Voor deze introductie en zelfs Nederlandse primeur vraag ik graag uw aandacht voor de uit Griekenland afkomstige digitale specialist Ideon Audio. Voordat u misschien verzucht dat u niet op het zoveelste digitale merk zit te wachten, gaat het er bij deze Grieken gelukkig heel anders en vooral veel logischer aan toe. Het probleem bij veel merken is dat ze vaak maar een deel van de digitale keten vervaardigen. Wel streamers, maar geen DAC's. Wel DAC's, maar dan weer geen streamers, om over externe klokken nog maar helemaal niet te spreken. Wat bij Ideon bovendien sterk opvalt, is dat ze deze drie componenten niet alleen geheel in eigen beheer vervaardigen, maar ze ook aanbieden in maar liefst vier verschillende prijsklassen.
In dit eerste verhaal stel ik u voor aan het team, hun denkbeelden en ten slotte een eerste Nederlandse test van de sweetspot Ion DAC met hulp van de daaronder geplaatste Eos serie.
Ideon Audio
Toen ik op zekere dag een opvallend enthousiaste Jan Coenen van importeur Symphony Audio aan de telefoon kreeg met de mededeling dat hij een heel bijzonder audiomerk op het spoor was gekomen, maakte dat mij best nieuwsgierig. Toch was het op dat moment nog niet genoeg om mij uit mijn dagelijkse routine te trekken. Niet zo vreemd wanneer je in mijn geval als recensent zo’n boodschap best vaak van de verschillende importeurs en fabrikanten te horen krijgt. Want logischerwijs vindt namelijk bijna iedereen dat hij iets unieks heeft gevonden en dat dit alle aandacht verdient. Maar Jan Coenen – die inmiddels al vaak genoeg heeft bewezen dat hij een opmerkelijk goede neus heeft voor mooie nieuwe merken en producten – gaf het niet zomaar op...
"De digitale combinatie die ik nu thuis heb staan is de beste die ik zelf ooit heb gehoord." Dat laatste bleek wèl afdoende om mijn aandacht te trekken. Want Jan heeft in Nederland aan de wieg gestaan van een reeks aan wereldbekende topmerken in de high-end. Ik noem maar even Zanden, Constellation, Magico, Nagra, Soulution, Koetsu, Kubala Sosna, Vibex, Critical Mass, Rockport Technologies, VPI, VAC, TechDAS en nu dus Ideon Audio.
Helemaal niet onbekend
Wanneer ik op verder onderzoek uitga, blijkt het overigens niet om een nieuw merk te gaan. Want hoewel de start in 2016 nog niet echt lang geleden is, blijkt het team erachter zeer ervaren en absoluut door de wol geverfd. En wat te denken van de ‘Cost no object DAC of the year’-award van het gerenommeerde blad Hifi+, of de ‘Editors Choice' van The Absolute Sound? Het merk ziet zichzelf trouwens als een boutique fabrikant van audiosystemen die digitale geluidsapparatuur vervaardigt die in staat zijn tot extreme prestaties. Het doel is om producten aan te bieden die de muziek onthullen die verborgen ligt in de digitale data.
Met andere woorden, de luisteraar meenemen naar het moment van de opgenomen muzikale gebeurtenis. Dat doet de fabrikant door nagenoeg alle bouwstenen voor hun ontwerpen helemaal zelf te ontwikkelen en vervaardigen, wat ten eerste best zeldzaam is, en bovendien vraagt om enorme vakkennis en een goede grip en visie op het ontwikkel- en productieproces.
Veel eigen ontwikkelingen
Opvallend is dat er op de DAC-chips na dan ook verder nergens gebruik wordt gemaakt van kant-en-klare bouwstenen of modules en dat ook de besturingssoftware helemaal zelf wordt geschreven. Ook wat het DAC-ontwerp zelf betreft, volgt het merk volledig zijn eigen weg. Want hoewel bepaalde concurrenten geloven in perfectionistische DAC's die werken met R-2R weerstandsnetwerken of met zelfgeprogrammeerde chips en hun vele regels zelfgeschreven code, heeft Ideon daar geheel eigen denkbeelden over.
