillende plaatsen om de resonanties te dempen.
De 35 heeft een zware constructie en is eigenlijk een compactere 60 in de vormgeving van de Model 15, maar met een heel moderne look. De luxe finishes zijn Gunmetal en een geanodiseerde blauwe kleur (Midnight Blue), maar standaard ook beschikbaar in zwart en grijs. De 60 is, los van de standaard afwerkingen, daarentegen in one-off kleuren te krijgen op basis van klantspecificatie. Het is zelfs mogelijk om de naam van de klant in de plint te laten graveren. De zeer geavanceerde meetapparatuur bij SME kan dan laten zien welke invloed dat heeft op het geluid. Ook als je een ander schroefje in de toonarm zou plaatsen heeft dat invloed op het geluid en kan SME dat meten.
De 35 heeft een AC-motor met snelheidsregeling. Er is een signal processing generator die twee sinusgolven maakt met controle over de frequentie, de amplitude en de fase. De speedgenerator heeft een geheugen. Als je als snelheid 33.5 toeren instelt, dan onthoudt het systeem dat. De nieuwe Vi-toonarm (i=improved) heeft een tube van polymer resin uit een enkel stuk. De resonantie is daarmee veel lager dan van de klassieke V-arm met een magnesium tube. De vorm zorgt voor meer rigiditeit en demping van resonanties.
De response is dan ook heel lineair. Ook de tracking is beter. De 35 is in feite compact en vraagt weinig ruimte in een kamer waar ook geleefd wordt. Hoewel feitelijk elk product een compromis is, zijn er voor de 35 maar weinig compromissen gesloten. Hoever kun je nog gaan en leidt dat dan tot een significant beter geluid? Soms kunnen veel duurdere en soms ook voordeliger draaitafels op een enkele eigenschap nog net een streepje verder gaan. Uw recensent heeft altijd enige terughoudendheid als iemand roept dat een draaitafel die drie ton kost enorm veel beter is. Enig relativerend vermogen siert de mens.
Info Clearaudio
De Clearaudio MC Titanium V2 maakt deel uit van de nieuwe range cartridges. Er is een body van titanium, 24-karaat gold coils, een boron cantilever, perfecte onderdrukking van resonanties en het bekende twaalfvingerige platform dat niet alleen voor de sier is, maar bovenal resonanties onderdrukt. De cartridge heeft een prime line stylus (micro HD) en weegt acht gram. De tracking force is 2.8 gram. De opgegeven compliance bedraagt 15?/mN, is dus medium en moet gaan matchen met de SME Vi, die geschikt is voor high compliance cartridges. De CBS-meetplaten gaven niet aan dat deze match verkeerd is.
Luisteren
Als het over luisteren gaat, dan komt altijd wel de opmerking dat geluidskwaliteit iets subjectiefs is. Dat is absoluut niet waar. Geluidskwaliteit wordt bepaald door een set van scores op geluidsmatige eigenschappen. In principe is er maar een enkele set met scores die de hoogste geluidskwaliteit bepaalt. Luisteren is trouwens een vak dat je kunt leren. Als luisteraar of fabrikant van audio-apparatuur heb je ethisch gezien geen enkel recht om te gaan rommelen met die scores om je eigen sound te maken. Dat is respectloos naar de artiest, dirigent, mastering engineer, componist, opnametechnicus en producer, maar feitelijk ook naar hoe geluid zich in werkelijkheid voordoet. Een probleem is dat live-geluid geen rechtspersoon is die de overtreders bij justitie aan kan melden. Lucebert heeft daarover gezegd dat alles van waarde weerloos is.
SME begrijpt heel goed dat een broncomponent alleen moet laten horen wat op de geluidsdrager staat. Het hele basisidee achter de ontwikkeling van de SME-producten is simpelweg om een bron te ontwerpen die alleen laat horen wat er op de plaat staat. Het idee dat geluidskwaliteit objectief te bepalen is, is niet nieuw. Harry Pearson kwam al met een systeem van geluidsmatige eigenschappen waarmee de geluidskwaliteit te duiden is.
