Met de lancering van de Townus-familie wilde Canton traditionele hifi-waarden huwen met modern design – zonder een hoofdprijs te vragen. Is dat gelukt? Tijd om het topmodel, de Townus 90-vloerstaander, op de pijnbank te leggen.
Canton kun je bezwaarlijk een onbekend merk noemen. Maar ze waren de laatste tijd misschien minder zichtbaar in de markt, iets dat zou moeten veranderen nu het bij distributeur Mika is terechtgekomen. Als een van de grootste namen bij de oosterburen heeft Canton in elk geval nooit stilgezeten. De Duitsers doen al een half eeuw hun ding, een verjaardag dat ze onder meer vierden met een paar speciale herdenkingsmodellen. Wel leuk gedaan, die Karat GS Edition en Ergo GS Edition die we op de High End-beurs in München nog zagen. Luidsprekersbouwers vieren wel vaker verjaardagen met speciale edities die eigenlijk nieuw zijn, maar in dit geval greep Canton gewoon naar twee modellen die ooit heel succesvol waren en gaf ze een update.
Canton Townus 90
In deze review gaan we dat nostalgisch duo echter niet bekijken, maar wel de nieuwe Townus 90-vloerstaanders. Het betreft hier het grootste model uit de Townus-lijn, die naar goede Canton-gewoonte zowel passieve als actieve luidsprekers omvat. Stereoliefhebbers zijn welkom, maar je vindt ook alles wat nodig is om een surroundopstelling te bouwen. Zoals Townus-center, evenals een muur- en een Atmos-model.
De Smart-uitvoeringen zijn ook iets bijzonder: actieve modellen, maar niet zoals veel rivalen het aanpakken. Het Smart-verhaal diepen we hier echter niet verder uit, want het is behoorlijk uitgebreid. Zeg wat je wil van Canton, ze pakken de zaken altijd heel grondig aan.
Oude waarden, nieuwe waardenÂ
Wie in ‘Townus’ het woord ‘town’ of stad ziet, mag zichzelf meteen een schouderklopje geven. Ze waren daar bij de marketingafdeling van Canton in een filosofische bui toen ze besloten om een naam te kiezen die een samentrekking is van ‘town’ en ‘Taunus’. Let wel: het gebergte in Midden-Duitsland dicht bij het Canton-hoofdkwartier, niet de Ford-oldtimer die in de jaren zeventig de eerste keuze was van ambitieuze huisvaders en tv-detectives. Zo moet de naam Townus uitdragen dat deze luidsprekers moderne aspecten (zoals de slanke bouw en plaatsingsgemak) huwen met traditionele waarden en de origine van het merk op het platteland.
Wat betekent dat allemaal concreet? Om te beginnen valt het meteen op dat zelfs deze ‘grote’ 3-wegs vloerstaander slank presenteert. Het is 105 cm hoog, wat het niet bepaald klein of heel groot maakt. ‘Gemiddeld’ qua afmetingen zou je kunnen stellen, maar door een paar slimme designingrepen lijkt de Townus 90 net iets slanker en eleganter. De hoogte is trouwens incluis de vooraf gemonteerde voet waarboven de luidspreker lijkt te zweven. Er is voor deze constructie gekozen omdat de Townus 90 een basopening aan de onderkant bezit.
Niet achter- of vooraan dus, zoals bij veel andere speakers, wel gericht op de voet. Dus op een vaste, voorspelbare afstand, handig voor de ontwerper. Hierdoor kun je de speaker dichter bij de muur plaatsen. En dat is een pluspunt in kleinere woonkamers. Op de basis kun je desgewenst de meegeleverde spikes monteren.
Glanslak tot walnoot
Canton lijkt altijd heel trots op z’n afwerkingen, ontdekten we toen we eerder op het jaar voor een Brits tijdschrift met hun Reference 7 K aan de slag gingen. En kijkend naar het walnootfineer op de luidsprekers die wij een paar weken op bezoek hadden is die trots ook wel bij deze Townnus-lijn op z’n plaats. Het is niet een heel donkere afwerking, waardoor het deze al gestroomlijnd ogende weergevers nog meer een moderne toets geeft.
