Wanneer u ook maar een beetje fanatiek met deze hobby bezig bent, zult u vast al wel een keer van de naam Reference Sounds hebben gehoord. Enerzijds door de aanwezigheid van Michael Huigen en collega Robin Bruinsma op (winkel)shows en beurzen (pre-corona), maar zeker ook door producttesten in de vaderlandse pers. Reference Sounds is alweer een aantal jaar een gevestigde naam, maar voor deze Hi-Visit gaan we op bezoek bij het gloednieuwe onderkomen gelegen aan de rand van Almere.
Reference Sounds: het begin
Het faillissement van high-end importeur Audiac in alweer december 2016 was voor de drie toenmalige eigenaars Bert Bazuin, Sander Janssen en Michael Huigen natuurlijk enorm balen. Want wat zou er nu met al deze prachtige merken gebeuren en hoe konden ze de schade zoveel beperken? Uiteindelijk is ieder van hen na het afwikkelen van het traject zijn eigen weg gegaan. Bert met een ander hifi importeurschap, Sander als business director bij een uit Noorwegen afkomstig technologieconcern, terwijl Michael samen met een business partner op zoek ging naar nieuwe mogelijkheden om mensen high-end geluidsweergave optimaal te kunnen laten beleven.
Reference Sounds is dan ook al vrij snel daarna ontstaan, in 2017. Daar was ook wel reden toe, want Audiac had een enorme staat van dienst waarbij in de loop van tientallen jaren een groot aantal echte topmerken was verzameld. Michael was er enorm op gebrand om zoveel mogelijk van deze merken voor de Nederlandse markt te behouden, en dat is gelukt! Want samen met het recent verworven buizenmerk Audio Research bestaat het gevoerde aanbod louter uit legendarische high-end namen. Maak u riemen maar vast; Dan D’Agostino, Mark Levinson, Ayre Acoustics, Wilson Audio, JBL, JBL Synthesis, Revel en ten slotte Transparant. Allemaal merken met een dermate grote en vooral bewezen kwaliteitsstatus, dat ze voor de distributie doorgaans jou kiezen en jij niet hen. Het is dus al meteen een geweldige prestatie dat het Reference Sounds als piepjonge onderneming is gelukt om bij de start al zoveel prachtige merken aan zich te binden.
Een andere reden van deze vliegende start zit ook in de grote financiële draagkracht die je absoluut nodig hebt bij zo’n ambitieus project als dit. Omdat hij graag op de achtergrond wil blijven en Michael het hele traject de vrije hand heeft gekregen, noem ik hem na goed overleg alleen bij zijn voornaam: Ed. Inmiddels heb ik Ed al enkele keren mogen ontmoeten en daaruit kwam naar voren dat hij een hele grote muziek- en filmliefhebber is. In die hoedanigheid is hij vele jaren als kwaliteitsbewuste consument afnemer geweest van een flink aantal producten van Audiac. Michael had vanuit zijn adviezen en grote kennis van akoestiek ook al een ruime periode contact met hem. Daarbij klikte het goed tussen beide heren en toen het moment daar was bood Ed het eerste onderkomen voor Reference Sounds in Amstelveen aan (een pand wat letterlijk onder het dak van zijn eigen groothandelsactiviteiten kon vallen), en werden er goede afspraken gemaakt voor de benodigde financiële draagkracht. En hoewel de buitenkant van dit eerste pand in Amstelveen eigenlijk niets bijzonders was, bleek dat binnen een heel ander verhaal. Het verschil was zo enorm groot dat het bijna een zinsbegoocheling was.
Het eerste pand
Aan de buitenkant dus nog gewoon een zakelijk bedrijfspand zoals er duizenden in Nederland staan. Maar eenmaal binnen brak meteen de audiofiele zon door. Ik weet nog goed hoe ik de eerste keer reageerde op deze vrij compacte maar o zo perfecte presentatie en inrichting.
