HI-VISITAudio-Technica

HiVisit Audio-Technica op DAE 2023: verrassende verschillen dankzij snelle elementwissel

Redactie Hifi.nl | 14 oktober 2023 | Audio-Technica

Op vorige edities vulde Audio-Technica een grote kamer met hoofdtelefoons en platenspelers. Dit jaar gooide het Japanse bedrijf het over een andere boeg. Via boeiende workshops kon de DAE-bezoeker heel wat ontdekken over vinylluisteren. En meer bepaald: over de rol van de cartridge of element. Zoals Sven van Laere van Audio-Technica op DAE live aantoonde, kan de cartridge upgraden immers een immense impact hebben.

In deze kamer werd er niet stilgezeten (behalve om te luisteren, natuurlijk). Er werd volop gewisseld en geluisterd, want naast een hoop platen had Audio-Technica een paar koffertjes vol elementen mee.

Een vaste waarde in vinylland 

Kenners weten natuurlijk dat Audio-Technica een van de bekende en grootste fabrikanten is van cartridges of elementen. Het Japanse bedrijf begon er al in 1962 mee. In Shinjuku, de wijk die vanwege de vele verlichte reclameborden en het nachtleven in films vaak wordt bovengehaald als het gezicht van Tokio. Inmiddels vind je de cartridges van Audio-Technica niet enkel op hun eigen platenspelers, maar worden ze ook gebundeld bij draaitafels van derden. Het merk is ook een populaire keuze voor een upgrade.

Het enorme cartridge-aanbod dat loopt van zeer betaalbare producten tot de absolute high-end betekent dat iederen vinyl wel iets op zijn maat vindt. De Japanners hebben ook hun eigen technieken en voorliefdes. De Shibata-stili bijvoorbeeld, naalden met een heel specifieke vorm die de groeven op vinylplaten beter zou uitlezen.

Over de twee dagen en zes workshops per dag lag de nadruk in de AT-kamer bijna volledig op cartridges en het juist afregelen van de draaitafel, daarbij met veel overgave gepresenteerd door Sven. Maar wacht: ook het systeem waarop de demonstraties werden gegeven verdient een streepje aandacht.

Audio-Technica bracht naar Veldhoven immers geen ingewikkeld kluwen van componenten en kabels mee, maar opteerde voor speakers van Genelec. Een merk dat door Audio-Technica in onze regio wordt verdeeld, en dat vooral in de pro-wereld een ijzersterke reputatie heeft. Maar zoals het op het DAE bewees, bezitten deze speakers uit Finland ook voor thuisgebruik de nodige talenten.

Leren over beter geluid uit je platen 

Door workshops en uitleg aan te bieden in plaats van een klassieke stand met veel producten wou Audio-Technica iets anders doen. Wel met een concreet doel: muziekliefhebbers aanspreken die misschien niet helemaal op de hoogte zijn van het belang van een element. Omdat Audio-Technica een heel breed aanbod heeft, lag de nadruk bij sommige workshops op meer betaalbare cartridges.

Een sessie was bijvoorbeeld volledig gewijd aan het vergelijken van elementen uit de AT-VM95-reeks. Met een vanaf-prijs van 40 euro en het duurste model 250 euro kost, spreek je hier over cartridges waarbij je voor een kleine meerprijs telkens een grote soundupgrade krijgt. Dat deze reeks net vaak bij budgetspelers wordt gebundeld, maakte deze workshop voor beginners net meer relevant.

Ook de workshop rond de betere VM-reeks (het prijsbereik loopt van 119 tot 699 euro) toonde prima aan wat je kon bereiken door naar het volgende model te upgraden. In een derde sessie werden die twee grote elementenfamilies naast elkaar gezet. Interessant, want er is wel wat overlap qua prijs, maar ook verschillen qua klank. Die ontstaan onder meer door de andere vorm en constructie van de eigenlijke naald. Op dat vlak zijn Microline en Shibata twee termen die echt bij het merk horen.

De stap naar verfijning en detail 

Vinylliefhebbers op zoek naar iets meer bleven niet in de kou staan. Je kunt er over discussiëren, maar volgens velen is dé upgrade die je qua element kunt maken de overstap van MM naar MC. Oftewel Moving Magnet en Magnetic Coil, waarbij die laatste iets meer eisen stelt qua phono-versterker maar wel een heel stuk detail en stereostaging kan toevoegen. Ook die stelling verdiende volgens Audio-Technica (terecht) een workshop, gevolgd door sessies gewijd aan de bereikbare AT-OC9-elementen. De kers op de taart: de afsluitende luistersessie waarbij de premium MC-cartridges van Audio-Technica aan bod kwamen.

Bij dit alles vonden we één ding heel sterk: Sven zeulde niet een of ander high-end draaitafel mee naar Veldhoven, maar demonstreerde op een platenspeler die veel dichter bij de beginnende vinylliefhebber staat. Door te draaien met een 500-euro kostende AT-LP140XP illustreerde hij bovendien perfect wat de impact van een cartridge-wissel deed. En dat was soms verbluffend.

Headfi in de kamer 

Een sterke focus op vinylplezier op DAE editie 2023, dus. En dat werd echt gesmaakt door de DAE-bezoeker; we liepen meermaals langs de Audio-Technica-ruimte om te ontdekken dat het te vol was om erbij te komen. Maar wie even zijn of haar blik wegrukte van de workshopactie vooraan, ontdekte achteraan de kamer een aantal platenspelers én een zestal populaire hoofdtelefoons van het Japanse merk. Te beginnen met dé publieksfavoriet, de ATH-M50x, op DAE in een knappe Ice Blue te bewonderen.

De ATH-M50x is natuurlijk een hit bij DJ’s en pro’s, audiofielen konden zich dan weer vergapen aan high-end modellen. Die krijgen bij Audio-Technica altijd een toepasselijke Japanse naam mee die verwijst naar het gebruikte hout, zoals Kokutan (donker ebonyhout) of Asada Zakura (rood kersenhout). Het ATH-ADX5000-vlaggenschip met een heel open design kon je ook even vastnemen.

Headbangers ball 

Sven is zelf een begaafd muzikant. Dat was ook de reden waarom je in een hoekje een van zijn akoestische gitaren kon ontwaren. Al staat hij als kersvers lid van metalband Patroness meestal in voor wat zwaarder werk (al is het band net bezig met akoestische sets, dat weer wel).

Wat dat te maken heeft met DAE? Laat nu de afsluiter die na afloop van de eerste dag werd gespeeld de laatste release van Patroness op vinyl zijn geweest. Want ja, eindigen op een wall of sound met beukende gitaren als de laatse bezoeker het pand heeft verlaten, ook dát is beurstraditie.

MERK

EDITORS' CHOICE