REVIEWThivanLabs

Review ThivanLabs Lion 805A: kracht en finesse uit een buis

SAMENVATTING

De ThivanLabs Lion 805A speelt neutraal, voegt weinig toe, laat net zo weinig weg. Heeft power over de gehele frequentieband, laat drums en slagwerk knallen. Behoudt van klassieke instrumenten als viool, luit en cello de natuurlijke klank. Maakt moderne en oude jazz tot een feestje van herkenning.

PLUSPUNTEN

  • Levert veel muziekplezier
  • Mooi middengebied, evenwichtig hoog
  • Diepe, strakke laagweergave
  • Controle over de luidspreker
  • Power en dynamiek
  • Auto-bias
  • Fraaie bouw met betrouwbare componenten
  • Doordacht ontwerp in techniek en gebruik

MINPUNTEN

  • Warmteontwikkeling en stroomgebruik
  • Gewicht bij verplaatsen
  • Slechts drie ingangen
  • Kunststof afstandsbediening

ThivanLabs is een Vietnamese firma met een historie die terug gaat tot het begin van deze eeuw. Werd aanvankelijk begonnen met het ontwerpen en vervaardigen van luidsprekers, rond 2008 werden de eerste schreden gezet in de richting van van buizenversterkers. Introductie op de Europese markt van ThivanLabs heeft plaatsgevonden in 2016 in Duitsland, waarna in rap tempo andere Europese landen een vertegenwoordiging en distributie kregen.

ThivanLabs maakt in eigen fabriek buizenversterkers, DAC’s en luidsprekers. Het meest bepalende onderdeel van elke buizenversterker is de uitgangstransformator en ook die wordt bij ThivanLabs in eigen huis ontwikkeld en gemaakt. Gekozen voor een review is de Lion 805A versterker, die met zijn gewicht van 54 kilo schoon aan de haak een uitdaging vormde om op zijn plaats te krijgen. Driehoog zonder lift was geen sinecure, hoezeer de inspanning de moeite waard blijkt kunt u hieronder lezen.

ThivanLabs Lion 805A

ThivanLabs doet op de eigen website uitgebreid verslag van de manier van werken, de filosofie, achtergrond en vertelt over de belangrijkste mensen achter het merk, geeft de technische specificaties maar laat niets los over de gekozen schakeling en opbouw. Als een internet detective is door mij daarom veel informatie opgespoord, mede aan de hand van beschikbare foto’s, om een zo volledig mogelijke beschrijving te geven van het apparaat.

De Lion 805A is een geïntegreerde versterker met drie ingangen, tweemaal RCA en éénmaal XLR. De luidsprekerklemmen zijn enkel uitgevoerd en voeden luidsprekers tussen 4 en 16 Ohm zonder daarvoor een aanpassing te doen. Het ontwerp is een auto-bias Single Ended schakeling in volledig klasse A. Het opgegeven vermogen is 2 x 40 Watt met pieken tot 80 Watt. Voldoende voor het gros aan luidsprekers voor de huiskamer. Dat vermogen opwekken met buizen in klasse A vraagt overigens wel 500 Watt continu aan vermogen vanuit het lichtnet en zorgt bovendien voor heel wat warmte rondom de versterker.

Zoals eerder gemeld weegt de Lion 805A een slordige 54 kilo, verdeeld over een chassis van 45 x 50 centimeter en hij gaat 29 centimeter de hoogte in. De drie ingangen zijn met 700mV gevoeligheid voor volle uitsturing goed gekozen voor moderne bronnen en zorgen voor een prettig regelbereik van de ALPS motor bestuurde potentiometer. De ingangsimpedantie is een hoge 100kOhm, zodat elke bron hier past. ThivanLabs vermeld een frequentiebereik van 15Hz tot 38kHz bij -3dB. De prijs voor dit Vietnamese product is 6.500 euro.