Michael is namelijk een enorme perfectionist en voor het eerst kon hij alle ideeën die hij in de loop der jaren had verzameld en ook al deels bij klanten had gerealiseerd nu ook in zijn eigen omgeving verwezenlijken. De nietsvermoedende bezoeker kwam bij binnenkomst in een soort van voorportaal terecht waar een strakke, frisse en minimalistische ontvangstruimte was gecreëerd en als cliffhanger een deel van de high-end luidsprekers was geparkeerd. Aan het einde waren twee grote intrigerende openslaande deuren geplaatst, afgewerkt in de typische Reference Sounds kleuren zwart, grijs en oranje.
Zodra deze deuren openzwaaiden kwam de bezoeker in een heel andere wereld terecht. Hier waren het prachtige zelf ontworpen akoestische voorzieningen, decoratieve en slimme wanden van stof waar veel maatregelen in weggewerkt waren en warme natuurlijke materialen die de klok sloegen.
De uiteraard perfect weggewerkte verlichting zette samen met lekker zittend maar tevens geraffineerd tonend zitmeubilair de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’. Alles ten slotte gericht om de door Refence Sounds gevoerde producten zo optimaal als maar mogelijk tot zijn recht te laten komen. Doordat alles ook hier al bovengemiddeld goed speelde, bewees het samen met de bewust gekozen voorlichtingsrol, de levensvatbaarheid en richting die Reference Sounds als high-end distributeur graag op wilde gaan.
Experience Center
Van 2017 is het maar een kleine sprong naar februari 2020 en zoals min of meer verwacht was het relatief kleine eerste onderkomen slechts de opmaat naar iets groters, mooiers en vooral nog veel beter geschikt voor de ambities van Michael, Ed en Robin. De eerste uitingen van deze plannen was een zeer opvallend filmpje waarin Michael onder begeleiding een hilarisch deuntje naar een stuk braakliggend grond reed. Daar aangekomen sloeg hij vervolgens wat piket paaltjes in de grond, waarna ineens een audiorack, een Mark Levinson versterker en Wilson Audio Sabrina luidsprekers werden uitgeladen en zomaar in de buitenlucht werden opgesteld?! Een klapstoeltje met Michael die daarop plaatsnam en de tekst ‘coming soon’, completeerden dat filmpje.
De kijker had nu natuurlijk wel door dat er plannen waren voor een nieuw onderkomen en dat op deze plek ergens in Nederland een nieuw pand zou gaan verrijzen. Nu aan het begin van de tweede helft van 2021 is het dan eindelijk zover en heeft keihard werken ertoe geleid dat op een gloednieuw kleinschalig industrieterrein in Almere een indrukwekkend pand is verrezen. Zoals het Michael betaamt de lijnen strak en clean, terwijl voor het eerst aan de buitenzijde met grote verlichte oranje letters de naam ‘Reference Sounds Experience Center’ staat vermeld. Het pand toont doordat alleen aan de bovenzijde grote ramen zichtbaar zijn en beneden alles gesloten is, best mysterieus. Daardoor ben ik razend benieuwd hoe het geheel er aan de binnenzijde uitziet.
Om binnen te komen moet ik mijzelf eerst naar de achterzijde van het pand aan de Chroomstraat begeven, waar een mooie ruime parkeerplaats aanwezig is. Ik begeef me naar de linkerzijde, waar helemaal achteraan de hoofdingang is gesitueerd. Na het aanbellen draait korte tijd later met een geruisloze zoef de moderne massieve voordeur wijd open en heet een apetrotse Michael Huigen mij hartelijk welkom in zijn nieuwe belevingscentrum.
Oh’s en Ah’s
Terwijl ik nog een beetje moet wennen aan het gedempte licht, zie ik aan mijn linkerzijde een mooie in diepzwarte matte lak uitgevoerde metalen trap met fraaie houten treden in een lichte kleur. Deze trap leidt naar de eerste verdieping. Aan de rechterkant staan ten tijde van mijn bezoek enkele mooie antracietkleurige luidsprekers van JBL en Revel statisch opgesteld en net als buiten komen ook hier weer de betekenisvolle woorden ‘Reference Sounds’ aangevuld met de bedrijfsmatige lijfspreuk ‘Bringing you closer’ terug.