Zo maakt het merk gebruik van de bekende en goed verkrijgbare ESS-chips en hun ingebouwde filters. Alleen wordt volgens de ontwerpers het eindresultaat veel meer bepaald door de wijze waarom zo’n chip wordt geïmplementeerd, geoptimaliseerd en gebruikt. Het merk heeft zich hier zelfs dermate in gespecialiseerd, dat het bij de eerste klanken al volstrekt duidelijk is dat er meerdere wegen naar Rome kunnen leiden. Want van de vaak zo herkenbare ESS-signatuur is helemaal niets waarneembaar. Met andere woorden heeft Ideon dus tijdens het hele traject over zoveel facetten dermate veel controle, dat er aan het eind iets werkelijks bijzonders kan ontstaan.
Wie doet wat
Een merk dat in staat is om al zo snel naar het hoogste niveau op te stomen, ontstaat natuurlijk niet zomaar. Wanneer ik de beschikbare informatie doorlees begrijp ik hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Feitelijk bestaat de kern van Ideon uit een driemanschap wat gezamenlijk over enorm veel kennis en ervaring beschikt.
De eerste persoon betreft hoofdontwerper en Ideon’s vicepresident Vassilis Tounas. Vassilis is een bekroond pionier op het gebied van circuitontwerp en is bovendien buitengewoon creatief. Zo stelde hij op 14-jarige leeftijd al zijn eerste project – een FM-zender – samen en ontwierp een paar jaar later zelfs al zijn eigen automatiseringschip. Vassilis studeerde elektrotechniek in Athene en raakte al vroeg enorm geïnteresseerd in audiotoepassingen. Dit bracht hem ertoe om zijn professionele carrière te concentreren op audio en video toepassingen. Zo ontwierp hij in de jaren tachtig midi-randapparatuur voor Amiga en bouwde hij in 1990 zijn eerste DAC. De afgelopen jaren heeft hij besteed om diepgaand onderzoek te verrichten hoe de diverse chiptechnologieën, stroomvoorzieningstoepassingen en componenten het geluid beïnvloeden.
George Ligerakis en Vassilis Tounas van Ideon Audio
De resultaten van dit voortdurende streven worden geïmplementeerd in alle producten van Ideon Audio. Het mooie wat u er zelf van kunt merken, is dat het toch al hoge niveau middels software updates ook na aankoop, nog steeds verder zal worden verbeterd.
Van visionair naar eigenaar
De tweede persoon en tevens Ideon-oprichter en -eigenaar is George Ligerakis, de man waarmee ik tijdens dit verhaal veel contact heb. George blijkt bovendien senior executive en ondernemer met meer dan 25 jaar ervaring in de IT en de mobiele apps-industrie, is een van de eerste internetpioniers en een Microsoft-veteraan.
Ook is George al muziekliefhebber sinds hij een kind was en een “audiofiel” sinds zijn vroege professionele jaren. Sterker nog, hij kan zich geen enkele dag in zijn leven herinneren zonder naar muziek te luisteren. George levert binnen het team een actieve bijdrage aan het afstemmen van de klank van de producten en geeft vorm aan de strategische routekaart voor productontwikkeling. Boven alles is hij gepassioneerd om levensecht geluid uit digitale audio te halen. Een queeste die ook tevens het belangrijkste doel is van de inspanningen van het bedrijf.
Uitdragen van de Ideon-ideologie
Laatste persoon in dit illustere driemanschap is Angelos Gallis. Een man die met de zwaarwichtige functienaam ‘Adviseur mondiale expansie’ door het Ideon leven gaat, maar feitelijk een IT- en businessprofessional is met meer dan 25 jaar ervaring als senior softwarearchitect, ondernemer en C-level executive. Angelo heeft gewerkt aan innovatieve applicatieontwikkelingsprojecten en het ontwerp van mens-computerinterfaces sinds de allereerste stadia van het internet en de mobiele wereld. Hij houdt van muziek en heeft een passie voor het ontwerpen van systemen en processen die ‘dingen laten gebeuren’.
