HI-VISITAudiomix

HiVisit Audiomix: kwestie van aanbod, know-how en service

Op 35 km van Antwerpen, op de grens van De Kempen en Vlaams Brabant, ontdekken we langs de Liersesteenweg Ă©Ă©n van de mooiste en grootste hifizaken van Vlaanderen. Al is dat misschien zelfs nog een understatement. De drukke bedrijvigheid die er in en rond de gebouwen heerst, geeft aan dat er waarschijnlijk heel wat te beleven valt. Laten we eens kijken!

We worden vriendelijk ontvangen door Jan Nelissen die bij Audiomix verantwoordelijk is voor het hifi- en high end segment. Ook Jules Withagen van AudioQuest is van de partij. Audiomix en AudioQuest kunnen het blijkbaar uitstekend met elkaar vinden. Daar hebben ze goede redenen voor. 

Audiomix

Het verhaal van Audiomix dat in 2024 zijn 40-jarige bestaan viert, start in 1976 met de toenmalig 15-jarige Eric Van Nuffelen. De student elektriciteit die in het werkhuis van zijn vader lichtorgeltjes, versterkers, mengpanelen en luidsprekers in elkaar knutselt. Met zijn diploma op zak begint Eric in 1984 een eigen winkeltje voor herstellingen en onderhoud van versterkers en dj-materiaal dat hij combineert met een job in de fabriek, extra opleidingen in elektronica en een populaire discobar.

De uit de hand gelopen hobby resulteert uiteindelijk in een voortdurend groeiende winkel waar hifimateriaal, televisietoestellen, video, dj-materiaal, car audio, tablets, mobieltjes en domotica-toepassingen verkocht worden. Met twee auditoria voor hifi en high end en Ă©Ă©n voor professionele licht- en dj-apparatuur. Voeg daar nog een eigen installatiedienst voor de meest geavanceerde audiovisuele projecten en domotica aan toe en je begrijpt dat je met Audiomix alle kanten uit kunt.

Het team

Het team van Audiomix bestaat uit ongeveer 20 mensen. Met een 8-tal verkopers, een verantwoordelijke voor de webshop, 5 technici voor leveringen en installaties, enkele magazijniers en medewerkers voor de boekhouding. Pittig detail: Marc, de eerste technieker die Eric Van Nuffelen ooit aanwierf, werkt nog altijd in de zaak.

De trein niet gemist

Dat ze bij Audiomix de internettrein niet gemist hebben, heeft zijn vruchten afgeworpen. “De webwinkel draait behoorlijk”, gaat Jan Nelissen van start. “Hierdoor hebben we de crisis goed kunnen opvangen. Online kunnen we natuurlijk meer klanten bereiken dan in de winkel”.

Audiomix is gelegen langs een drukke baan. En al kun je er niet naast zien, het is niet evident dat passanten vol in de remmen gaan om halt te houden bij Audiomix.

“Een factor waaraan we in de toekomst extra aandacht zullen besteden”, aldus Jan, “de zichtbaarheid van de winkel verhogen om nog meer klanten tot in de winkel te krijgen. Hoe hoger het niveau en de reputatie van de winkel, hoe meer mensen bereid zijn om een lange afstand af te leggen naar een serieuze zaak met een behoorlijk aanbod. De website heeft in alle geval al flink bijgedragen aan onze naambekendheid en onze omzet”.

Specialisten

“Iedereen bij Audiomix is op de hoogte van wat er in de winkel verkrijgbaar is en kan de doorsnee klant bedienen”, zegt Jan. “Maar voor elke afdeling hebben we specialisten in huis, want sommige klanten zijn vaak beter ingelicht dan doorsnee verkopers. Niet alleen voor de verkoop maar ook op het vlak van kabelplanning en -installatie, het aanleggen van netwerken tot samenwerking met architecten worden klanten van A tot Z begeleid”.  