Maar wat zie ik daar toch in de verte...? Als motten rond een olielamp begin ik als bijna vanzelf langzaam naar voren te lopen. Een oranje schijnsel verlicht sfeervol de linkerwand terwijl de vele sculpturen vóór die wand absoluut luidsprekers zullen zijn. Toch is er nog wat anders wat ineens mijn zintuigen prikkelt of beter gezegd streelt. Het is muziek die uit niet zichtbare luidsprekers uit het verlaagde, speciale akoestische plafond afkomstig is. En tsjonge dit is echt goed zeg! Want met een geweldige rust en toch grote autoriteit vult het op bijzonder sfeer verhogende wijze deze toch grote ontvangstlobby.
Nu mijn ogen helemaal aan het licht gewend zijn kijk ik mijn ogen uit. Want ook al ben ik recensent met specialisatie high-end apparatuur, zoveel moois bij elkaar zie je niet vaak. Doordat Michael met zijn tablet de muziek nog wat luider zet, kom ik door het allesomvattende karakter in een gemoedstoestand die ik het beste kan omschrijven als een soort van ervaring die je heel soms voelt als je op vakantie in het buitenland een berg met de auto bestijgt. Een autorit waarbij alles klopt en je met toevallig precies de juiste muziek uit de autospeakers over een hoge bergtop rijdt. Aan de andere kant de ondergaande zon en een landschap zo perfect dat je het alleen maar in je dromen kunt bedenken. Precies dat alles omvattende euforische gevoel maakte zich van mij meester in deze uiterst sfeervolle ontvangstruime waarbij 20 Revel luidsprekers in eigen blackboxen onder een speciale hoek de ruimte instralen. En alsof dat nog niet genoeg is zorgen vier Reference Sounds eigen ontwerp Custom Quad 8” subwoofers in dubbele push pull configuratie voor het laag.
Meer dan een ontvangstruimte
Het is dus niet zomaar een willekeurige ontvangst- en welkomstruimte, maar vooral een super aangename omgeving waarbij echt alles (ook kleur en intensiteit van de verlichting) kan worden geregeld. Verder worden alle producten op zuilen (apparaten) of luidsprekers op de meest optimale wijze gepresenteerd en zorgen last but not least de eveneens akoestisch aangepaste wanden voor een werkelijk optimaal binnenklimaat. ‘Mooi hè’ zegt Michael vol trots. Nou, mooi dekt hier de lading niet. Het is ronduit indrukwekkend en op zo’n griezelig hoog niveau met zoveel grandeur dat het bijna on-Nederlands aandoet.
Een droom komt uit
‘Gedurende de lange periode dat ik bij Audiac werkzaam was en door mijn originele achtergrond van MTS elektrotechniek ontstonden voor mijzelf steeds duidelijkere ideeën voor een mogelijk vervolg. Uiteraard wilde ik die gaandeweg bij dat bedrijf uitvoeren, maar toen het daar uiteindelijk verkeerd ging kwam alles in een stroomversnelling terecht. Ed was een goede klant van Audiac en vooral tijdens de periode na het faillissement ontstond er een intensief contact. Hij geloofde echt in mij en mijn ideeën en bleek tijdens verdere gespreken ook in staat en vooral bereid dit vertrouwen zowel financieel als qua support om te zetten in een werkbaar bedrijfsmodel.
We zijn met Reference Sounds gestart in een niet gebruikt deel van één van zijn vestigingen in Amstelveen. Maar door de aanhoudende groei was de logistieke ruimte op een gegeven moment niet meer toereikend en ontstond de ambitie om meer van onze merken te kunnen laten zien. Een specifiek voorbeeld hiervan vormen de JBL Synthesis Cinema oplossingen. Iets wat in Amstelveen fysiek gezien simpelweg onmogelijk was.
Doelstelling
Terug nu weer naar het pand waar we het in dit artikel over gaan hebben. Inmiddels gezamenlijk gezeten in één van de vier heerlijk zittende ‘club’ fauteuils, gaat Michael van start over de beoogde doelstellingen van dit Experience Center. ‘Zoals zo velen stond mijn jeugd in het teken van muziek. Zo ben ik DJ geweest en ben later ook zelf luidsprekers gaan maken. Zoals zo vaak loopt zo’n hobby dan steeds meer uit de hand en door mijn werk bij Audiac kon ik op een geven moment akoestische trainingen bij Harman (O.a. Mark Levinson, JBL, Revel) gaan volgen onder leiding van de bekende akoestisch engineer Floyd Tool. Hierdoor heb ik veel inzichten gekregen in de gedragingen van geluid en vooral hoe je het kunt sturen.'