Door zijn studio computerwetenschappen- en een MBA-diploma, is hij in staat om zijn bijdrage binnen het team uiterst waardevol te maken voor de productontwikkeling van de Ideon audioproducten en de routekaart voor wereldwijde expansie.
Ion DAC & voorversterker
Hoewel ook de minder kostbare Eos serie in de luisterruimte aanwezig is en de streamer en USB reclocker - waarover later meer – voor deze test levert, draait het in dit verhaal toch vooral om de Ion. De reden is dat deze DAC met optionele voorversterkerfunctie, de sweetspot binnen het Ideon programma vormt. Hij lijkt sterk op de Absolute top serie en deelt ook veel techniek daarmee, maar is op slimme wijze veel minder prijzig gemaakt. Ideon is voor mijzelf een volslagen onbekend merk, waardoor ik blanco en zonder verwachtingspatroon deze test in ga. Op het moment dat ik aan de slag wil, bevindt zich in het pakket tot mijn verbazing een heuse flightcase? Wauw! Nu is de 16.300 euro voor deze DAC (zonder de voorversterkervariant) natuurlijk een hele hoop geld. Maar alleen al deze superieure verpakking maakt mij meteen duidelijk dat het deze Grieken echt menens is.
Wanneer ik de vergrendeling open en het bovenpaneel van de bodem er voorzichtig af til, zie ik dat de DAC in een mooie uit stof vervaardigde hoes is verpakt. Deze zachtgele bescherming is voorzien van een rood gestikt Ideon logo en het geheel ademt echte high-end klasse uit. Ook een keurige papierenhandleiding en (standaard) netkabel zijn netjes in de koffer bijgesloten. Eenmaal uit de hoes bevrijdt staat er een met 13 kg zwaar, maar bovenal bijzonder fraai vormgegeven apparaat (46 cm breed, 8 cm hoog en 30 cm diep) voor mij. Mooi strak vormgegeven met links op het front een uitgefreesd logo en merknaam.
In het midden bevindt zich een groot ovaalvormig displayvenster met daaronder een wat kleiner, maar wel hoogwaardig lcd-display. Aan de rechterkant van het displayvenster is een grote multifunctionele druk- en draaiknop gesitueerd. Wanneer ik naar de achterzijde van de solide uit dikke blank aluminium panelen opgebouwde behuizing ga, zie ik de tweevoudige inzetbaarheid van dit apparaat. Want achter de meeste openingen in de behuizing zit bij het testexemplaar een (zwart) paneel. Logisch wanneer het apparaat naar keuze zowel als DAC en met een toegevoegde analoge voorversterker kan worden uitgerust. In geval van enkel de DAC-variant die hier voor mij staat, zijn er analoge uitgangen in zowel RCA als XLR-formaat en een drietal digitale ingangen voor s/pdif coaxiaal. Hiervan is één met een RCA-connector en de andere met een BNC-connector uitgerust. Een USB-ingang completeert ten slotte het geheel.
‘3R’ (Re-drive Re-clock Re-generate)
Hoewel de buitenzijde al vaak het nodige zegt over de zorgvuldigheid waarmee een product is vervaardigd, toont de binnenzijde dat doorgaans pas echt. Gelukkig blijkt dat ook bij deze naar perfectie strevende Grieken dik in orde te zijn. Sterker nog, iedere techneut die deze Ion DAC bekijkt, ziet meteen dat hier mensen aan het werk zijn geweest, die zowel buitengewoon zorgvuldig en netjes werken, als ook veel kennis van zaken hebben.