Het is soms alleen moeilijk om die eigenschappen te kwantificeren. Je hebt vaak te maken met een statistisch ordinale schaal. Daarnaast kun je bepaalde eigenschappen wel degelijk meten en een waarde geven. Andere eigenschappen zijn lastig om te meten en het is sowieso moeilijk om metingen te relateren aan wat je dan geluidsmatig beleeft. Ook THX heeft een systeem om geluidskwaliteit vast te leggen in een reeks eigenschappen met meetwaarden. De bedoeling is om filmgeluid overal identiek te laten klinken.
Om de 35 te kunnen beluisteren is een dag voor het arriveren van deze draaitafel een systeem opgebouwd in de luisterruimte dat het neutrale karakter van de 35 niet onderuithaalt. Het is nu mogelijk om twintig platen te bespreken en op te merken hoe de toeters en bellen op elke plaat presteren. Wellicht is het beter om meteen te focussen op wat de 35 echt doet. Je hoort wel eens iemand zeggen dat zijn of haar draaitafel elke plaat goed doet klinken. Dan heb je echt een probleem. Dat betekent dat er vervorming is die de draaitafel een vergevingsgezind karakter geeft. Dat is wat de 35 absoluut niet doet. In die zin is het een onderscheidend meetinstrument. Je hoort alleen wat in de groef staat. En goede opname en persing raakt alle grenzen van je voorstellingsvermogen en een slecht exemplaar valt gewoon door de mand.
Het was en is in de luisterruimte een sport om wereldwijd de allermooiste platen te scoren. Er kwam dan af en toe een partijtje binnen uit Amerika. Twintig jaar geleden verdwenen die dan in het archief, want de andere verplichtingen des levens hadden prioriteit. Enige weken geleden een paar dozen met platen uit het archief gehaald en daar scan je dan snel doorheen. Soms vind je dan iets uitzonderlijks.
Zoals Symphony No3 van Saint-Saëns met het Chicago Symphony Orchestra en Daniel Barenboim (DGG 2530 619). Een geweldige plaat die alles belicht waar de 35 in excelleert. Een mega-stage met een enorme transparantie, diepte en hoogte. Een fantastische klank, rust, een enorme snelheid en gigantische dynamiek. Maar ook de detaillering, de subtiliteit, het laag, de integriteit en coherentie. Dat is ook waarneembaar op het Proprius-label (prop7763). Het orgel in de Stora Tuna Kyrke heeft een zestal 16-voet registers. De laagste tonen hoor je niet, maar die zijn voelbaar in de luisterruimte. Dat is een heel bijzondere beleving.
De originele Amerikaanse persing van 'Mess of Blues', met Johnny Hodges en Kenny Burrell slaat alles. Kan ook niet anders. Opgenomen in 1963 in New York city met Phil Ramone achter de knoppen en Creed Taylor voor de productie (Verve V/V6-8570). Alleen al de geweldige dynamiek waar Wild Bill Davis, op het orgel, mee binnen komt zetten. De energie en messcherpe focussering.
Als je het hoort geloof je niet dat zoiets uit een plaat kan komen. Wie een van de meest spectaculaire blues-tracks wil beleven kan Soulesson draaien van John Handy op 'Excursion in Blue'. Die gaat echt door het dak op de 35. Music On Vinyl komt rond augustus met exclusieve Elvis Presley-uitgaven. Die draaien hier al in de luisterruimte en klinken zeer goed.
Bijvoorbeeld 'Elvis Sings...', een compilatie met covers van The Beatles, Bee Gees enzovoorts. Een plaat in een bundel van drie stuks, gelimiteerd tot 500 exemplaren, dus voer voor de verzamelaars. De gehaalde geluidskwaliteit zegt ook iets over de Clearaudio cartridge. De Goldfinger is hier redelijk bekend, maar de vraag was of de Titanium kon samenleven met de SME. Het zal de lezer wellicht bekend zijn dat ondergetekende niet per definitie een fan is van een aantal MC-cartridges. Veel daarvan zijn gekleurd en te subtiel en soft in het hoog. Zo klinkt livemuziek niet. Sommige MM-exemplaren klinken realistischer.
De Clearaudio is echter zeer overtuigend. Realistisch hoog, een sublieme doorgifte van klank uit de opname en neutraal. De cartridge kwam hier nieuw uit de doos. Speelde meteen al op hoog niveau, maar de dynamiek bleef achter. Dat bleek dus een kwestie van inspelen. Het verbeterde van dag op dag. Het mooie van deze Titanium is dat je zowel klassiek kunt spelen, waar alle klankkleuren en subtiele details van een orkest worden belicht, maar ook jazz, pop en snoeiharde dance-music.