'De doelstelling van dit pand is om mensen zo goed mogelijk wegwijs te maken in ons mooie assortiment en alle mogelijkheden die we kunnen bieden. Kijk, natuurlijk hoop ik dat ons groeiende dealernetwerk zoveel mogelijk investeert in onze volgens mij prachtige producten. Maar het is tegelijkertijd ook niet realistisch om te verwachten dat ze al onze producten kunnen opnemen. Daarvoor is het zowel te veel als eenvoudigweg te kostbaar.'
'Om belangstellende consumenten dan toch de mogelijkheid te bieden om alle door ons gevoerde merken en bijna alle bestaande modellen onder één en hetzelfde dak helemaal zelf te kunnen ervaren, is heel bewust gekozen voor deze opzet. Voor alle duidelijkheid is het voor consumenten niet mogelijk om hier wat aan te schaffen. De bedoeling is dat men zich hier volgens afspraak kan komen oriënteren, waarna de gewenste producten bij een dealer naar keuze kunnen worden besteld en vervolgens thuis worden afgeleverd en opgesteld. Naast het feit dat we bijna alle producten van onze topmerken daadwerkelijk demonstratieklaar hebben staan, is de trots van dit nieuwe pand de twee geheel door ons ontworpen state-of-the-art demoruimtes. Eén bedoeld en geoptimaliseerd voor high-end audio, terwijl de ander de ultieme Home Cinema-beleving biedt.
Beeld bij een audio importeur?
Home cinema bij Reference Sounds? ‘Maar natuurlijk’ gaat Michael verder. ‘Vergeet namelijk niet wat wij ook importeur zijn van JBL Synthesis en Revel.'
'Om met eerstgenoemde te beginnen zitten de wortels van JBL diep verankerd in de historie van cinema. De vroege dagen van film waren namelijk geluidloos totdat James B. Lansing daar in het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw verandering in bracht. Sinds die dag zijn JBL en cinema onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet voor niets zijn ‘s werelds meest gerenommeerde bioscoopzalen met JBL Synthesis opstellingen uitgerust en is het vandaag de dag mogelijk deze onvergetelijke meeslepende ervaring ook terug te schalen naar verfijnde systemen voor persoonlijk gebruik. Ook wat het op dit moment helaas nog wat minder bekende luidsprekermerk Revel betreft, is hier buiten een voortreffelijke serie goed betaalbare kwaliteitsluidsprekers, ook een bijzonder uitgebreid scala aan mooie inbouwluidsprekers beschikbaar. Niet alleen voor bioscoop toepassingen maar verder voor overal in huis en zelfs buiten of op uw boot! Kortom voor ieder wat wils dus en we tonen hier graag alle mogelijkheden.’
De daad bij het woord
Hoewel alle bovenstaande toelichting nu eenmaal noodzakelijk is om te begrijpen waar zowel Reference Sounds als dit Experience Center voor staan, is een rondleiding door dit zeer ruime pand van twee verdiepingen natuurlijk een must. Vanuit de centrale hal/ontvangst lobby gaan we allereerst de high-end luisterruimte in. Oef, hier ben ik toch wel even stil van zeg. Wat een schitterend mooie ruimte! Terwijl net als overal in het pand met een druk op de knop of beter gezegd veeg over het tabletscherm de verlichtingskleuren en intensiteit kunnen worden aangepast, is het wat mij betreft vooral het prachtige kleur en materiaalgebruik wat de show steelt.
Overal worden frisse en lichte kleuren afgewisseld met warme houtsoorten en chique gedekte donkere tinten zoals antraciet of zwart. Blikvangers zijn ook de in eigen beheer ontwikkelde akoestische elementen die uitblinken door een geweldig fraai uniek maatwerkkarakter. Bedenk verder nog dat het leeuwendeel van de maatregelen aan het oog wordt onttrokken door fraaie geluidsdoorlatende stoffen. Qua afmetingen schat ik de ruimte op iets van 5 meter breed en 10 meter lang. De vloer is een mooie grijskleurige gietvloer, terwijl een designvloerkleed met vier zeer comfortabele fauteuils en een tweetal lage langwerpige audiomeubels de entourage afmaken.