Eén van de dingen die mij daarbij opvallen is de opvallend voorkeur voor USB. CEO George Ligerakis verklaart: "USB is de beste standaard om digitale data de transporteren, maar er zitten wel de nodige haken en ogen aan. Met name om het werkelijk geschikt te maken voor audiodata. Wat we door de jaren heen hebben ontdekt, is dat er bij het luisteren naar hetzelfde muziekprogramma, afgespeeld via verschillende computers, opmerkelijke verschillen in het geluidsresultaat waren."
"In theorie had dit niet mogen gebeuren, aangezien asynchrone gegevensoverdracht niet kan worden beïnvloed door jitter, toch? Fout! Omdat USB-poorten zeer gevoelig zijn voor ruisproblemen tijdens de overdracht van audiosignalen, is de overdracht van dit feitelijk isochroon. Dat betekent dat gegevens in realtime worden overgedragen als geluids(flow)streaming. Daarom hebben we de oplossing hiervoor bedacht door onze re-clockers. Van het instapmodel 3R USB Black Star tot de Master Time en de ultieme Absolute Time. Deze reclockers completeren en verbeteren onze DAC’s, waardoor ze zelfs beter dan standalone kunnen presteren."
Waar bestaat deze 3R eigenlijk uit?
"De USB-uitgang van onze re-clockers, die op onze DAC moeten worden aangesloten, bestaan uit een ultramoderne USB-controller met extreem weinig ruis en signaalherklokken met behulp van oscillatoren met ultra lage jitter. De communicatie met de computer gebeurt via asynchrone buffers, die een hoog niveau van isolatie bereiken. En dit is de eerste innovatie van 3R. De tweede innovatie is de USB-drive, die wordt uitgevoerd via een speciale IC-redrive die de verliezen bij de USB-signaaloverdracht elimineert. Hierdoor kunnen verbindingsproblemen die door kabels en stekkers worden veroorzaakt, worden opgelost. Bovendien vervangt de 3R de USB-voeding door een schone, bromvrije, onafhankelijke voedingsbron, waardoor ook hier een totale isolatie van de luidruchtige voeding van de computer wordt bereikt."
Veel maatwerkmogelijkheden
Voor alle duidelijkheid hebben Ideon DAC’s deze feature deels ook aan boord, alleen gaan de reclockers hier nog een stuk verder in. Een andere reden is dat de Ideon productgedachte uitgaat van hun eigen ecosysteem.
Een samenspel wat bestaat uit een streamer, reclocker en een DAC. Uiteraard kan in dit geval ook de Ion DAC standalone en in een setting met andere merken worden gebruikt. Maar uitgerust met hun eigen USB reclocker (Bij Ideon altijd Time genoemd) en in mindere mate de merkeigen streamer, ontstaat een setting die veel meer is dan de som der delen. De Ion is trouwens een heel bijzondere DAC. Een D/A-converter die behalve buitengewoon goede klankmatige prestaties, ook afgeladen zit met zinvolle opties en functionaliteiten zoals bijvoorbeeld het te kiezen uitgangsfilter. Deze zijn zowel via een browser met het IP-adres en de multifunctionele knop aan de voorzijde te kiezen en te configureren. De knop dient daarbij als aan/uit schakelaar, volumeregelaar en tenslotte voor de keuze van de ingang, filter en overige instellingen.
De menustructuur is weliswaar mooi uitgebreid, maar ook verdeeld over meerdere schermen achter elkaar. Hierdoor blijkt het zeker in het begin wat lastig om daar te komen. Met name omdat je de knop het juiste aantal seconden ingedrukt moet houden. Doe je dat niet dan schakel je de DAC hierdoor onbedoeld uit. Gelukkig blijft het bij deze enige wat minder gelukkige keuze en is het apparaat verder heel logisch en eenvoudig te gebruiken.
