Als je een kwaliteitsprong wil maken vanaf draadloze speakers van het type Sonos zonder verlies van gebruiksgemak, dan kom je snel uit op actieve speakers van hifi-merken. Veelal zijn die wat forser, maar de LSX II van KEF zijn juist net wat kleinere toestellen. En toch komen ze met vele streamingopties, een HDMI-aansluiting en echte stereoprestaties. Maar is het verschil met de eerste generatie LSX echt groot?
KEF LSX II: recap
De LSX II zijn KEF's kleinste actieve speakers met streaming aan boord. Het recept is kenners van het Britse merk vast bekend, daar KEF toch wel een mooie reputatie heeft opgebouwd met zijn alles-in-één luidsprekers. De II-generatie van de LSX-speakers volgt op het verschijnen van de LS50 Wireless II en de opzienbarende LS60 Wireless. Die toestellen zijn groter, respectievelijker véél groter dan deze kleine KEF’s. En dat kun je ook stellen over de prijskaartjes.
Toch delen ze hetzelfde onderliggende W2-platform van KEF. De LSX II bezit dus dezelfde streamingopties als zijn grotere broers. En dat zijn er heel wat. Naast streamingdiensten en eigen hi-resbestanden afspelen via een eigen app, kun je de LSX II via AirPlay 2, Bluetooth, Chromecast, DNLA én Spotify Connect van muziek voorzien. De KEF LSX II is bovendien volledig Roon Ready. Daarmee raken we meteen een groot verschil met de voorgaande LSX-modellen aan: de nieuwe app en streamingplatform.
Wat de LSX II ook onderscheidt van vele draadloze luidsprekers is de brede connectiviteit. Op deze kleintjes speel je niet enkel via streaming muziek af, je kunt ook externe apparaten aansluiten. Op dat vlak brengt de II-generatie een mooie toevoeging: een HDMI-aansluiting. Dit maakt het eenvoudiger om de KEF’s te gebruiken als oplossing voor tv-geluid. Daarnaast is er een aux-ingang die je met de juiste kabel en platenspeler (met versterkte uitgang of met een phono-voorversterker) kunt gebruiken om vinyl af te spelen.
De KEF LSX II positioneert zich dus eerder als een volledig muzieksysteem dat ook echte stereo levert in hifi-kwaliteit. Dit in tegenstelling tot een beperkte stereo-ervaring geleverd vanuit één weergever. Dat verklaart ook het prijskaartje van 1.499 euro voor het volledige systeem.
Vertrouwd en hip designÂ
Het design van de LSX II is niet echt anders dan bij de eerste generatie. Het blijven heel compacte toestellen die door hun fel afgeronde hoeken een heel zacht profiel presenteren. KEF werkte ook samen met een externe industriële ontwerper, Michael Young, en dat merk je wel. Er is een groter kleurenaanbod dan normaal bijvoorbeeld. De klassieke zwarte en witte opties zijn er, maar ook een lavarode en een cobaltblauwe uitvoering staan op het menu. De aparte Soundwave-editie bestaat nog, met z’n zandkleurige uitstraling en een abstract lijnenspel op de textiel die de zijkanten bekleedt. Want dat is ook een ding dat de LSX II een wat modieuzer gevoel geeft. De gebogen voorkant uit kunststof vormt een mooi contrast met het gebruik van fraaie textielen.
KEF maakt er nog meer een visuele schouwspel van door de centrale Uni-Q-driver een gepaste kleur te geven. Bij de blauwe LSX II is hij bijvoorbeeld goudkleurig, terwijl de rode editie net uniform uitpakt met een driver in dezelfde felle tint. Bij de Soundwave versie is dan weer enkel de waveguide rond de tweeter een sterk contrasterend donkerblauw geschilderd. Hoewel de KEF-speakers uiteraard ergens in een fabriek zijn gemaakt, krijg je door het bovengemiddeld aantal kleur- en afwerkingsopties toch een exclusievere indruk. Om het helemaal een designmeubelervaring te maken, kun je zelfs met een VR-app de verschillende LSX II-kleuropties uitproberen in je interieur. Slim gezien van de lui in Maidstone.
Heel makkelijk te plaatsenÂ
Een grote troef blijven de bescheiden afmetingen van 24 × 15,5 × 18 cm. Dat maakt de LSX II toch een stukje kleiner dan vele high-end rivalen. Veel groter dan een Sonos One is het ook al niet. Je moet wel twee speakers in de kamer plaatsen (wat wel op geluidsvlak net een pluspunt is). Plaatsing is dus niet zo’n probleem. Ze laten zich heel makkelijk op een tv-meubel of een dressoir parkeren.