Bij SME-platenspelers wordt altijd de 'black background' genoemd. De SME's hebben inderdaad geen mechanische bijgeluiden. Als je rumble hoort is dat simpelweg de ingebakken rumble van platen of bijgeluid afkomstig van het gebruikte vinyl. Om dat vast te stellen werden een aantal Japanse persingen op het beroemde rode vinyl van Toshiba uit het archief gehaald. De kwaliteit van het Japanse vinyl is over het algemeen zeer goed en het rode vinyl vormt de top. Bijvoorbeeld Hello Dolly van Louis Armstrong op het Japanse Kapp-label en op rood vinyl gemaakt bij Toshiba. Als je de versterker flink openzet en je luistert op de momenten dat de naald in de inloopgroef is, tussen tracks of in de dead wax, dan is het extreem stil.
Die 'black background' leidt tot een misschien wat vreemde waarneming. De beleving van uw auteur met de 20 en 30 series draaitafels van SME is dat die black background een soort karakter heeft dat waarneembaar is. Moeilijk te omschrijven, maar het lijkt op een soort 'koelte'. Je zou kunnen opmerken dat je een klein beetje hoort dat je naar een SME luistert. De 35 heeft dat niet.
Los van de enorme kwaliteiten van een 20 of 30, lijkt de 35 een stukje neutraler. Er wordt niet ingeleverd op warmte en sfeer uit de opname. Wellicht ook deels een bijdrage van de nieuwe Vi-arm. Het is in ieder geval lastig om een klankmatige eigenschap toe te schrijven aan de 35 of kleuring te herkennen. Het is niet aanwezig en je hebt continu het idee dat je direct en alleen hoort wat in de groef aanwezig is. Het valt ook op dat het geluid erg zuiver blijft, zelfs in de groeven dichter bij de spindle. De afgelopen maanden heeft hier digitaal van absolute topkwaliteit geklonken. Toch presteert analoog vanaf de 35 beter. Het is moeilijk om zeer exact aan te geven waar die verschillen nou zitten, maar het is onmiskenbaar te beluisteren.
Epiloog
Op een goede platenspeler klinkt elke plaat totaal anders. In klank, ruimtelijke organisatie, afmetingen, dynamiek enzovoorts. Slechte spelers en slechte converters voorzien elke plaat of cd van een soort eenheidssound. Er kan nog een lijstje gemaakt worden van platen die spectaculair presteren. Bijvoorbeeld 'Blue Train' op het Blue Note label of de spectaculaire en ongelofelijke presentatie van Inception (Dave Holland op 'Lifecycle', ECM). Denk ook aan de innemendheid, broosheid en sfeer als Michael Jackson de openingssong (Something in the Dark) van de ET-soundtrack zingt. Van Frank Sinatra die My Way zingt word je echt stil. Dat geweldige podium en dynamiek.
Er wordt hier met enorm veel plezier teruggedacht aan de zomerse fling met de SME Model 35. Het is een state-of-the-art product, een investering voor het leven, een toppunt van precisie en bouwkwaliteit, met een uitzonderlijke en realistische geluidskwaliteit en elegant om te zien.
Kan het dan nog beter? Het zou kunnen dat sommige producten op details wellicht een streepje hoger scoren. Bijvoorbeeld de Model 60. Soms voor een significant hogere investering. Wie die extra kwaliteit wil bewijzen zet zo'n draaitafel maar hier in de luisterruimte. Wie realistisch denkt, denkt in termen van prijs-kwaliteitverhouding. De 35 heeft een prijskaartje, maar er blijft weinig meer te wensen over. Een fling is meestal van korte duur en vaak wat minder serieus. Deze was echter zeer serieus, blijft in gedachte en smaakt naar meer. Dit is analoge weergave op een zeer hoog niveau. Sommige platen klinken echt magisch. Nu nog even wat geld witwassen....
SME Model 35
Vanaf 37.500 euro | www.dendaudio.nl
39.500 euro voor deze versie in 'gunmetal'
Beoordeling 5 / 5