Op de lijst van deelnemers waar tijdens DAE 2024 een HiVisit afgelegd moest worden stond ook de naam Medallic Acoustics. Die doet bij de meeste bezoekers waarschijnlijk niet meteen een belletje rinkelen, maar de man achter de naam Medallic Acoustics is Cyriel Hoenen. Binnen de branche is hij bekend als auteur van een aantal artikelen in een Nederlands hifi-magazine, maar tijdens DAE ontpopte hij zich tevens als een groot muziekliefhebber en als getalenteerd luidsprekerbouwer. Dat laatste doet hij vooralsnog niet beroepsmatig, hij verdient de kost als verpleegkundige in een hospice. We waren benieuwd waarom hij onder de naam Medallic Acoustics deelnam aan DAE.
De match met Soulnote
We vonden Cyriel en zijn forse, prachtig gebouwde Model One luidsprekers tijdens de zaterdag van de show de ruimte van Quad-raad, de Benelux-agent van onder andere het Japanse merk Soulnote, waarvan de A1 versterker en de S3 SACD-speler het hart van het demo-systeem vormden. De man achter Quad-raad is Theo Wubbolts, óók een zeer bekende naam in de vaderlandse hifi-journalistiek. We spraken Theo later die dag en hij vertelde ons dat hij de samenwerking met Cyriel meteen zag zitten: “Hij is een muziekman, geen apparatenman!”
Cyriel zei daar zelf over: “De match met Soulnote was voor mij interessant, omdat ik vind dat hun ontwikkelfilosofie heel goed aansluit bij die van mij. Ze hechten meer waarde aan de muziek en de geluidskwaliteit dan aan meetresultaten en specificaties. De graadmeter moet de muziekbeleving zijn, en hoe langer je met audio bezig bent, hoe meer je dit bevestigd krijgt en ervaart dat de theorie lang niet altijd klopt met de praktijk. Door te durven afwijken kun je ontdekkingen doen, en wat een goed resultaat oplevert, dat hou je vast. In het begin denk je dat je te eigenwijs bent, maar uiteindelijk kun je wel het onderscheid maken met jouw unieke idee. Ik was al jaren bezoeker van audio-shows zoals het Dutch Audio Event, en al die tijd werkten de muziek en de sfeer zodanig op mijn gevoel, mijn gedachten en de drijfveer om anderen te willen laten genieten van mooie muziek, dat ik me vastberaden ten doel stelde om ooit als exposant op deze show te gaan staan.”
Positieve feedback
De Medallic Acoustics luidsprekers dienden tijdens deze show dus primair om de potentie van de Soulnote-apparatuur over te brengen naar het publiek. Ze kunnen in principe beschouwd worden als een concept-luidspreker, gebouwd volgens de filosofie, de ervaring en de expertise van Cyriel. Er was tijdens de show echter verrassend veel positieve feedback, zo vertelde hij ons na afloop via de mail. En wanneer er een enkeling was die minder enthousiast kon worden, kon hij dat begrijpen en gemakkelijk voor lief nemen.
“Het is gewoon onmogelijk om een luidspreker te maken die voldoet aan de behoeften van iedere luisteraar. Je bent in feite bezig met een emotionele beleving, waar eigenlijk niemand identiek in is. Zolang er verschillende typen mensen zijn, zullen er dus ook verschillende typen audiosystemen bestaan.”
Hij ziet binnen de hifi dan ook veel overeenkomsten met zijn beroep als verpleegkundige: “Met sommige patiënten kun je helemaal geen klik hebben en met sommige patiënten juist wél. Dat moet je kunnen relativeren en daar moet je niet geforceerd iets in willen veranderen. Dat gaat ook niet, want dan hou je het ook niet meer bij jezelf. Wat het speciaal maakt, en waar je de gedachte ‘hier doe je het allemaal voor’ bij kunt krijgen, is dat je de bijzondere momenten mee kunt nemen en laat bijdragen aan waar je voor staat en wat je wil uitstralen. En als je eenmaal door hebt hoeveel je eruit kunt halen, ga je er vanzelf ook meer in steken.”
Luisteren naar de Medallic Acoustics Model One
Cyriel heeft een zeer doordachte manier van demonstreren. Korte stukken, in allerlei stijlen, die goed laten horen waar het systeem (inclusief zijn luidsprekers) toe in staat is. De muziek die hij kiest ligt redelijk gemakkelijk in het gehoor, maar hij vermijdt bewust de uitgekauwde ‘beursklassiekers’. Zijn playlist verraadt een ware muziekliefhebber en bevat onder andere tracks van Angus & Julia Stone, Herman Brood en Dhafer Youssef.
Wat ons vooral opviel aan de weergave was hoe neutraal en natuurlijk die was, zonder flets of overmatig gedetailleerd te klinken. Klankkleuren waren rijk, stemmen kwamen mooi in de mix naar voren en hadden ‘borst’, en het geluidsbeeld was groot en stabiel, waarbinnen de onderdelen van de mix op realistische grootte stonden afgebeeld en een mooie snelheid en dynamiek hadden. De woorden ‘transparant’ en ‘muzikaal’ kwamen regelmatig in ons op.
Hoe nu verder?
Toen we na de show via mail contact hadden met Cyriel toonde hij zich enthousiast en dankbaar voor de kans die hij heeft gekregen tijdens DAE. Het was hem al duidelijk dat hij zich wil kunnen blijven richten op het ontwerpen. Naar het commerciële gedeelte heeft hij wel een stap durven zetten, maar dreigde daarmee de passie te verliezen. “Ik ben een perfectionist en erg gericht op een zichtbaar eindresultaat, vandaar dat ik ook in de zorg werk en niet op een kantoor”, lichtte hij toe. “De focus lag te veel op het presteren op termijn en alles wat erbij komt kijken dat niks met audio te maken heeft. Dat leverde wel eens slapeloze nachten op en dreigde mijn plezier in muziek aan te tasten. Dat was het moment om een gezonde stap terug te doen en even mijn knopen te tellen.”
Toch heeft de succesvolle deelname aan DAE hem een fris perspectief gegeven. “Veel dingen in mijn leven zijn via een omweg gegaan, dus misschien gaat met mijn luidspreker-‘avontuur’ ook wel zo. Vaak levert een zijstap je, achteraf gezien, meer resultaat op dan kaarsrecht naar je target te willen sprinten, omdat je op het moment dat je idee geboren wordt geen compleet beeld van alles kan hebben. Na afloop van de show dacht ik: Ik dacht: ‘Ja, en nu dan? Nu heb je A gezegd…’. Toen ik thuis de 45 kilo zware luidsprekers had uitgeladen en even zat uit te puffen dacht ik: ‘Ach, misschien hoef ik ook niet in mijn eentje B te zeggen.”
Cyriel hoopt op een samenwerking, waarbij hij bijvoorbeeld een belangrijk aandeel kan hebben in de ontwikkeling van een luidspreker bij een bestaande fabrikant in de audio-branche.