Er zijn ook stands bij KEF beschikbaar, waaronder grotere staanders in dezelfde kleur en kleinere desktopstands die de LSX II’s naar boven richten. Dat is wel handig als je ze gebruikt aan een bureau – iets dat wel kan dankzij de goede nearfield-prestaties van de Uni-Q-driver. Het kleine formaat is ook hier handig. Een setje LS50 Wireless II is toch lastiger om op een typische tafel kwijt te raken, met de LSX II moet het wel lukken. Aansluiten op een computer kan trouwens via een USB-C-poort.
Zo mogen klein zijn, de KEF’s leveren wel een verrassende hoeveelheid bassen. Dat is onder meer mogelijk dankzij elektronica dat goed afgestemd is op de driver, maar ook omdat er achteraan een baspoort is. Dat zou plaatsing complexer kunnen maken. Maar KEF heeft dat opgevangen met een aantal instellingen in de Connect-app. Je kunt als gewone gebruiker snel de speakers optimaal laten presteren naargelang ze dicht bij de muur staan of op een bureau staan bijvoorbeeld. Er is ook een expertmodus waar je meer diepgravende opties vindt, zoals een treble-trim en een bass extensie in drie stappen. Hier vind je ook de nodige controls om optioneel een subwoofer te integreren – iets dat je misschien wel zou overwegen in een grotere kamer.
Uni-QÂ
De LSX II mag het nieuwe softwareplatform delen met de LS50 Wireless II en LS60 Wireless, op akoestisch vlak is er wel een groot vlak. Kostentechnisch was het niet mogelijk om de kleine KEF’s de sprong naar het META-materiaal laten maken, stelt de fabrikant. De LSX II is dus uitgerust met de elfde generatie van de Uni-Q-driver, niet de nieuwere twaalfde generatie die uitgerust is met een speciaal dempend metamateriaal.
Dat verandert echter niets aan de intrinsieke kwaliteiten van KEF’s Uni-Q-driver, te herkennen aan de kenmerkende waveguide rond de tweeter die doet denken aan de kwartjes van een sinaasappel. De Uni-Q-driver is coaxiale driver, eigenlijk een twee-in-één-ontwerp waarbij de tweeter onafhankelijk in de woofer zweeft. Een groot pluspunt aan dit design is dat de meeste frequenties uit één punt lijkt te komen, wat de natuurlijkheid en coherentie bevordert. Het zorgt er ook voor dat de LSX II’s ook op korte luisterafstand goed klinken.
Eenvoudig instellen via Google of AppleÂ
Het instellen van de LSX II gaat heel vlot. De KEF Connect-app vindt de speakers normaliter automatisch, vooropgesteld dat het ringvormige led-lichtje wit-oranje pinkt. De KEF-app zal je even omleiden naar de AirPlay-instellingen (als je instelt op een iPhone of iPad) of de Google Home-app (Android) om de koppeling met je WiFi-netwerk te regelen. Dat gaat heel soepel en wijst zichzelf uit; we hebben beide methodes uitgeprobeerd. Daarna keer je gewoon terug naar de KEF Connect-app. Â
De Connect-app is helder en duidelijk opgevat. Het is gemakkelijk te bedienen zowel op een tablet als op een smartphone. Dat is wel fijn, want veel gelijkaardige apps komen enkel op grotere schermen echt tot hun recht.
Het bevat zowel een muziekspeler als een virtuele afstandsbediening, met daarnaast nog heel wat instellingen. Best interessant om te leren kennen dus. Al kunnen we ons inbeelden dat je als pakweg Spotify gebruiker zelden de Connect-app gebruikt en gewoon je muziek kiest in de app van de muziekdienst. Er zit veel flexibiliteit in het verhaal, dus dat kan. In de Connect-app vind je in elk geval internetradio, podcasts, een speler voor muziekbestanden vanaf een DLNA-share en een aantal muziekdiensten. Tidal, Qobuz, Deezer en Amazon zijn voor de Benelux de belangrijkste. Â
Een kabel is een optieÂ
De LSX II is een draadloos systeem – maar dat wil niet zeggen dat er geen kabels aan te pas komen. Sowieso moet er naar elke speaker een aparte stroomdraad. Waar sommige rivalen werken met een stroomdraad en dan een kabel tussen de twee speakers, kiest KEF voor een andere aanpak. Dit betekent dat er geen kabel tussen de LSX II-toestellen loopt. Dat is weer een plus qua plaatsing. Desgewenst kun je wel een ethernetkabel tussen het duo leggen, waarna je muziek in hogere hi-reskwaliteit kunt afspelen. Maar ook de draadloze verbinding is lossless, dus wat ons betreft hoeft het niet per se.