Techniek
Wat de DAC-chip zelf betreft maakt de Ion net als het Ideon Absolute topmodel (op de High-end in München 2024 wordt een nog hoger geplaatst nieuw topmodel geïntroduceerd), gebruik van de nieuwe ESS Sabre 9028PRO. Toch zegt dit nog niet zoveel, want het grote verschil is hier dat de upgradebare chipfirmware is ontwikkeld door Ideon Audio in nauwe samenwerking met ESS. Ook het analoge deel is flink anders dan gebruikelijk en voorzien van een symmetrische voeding met ultralage ruis in een unieke topologie die in geen enkele andere DAC te vinden is.
De feitelijke voeding is trouwens een opmerkelijk grote, op maat gemaakte ringkerntrafo die is voorzien van een extreem grote kern. In deze kern wordt het elektromagnetisch veld opgebouwd wat bij normale (blok)transformatoren buiten de trafo aanwezig is. Daarom is een ringkern zeer geschikt voor DAC-toepassingen en blijkt het opvallend grote exemplaar in de Ion, gelukkig prettig stil.
De Ion kan resoluties 44,1 kHz tot 384 kHz in PCM verwerken en native DSD tot 8x DSD. Het uitgangsvermogen is een hoge 4,4 Vrms bij RCA en 8,8 Vrms bij XLR. Dit zijn zeer hoge waarden die bij sommige versterkers problemen zoals oversturing kan veroorzaken, maar in het menu omlaag kunnen worden gezet. De reden waarom het zo hoog is heeft u in de alinea ‘veel eigen ontwikkelingen’ kunnen lezen, maar komt erop neer dat op deze Ideon wijze, dynamische contrasten nog moeitelozer en meer levensecht voor het voetlicht kunnen worden gebracht. Volgens George kunnen de meeste (voor-)versterkers er wel goed mee overweg.
Voorbereiding en setup
En dan is het bijna tijd voor het zo belangrijke luisterdeel. Toch wil ik daarbij nog wel vermelden dat ik tijdens de lange periode dat de Ideon spullen hier aanwezig waren, van veel luidsprekers en randapparatuur gebruik heb kunnen maken. Op luidsprekergebied zijn dat de Sigma Acoustics Ouverture Anniversary monitoren en qua vloerstaanders de hoog oplossende YG Acoustics Carmel III, de opvallend kleine maar enorm goede Boenicke W8 SE+ en natuurlijk mijn vertrouwde Master Contemporary C’s. Op versterkergebied zijn de CH-Precision I1, Hegel H600, Zanden 6000 en de nog onbekende maar zeer snelle Nederlandse Novus Audio ingezet.
Qua streamers geven de Audiophool Music Server 2.1, Synergistic Research Voodoo en Ideon Eos stream acte de presence. Waarbij deze laatste voor deze test is aangevuld met de door Ideon geadviseerde Eos Time reclocker. Als aanvullende DAC’s hebben de Ideon Eos DAC en mijn referentie Mola Mola Tambaqui zijdelings meegelopen. Kabels zijn ten slotte typen van Siltech, Crystal Cable, Nirvana Audio, Synergistic Research, AudioQuest en Essential Audio Tools.
De voor deze test bijgeleverde Ideon The Siren USB kabel een extra vermelding verdient. Met 1.500 euro voor 1 meter is het een kostbare kabel. Maar er zijn zulke extreme maatregelen op gebieden als afscherming en isolatie genomen, dat deze verbinding zeker met Ideon producten een opmerkelijk groot positief verschil konden maken. Met andere kabels kan het ook heel goed gaan, maar de Siren was keer op keer in staat tot net die laatste stap.
Luisteren standalone
Het plaatsen van een andere DAC in je keten (en later in deze test met andere combinaties), is altijd een spannende gebeurtenis en al helemaal als je het merk nog niet kent of eerder hebt gehoord. Gelukkig heb ik op de Absolute topmodellen na, gedurende een lange periode van alle(!) Ideon producten gebruik kunnen maken. Dus van de instap Ayazi mk2 DAC en 3R Master Time Black Star reclocker en The Siren USB kabels, tot de Eos DAC, Time reclocker, Stream en tenslotte de hier besproken Ion DAC, heb ik ze allemaal intensief beluisterd.