Wie de onderplaat van de Lion 805A verwijdert komt een hard wired schakeling tegen. Opvallend dat in dit buizenontwerp de gelijkrichting wordt gedaan met halfgeleiders, terwijl de versterkerschakeling verder geheel op buizentechniek is gebaseerd. Naast de grote netspanningstransformator op het chassis, voor de driver en uitgangstrap, is er een interne ringkern gebruikt voor het voorversterkerdeel. Dominant zijn de twee behuizingen van uitgangstransformatoren naast de nettrafo en idem een smoorspoelbehuizing voor de hoogspanning tussen de 805A buizen. In het chassis is nog een kleinere smoorspoel aanwezig voor de anode spanning en is er een tweetal interstage trafo’s. Al dat koper en trafoblik verklaart het gewicht van de versterker.

Aan de achterzijde bevinden zich de voorversterkerbuizen en de drivers. De eerste buis is een 12AU7-S van Psvane die samenwerkt met een 6SN7 van Linlai Tube (Linlai is een afsplitsing van Psvane). De twee gepaarde drivers zijn Genalex Gold Lion 6V6GT buizen, die via interstage transformatoren de beide Linlai 805A buizen in hun keramische buisvoeten aan de voorzijde aansturen. De 805A is een speciaal voor audiotoepassing afgeleide van de 805 zendbuis en heeft geen anode aansluiting meer op de top.

Voor wie nog nooit een 805A buis heeft gezien, hij is groter dan een blikje drinken van 250ml. City Audio Trade levert de 805A standaard met door hen geselecteerde buizen. Opgegeven reden: de versterkers zijn zó goed dat ze betere buizen verdienen dan af fabriek geleverd. City Audio Trade heeft daarom een selectie gemaakt uit nieuwe productie buizen die een optimum bieden tussen prijs en kwaliteit.

De Lion 805A is een nette verschijning in zijn houten sokkel met aluminium kleur panelen, hamerslaglak chassis en trafokappen. Er wordt een beschermkap voor de eindbuizen meegeleverd, maar zonder kap spelen staat veel fraaier. Dus die bleef in de verpakking. Hoewel de afmeting fors is, op het indrukwekkende af voor bezoekers die weinig op hebben met audio, kreeg ik alleen maar bewonderend commentaar van mijn eega op deze verschijning.

Na het inschakelen van de versterker met een druktoets op de voorzijde geven de 805A buizen gelijk een gezellig sfeerlicht en al snel is er muziek. Zoals met elke buizenversterker duurt het 20 tot 30 minuten voordat een optimaal geluid beschikbaar is. De volumeregelaar loopt bij het inschakelen naar een door de gebruiker in te stellen vast punt toe. De bronkeuze schakelaar met zijn drie standen voelt solide aan.

ThivanLabs levert een kunststof afstandsbediening mee, daarmee werkt de volumeregeling en een mute functie, bronnen kunnen er niet mee gekozen worden. Gedurende de testperiode was de werking van de Lion 805A vlekkeloos. Geen ruis, geen brom, zelfs geen mechanische brom was op enig moment waar te nemen. Met het mooie weer was de subtropische temperatuur in de huiskamer nog eens twee graden hoger als de Lion 805A een paar uur aanstond. We kunnen zo bijna van het gas af in de winter.

Aansluiten maar

De ThivanLabs Lion 805A heeft gezien het gewicht maar op één plek gestaan: in de huiskamer. Voor de netspanning aangesloten op een AudioQuest Niagara 5000 netfilter met een Crystal Cable netsnoer. Bron is een Auralic Aries G2.1 netwerkspeler met een Metrum Acoustics Pavane DAC3 converter. Vanaf de converter gaat via XLR een set Inakustik NF-2404 Air gebalanceerde interlinks naar de Lion 805A. Crystal Cable luidsprekerkabels verbinden de Lion 805A met de bi-wire terminals van Spendor Classic 2/3 luidsprekers, waar Townshend Maximum Supertweeters aan zijn toegevoegd.

