REVIEWMusicom

Review Authentic Audio Image Maestoso 2 audiokabels: een gelijkgestemde kabelfamilie

In alle vijf kabels van de Authentic Audio Image Maestoso-serie zitten dezelfde familietrekjes verstopt. Helder zonder overdrijving. Detailrijk zonder klinisch te gaan spelen. Vol en rond om de klank van stem en instrument naar voren te halen.

PLUSPUNTEN

• Horen thuis in de hogere prijsklasse gezien de prestaties
  • Fraaie, volle en neutrale klank
  • Zeer degelijk opgebouwd
  • Redelijk soepel
  • Onderlinge, elkaar versterkende synergie

MINPUNTEN

• Niet goedkoop
  • Weinig bekend over het merk
  • Nog minder bekend over gebruikte materialen

Het reviewen van kabels is al lastig genoeg, immers per systeem en per apparaat kunnen de uitkomsten gaan verschillen. Zijn het bovendien kabels van een tot nu toe mij onbekende fabrikant, dan wordt het nog complexer. Wat is de filosofie achter het product, wat zijn de materialen, waarop zijn de prijzen gebaseerd? Vragen die allemaal opkomen en waar Authentic Audio Image geen antwoord op geeft. "Gaat u maar luisteren", zo geeft de website aan. Toch eens kijken of er iets te achterhalen is over deze Slovaakse fabrikant en zijn producten.

Authentic Audio Image en IST: Interference Suppression Technology

Interference Suppression Technology zou de grootste invloed hebben op het ontwerp van deze kabels. Het behandelen van de gebruikte materialen om de negatieve invloeden weg te halen en de positieve eigenschappen te versterken. Waarbij zowel gekeken wordt naar elektrische als mechanische kenmerken. Een methode bedacht door de drie partners achter het merk Authentic Audio Image, drie musici die techniek in dienst van de muziek zetten. Met als doel het bewaren van de zuivere klank van stemmen en instrumenten, zonder iets aan te tasten, weg te laten of toe te voegen. Hoe? Daar laat men zich verder niet over uit.

Uit de Maestoso 2 serie kreeg ik de beschikking over een LAN kabel, een digitale coax interconnect, analoge interconnects met RCA, met XLR en een enkel netsnoer. Alle kabels zien er hetzelfde uit, alleen de pluggen en de dikte verschillen. Dat gezegd hebbende is aan de digitale coax een RCA gezet van het merk Rean (Neutrik), naar ik mag aannemen een 75 Ohm model aan weerzijden.

De LAN kabel is afgewerkt met Telegarter RJ/45. RCA pluggen van de analoge interlink kun je vastzetten op het cinch chassisdeel door aan de connectorhuls te draaien. Je kunt de huls er ook afdraaien, dan weet je nog niets, keurig één ader gesoldeerd aan de middenpen. XLR connectoren en stekkers aan het netsnoer zijn ingelegd met carbon. Een merkaanduiding is er niet, wel zijn ze fantastisch mooi afgewerkt.

De kabels zijn redelijk soepel om mee te werken, iets dat duidt op samengeslagen aders, fijner om weg te leggen dan massieve kernen. Om de buitenmantel is een wit/lichtblauw kous getrokken waaroverheen een aluminium bus schuift waarop het type en merk staat en de signaalrichting. Overal krimpkous om alles op zijn plaats te houden, afwerking wat mij betreft een vette tien punten.

Om te voorkomen dat de lezer moet gokken wat de kabels kosten hieronder de verschillende prijzen van de Maestoso 2 modellen die ik toegestuurd kreeg:

- Power cable                1,5 meter         €3.735,-
- Interconnect RCA        1 meter             € 3.395,-
- Interconnect XLR         1 meter            € 3.590,-
- Digital COAX               1 meter            € 1.440,-
- Digital LAN                  1 meter            € 1.440,-

Forse prijzen voor de Maestoso 2 reeks, de ‘gewone’ Maestoso is voordeliger. Daar weer onder vind je de Vittorioso kabels. Meer informatie over het merk vind je op de website van AAI, onderaan deze pagina.

Methodisch te werk

Alle kabels ineens vervangen geeft geen goed beeld, dus ga ik langzaam opbouwen. Met gebruik van telkens dezelfde muziek:

- een dame begeleid door piano is Silje Nergaard en een track van haar gelijknamige cd;
- klassieke muziek van de cd “Ovni Baroque” gespeeld door Emmanuelle Dauvin;
- een man met zijn gitaar en stem komt van Peter Ratzenbeck cd “Peter’s fancy”.

Alles akoestisch zodat ik een echte stemmen voorgeschoteld krijg met daarbij echte instrumenten. De kabels komen nieuw uit de verpakking, zo kreeg ik door van importeur Musicom uit Groningen, dus inspelen.