Het goede nieuws daarbij is dat er gelukkig van een duidelijke merksignatuur sprake is en nog beter is dat die goed onderscheidend is van de overige op de markt zijnde merken. In basis zijn dit wat ik noem “rijk” klinkende digitale producten met een opmerkelijk gevoel voor dramatiek, een opmerkelijke dynamische expressie en een hoge muzikale betrokkenheid. Met andere woorden zit je snel in de muziek, waarna je niet meer aan reproductie of de techniek denkt. Wat je ook goed merkt is dat buiten de consistentie, vooral het oplossende vermogen en grootte van het stereobeeld nog beter worden als je de prijsladder bestijgt. Maar deze test gaat vooral om de Ion en dan zit je echt al erg hoog op de kwaliteits DAC-ladder.
Doordat mijn eigen Grimm MU1 geen UBS als uitgaand formaat ondersteund, maak ik voor deze test van andere streamers gebruik. Maar geen nood want ook die apparaten staan hier al verschillende maanden regelmatig te spelen. Toch heb ik voor deze test het meest gebruik gemaakt van de Ideon Eos Stream streamer. Niet alleen omdat deze erg goed is, maar ook omdat deze eveneens gespecialiseerd is in USB en natuurlijk het beste aansluit bij het Griekse gedachtengoed. De Ion blijkt de gehoormatige verschillen tussen verschillende streamers en USB-kabels zeer goed te laten horen. Niet op vervelende wijze en muziek blijft altijd muziek en wordt nooit een technische exercitie. Maar ik hoor wel heel goed wat iedere bron en kabel doet.
Ideon Siren USB-kabel
Niet onverwacht blijkt de merkeigen Siren USB kabel het beste aan te sluiten bij de klankmatige eigenschappen. Wanneer ik van deze overigens kostbare Ideon kabel gebruik maak, gaat het mechanische aspect wat weergave van digitale bronnen bijna altijd in bepaalde mate heeft, nog verder op de achtergrond en komt er een gloed en ontspannenheid in de weergave die steeds meer lijkt op wat goede reel to reel (tapedecks) recorders weer kunnen geven. Enorm ontspannen, vloeiend, rijk maar zeker niet te en opvallend betrokken.
De weergave lijkt qua signatuur op het beste van meerdere werelden. Zo wordt het grote stereobeeld, de hoge accuratesse en mooie gestokenheid van bijvoorbeeld het Engelse dCS, op prachtige versmolten met het zachte, aantrekkelijk verfijnde en lyrische karakter van bijvoorbeeld het Amerikaanse MSB. Zijn er dan geen nadelen aan een standalone Ion DAC? Op zich niet echt. Wel zit het dichter tegen het ietwat ronde van een taperecorder aan en heeft het net wat minder het prikkelende karakter zoals een top MC element met vinyl voor elkaar krijgt.
Luisteren met Eos Time reclocker
Precies dit aspect verbeterd aanzienlijk wanneer ik de Ideon Eos Time reclocker in het geheel opneem. Wat dit apparaat doet heb ik eerder in deze test al uitgebreid beschreven. De signatuur blijft grotendeels gelijk. Maar het 3D stereobeeld dijt fors naar alle kanten uit, het raffinement en verfijning stijgen nog verder en er komt een zeggingskracht in de weergave die ongekend goed is. U merkt dat ik bijna voor het eerst de analogie met analoge bronnen naar voren haal en dat is iets wat ik maar zelden doe in testen van digitale producten. Maar het geeft wel goed aan dat Ideon wezenlijk anders klinkt dan bijna alle andere merken. Maar wat als ik nu overschakel naar mijn eigen referentie Mola Mola Tambaqui DAC. Dit uit Groningen afkomstige product, staat op dit moment te boek voor 10.990 euro en is daardoor zo’n 5K minder duur dan de Ion. Toch kan er goed vergeleken worden omdat ook deze ‘maanvis’ – want dat is wat Mola Mola betekent – ook bij de zeer goede top DAC’s behoort.