Muziek staat opgeslagen op een Melco N10, verbonden met een Melco S-100 ethernetswitch waar ook een Roon Nuc aanhangt. Streamen van eigen muziek gaat met Roon software.

Voorkeur

Ik heb geen specifieke voorkeur voor buizen- of transistoren, behalve dat ik een krachtige buizenversterker niet het meest geschikt vindt om acht uur per dag internetradio te laten pruttelen op de achtergrond. Zolang het gaat om muziek en bewust luisteren hebben beide kampen hun specifieke voor- en nadelen. Tot je een versterker als de ThivanLabs Lion 805A tegenkomt waarbij de nadelen van buizen lijken te zijn weggehaald. Kracht, het in de hand houden van luidsprekers, definitie in de lage tonen, zaken waar normaliter de transistor wint, het wordt door ThivanLabs gekoppeld aan dynamiek, een stralend middengebied en loepzuivere hoge tonenweergave.

Neem als voorbeeld “Avratz” van de Infected Mushroom cd “Converting vegetarians”, geen muziek voor mij om avonden lang naar te luisteren, maar de bas en de ruimtelijkheid zijn een voorbeeld voor het presteren van de Lion 805A. De weergave is groot, de ruimte voor mij helemaal vullend, met lang aangehouden tonen, korte en kleine geluidjes her en der in de ruimte. Losgemaakt van de weergevers. De bas is knallend en strak, prachtig vol en toch in de hand gehouden. Mijn Audia Flight transistor versterker combinatie doet dat niet beter. Er is power, dynamiek en slagkracht. Met Spendor Classic speakers met (opzettelijk) dunne wanden en een grote woofer is controle niet de eenvoudigste opgave voor een versterker. Tot op een hoog volume niveau dat de buren mij niet in dank afnamen was er geen vuiltje aan de lucht. Daarbij heeft de Spendor als nadelen een bescheiden rendement en mist een impedantie correctie voor buizenversterkers. De luidsprekers zijn wel vrij gemakkelijk aan te sturen.

Rondje klassiek

Waar ik liever naar luister zijn werken van Bach, uitgevoerd op luit door Thomas Dunford. Hier weet de Lion 805A te imponeren met de klankrijkdom van het instrument afgezet tegen de akoestiek van de ruimte waarin de opname is gemaakt. Er zit een bijna hypnotiserende rust in de weergave waardoor de ogen sluiten en de muzieknoten naar binnen stromen. De individuele snaren komen machtig mooi naar voren, de klankkast en de lagere noten zitten iets naar achteren. De afbeelding van het instrument is in mijn ruimte levensecht, al geef ik toe dat niemand in mijn huiskamer een luit heeft staan bespelen.

In dezelfde lijn van klassieke solo instrumenten zit de vleugel van Yukiko Hasegawa. Op haar WAV download “Eternal longing” staan werken van Schumann die zeer overtuigend worden getransformeerd naar hier. Volle pianoklanken, langzaam wegstervend in de diepte, goed onderscheid tussen snaar en kast. Een weergave waaraan geen warmte wordt toegevoegd, sowieso een onterechte aantijging voor een goed ontworpen moderne buizenversterker. Wel een opname waar de op afstand regelbare volumeniveaus soms aangepast moeten worden vanwege de grote dynamiek. Het is fijn dat de dynamiek niet wordt afgeknepen, maar teveel is haast niet te behappen in een huiskamer. Gelukkig blijft ook elke zacht gespeelde noot hoorbaar, gaat dwars door de Lion 805A heen en wordt niet overheerst door geluiden van buitenaf.