Ik doe de opbouw tweemaal met het aantekenblok in de hand. Na één dag toch maar luisteren, tussendoor veel aangesloten gelaten en na drie weken de definitieve luistersessies. Ik had ervoor kunnen kiezen iedere kabel apart te doen. In plaats daarvan zet ik ze achter elkaar. Lan alleen. Lan + coax. Lan + coax + RCA interlink. Later XLR interlink. XLR + power.

Na de inspeeltijd ga ik beginnen met de LAN kabel, die vervangt tijdelijk een AudioQuest Vodka en zit aan de zendende kant op een Melco S100-B switch met Audiophonics voeding. De ontvangende kant is een Auralic Aries G1 met een Hörwege voedingmodificatie. De LAN kabel geeft in mijn systeem iets meer rust gecombineerd met een donkerder=stillere achtergrond. Er ontstaat mogelijk daardoor extra diepte in het stereobeeld. De klank als totaal wordt wat harder, er komt een kleine nadruk op de s-klanken, al maakt de LAN kabel de stem verder open en duidelijk intenser van aard.

Met klassiek is het de viool die wint aan levendigheid, tegelijk komt het orgel achter de viool naar voren toe. Het worden uitvergrote instrumenten waarmee ze met meer overtuiging spelen en de ruimte voor mij weten te vullen tussen de wanden. Met de gitaren van Peter ontstaat een zelfde soort effect, zijn stem is voller, heeft meer lucht en laat geluiden uit de keel nu wel horen. Muziek wordt speelser en geeft een indruk van snelheid. Het schuiven van vingers op snaren komt sterker naar voren.

En door

Al bij de eerste keer intensief luisteren blijkt de AAI digitale coax op een verrassende manier mijn AES/EBU Ricable Invictus voorbij te streven. Dat is opmerkelijk want de verbinding tussen de Auralic Aries streamer en Metrum Acoustics Adagio DAC3 is met AES/EBU tot nog toe altijd superieur aan welke coax ook. De weergave is warmer, ronder, gevulder en rijker van klank zonder naar bruin te gaan neigen. Kleurrijker en completer. Het stereobeeld wordt groter naar alle kanten. De harde ‘s’ gaat weg, deze AAI kabels vullen elkaar goed aan. Het timbre op de stem zorgt dat de stem dieper in het hart weet te kruipen. Tonen lopen langzaam weg.

Ook klassieke muziek wordt rustiger en komt verder in balans. De afstand tussen orgel en viool neemt weer toe, daarmee is de afstand natuurlijker dan voorheen. Viool komt vrij en de druk op het laag afkomstig van het orgel is afgenomen. Zelfs de akoestiek van de opnameruimte is beter in te schatten en een zachte galm wordt hoorbaar. Bij Peter is zijn stem verder verwijderd van de band. Het glijden over de snaren van vingers wordt minder geaccentueerd en past in het geheel zonder extra aandacht te trekken. Kortom, prettiger om naar te luisteren.

De RCA analoge interlink gaat lopen van de Metrum Adagio naar een EAR-Yoshino 8L6 buizenversterker die alleen dienst doet als eindtrap omdat de Metrum het volume verliesvrij kan regelen. Je merkt al aan de extra lang aangehouden noten op de piano dat de weergave nog een stapje rustiger is geworden. Zonder aan het volume te hebben gezeten lijkt de set haast zachter te spelen. Ronder van klank dan met mijn eigen Inakustik Air NF-2404 interlink.

Bij het vervangen van steeds weer een eigen kabel door een AAI Maestoso 2 bereik ik telkens een zelfde karakterverbetering. Zo bouwt de hele keten mooi op. Schakel ik even terug naar mijn eigen AES/EBU kabel dan klopt het plaatje niet meer. Lan en interlink zijn dan nog steeds Maestoso 2. Terug komt daarmee een zekere mate van hardheid, agressiviteit, kaalheid en eenvoud. Het wordt niet ineens heel slecht, maar de fijnheid/verfijning is weg. Weg is de opgebouwde synergie. Snel terug naar coax en doorluisteren naar viool en orgel, zij komen weer wat dichter naar elkaar. Viool is nog wat kalmer geworden. De klank fraai rond zonder detail verlies. Het is genieten van de rijkdom aan klanken en variaties in het vioolspel. Het orgel niet langer drukkend, wel krachtig en aanwezig. Met pop gaan gitaren verder uiteen, nog altijd lijkt het volume te zijn teruggezet, wat absoluut niet het geval is. De bereikte klankbalans brengt een warme stem, aangenaam, mannelijk en stevig. Zo klinkt een man op een Falcon LS3/5a luidspreker, voor deze kwaliteit van spelen zijn de luidsprekers gemaakt.