In direct vergelijk is de Tambaqui op natuurlijke wijze neutraler. Het geluid is typisch Nederlands meer nuchter en qua contouren duidelijker omlijnt dan de Ideon. Maar de Mola Mola is ook tonaal wat minder rijk/verzadigd en bezit minder sterk die mooie analoge ‘feel’. Bezoekers die het verschil hebben gehoord zakken bij de Ion doorgaans meer onderuit door het fraaie beschouwende karakter, terwijl de Mola Mola de luisteraar quasi ‘dwingt om bij de les te blijven.
Dubbelzijdig zwaard?
Waar de Ion en eigenlijk dit hele Griekse merk enorm goed in zijn, is het etaleren van moeiteloze dynamische contrasten. Daarin gaan het verder dan bijna ieder ander merk wat ik ken en het wordt veroorzaakt door de afwijkende benadering die Ideon bij de signaalverwerking hanteert. Het is één van de redenen waarom de weergave ook op dynamisch aspect zo lijkt op zo’n prachtige taperecorder. Maar het kan ook een dubbelzijdig zwaard zijn. Want onder meer mijn Zanden 6000 en verschillende andere buizen of gevoelige (voor-)versterkers, kun je er gemakkelijk mee oversturen! Oei, wat nu?
De oplossing is gelukkig heel eenvoudig, want de Ion heeft ook een zeer goede (analoge) voorversterker functie aan boord. Hierdoor is het heel eenvoudig om het niveau in kleine stapjes wat terug te regelen met behoud van de hoge geluidskwaliteit. Deze regelaar is trouwens enorm goed, waardoor de Ion ook in staat is om direct een eindversterker aan te sturen.
Ook moet worden gezegd dat veel solid state (voor-)versterkers geen moeite met dit hoge voltage zullen hebben. Maar hoort u onverwachte stress of vervorming in de weergave, dan is dit de oorzaak bij gebruik van deze DAC.
Conclusie
De Ideon Ion is gedurende lange tijd in tal van testen gebruikt en deze eerste kennismaking met dit internationaal zeer gewaardeerde en snelgroeiende audiomerk, is mij uitmuntend goed bevallen. De verpakking is niet van deze wereld zo doordacht en gedegen binnen zijn prijsklasse en de bouwkwaliteit is extreem goed. Ok, het heeft misschien niet het visuele raffinement en extravagantie waar sommige andere absolute topmerken toe in staat zijn (voor een nog hogere prijs). Maar het is wel degelijk erg mooi gemaakt en voorzien van een robuuste en zeer solide constructie. Ook het rustig ogende lcd-display ligt prettig op het netvlies en de enkele draairegelaar geeft het apparaat een chique en stijlvol aanzien. Maar de reden waarom je voor Ideon kiest, is absoluut de andere weergavesignatuur.
Waar heel veel digitale producten precisie en het analytische bevoordelen, zoekt Ideon het meer in gloed, kleur, beleving en levensechte expressie. Maar denkt u niet dat dit merk een gouden, gekleurde weergave nastreeft. Want dat is zeker niet het geval. Zie het meer wat een Canon versus een Leica M camera met het beeld doen. Met andere woorden is het dus heel goed mogelijk dat u al jaren op zoek bent naar wat Ideon met zijn weergave voor elkaar krijgt. Prachtig en nu eens wél een mooie toevoeging op het verder overvolle productaanbod.
Ideon Audio
Ideon Eos streamer – 4TB harde schijf en Roon Core | 11.000 euro
Ideon Eos Time reclocker | 5.900 euro
Ideon Ion DAC | 16.300 euro
Ideon Ion DAC met voorversterker | 19.300 euro
ideonaudio.com | symphonyaudioimport.com
Beoordeling 5 / 5