Viool en piano tot slot van dit klassieke deel, Joshua Bell met “Liebesleid” en “Liebesfreud” gecomponeerd door Fritz Kreisler. Een mooi album op het Decca label, uit 1995. Piano en viool laten zich goed onderscheiden, hebben in het stereobeeld een eigen plaats. Niet al te ver van elkaar waardoor het samenspel onderstreept blijft. Met de nadruk op het vioolspel, de vleugel is een ondergeschikt deel van het concert. Al snel gaat het volume omhoog om vooral niets te hoeven missen. De Lion volgt slaafs mijn orders, ik raak aan geen enkele grens en waardeer hetgeen hij naar de luidsprekers stuurt. Muziek is lief en teder, “Liebesleid” behoudt de tragiek die achter de compositie schuilt, om uiteindelijk heel zacht te verdwijnen en mij achter te laten met gestreelde oren.

Zangkunsten

Onbekend maakt onbemind, dus ik blijf hameren op de zang- en compositiekwaliteiten van Lori Lieberman. “Moonlight in Vermont” van haar laatste cd “Truly” is echt een pareltje van opnamekwaliteit, zangkunst en sfeer. Dynamische pianonoten, zachte drums, gitaar en bas. Een zangeres die de kunst verstaat een buizenmicrofoon te laten stralen. Heel dichtbij en op het juiste volume bijna aan te raken. De Lion 805A weet dat net als mijn EAR-Yoshino EL34 te transformeren van de studio naar thuis. Met iets meer power dan de EAR, een ruimere dynamiek en met een overtuiging die je niet snel koppelt aan een single ended triode versterker. Waar op mijn Spendor een 300B buis afhaakt als slappe hap, gaat de 805A buis gewoon door tot het gaatje.

Van een andere cd van haar, waarop het Matangi Quartet met haar meespeelt, is de track “Martha” afkomstig. Anders opgenomen, in een andere studio, bijna net zo mooi. Met veel overtuiging gezongen, goed te onderscheiden tweede stem (van een Nederlandse), 100 procent verstaanbare teksten. De hese stem van Lori heeft leven in zich, houdt de aandacht vast en deze versterker onderstreept dat eerder dan dat er een lichte versluiering optreed.

Van een dame naar een heer, van Lori naar David Munyon die “Imagine” zingt met zijn schorre stem waarvan volgens horen zeggen menige dame in de war raakt. Warm en vol is zijn zang, rijk aan klank de gitaar in zijn vaardige handen. Een echte Stockfisch opname, dat wil zeggen stevig in de lage tonen, waar de Lion 805A zich op kan concentreren. Geen probleem voor deze strakke buizenversterker, hetgeen duidt op voortreffelijk gedimensioneerde uitgangstransformatoren. Het geluidsbeeld wordt opgebouwd vanuit het midden in het stereobeeld. Waaiert uit naar de zijkanten zonder zich iets aan te trekken van de fysieke opstelling van de luidsprekers. Muziek komt vrij, los van de baffle, ontstaat uit het niets. Sluit de ogen en de illusie is compleet.

Zo wil ik het graag, geen luidsprekers in het stereobeeld kunnen aanwijzen, dat kunnen alleen de betere versterkers voor elkaar krijgen. Vaak genoeg heb ik ervaren dat een luidspreker dat best wil doen, dat loslaten, maar dat een versterker de remmende factor kan zijn, of juist stimuleert.

Sprongen in de tijd

Jazz met de tenor saxofoon van Lester Young, samen spelend met het Oscar Peterson Trio. Opname datum 4 augustus 1952, nog voor mijn geboorte. Zuiver alsof de opname gisteren heeft plaatsgevonden. De 805 buis bestond toen al bijna 20 jaar, maar is in die tijd vast niet voor muziekweergave gebruikt. Gelukkig is er aan de originele opname weinig geknoeid zodat de sfeer bewaard is gebleven. Het levendige spel van Lester staat centraal, Peterson en consorten hebben een dienende rol. De saxofoon heeft een heerlijke klank en kan voluit spelen. Ritme spat van de conus, van enige vorm van sloomheid is geen sprake. De Lion 805A laat de muziek leven als nooit tevoren. Als Peterson even de kans krijgt speelt hij virtuoos zijn noten, volgt de bas met snelle plukken en krijgt slagwerk een eigen podium. Hoe tijdloos is deze jazz uit de gloriejaren van Lester Young.

