Voor de heren van Aequo Audio is het een thuiswedstrijd. Op een steenworp afstand wordt op dit moment de nieuwe fabriek in Eindhoven uit de grond gestampt. Tijdens DAE 2023 hebben ze de Stilla weer meegenomen. Een speaker die al eens in een review én tijdens een HiVisit voorbij is gekomen. Tijdens de eerste dag van het Dutch Audio Event hadden we in de ochtend de ruimte even voor onszelf!
Bekend terrein
De afgelopen edities stonden Ivo Sparidaens en Paul Rassin ook al in ruimte 8. Die bevalt ze bijzonder goed, vertelt Paul.
Het is een mooie lichte ruimte, grenzend aan een binnentuin. En inderdaad, het licht valt mooi naar binnen om half tien in de ochtend, een half uur voor de beurs losbarst. Een flinke batterij aan stoelen staat opgesteld om te kunnen genieten van het moois wat Aequo Audio te bieden heeft en mijn oog valt op rij twee. Paul weet mij te vertellen dat daar de absolute sweetspot is. Dat laat ik mij geen twee keer zeggen.
Witte ranke torens
De opgestelde Stilla’s zijn de hybride variant. Dus met actief laag en passief mid en hoog. De matwitte torens zijn erg mooi vormgegeven en staan op een ranke voet met een ingenieus balgewricht waarmee de speaker volledig wordt ontkoppeld van de ondergrond, terwijl ze achterover hellen en als het ware veren. Dat achterover hellen heeft onder andere als functie dat de drivers op die manier allemaal mooi uitgelijnd zijn op elkaar en dat het geluid uit elke driver de luisteraar op exact hetzelfde moment bereikt.
Grootste vinding in de Stilla van Aequo Audio is het feit dat er zonder gebruik van DSP met twee goed toegankelijke draaiknoppen optimaal afgestemd kan worden op de ruimte waarin de Stilla’s staan te spelen.
Een knop voor de kamergrootte en eentje voor de locatie in de ruimte. En dat werkt bijzonder goed! Doordat er geen DSP wordt gebruikt hoeft er ook niks gecorrigeerd te worden in het tijddomein wat de weergave ook weer ten goede komt. En als je weet wat er allemaal in die ranke torens zit verstopt dan denk je dat er iemand is afgestudeerd op Tetris. Zo zitten er per speaker twee 7 inch subwoofers onderin die in een hoek zijn geplaatst.
Bijzonder dat het allemaal past. Maar goed, leuk al die theorie, die je uiteraard in eerdergenoemde review terug kunt lezen, maar ik kom om te luisteren, dus muziek!
Holografische weergave
Bij de eerste klanken is het meteen duidelijk. Dit is absoluut een Nederlands kwaliteitsproduct. De set zelf is zeer simpel van opzet. Er is een Vermeer TWO DAC/streamer/preamp die middels Roon van muziek wordt voorzien. En vervolgens gaat het signaal naar twee CAAS Elysian 100 monoblokken die de eerste 20 Watt in klasse A spelen. Verder zeer weinig opsmuk. Gewoon de weergave zelf die alle aandacht opeist.
Na diverse nummers te hebben gehoord valt me op dat de set enorm holografisch en driedimensionaal speelt. Het is echt een compleet omhullende weergave die je in een soort bubbel laat plaatsnemen. Centraal tegen de achterwand stond een banner. Het leek alsof daar stemgeluid vandaan kwam qua diepte. Een enorm virtueel podium als het ware. En het laag is echt uitmuntend, met een enorme controle, snelheid, kracht en detaillering.
Paul demonstreerde kort de werking van de kamerafstemming door tijdens het luisteren wat met die knoppen te draaien. Bij het instellen van de grootte van de ruimte werd de knop van XL naar S gedraaid en de lage tonen werden veel dunner in de weergave. Precies wat je wil in een kleinere ruimte. Mooi systeem is dat. En je kunt het ook per speaker instellen, want er zijn nu eenmaal zeer weinig symmetrische kamers.
Kippenvel
Nog heel even een persoonlijke favoriet opgezet op lekker hoog volume; Death Row van Chris Stapleton. Paul kende het niet, maar vanaf dat moment maakte die track deel uit van de vaste demo. En ik hoop dat de bezoekers, net als ik, het kippenvel op de armen hadden staan van de stem van Stapleton. Wat een track en bovenal, wat een fantastische speakers.