Lifestyle events

Daarnaast worden er bij Audiomix regelmatig evenementen georganiseerd. “Als merken zoals bij voorbeeld Bowers en Wilkins, Accuphase of McIntosh een nieuwe serie lanceren, bouwen we daar een feestje rond”, zegt Jan. “Dan nodigen we een aantal upscale mensen uit die hun goede klanten meebrengen."

"Denk bijvoorbeeld aan architectenbureaus, exclusieve meubelzaken en premium autodealers. Goed voor zo’n 400 tot 500 mensen die we voorzien van hapjes en drankjes, demo’s met licht- en lasershows uit de dj-afdeling en natuurlijk de productvoorstellingen zelf. Interactieve lifestyle events die een zekere exclusiviteit uitstralen waardoor we mensen ontmoeten die hier anders misschien nooit over de vloer zouden komen”.

Het assortiment

Met merken zoals AudioQuest, Accuphase, McIntosh, NAD, PrimaLuna, Yamaha, Rotel, Denon, Marantz, HiFi Rose, Naim, Pro-Ject, In-akustik, Bowers & Wilkins, KEF, Sonus Faber, DALI, Focal, Bang & Olufsen, Bose, Sennheiser, JBL, Artsound, Bluesound, Sonos, HEOS, Harman Kardon, Loewe, enzovoort, kan iedereen in het assortiment van Audiomix wel zijn gading vinden.

Daarnaast is Audiomix ook topverdeler van Bang & Olufsen. Op de speciaal ingerichte ruimte op de bovenverdieping is het volledige gamma van het Deense merk beschikbaar.  

Ook voor de doorsnee klant

Toch wil Jan duidelijk stellen dat Audiomix er ook is voor de doorsnee klant die een eenvoudige tv, een Bluetooth speaker, een gsm, een tablet of een autoradio wil. “We willen absoluut niemand uitsluiten”, zegt hij.

“Ons aanbod is breed genoeg zodat iedereen bij ons terecht kan”. Tussen haakjes, op het vlak van tv’s hebben we zelden of nooit bij een retailer een soortgelijk aanbod aangetroffen.

Primeur voor de Benelux

Vooral de LG Rollable OLED is een absolute eye catcher. Een televisie met een oprolbaar OLED-scherm dat naadloos in een balkvormige behuizing verdwijnt. Op het moment van ons bezoek nog altijd het enige beschikbare model in de Benelux.

Een absolute primeur ook, waarmee Audiomix de pers haalde. In totaal zullen er in Europa slechts 30 leverbaar zijn. Schrik niet, aan deze LG Rollable hangt een prijskaartje van bijna 6 cijfers.

AudioQuest

“Toen ik hier in 2009 aan de slag ging als verantwoordelijke voor het hifi en high end segment, stelde ik vast dat er in het premium aanbod dat er toen al was, minder aandacht besteed werd aan bekabeling”, legt Jan uit. “En omdat bekabeling een belangrijke schakel is in het geheel, heb ik voorgesteld om de producten van AudioQuest in ons assortiment op te nemen. AudioQuest past volledig in onze filosofie. Met zowel een basisgamma als een topgamma."

"Het mooie daarbij is dat aan om het even welk product van AudioQuest dezelfde aandacht voor kwaliteit en details besteed wordt. Zelfs de verpakking straalt professionalisme en kwaliteit uit”.   

Proportioneel

In het souterrain van Audiomix ontdekken we een grote display met het zo goed als volledige aanbod van AudioQuest. Niet alleen de kabels, maar ook de power conditioners uit de Niagara Series, de power adapters en de talrijke accessoires.

“De keuze voor AudioQuest heeft ons geholpen bij de verdere uitbouw van ons hifi-verhaal”, stelt Jan. “We kunnen toch geen set van enkele tienduizenden euro’s verkopen en daar dan kabeltjes van 8 euro per meter aan toevoegen. Dat is niet in verhouding, het moet proportioneel blijven”.