Wanneer we tijdens de rondgang als volgende stop de direct naastgelegen home cinema binnenlopen is letterlijk alles op de typerende Reference Sounds stijlkenmerken na, zo anders als anders maar zijn kan. Het begint er al mee dat deze ruimte een eigen voorportaal heeft. In dit gedeelte staat volledig van vloer tot plafond volgepakt montagerack met daarin de benodigde aansturing, processoren, eindversterkers, bronnen en wat nog meer nodig is om een high-end home cinema tot leven te wekken. Eenmaal in de ruimte zelf word ik meteen betoverd door de echte bioscoopsfeer. Zo is er echte hoogte aangebracht zodat de achterste zitrij inderdaad hoger staat dan de rij ervoor, ademt alles luxe uit en zorgen de zachte, chique vloerbedekking en exquise houtsoorten samen met het prachtige lijnenspel voor een jaloersmakend topniveau. Heel benieuwd hoe dit allemaal zal gaan klinken.
Tweede verdieping
Maar goed, ik weet als geen ander dat als we ons eenmaal onder gaan dompelen in de te verwachten audio/visuele geneugten, de rest niet meer ter sprake zal komen. Daardoor ruk ik mij nog even met gezonde tegenzin los van deze twee droomruimtes, om mij samen met Michael op de brede trap te begeven die ons naar de bovenverdieping leidt. Hoewel de sfeer en uitstraling hetzelfde zijn als de begane grond, zijn er toch meteen grote verschillen te constateren. Want in plaats van alles met geraffineerde verlichting uit te lichten, is het op deze bovenverdieping veel meer natuurlijk licht wat door grote ramen de verdieping inschijnt.
Zo toont het geheel mede door de veel meer open uitgevoerde inrichting substantieel anders. Door dat open karakter en met nog veel ruimte over ontstaat een blikveld waarbij je in één oogopslag alles kunt zien. Helemaal rechts zie ik tijdens mijn bezoek een specifieke JBL opstelling aangestuurd door Mark Levinson componenten.
Helemaal in het midden is een door mooi daglicht omgeven huiskameropstelling gecreëerd die met twee grote glazen deuren is af te sluiten en waar Reference Sounds zijn kunnen toont op het gebied van inbouw. En dan geen normale inbouw, maar in dit geval een compleet assortiment Revel luidsprekers die zijn verwerkt in eigen ontwerp maatwerk kastdelen en ook op verschillende plaatsen in het plafond. Over hoe dit allemaal klinkt kom ik in het laatste deel van deze uitgebreide kennismaking op terug.
In de verste hoek van deze verdieping ontwaar ik een opvallend mosgroene hanglamp met overeenkomstig tafelblad en daaronder een aantal stoelen die bedoeld zijn voor het samenwerkend interieurbouwbedrijf. Dit bedrijf heeft niet alleen de complete showroom gerealiseerd, maar kan ook de maatwerk voorzieningen en meubelen vervaardigen.
Onzichtbare luidsprekers
Het laatste deel van de ruimte toont opmerkelijk leeg. Leeg? Jazeker, want behalve 3 sfeervolle kuipstoelen, een mooi robuuste ogenschijnlijk massief houten wandplank aan de muur en een werkende TV aan de wand is hier verder niets te zien. ‘En wat vind je van deze opstelling?’ Vraagt Michael. Opstelling, ik zie niets? Michael pakt met pretogen zwijgend zijn tablet, kiest een nummer en drukt op ‘play’. Het volgende moment komt er geluid op mij af alsof er wel luidsprekers zijn opgesteld maar ik ze nergens zie. Op het moment dat ik het laatste woord heb uitgesproken gaat er meteen een lampje branden. In de wand weggewerkte luidsprekers die gewoon meegestuct kunnen worden!