Van de ene set naar de andere

Omdat de EAR-Yoshino geen XLR aansluitingen kent en het netsnoer niet achter de versterker past zonder het zwaar te belasten met een krappe bocht, verhuis ik met de laatst overgebleven kabels naar een andere ruimte. Daar ga ik de XLR kabel inpassen tussen een Audia Flight Strumento No.1 voorversterker een FLS4 eindversterker van hetzelfde merk. In een eerdere test bleek dat zowel de interlink als het netsnoer positief werkten aan de FLS4. Nu de kabels de nodige uren hebben gedraaid herhaal ik die exercitie. Bij het vervangen van mijn standaard XLR interlink van Yter door de AAI krijg ik met dezelfde muziek ook in deze set het mooie ronde karakter van deze kabels met hun volle klank.

XLR is duidelijk familie van alle andere Maestoso 2 kabels die ik in huis kreeg. Dit gaat echt wel een stap verder dan mijn vertrouwde Yter. Het stereobeeld wordt weliswaar wat kleiner en alles staat dichter bij elkaar in het stereobeeld. Wordt compacter. De interlink is helder van toon zonder op enige manier teveel aan te zetten. Met Silje geeft dat zeker een positieve wending. Met klassiek is de afstand tussen orgel viool groter in de diepte. Net als met de RCA interlink het geval was speelt de akoestiek van de opnameruimte een grotere rol.

Er ontstaat iets meer rust waardoor de muziek meer draagt en verder van de luisteraar af komt te staan. Muziek is lieflijk zonder details prijs te hoeven geven. Het stereobeeld bij Peter is breed voor zijn fijne stem. Zachtjes weerklinkt een ‘s’, maar dat heeft alles te maken met de extra details waardoor mondgeluiden een grotere rol gaan spelen. Dynamiek is opvallend anders, leeft meer dan met de Yter kabel die er sombertjes bij afsteekt. Lage tonen grommend diep. Kortom de AAI XLR is een erg fijne kabel op deze plaats.

Het AAI netsnoer steekt in een AudioQuest Niagara 5000 en wordt geruild voor een Crystal Cable Power Reference. De Maestoso 2 XLR interlink blijft waar hij is. Eerste indruk: muziek klinkt wat nerveuzer. Mogelijk komt dat door de rust op de achtergrond, dat zorgt ervoor dat alleen muziek op de eerste plaats komt. Het stereobeeld is fors diep. Overeenkomstig wat ik hoorde met de verse kabel een paar weken terug. Mooie stem, lichte ‘s’ die er behoort te zijn. De nadruk ligt nu echt op de stem. De piano klinkt opvallend dynamisch, dat spel komt beter uit de verf dan bij de combinatie van Yter met Crystal Cable het geval was. Hier blijf je graag naar luisteren.

Met klassieke muziek blijft dat snelle en dynamische karakter aanwezig. Al zit alle muziek compact tussen de weergevers. Daardoor is de beleving intens, toch hou ik zelf erg van een groot beeld en zou dat op den duur gaan missen. De enige kritiek die overblijft, verder is het gewoon erg fraai hoe de kabels spelen en welke positieve invloed ze hebben op de weergave. De gitaren bij Peter zijn ook naar elkaar toe gekropen. Zijn stem blijft fraai, niets op aan te merken. Ook nu is er synergie tussen de kabels en spelen ze erg goed samen. Eén plus één wordt 2,5 in deze combinatie. De Authentic Audio Image Maestoso 2 kabels voegen zelf erg weinig toe, halen niets weg en laten de muziek vrij stromen in een evenwichtige weergave.

Helaas retour

Ik heb gedaan wat de Slovaakse fabrikant vroeg: “Luister en vergeet welke techniek door ons is gebruikt. We vertellen het je toch niet.” Lastig, want in audio blijven kabels omstreden en als je ze dan ook niet kunt koppelen aan gebruikt kostbaar materiaal, dan heb je als recensent een nog groter probleem om de prijs te rechtvaardigen.

Toch heb ik wel argumenten om Authentic Audio Image te verdedigen en dat is om te beginnen de onderlinge synergie tussen de kabels. Naast de consistente klankkleur en de positieve verandering die elke kabel teweeg brengt in beide systemen. In alle vijf kabels zitten dezelfde familietrekjes verstopt. Helder zonder overdrijving. Detailrijk zonder klinisch te gaan spelen. Vol en rond om de klank van stem en instrument naar voren te halen. Dat maakt op mij altijd een gedegen indruk en geeft aan waar een fabrikant naar streeft.

Er zit geen toevalstreffer of ‘jammer dan’ in de vijf soorten die ik mocht proberen. Telkens werd ik verblijd met een hoog kwaliteitsniveau in de weergave. Een score geven aan een kabel of aan meerdere kabels vind ik niet relevant. Het blijft een kwestie van inpassen in een systeem. Dat mijn beide systemen op een zelfde manier in prestatie toenemen geeft vertrouwen voor het merk. Daarom zie ik ze met lede ogen in de doos zakken om vervolgens richting Groningen te zenden.

Authentic Audio Image Maestoso 2
Power cable vanaf €3.735,-
Interconnect RCA vanaf € 2.720,-