Toegevoegd aan het geheel is gitarist Barney Kessel en ook zijn bijdrage zit zo dicht tegen de werkelijkheid aan dat ik mij spontaan in een rokerige jazzclub waan. Ik maak een sprong in de tijd naar het album “Eternal” van Branford Marsalis. Zijn saxofoon speelt samen met drums, piano en bas, in een mooie mix gevat waar Marsalis uit naar voren komt als de solist. Drums zachtjes doch aanwezig, bas aanvullend in een wat rommelig laag waar de opname een gebrek aan definitie toont. Piano bescheiden op de eerste track met slechts een paar wat harder gespeelde noten. Weer is het de dynamiek die zo onbegrensd lijkt op deze ThivanLabs versterker.

Hoe dat aan een hoorn zal gaan klinken, de andere tak van sport van ThivanLabs, laat zich raden. Ik zou er niet te dicht bovenop gaan zitten als uw oren u lief zijn. Laatste sprong in de tijd maak ik samen met Donald Fagen en “Sunken condos”. Zijn track “I’m not the same without you” is bijna profetisch en geeft mijn gevoel weer als ik bedenk dat de Lion 805A dit huis ook weer moet verlaten. Ritmisch sterke productie, gedreven spel, snelheid in de weergave, controle en plaatsing, het is er allemaal en voor de zoveelste keer luister ik met veel plezier naar deze versterker. Het was sjouwen op de smalle trap naar boven, de inspanning is in ruime mate beloond.

Muziekplezier met een hoofdletter

Had de ThivanLabs op een budgetmeubel gestaan dan had hij niet alleen een uitstekende muzikale indruk achtergelaten, ook een fysieke buiging van de plank waarop hij rustte. De zwaargewicht dankt zijn massa aan koperdraad en transformatorijzer dat is verwerkt in vijf transformatoren en twee smoorspoelen. Afgaande op de geluidskwaliteit heeft de ontwerper van de trafo’s veel meer gekeken (of geluisterd) naar het eindresultaat dan naar de prijs van koper. Alles aan de ThivanLabs Lion 805A straalt kwaliteit uit. Het feit dat de versterker voortdurend brom-/kraak-/ruisloos presteert onderstreept het vertrouwen in het product. De interne opbouw is netjes, doordacht en solide. Het uiterlijk valt over te twisten, mij speekt het aan en mijn echtgenote ook.

Spelen met de ThivanLabs Lion 805A is een feestje. Vergeet vooroordelen als ‘warm klinken’, ‘rommelig laag’, ‘versluierd hoog’, de Lion 805A klinkt net zo modern als een vorige week geproduceerde transistorversterker. Maar of die transistor net zo dynamisch en snel is, dat is maar de vraag. De Lion 805A speelt neutraal, voegt weinig toe, laat net zo weinig weg. Heeft power over de gehele frequentieband, laat drums en slagwerk knallen. Behoudt van klassieke instrumenten als viool, luit en cello de natuurlijke klank. Maakt moderne en oude jazz tot een feestje van herkenning. Stemmen zijn zowel van mannen als vrouwen heerlijk om naar te luisteren.

Kortom, het is een allround versterker die om zich heen een aantal heel hoogwaardige componenten verdient zodat hij optimaal kan presteren. Dat hij een slokje energie verbruikt nemen we op de koop toe, dat is nu eenmaal inherent aan de bouw en de gebruikte single ended klasse A schakeling. U krijgt er ook wat voor terug. Thermische warmte en vooral muziekplezier, dat laatste met een hoofdletter M.

ThivanLabs Lion 805A
6.500 euro | www.cityaudiotrade.com
Beoordeling 4.5 / 5

MERK

EDITORS' CHOICE