‘Precies’, zegt mijn gastheer. 'Je luistert nu naar weergevers uit de JBL Conceal series. Een serie van vier luidsprekers die weliswaar niet helemaal de geluidskwaliteit kunnen bieden van vrijstaande en vrij stralende luidsprekers, maar wel nog steeds een bovengemiddeld prestatieniveau weten te bieden. Dus wel echt volwassen hifi geluid en dan echt volledig onzichtbaar.' Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Technische dienst en Nick Spier
Voor het laatste voor consumenten onzichtbare deel van deze rondleiding komen we op het kantoorgedeelte terecht. Hier verrichten Michael, Robin en binnenkort ook de van Monitor Audio Nederland afkomstige buitendienstmedewerker Nick Spier hun dagelijkse administratie. Nick is de nieuwste aanwinst in het team van Reference Sounds en Michael is zeer in zijn nopjes met deze zeer sympathieke en bijzonder door de wol geverfde kracht. ‘Weet je wat het is, Reference Sounds is groeiende en hoewel we het steeds op zich goed aankunnen, voel ik dat we met bepaalde merken nog meer kunnen doen. Robin doet hier de hele backoffice, service afhandeling en een deel klantenontvangst, ik het dealercontact, het opstellen en tunen van de opstellingen, het uitwerken van nieuwe plannen en marketing en communicatie. Maar met het steeds sterker wordende pakket willen we onze dealers nog regelmatiger bezoeken en vooral nog beter ondersteunen.'
'Vooral het merkpakket van JBL is steeds breder (en leuker) aan het worden en dat vraagt extra aandacht. Het is ook ondersteuning die je verwacht van een bedrijf als Reference Sounds en we volgens onze filosofie ook verplicht zijn te leveren. Nick is volgens ons de aangewezen persoon om deze belofte in te lossen. Hij past goed in het team, heeft veel ervaring met serieuze audioproducten en heeft de bereidwilligheid om mee te denken met de klant die wij zo graag zien.'
Laatste halte voor het grote kijk- en luisterspektakel nu echt van start kan gaan is de technische dienst. Hiervoor is een afzonderlijke ruimte ingericht die zelfs een eigen schuifdeur heeft waarmee grote objecten met de heftruck zo de ruimte in kunnen worden geschoven! Michael: ‘Omdat wij in een keten van louter sterke schakels geloven vonden wij ook een eigen technische dienst een vereiste. Hiervoor hebben wij zeer ervaren technische man in dienst die bekend is met al onze merken en parttime voor ons werkzaam is. Daarbij maken we altijd gebruik van de originele onderdelen en wordt iedere reparatie met dezelfde zorg en service omgeven als eigenlijk alles binnen Reference Sounds’.
Genieten geblazen in de high-end audio ruimte
En dan zijn we eindelijk bij het leukste deel van dit bezoek gekomen. Namelijk het zelf ervaren van een klein stukje van al het moois wat hier standaard aanwezig is. We starten bij de high-end audio demo ruimte en opgesteld staan… Nee, niet meer de enorm grote en prachtige JBL Everest DD67000 bi-radiale hoornluidsprekers. Ook staat er geen indrukwekkende Wilson Audio Sasha DAW met krachtige D’Agostino versterkerset. Wat wel klaar staat is ‘slechts’ een paar Revel PerformaBE F228BE vloerstaanders van € 10.998,- per paar! Hmm, voor de meesten onder ons nog steeds een fors bedrag, maar binnen de mogelijkheden van Reference Sounds een heel betaalbare serie en eigenlijk waag ik het te zeggen, een beetje een tegenvaller.
Michael moet er om grinniken. ‘Jij had zeker weer zo’n ultieme uitsmijter verwacht? Zo’n ultra high-end model wat je hier wel vaker hoort, maar nee dus. Dit keer wil ik je met heel wat anders verrassen, want Reference Sounds heeft zeker ook meer betaalbare producten. Wat ik hier opgesteld heb staan is voor mij min of meer mijn geheimtip. Revel is namelijk nog steeds een vreselijk onderschat luidsprekermerk wat zoveel meer verdient. Voor mij staat dit eveneens van de Harman Group afkomstige merk synoniem voor super neutrale en egaal presterende weergevers. Nee, je wordt niet zoals bij een grote JBL bijna uit je stoel geslagen door de dynamische contrasten. Ook is er niet de enorm gelaagde 3D-presentatie, breedbandigheid en het ultieme realisme wat een Wilson Audio zo typeert. Toch heeft het wel andere aspecten die ik zelf bijzonder appetijtelijk vind.’
