Met de lancering van de betaalbare Radia-familie wil Arcam een breder publiek aanspreken. "Maar wel met behoud van de geluidskwaliteit waarvoor we bekend staan", luidt het. Op een event in Antwerpen kregen we een kans om alvast de nieuwe toestellen van dichtbij te zien én te horen.
Arcam Radia
"Toen we aan het begin van het designproces stonden hebben we intern heel eerlijk overleg gehouden", legt Arcam-vertegenwoordiger Alan Davidson uit. We ontmoeten hem bij Transtel, de Belgische importeur van Arcam met hoofdkantoor in Antwerpen, die voor de lancering van de nieuwe Radia-familie dealers en pers uitnodigde. Mét een fraaie demo-opstelling waarbij de verschillende Radia-apparaten te beluisteren waren op Monitor Audio Bronze- en Silver-luidsprekers.
"Waar zijn we sterk in en wat doen we slecht? Dat Arcam zeer goede geluidskwaliteit levert, daar stonden we allemaal achter. Maar het design en de bediening via een app… Het was pijnlijk, maar iedereen moest toegeven dat er daar nog werk aan de winkel was. Vooral omdat we met de Radia-lijn een breder publiek willen aanspreken. Jongeren, maar ook mensen die wat ouder zijn en toch voor het eerst een hifi-systeem aanschaffen. En even belangrijk: de Radia-lijn moest ook het nodige bieden voor wie wil groeien. Onze bestaande Arcam-fans die iets ‘meer’ wensten, die moesten ook hun gading vinden.
Een brede range
Er zijn er wel wat Radia-apparaten om te ontdekken. Net omdat Arcam zowel jongere consumenten met kleinere budgetten als meer veeleisende muziekliefhebbers wil bedienen, zijn er drie versterkers. De A5 en A15 kosten 849 respectievelijk 1.249 euro en gebruiken klasse A/B-technologie, de 1.799-euro kostende A25 staat een stukje hoger dankzij Arcams klasse G-versterking dat “bij eerste 10 tot 20 Watt” in klasse A opereert.
Daarnaast is er de ST5-streamer (te bedienen via een nieuw Arcam-app, AirPlay, Chromecast, Spotify Connect, Tidal Connect en Roon) en de CD5 cd-speler. “De versterkers komen telkens met Bluetooth met aptX HD en Adaptive. Je kunt dus meteen streamen, letterlijk zelfs via een speciale functie. Maar wie meer wil, kan er de ST5 of de CD5 bij nemen. We geloven dat losse componenten bieden beter is dan een alles-in-één-oplossing”, luidt het. De demo met 2L’s Magnificat gestreamd over Bluetooth en nog eens via de ST5 liet wel iets meer definitie en grootsheid tonen via WiFi-streaming. Maar inderdaad, de Bluetooth-optie was veel beter dan verwacht.
Een sprong qua design
Arcam is sinds 2016 deel van Harman, op zijn beurt eigendom van Samsung. Meer bepaald, is het Britse merk deel van de Harman Luxury-afdeling. Daar vinden ook merken als Lexicon, Revel, Mark Levinson en JBL Synthesis onderdak. Wie het ergst vreesde bij een (dubbele) overname door een grote multinational, moet toch toegeven dat in dit geval de groep en merken hun eigenheid hebben kunnen behouden. “We zijn een klein deel van het geheel, maar het topmanagement ziet dat we anders zijn en succesvol blijven. Een voordeel is dat we nu qua industrieel design konden rekenen op veel meer expertise."
"De Harman-groep heeft een eigen apart designbedrijf, Huemen, dat heel goed is. Zij hebben de Radia’s getekend, wat een heel knap resultaat heeft opgeleverd”, legt Davidson uit. “En slim. Zo is er bij elk toestel achteraan een schuin aflopend afdakje kabels uit het zicht houdt. Hierin zitten ook de WiFi-antennes geïntegreerd, zodat je niet van die lelijke sprieten hebt die uitsteken.”
Een ander opvallend element aan de Radia’s is het gebruik van geel – “Neen, het is niet zomaar geel, maar lemon drop yellow”, wordt sterk benadrukt. Een paar gele lijnen en verlichting rond de knoppen maakt de toestellen interessanter om naar te kijken, maar ook hier is er een praktische kant aan het verhaal.
“We ontdekten door veel luistertests dat de geluidskwaliteit van de Radia-versterkers véél beter werd met een aluminium bovenplaat. De onderkant moest echter uit staal om de componenten stevig te verankeren. Zelfs met de beste poederlak konden we niet garanderen dat er een licht tintverschil zou zijn tussen die twee materialen. De lemon drop yellow zorgt voor wat optische misleiding, zodat het oog zo’n eventueel verschil niet zo merken.”
Ook het scherm is bijzonder. Niet de display an sich, maar wel dat het achter troebele glas zit. “Zo zie je niet de lelijke randen van het scherm als ‘em uit staat. Want dat bleek uit onderzoek: de helft van onze klanten willen wel een scherm zien, de andere niet. Voor die laatste is er nu een heel strak voorpaneel. En vooral: je wordt niet afgeleid door een opvallende display, het draait volledig om de muziek. Want dat is ook waar het bij Arcam om draait.”