Storytelling

“Precies omwille van ons uitgebreide aanbod in alle prijsklassen, kunnen we bij onze kabels een verhaal vertellen”, pikt Jules Withagen van AudioQuest in. “Als je bij voorbeeld kun vertellen dat ze richtingsgevoelig zijn, trek je de klant direct mee in het verhaal en is de kabel al voor de helft verkocht. Dat straalt ook een bepaalde kennis van de verkoper uit en zijn passie voor het product”.

Try before you buy

“Maar al wil ik die verkoper graag geloven, als ik aanzienlijk investeer in een hoogwaardige kabel, wil ik die toch wel eens eerst even uitproberen”, voegt Jules er aan toe. “AudioQuest biedt die mogelijkheid."

"Een troef waarmee AudioQuest zich onderscheidt en een extra service voor Audiomix. En als een bepaalde kabel niet op voorraad is, volstaat het dat Jan ons even belt en wij doen de rest. Try before you buy."

"Er is geen enkel kabelmerk dat doet wat wij voor onze klanten doen. Geloof me, de kans dat een uitgeleende kabel terug komt is uiterst klein. Je moet er wel op letten dat je geen kabel uitleent die niet binnen het budget van de klant past. Want anders bestaat de kans dat de kabel toch terug komt en dat de klant helemaal niets koopt”.

Nieuwbouw

Eric Van Nuffelen, eigenaar van Audiomix, is er volgens Jan op ingesteld om altijd te blijven groeien, te evolueren en te innoveren. En dat is precies wat er momenteel bij Audiomix gebeurt. Naast de huidige winkel gaapt een gigantische bouwput waar Audiomix volop aan het bouwen is.

Het nieuwe gebouw dat tegen 2024 klaar moet zijn, zal er voor zorgen dat de oppervlakte van de toch al grote winkel minstens verdubbelt. Zo komen er bij voorbeeld een flink aantal demoruimtes en opslagmogelijkheden bij. “Dan zul je al heel ver moeten zoeken om in de Benelux een audiowinkel te vinden van dezelfde omvang”, lacht Jan. 

Aanbod, service en know how

“In moeilijke tijden is het belangrijk dat je blijft investeren in aanbod, service en know-how”, voegt Jules er aan toe. Als je je daar op toelegt, net zoals wij dat doen bij AudioQuest, bouw je een groot en aantrekkelijk bolwerk uit. De klanten van vandaag zijn best wel bereid om 50 km of meer te rijden naar een mooie winkel met een ruim aanbod en bekwaam personeel. En denk erom, het zijn de klanten die de winkel laten draaien en de salarissen betalen. Ook die van ons”, voegt hij er al lachend aan toe.

De ovalen luisterruimte

Voor we naar huis trekken, wil Jan ons nog even wat muziek laten horen in het high end auditorium. Een luisterruimte die, wat ons betreft, misschien wel de meest a-typische is die we ooit bezochten. Centraal gelegen in het gebouw, ovaalvormig met twee muren en twee glazen wanden. Met flink wat high end apparatuur, speelklaar opgesteld. Wat bedoeld was om enkele liedjes te beluisteren, draaide uit tot een heuse luistersessie van meer dan een uur. Zo goed hadden we er het naar onze zin en zo goed klonk het er.

Jan gaf blijk van een enorm enthousiasme en een degelijke vakkennis. Als hij onze verwondering over de geluidskwaliteit bemerkt, legt hij uit dat de technici van Audiomix de luisterruimte eigenhandig ingericht hebben. Met gebruik van zorgvuldig uitgezochte materialen en een verregaande kennis van akoestische principes zijn ze er in geslaagd om van een onmogelijke ruimte een prachtige luisterruimte te maken.  

Als je de volgende keer nog eens over de Liersesteenweg in Begijnendijk raast, rij dan wat trager en probeer halt te houden ter hoogte van huisnummer 321 bij Audiomix. Je kunt er niet naast kijken. Iets zegt ons dat het waarschijnlijk niet de laatste keer zal zijn. Wij kijken alvast reikhalzend uit naar de opening van het nieuwe gebouw. | www.audiomix.be | www.audioquest.com






EDITORS' CHOICE