Wat dat is laat hij voor nu in het midden omdat het leuk is dit zo zelf te gaan ontdekken en ervaren. Bron is trouwens een Ayre QX-5 Twenty digitale hub, kabels zijn van Transparant en als versterker staat een fraaie Dan D’Agostino Progression Integrated tussen de luidsprekers opgesteld.’
The proof of the pudding is in the eating
Wanneer Michael zijn presentatie start, hoor ik enerzijds alles en anderzijds niets… Met niets bedoel ik dat meteen opvalt dat hier echt vakwerk in akoestiek is verricht. Zo gaat het geluid dermate moeiteloos virtueel door de zijwanden heen alsof die er in het geheel niet staan!
Een prachtig voorbeeld van de zeer effectief werkende diffusors. Het laag van Revel luidsprekers is doorgaans in het laag en grondtoonbereik ietwat aan de slanke maar vooral doortekende kant en dat is ook hier heel goed te horen. Alles is er zeker en kwalitatief zeer goed, maar ook wat slanker dan je misschien zou verwachten.
Toch is dat juist een goed iets voor de vele stenen en door resonanties en staande golven geplaagde Nederlandse huiskamers. Het middengebied is geheel in lijn met wat je zou verwachten van een serieus neutraal/natuurlijk klinkende luidspreker en sluit perfect aan op het hoog en laag. Maar de werkelijke ster van de show of beter gezegd deze luidspreker is toch wel de berilliumtweeter voor het hoog. Enorm snel, transparant, hoogoplossend maar nooit schel, scherp of nadrukkelijk.
Wanneer we vervolgens mogen grasduinen in ons zelf bekende muziek, horen we heel lang uitsterven, een heerlijke timing en kunnen we vooral urenlang zonder luistermoeheid van de muziek genieten. Door de excellent gecontroleerde ruimte invloeden komt iedere artiest en bijbehorende muzikale boodschap aanzienlijk beter voor het voetlicht dan gebruikelijk en wordt het meer muziek beleven als naar een hifi systeem luisteren. Super!
Home cinema, een ander universum
Van puur geluid naar beeld met geluid is altijd een hele overgang. Dit komt natuurlijk doordat je van een verlichte omgeving naar een heel donkere gaat, maar ook door de compleet andere prikkels die worden opgewekt. Bij binnenkomst in de oogstrelend mooie Reference Sounds home cinema valt direct te horen dat de akoestiek hier veel gedempter is. Gelukkig drukt het niet keihard op je oren waardoor je in sommige extreme gevallen soms zelfs gedesoriënteerd kan raken!
Michael legt uit dat de sterker gedempte akoestiek bij home cinema noodzakelijk is omdat de ruimte zelf geen eigen rol meer mag spelen. ‘Bij een stereo configuratie ontwerp je de akoestiek vanuit het ‘zichtsveld’ van twee luidsprekers in relatie tot hun luisterplek. Voor een cinema doe je datzelfde maar dan voor een groter aantal speakers met ieder hun eigen functie. Om de juiste mate van integratie te krijgen is een goede balans tussen breedbandige absorptie en reflectie van extreem belang.'
'Daarbij wordt de ruimtelijke klank hier door toegewijde kanalen gerealiseerd in plaats van reflecties. Mede daardoor is de luisterplek dan ook vaak groter dan bij een stereo opstelling en passen we in een ruimte geoptimaliseerd voor cinemaweergave, meer absorptie toe dan in een ruimte bedoeld voor stereoweergave.’
Terug nu weer naar deze prachtige state-of-the-art home cinema waar maar liefst 21(!) JBL Synthesis surround luidsprekers voor een zeer verfijnd en volledig aaneengesloten ruimtelijk panorama zorgen.
Door deze opstelling kan een letterlijk akoestisch geprojecteerd plaatje ontstaan op exact de wijze zoals de regisseur en producer het hebben bedoeld. De met maar liefst vier subwoofers voorziene configuratie wordt aangestuurd door een JBL Synthesis SPD-75 surround processor, terwijl als beamer een state of the art Sony VW790ES 4K laserprojector is geconfigureerd. Allemaal bedoeld om ook hier gebruikmakend van de wederom zelf ontworpen akoestische middelen, het best mogelijke beeld en geluid neer te zetten. Een ervaring die de beleving in beste bioscoopzalen ter wereld zou moeten kunnen evenaren.
