REVIEWTechnics

Review: Technics SL-100C

Quintijn Bulterman | 14 december 2021 | Technics

SAMENVATTING

Met deze SL-100C bewijst Technics maar weer dat hifi-kwaliteit en -betrouwbaarheid betaalbaar kunnen zijn. De direct drive en het Audio Technica-element maken muziek luisteren bijna een verslavende bezigheid.

PLUSPUNTEN

• Eenvoudig te installeren en af te stellen
  • Direct drive aansturing
  • Stevig chassis, degelijkheid van een tank
  • Hoog niveau van audioweergave

MINPUNTEN

• Geen sexy uiterlijk

De naam Technics zal velen bekend voorkomen. De fabrikant heeft door de jaren heen op diverse fronten aardig naam gemaakt, toch zeker in de categorie platenspelers. Dat heeft alles te maken met de kwaliteit en de betrouwbaarheid. Vinyl en platenspelers zijn nog altijd niet aan te slepen. Is deze Technics in dat veld een goede keuze, of slechts een echo uit het verleden?

Technics draaitafels worden door veel dj's gebruikt. De reden daarvoor is ook erg eenvoudig. Bij grote festivals, evenementen en dance feesten heeft de meegebrachte apparatuur doorgaans flink te lijden. Na vele jaren vind je bij Technics dus een merk dat zich meermaals bewezen heeft. Kwaliteit, betrouwbaarheid en kan tegen een stootje. Daarnaast heeft Technics veel technologie in de topmodellen verwerkt, die met de tijd zoals dat geeft doordruppelt richting de lagere modellen. Weer een puntje van winst.

De Technics SL-100C is de officiele opvolger van de SL-1500C, een speler die veel awards heeft binnengesleept. En deze SL-100C, een model uit de premium klasse, heeft veel van die technologie geërfd. Dat heeft geresulteerd in een prijskaartje van 899 euro. Laten we eens kijken of het die prijs waard is.

Onder de stofkap

De precisie en verfijning die bij platenspelers komt kijken, moet van hoog niveau zijn. Dat komt allemaal rechtstreeks ten goede aan de geluidskwaliteit. Zo is de Technics SL-100C niet uitgerust met een belt drive, maar met een direct drive. Een direct drive systeem, very Technics, kent andere uitdagingen dan belt drive. Daarnaast is er voorzien in een autolift-functie, wat lange tijd toch wel een zeldzaamheid is geweest bij audiofielere spelers.

De motor die in de SL-100C gebruikt wordt, komt uit de SL-1200GR. Die borstelloze gelijkstroommotor wordt afgestemd op een single rotor, die op zijn beurt weer wordt gebruikt om de hoge rotatienauwkeurigheid en zeer signalen van de plaat af te lezen. Ingewikkeld? Ja, maar we zijn er nog niet. De lagen waarop het vinyl ligt, lijken op een technologiesandwich. De tweelaagse structuurplaat levert traagheidsmassa, wat dan weer zorgt voor optimale motorcontrole. Verder is het achteroppervlak compleet voorzien van rubber, om ongewenste resonantie van de aluminiumplaat te voorkomen. En niet te vergeten rotatie-onregelmatigheid! Enfin, een hoop techniek die allemaal onder je favoriete plaat ligt. En dan hebben we het nu alleen nog maar over de motor en plaat gehad.

De S-vormige arm is voorzien van cardanische ophanging en hoge kwaliteit lagers. De isolator bestaat uit een veer en rubber. Dit zorgt voor demping om ongewenste trillingen te voorkomen. Technics heeft gekozen voor een Audio Technica AT-VM95C cartridge en dat is een goede zet, want van AT weten we dat ze kwalitatief hoogstaande hifi- cartridges maken. En door het toevoegen van een dergelijk element, haal je simpelweg meer kwaliteit uit je platenspeler.

Om ervoor te zorgen dat de naald intact blijft en je platen niet zo snel slijten, is de Technics SL-100C zoals al gezegd uitgerust met autolift-functionaliteit. Het complete chassis voelt stevig en solide aan. De voetjes aan de onderkant kan je draaien en het geheel waterpas af te stellen. Alles bij elkaar is dit een aardige natte droom, alleen zo ziet de Technics SL-100C er niet uit. Het heeft een wat saai uiterlijk en oogt allesbehalve sexy. Vergelijk dat bijvoorbeeld maar eens met een Pro-Ject X1. Dat is een lust voor het oog. Maar misschien is dit het uiterlijk van kwaliteit en betrouwbaarheid?

