Met maar liefst 7.000 bezoekers was de jaarlijks terugkerende Audio Show iEar’ afgelopen 18 en 19 november wederom een geweldig succes. Meer dan 75 fabrikanten verdeeld over ruim 30 luisterruimtes gaven in het Willem II stadion in Tilburg vol enthousiasme acte de presence. Een fijne, positieve ervaring in deze donkere dagen voor kerst en wie hier niet eerder is geweest zal vast zijn ogen uitkijken. Want zoveel dynamiek, enthousiasme, informatieve presentaties en demonstraties, samen met de voortreffelijke catering, kom je maar zelden tegen.
Voor degenen die beide dagen tot het laatst bleven, gebeurde er wat vreemds. Want met name degenen die over goede zintuigen beschikten, konden dwars door het showgewoel na 17.00u op beide dagen, een lichte siddering door het stadion voelen. Een aardbeving was het niet, maar wat het wel veroorzaakte tart ieder verbeelding...
Stukje terug
Laat ik vooropstellen dat de charme van deze bijzondere show het gegeven is, dat het publiek met de laagst mogelijke drempel kennis kan maken met de nieuwste generatie hifi producten. Want bij de iEar'-show kunt u er niet alleen naar luisteren, maar zijn zowel importeurs, distributeurs als soms zelfs fabrikanten persoonlijk aanwezig om al uw vragen te beantwoorden.
Als klap op de vuurpijl stonden er in vele ruimtes producten klaar waar u naar hartenlust zelf aan de knoppen mocht draaien. Een heerlijke ervaring die zinvolle informatie kon bieden bij een beoogde aankoop. Maar ook gewoon leuk om er alleen maar kennis mee te maken zonder enige koopverplichting.
In tegenstelling tot de High End in het Duitse München, waar u als consument voornamelijk met dure topproducten kennis kunt maken, was de iEar'-show ook in dat opzicht veel laagdrempeliger. Want ook voor mooie tv’s, soundbars, hoofdtelefoons en werkelijk betaalbare producten kon u hier volop terecht.
Sidderen in meerdere opzichten
Hoewel het beleven van producten te allen tijde een enorm persoonlijke ervaring is, vind ik het fair om één importeur eruit te lichten. Hoewel er natuurlijk wel meer aanbieders waren met bijzonder fraaie producten en iedereen zijn uiterste best had gedaan om er het maximale uit te halen, is er altijd één die echt het beste is.
Eigenlijk moet ik nog wat specifieker zijn, want doordat dit jaar de HIFI.NL Award voor het beste geluid ging naar een deelnemer die dit tevens met de sterkste prijs-kwaliteitverhouding wist te combineren, ontstond er helaas ook wat onduidelijkheid. Want voor het absoluut beste geluid in de categorie cost no object was net als de voorgaande jaren Marco de Wilde van importeur Music2 in de running. Een extreme analoogfanaat die wanneer hij een tablet vastpakt, het ding spontaan laat crashen! Maar dit is ook iets wat de nodige controverse zal oproepen. Want wat is nu het beste? Dat is toch altijd smaak gebonden...?
Ja, en nee. Om dat te verduidelijken ga ik terug naar deze illustere 18 en 19 november en naar ruimte N4. Bij binnenkomst gedempt, stemmig licht in aantrekkelijke kleuren (een sterk punt van de complete show, dat). De wanden zijn met zwart doek bekleed en verder zie ik veel mooie platenspelers. Maar man, wat zit je nu toch te bazelen. Het zijn natuurlijk helemaal niet deze platenspelers die de aandacht trekken, maar een tweetal werkelijk enorm grote luidsprekers. Teutoonse sculpturen vervaardigd van zo veel met duidelijke liefde bewerkte houten en metalen delen, dat er vast een half bos voor moet zijn gekapt (en vervolgens hopelijk weer aangeplant).
Het zijn bovendien enorm tot de verbeelding sprekende objecten. Hoorns die luisteren naar de naam Blumenhofer Grand Gioia 2x16 (wat staat voor de diameter in inches van de 2 woofers) en die in staat zijn om muziek dermate levensecht voor het voetlicht te brengen, dat iedereen behalve kippenvel en een grijs van oor tot oor, er ook meteen diep respect voor krijgt.
Nieuwe hobby, je zintuigen aanspreken
Voordat ik mij ga laven aan wat deze prachtig vormgegeven mastodonten nog meer voor het argeloze publiek in petto hadden, wil ik eerst nog even ingaan op de rest van de keten. Iedereen die deze spullen heeft gezien en gehoord, zal vast beseffen dat het hier om een extreem kostbaar systeem ging. Hoewel ik in het kader van dit korte verslag niet alle prijzen wil gaan noemen, gaan deze Blumenhofers pas voor zo'n 270.000 euro per paar over de toonbank...