Wat is dit?!
Ik geef onmiddellijk toe dat ik zelf niet zo’n filmfanaat ben en bijna gruwel van constant diezelfde dreun die ontstaat bij scenes waarbij autodeuren worden dichtgeslagen of auto’s en gebouwen exploderen. Maar dat het ook anders kan bewijst de echte referentie home cinema configuratie van Reference Sounds.
Het eerste wat daarbij meteen opvalt is een hoge mate aan rust en onderscheid bij eigenlijk alles wat ik hoor. Dialogen staan uiteraard vóór mij, maar hebben nu ook een groot onderscheid in timbre en definitie. Ook het laag is nu eindelijk eens echt goed snel en gedefinieerd zonder naijlen, waardoor een ongekend groot en nieuw inzicht in bepaalde scenes kan ontstaan.
Een mooi voorbeeld hiervan is de openingsscène van Mad Max; Fury Road uit alweer 2015. Eerst de stilte van overpeinzing in de woestijn, een salamander kruipt zacht schuifelend over de grond, een stem komt uit het niets en echoot om en over ons heen. Stilte die bruut wordt verstoord door een startende en al snel wild opzwepende V8. Daarna weer stilte en dan ineens een ware apocalyps aan de meest vreemdsoortige brullende voertuigen die speciaal voor deze film zijn ontworpen.
Ze stuiven wel zo realistisch langs ons heen dat ik een huivering niet kan onderdrukken omdat ik bijna letterlijk het zand denk te voelen! Wauw, dit is geen film kijken maar er daadwerkelijk onderdeel van uitmaken! Daarna volgen vechtscènes van John Wick met bizar echt klinkende regen en schokkend echte explosies om vervolgens even op adem te komen met enkele mooie fragmenten van live muziek concerten.
We eindigen de demo met een scène uit de film Unbroken. Ah, een oorlogsfilm dus weer vooral explosies? Uiteraard is dat niet de hele film en hier bedoeld om te laten horen wat dit systeem kan. Maar wat deze scene vooral laat horen is dat het hier om bijna levensechte kogels en projectielen gaat. Je hoort dus allemaal tegelijk en door elkaar heen heel nauwkeurig de supersnelle attack van het vertrek van kogels uit de loop, daarna heel nauwkeurig de baan van het projectiel en vervolgens nogmaals de puls wanneer de kogel tegen metaal, hout, glas of andere materialen uiteenspat! Dit maakt het toch al mooie beeld nog veel mooier en maakt het tevens lastig om je los te rukken van zo’n spannende film. Wanneer het licht weer aangaat en Michael satanisch lachend ten tonele verschijnt, is de illusie compleet. Mijn hemel zeg. Dit is een beleving die echt prachtig illustreert waar de naam Reference Sounds voor staat. Referentiekwaliteiten en premium behandeling van A tot Z.
Toonaangevend
Hoewel dit verhaal uiteindelijk een stuk langer is geworden dan u gewend bent, is het mijns inziens wel noodzakelijk. Want wat Michael Huigen en zijn team op dit industrieterrein in Almere hebben opgebouwd is namelijk toonaangevend in de Benelux en waarschijnlijk ook wel daarbuiten. Hier klopt gewoon het hele plaatje. Van gratis parkeren direct naast het pand, tot het gecontroleerde binnenklimaat, verlichting, inrichting, catering, producten, oplossingsgericht (mee)denken, service in eigen huis en maatwerkoplossingen. Alle producten van de op dit moment 9 gevoerde merken zijn onder één enkel dak aanwezig en worden omgeven door dermate veel respect en egards, dat wat mij betreft veel leuker is dan een bezoek aan de plaatselijke meubelboulevard. Verruim dus ook uw eigen denken en raak geïnspireerd door dit audiovisuele pareltje zonder weerga, centraal gelegen in het hart van ons land.
Reference Sounds | www.referencesounds.nl | info@referencesounds.nl