De beperktere breedte en de afgeronde hoeken helpen ook om die indruk te versterken. Op zich blijft het een klassieke luidspreker qua vorm, maar met een paar designingrepen wordt de Townus 90 toch weer iets eigentijds. De Townus-speakers zijn er ook in een halfmat wit met een witte voet. Dat ziet er in een heel modern interieur vast ook gelikt uit. De derde optie is hoogglans zwart. Bij de dure Reference K-lijn maakt Canton daar iets heel riants van, maar bij de Townus hebben we deze afwerking nog niet kunnen keuren. Op de foto ziet het er wel mooi uit.
Goed om weten: de walnootuitvoering kost 100 euro meer dan de witte of zwarte edities van 1.299 euro per stuk. Aan dat prijspunt concurreert de Townus 90 met heel wat andere vloerstaanders, onder meer met de DALI Opticon 6 MK2, Focal Aria 926 en Monitor Audio Silver 500.
Titanium in de driversÂ
Qua detailafwerking pronkt de Townus 90 met naadloos geïntegreerde drivers. Schroeven zijn er niet zichtbaar, wel is er rond alle drivers en de tweeter een metalen ring gemonteerd die als blikvanger fungeert. Vind je dat te opzichtig, dan vind je in de doos lange, ovale roosters die magnetisch vastklikken. Achteraan ontdekken we dat deze Canton-vloerstaander uitgerust is met grotere luidsprekerterminals. Vier stuks, zodat je kunt bi-ampen / bi-wiren. De tweeter is bij de Townus 90 niet bovenaan op de baffle gemonteerd.
Net als bij z’n andere luidsprekerfamilies kiest Canton ervoor om de alu-keramische tweeter lager te plaatsen, met in dit geval een 6,85-inch titanium midrange-driver erboven. Het lijkt op eerste zicht misschien een D'appolito-opstelling, maar dat is niet het geval. Symmetrisch is de opstelling niet en de twee flankerende drivers zijn niet gelijk. De twee woofers onderaan zijn wel identiek, opnieuw met een lichte maar stevige titaniumconus. Een opvallend element bij de woofers en de midrange-driver is de surround rond de conus die uit verschillende plooien lijkt te bestaan.
Dynamisch sterk én zuiverÂ
De Townus 90 is niet een speaker die heel lastig doet qua aansturing, ontdekken we snel. We hebben de Cantons hoofdzakelijk beluisterd toen ze aan de NAC C 658 en C 298-eindtrap hingen, waarbij we meestal streamden via Roon, soms ook wel via een Miracord 80-draaitafel van ELAC. Ook met een voor- en eindtrapcombinatie van Cyrus en met een Primare I15 kwam er fraai muziek uit. De efficiëntie van 89 dB maakt dat ze redelijk makkelijk aan te sturen zijn. Wat vermogen is altijd wel welkom, maar het lijkt ons niet dat een versterker uit een passende prijsklasse gauw zal tekortschieten.
Sons of Kemet zijn helaas recent gestopt, al blijken de Britse bandleden wel heel snel elders onderdak te vinden. Onder meer The Smile en The Comet is Coming herbergen inmiddels ex-Kemets. Begrijpelijk als je ziet hoe snel dit Brits groepje vanaf hun humble beginnings bij het platenlabel van Naim in eigen land uitgroeiden tot toonaangevende jazzmuzikanten. Op ‘Black to the Future’, hun laatste album uit 2021, hoor je waarom. De afrobeatinvloeden en geëngageerde lyrics, maar vooral het gebruik van de tuba en windblazers leverden een unieke sound op. Wie bij tuba’s denkt aan dorpsorkesten, hoort hier iets heel anders – heel fascinerend soms. Canton houdt wel een midbas-piekje, ook bij deze Townus, wat bij tracks als ‘Hustle’ of ‘In Remembrance of Those Fallen’ een aangenaam vettig randje geeft aan het koperinstrument. Ze etaleren tegelijkertijd ook een zuiverheid die, zeker in combinatie met die Purifi-versterker, iets heel eerlijks neerzet.
Omdat deze Cantons niet kritisch zijn en toch wat meer de nadruk leggen op de fun-factor, spelen ze met plezier alle genres. Nadat we op vinyl ‘This Machine Still Kills Fascists’ beluisterden, een gaaf album waarop de punkers van Dropkick Murphys ongebruikte Woody Guthrie-teksten tot liedjes omvormden, was het tijd om eens de oudere, rauwere ’11 Short Stories of Pain & Glory’ af te stoffen. Onder meer ‘Blood’ rolde geweldige uit de speakers, een lekker dikke geluidsmuur die deze rockanthem – mét doedelzakken – alle eer aandeed.