Bent u niet op deze show geweest dan denkt u nu vast dat ik gek ben geworden. Wat een onzin zo’n prijs voor idioot grote luidsprekers. Maar ik ga verder. De prachtige draaitafel die pontificaal op een mooi meubel stond opgesteld was een Reed Muse 3C draaitafel. Voorzien van een Reed 5A arm met Van den Hul Black Crimson MC-element en de nieuwe machtige Grail SX phono voorversterker van hetzelfde oer-Nederlandse merk, stond er een analoge setup van absolute topklasse. De andere opgestelde draaitafel was een Auris Bayadere 5 met Auris Hawk gold 14 inch arm en Ikeda 9Gss MC-element.
Als versterking diende een Van den Hul Emerald voorversterker die een dubbel paar (twee op het mid/hoog en twee op het laag) Excalibur mono eindversterkers van hetzelfde merk aanstuurde. Terwijl ook alle gebruikte kabels uit deze verfijnde Nederlandse keuken afkomstig waren. Als uitsmijter maakte Marco ondanks zijn sterke voorkeur voor analoog, ook nog af en toe en met name na 17.00u op beide dagen gebruik van de gloednieuwe MU2 muziek server van het in Eindhoven gesitueerde Grimm.
Oorsprong van de aardbeving
Over de aankleding van de ruimte heb ik het al eerder in dit verhaal gehad. Maar nu wat er met iedereen die binnenkwam gebeurde. Ik kan dit het beste omschrijven als onverholen ongeloof en vervolgens hypnotiserende fascinatie. Want een systeem als dit hoor je maar zeer zelden bij de beste winkelshows en praktisch nooit op beurzen. Het gepresenteerde niveau was namelijk zo anders en zoveel beter dan bijna iedereen normaliter gewend is te horen, dat het shockerend was. Maar in plaats van er gefrustreerd over te raken gebeurde het omgekeerde. De mensen die plaatsnamen op de rij vierkante poefjes bleven daar vervolgens lang zitten. Heel erg lang soms en de ervaring kwam zeer dicht in de buurt van wat je bij een live concert ervaart. Extreem dynamisch (deze Blumenhofers hebben een rendement van 105 dB!), extreem direct, zeer naturel en neutraal, super levensecht en ruimtelijk en als onverwachte bonus zowat het beste laag wat ik ooit heb gehoord. Andere simpele bewoordingen is dat dit nog het meest leek op een super PA-Systeem, maar dan zonder alle nadelen. Het laag van dit systeem is ongekend en zelf ik als high-end recensent kan niets opnoemen wat een ervaring heeft wat hierbij in de buurt komt. Zo snel, zo strak, zo gedefinieerd, zo diep en zo compressievrij is bloedstollend echt. Wauw!
Happy hour
Hoogtepunt van dit voor iedereen te ervaren avontuur (kom dus ook volgend jaar!), was voor mij het happy hour. Een door Marco zelf gedoopt uur aan het eind van iedere dag. De platenspeler kreeg nu zijn verdiende rust en de Grimm MU2 nam het stokje over. Wat er dan gebeurde tart iedere verbeelding. Neen, het was niet beter dan top analoog. Maar digitaal heeft zo zijn eigen geneugten en het happy hour bestond uit de meest (fraaie) gruwelijke elektronische muziekcomposities die je maar kunt bedenken.
Hoe dat klonk? Als een ongekende belevenis. Emoties regen zich aaneen en soms wel 100 mensen tegelijk werden als bijen naar de honing aangetrokken. Eenmaal binnen genoot iedereen met volle teugen van een unieke gebeurtenis die je maar zelden meemaakt. Je favoriete house of techno muziek, op het volumeniveau van een Ziggo Dome. Maar dan veel beter en zonder enige vervorming of irritatie. Zelfs bij pieken van 105-110 dB en laag wat de ideale afslankkeur zou kunnen zijn, bleef iedereen als gehypnotiseerd zitten. Fantastisch en voor mij was dit precies waar echte top high-end voor hoort te staan.
Conclusie
Wat een set en wat een geluid. Alle vooroordelen werden zo over het balkon heen gegooid. Analoog ouderwets? Digitaal kil en hard? Hoornluidsprekers schreeuwen, zijn onrustig en onevenwichtig? Niets van dit alles en een belevenis zo bijzonder en zo tastbaar dat iedereen dit gewoon volgens jaar zelf mee moet gaan maken. Super indrukwekkend en dit verdient gepaste eerbied, maximale lof en zeer verdiende felicitaties. Marco, chapeau.
Music2 audio import | www.music2.nl