Spin the records

Bij een premium platenspeler hoort ook een premium set. Dat kwam hier samen in de vorm van een Hegel 360 versterker en ATC SM19 luidsprekers. Als phono voortrap hebben we een NAD PP2e gebruikt. Om alles met elkaar te verbinden liggen er AudioQuest Cinnamon interlinks en Slip 14/4 afgemonteerde luidsprekerkabels. Een fraai podium dus, waarbij de Technics kan laten horen waar zijn sterke en eventuele minder sterke punten liggen. Om ervoor te zorgen dat alles goed afgesteld staat, pakken we ervoor de zekerheid nog een kleine waterpas bij. Ook het afstellen van het element wordt met militaire precisie uitgevoerd. Al heeft direct drive hier wel een voordeel ten opzichte van riemaangedreven systemen. De platen starten sneller op en het systeem is minder gevoelige voor de externe kracht van de naald die door de groef beweegt. Echter omdat de motor direct onder de plaat ligt, bestaat de mogelijkheid van het oppikken van motorruis en/of ongewenste trillingen.

Voor de review is onze keuze gevallen op een paar mooie platen. Het zwarte ronde goud vertaalt zich onder meer in “Revere – Man of Atom”, “Adele – 21” en “Greta van Fleet – Anthem of the Peaceful Army”.

Helemaal doorgedraaid

Zodra we de eerste plaat hebben neergelegd en de Technics SL-100C opstarten, valt hop hoe ongelooflijk snel die boel op snelheid is; binnen een fractie van een seconde. Ons rest dan alleen de handeling van de arm en element boven het startpunt te plaatsen. Onder het genot van een espresso gaan we zitten luisteren. Na enkele ogenblikken merken we terecht op dat er enorm veel energie en drive achter zit. Er is een zeer sterk fundament wat neergelegd wordt. Het is voel- en hoorbaar dat er echt iets van kwaliteit staat te spelen.

Het eerste album is dat van Adele. De Technics SL-100C laat heel mooi de transitie van laag naar middensegment horen. Hier zit body in. Het is de drive die de emotie in de zang dat gevoelige randje geeft.

Bij een toepasselijk nummer zoals “Turning Tables” raakt het de gevoelige snaar. Toch heeft de Technics ook een andere kant, die van een doorgewinterde rock&roller. Met de ep van Greta van Fleet laat de SL-100C zich van zijn beste feestkant horen. In het eerste nummer “Age of Man” geeft de spelerr ruimte voor de vocalen en een hoge uithaal. Maar de SL-100C weet heel goed dat het hier om de elektrische gitaren gaat. Die krijgen dan ook een prachtig breed stereobeeld mee. De Technics  is niet alleen gebouwd als een tank, zo klinkt het ook. Er staat echt een platenspeler op hifi-niveau te spelen, die vraagt om volledige albums.

Een gedeelte van de lof is te danken aan het element. De Audio Technica VM95C is een element dat meer dan voldoende presteert als de platenspeler direct uit de doos wordt neergezet. Het element heeft een conische naald met een lange levensduur. Er kan voor worden gekozen op de naald los te upgraden. Dit is mogelijk door bijvoorbeeld naalden uit de serie Elliptisch, Elliptisch Nude, MicroLine en Shibata. Verder heeft de Audio Technica VM95C een 4,0mV afgiftespanning.

We besluiten af te sluiten met de plaat van Revere. Ook hier weet de Technics een geweldige stereobeleving neer te zetten. Het geluid is breed, krijgt ruimte voor die kleine speciale geluiden in de muziek en laat ons achter met een grote behoefte om meer te luisteren. Het zijn die gitaargeluidjes in “Last Bridge Standing” die aandacht krijgen en de ervaring compleet maken. Toch zijn we erg benieuwd of er stiekem nog meer kwaliteit in verborgen zit. Misschien op zijn tijd toch een upgrade qua element?

Eindoordeel

We zijn niet onbekend met de platenspelers van Technics en weten uit ervaring dat ze gemaakt worden als een tank. De SL-100C houdt die eer in stand. Weergavekwaliteit en degelijkheid zijn van hoog niveau. Je krijgt als klant veel waar voor je geld. Wellicht zou een liefhebber nog een upgrade van element willen. Er zit misschien nog wel meer kwaliteit in, die dan vrij zou komen. Maar zo uit de doos klinkt het uitstekend.

De Technics SL-100C zwicht niet voor trillingen of ruis. Dat zorgt ervoor dat het niveau van audioweergave in de gehele keten goed blijft of zelfs beter wordt. De engineering is van hoog niveau, maar heeft een keerzijde. Er is namelijk niks sexy aan de Technics SL-100C. Een vergelijk met een Pro-Ject is dan snel gemaakt. Maar waar doe je goed aan? We zijn er in ieder geval van overtuigd dat je met deze Technics erg veel kwaliteit krijgt voor je geld.

Conclusie

Met deze SL-100C bewijst Technics maar weer dat hifi-kwaliteit en -betrouwbaarheid betaalbaar kunnen zijn. De direct drive en het Audio Technica-element maken muziek luisteren bijna een verslavende bezigheid. Het is tegelijkertijd wel duidelijk dat die enorme degelijkheid wat ten koste is gegaan van het uiterlijk, maar als je met een wat minder sexy design platenspeler kan leven, dan krijg je erg veel hifi voor je geld. En dat uiterlijk is sowieso subjectief natuurlijk!

Technics SL-100C
Beoordeling 4.5 / 5