Een van de twee LSX II-speakers is uitgerust met alle fysieke ingangen. Ook hier stelt KEF zich flexibel op, want via de app kun je instellen dat deze meesterspeaker zoals links als rechts staat. Dat is wel handig, want vooral als je een HDMI-kabel aansluit is die vrijheid handig.
Verrassing
De kans is groot dat je bij het eerste keer beluisteren van de LSX II grote ogen zal trekken. Door hun kleine formaat verwacht je misschien een verfijnde maar toch wat dunner geluid. Dat is echter niet het geval. Deze kleintjes weten toch een zekere basextensie neer te zetten, wat in een kleine woonkamer nog meer zal opvallen. Niets mis met het basfundament waarop de saxofoon van King Shabaka weerklinkt op ‘Technicolour’ op Hyper-Dimensional Expansion Beam (FLAC 24/44,1), of met de basgitaar bij Paola Nutini’s ‘Radio’ (Qobuz cd-kwaliteit). We bleven langer hanger bij het nieuwe album van de Schotse crooner, want zingen kan die man wel.
De kracht van Nutini’s stem brengt de LSX II prima over, coherent geplaatst op een soundstage waarop de piano en akoestische gitaar fijntjes en gedetailleerd weerklinken.
Draai je het volume helemaal open, dan hoor je a) dat deze KEF’s luid kunnen maar b) dat ze dan wel hun beperkingen hebben. De LS50 Wireless II heeft op dat vlak aanzienlijk meer headroom om een feestje aan te jagen. Maar toch, wat de LSX II neerzet is wel sterk bij normale en iets luidere luistervolumes. Dat gecomprimeerd geluid dat sommige draadloze speakers produceren is hier afwezig, er is best nog wel wat dynamiek. Ze hebben bovendien een verfijnd karakter dat ook iets complex als de Wranitzky-symfonieën die de Akademie für Alte Musik Berlin recent uitbrachten groots en meeslepend aankan. En de heftige paukslagen halverwege ‘La Paix, Op.31/Postolka 12:III.Allegro’ hebben echt wel een impact. We springen niet even hard uit de stoel zoals toen we dit hoorden op de Perlisten R5t’s onlangs, maar die dingen zijn ook twintig groter.
Hun heldere karakter is zeker een pluspunt bij het tv-kijken. Hoewel de LSX II’s niet een massieve thuisbioscoopervaring bieden, zijn ze wel gedetailleerd en is de soundstage ook breed genoeg. Bij een tv-reeks of een meer dialooggedreven film als ‘After Yang’ kregen we de ingetogen sfeer van deze bijzondere film knap opgediend. Fijner werk zoals dit kunnen soundbars vaak niet zo goed weergeven. De Just Dance-begingeneriek bij deze film is trouwens behoorlijk geestig, de hectische muziek weten de KEF’s ook goed te verwerken.
Je vinkt wel best in de Connect-app de optie ‘secondary wake-up source’ op TV aan als je de LSX II met je televisie wil gebruiken. Dan schakelen ze automatisch in als je begint met tv-kijken. Denk er ook aan dat de geluidsoutput van je televisietoestel op PCM stereo moet staan, anders komt er geen geluid uit als je een film start via Netflix.
ConclusieÂ
In een kleinere woonkamer of flat toont de LSX II zich een veelzijdig muzieksysteem dat verfijnd klinkt én kritisch luisteren toelaat. En ze zien er ook nog eens elegant uit, ongeacht welke kleurversie je kiest. De vele streamingopties die nu via een verbeterde app worden gepresenteerd en de HDMI-ARC-aansluiting maken de II-generatie van KEF’s kleinste actieve speakers nog geslaagder. Nog steeds een aanrader.
Het zijn ook fraaie muziekmakers om een soundtrack neer te zetten in een keuken of eetkamer. In een grotere kamer is een subwoofer een aanrader – of de stap naar de volwassenere maar duurdere LS50 Wireless II.
KEF LSX II
1.499 euro | www.kef.com
Beoordeling 4 op 5