Het is niet bepaald verfijnd, wel plezant, en dat brengen die Cantons dus prima over. Dat hadden we ook bij het eclectische ‘Unity’ van Duitse punkster Nina Hagen of bij de 2019-remaster van Joy Divisions klassieke ‘Unknown Pleasures’. Albums die op een aantal rivalen misschien wat passie of diepte zouden missen, rollen hier op boeiende wijze uit de speakers.
De Townus 90’s hebben meer het karakter van speakers die een totaalperformance willen presenteren, en niet zozeer je attent laten maken op elk klein detail. Wat niet wil zeggen dat ze donker of ongedetailleerd klinken. Integendeel, als we ‘MM 1786’ via Roon streamen, krijgen we best een verfijnde opvoering waarin het pianospel van Leif Ove Andsnes dartel boven het kamerorkest uitkomt. Het totaalbeeld, daar draait het om. We zitten in de zaal, luisterend naar het mooie samenspel op het podium, wat best meeslepend is, zeker als heel het orkest in actie treedt en je echt een vol geluid opgediend krijgt.
Dat geslaagd overbrengen van dynamiek is ook een sterkte van het Duitse merk. En zo wordt het tweede deel van Andsnes’ muzikale tocht langs twee cruciale jaren in het leven van Mozart, dat misschien minder prikkelend is dan ‘MM 1785’, toch het beluisteren waard.
Omdat onze C 658 uitgerust is met de optionele HDMI-module, kunnen we ook heel makkelijk de Townus 90 inzetten bij het tv-kijken. Gewoon in stereo uiteraard, al krijgen we wel snel zin om ooit een surroundopstelling met deze Canton-lijn te testen. Tijdens de spannende openingsscène van ‘Ad Astra’ (via Netflix) brengen de Townus 90’s de ijskoude stem van Brad Pitt heel overtuigend over, terwijl geluidseffecten van vallende brokstukken en de wind tijdens de parachutesprong ruim rond het beeld wordt geplaatst. De film is verder niet altijd onverdeeld interessant – sommigen noemen hem gewoon doodsaai – maar de soundtrack van Lorne Balfe, Max Richter en Nils Frahm levert wel de nodige sfeer, iets dat goed overkomt met de Cantons.
Het zijn deze prestaties en ook het dynamische vermogen die ons doen vermoeden dat de Townus-lijn wel eens een mooie keuze voor surround kunnen zijn.
Zo’n stereo-opstelling kan verrassend goed zijn met films en tv-series, als het dan ook nog over muziek gaat is het helemaal top. ‘Watch the Sound with Mark Ronson’ op Apple TV bijvoorbeeld, een reeks dat per aflevering een bepaald(e) studio-effect of techniek behandelt. Dat klinkt misschien enkel iets voor muziekgeeks. Maar de derde aflevering over reverb gunt de kijker een mooie blik achter de schermen, onder meer tijdens het maken van ‘Back to Black’ van Amy Winehouse. Net omdat er in deze reeks zo vaak wordt ingezoomd op wat geluid juist is, is het fijn om het op deze luidsprekers te beleven.
Wanneer Ronson ergens in Noord-Schotland in een gigantische ondergrondse dieseltank kruipt om met een plug-inmaker de langste reverb ooit op te nemen, krijg je ook echt een idee van de enorme schaal van het ding.
Conclusie
De Townus 90 is het (passieve) topmodel uit de nieuwe middenklasse-lijn van Canton. Het is een elegante, slank ogende vloerstaander die helemaal trouw aan de Canton-kernwaarden muziek zuiver en vol dynamiek aanlevert, en dat op een solide fundament. Dat maakt de Townus 90 een luidspreker die veel genres aankan (en tv-geluid!) en die luisterplezier op de eerste plaats zet.
Canton Townus 90
1.299 euro / stuk (satijnwit en hoogglanszwart), 1.399 euro / stuk (walnoot) | www.canton.nl
Beoordeling 4,5 op 5