REVIEWMOON

Review: Droomtrio van het Canadese MOON

We zijn al vele jaren gecharmeerd van de robuust gebouwde en muzikaal spelende hifi-oplossingen van het Canadese Simaudio. Na deze hernieuwde kennismaking weten we weer waarom. De door ons ontvangen set bestaat uit volledig uitontwikkelde componenten die tot in de kleinste nuances in de muziek laten horen.

PLUSPUNTEN

• Ongedwongen klank en muzikaliteit
  • Configuratiemogelijkheden
  • Robuuste bouwwijze
  • Styling
  • 10 jaar garantietermijn

MINPUNTEN

• Helemaal niets op aan te merken

We reviewen voor HIFI.NL weer een complete hifi-set: van het Canadese Simaudio. Van de Nederlandse importeur More Music ontvingen we een MOON 280D DSD MIND 2 Digital to Analog Converter/ Streamer, MOON 260D Compact Disk Player en een MOON 340i Integrated Amplifier. Ze zijn alweer een paar jaar op de markt, maar we zijn daardoor niet minder verheugd om ze eens uitgebreid te mogen beluisteren.

MOON by Simaudio

De laatste maal dat uw auteur een hifi-component van MOON heeft mogen ontvangen was bij de lancering een jaar of zeven geleden, en raakte daar om meerdere redenen gecharmeerd van dit merk. Op het gebied van klank en geluidsbeeld behoren de producten van de Canadese fabrikant tot een van de best presterende merken in de markt. De garantietermijn, als u er al mee te maken zult krijgen, bedraagt maar liefst 10 jaar. Ook de bouwwijze en styling spreken aan. In plaats van een saai rechthoekig zwart of zilveren front zijn de componenten van MOON naast het zwart en zilver eveneens leverbaar in bi-color waarbij het front is voorzien van chique welvingen. Bovendien geeft de fabrikant dankzij de toepassing van vintage ogende rode 7-segment LED’s een dikke knipoog naar het verleden. Hier houden we wel van.

Nadat we de set hebben opgesteld in de ruimte gebruiken we Flow 405 luidsprekerbekabeling van Driade om de onze trouwe Usher MD2 luidsprekers met de versterker te verbinden. De componenten zijn voorzien van Driade Flow Link Reference 808 interlinks. Hierna maken we opnieuw kennis met deze muzikale Canadezen. En hoe. Voor ons voelt dit een beetje als het begroeten van goede vrienden die we al veel te lang niet meer hebben gezien. Alles voelt goed en vooral heel vertrouwd.

Wanneer we de eerste klanken beluisteren weten we weer waarom we jaren geleden zijn gaan houden van deze aantrekkelijke Canadezen. Voordat we over gaan op de prestaties stellen we ze eerst graag aan u voor.

MOON 340iX Integrated Amplifier

De MOON 340iX geïntegreerde versterker is een echte krachtpatser. Behalve het vermogen van 100 Watt aan 8 Ohm (5 Watt in pure Klasse A) en een verdubbeling aan 4 Ohm is de modulaire bouwwijze een van de ijzersterke punten van deze stereo versterker. Dit betekent dat u deze versterker kunt aanschaffen als puur analoog component, maar deze naar wens ook kan uitbreiden met een DAC-module en met een kwalitatief goede MM/MC Phonostage. Om deze review niet eindeloos lang te maken, richten we ons vooral op de geluidskwaliteit en de functionaliteit van de optionele modules. Bovendien werden de diverse componenten al individueel getest.

De 340iX is in de basis voorzien van een XLR ingang zes RCA lijningangen. De versterker biedt plek aan twee additionele modules waarmee in een handomdraai extra functionaliteit kan worden toegevoegd. Onze 340iX is voorzien van zowel een DAC module en een MM/MC phonostage.

De DAC module voegt een optische (Toslink), twee coaxiale S/PDIF ingangen en een USB-audio ingang toe aan de configuratie. De ESS9018K2M DAC heeft een maximale resolutie van 32bit-192kHz via S/PDIF. De USB-audiopoort biedt DSD ondersteuning tot een maximale resolutie van DSD256 en 32bit-384kHz over PCM.

De optionele phonomodule is een juweeltje. Waar veel geïntegreerde versterkers enkel Moving Magnet elementen toestaan, kunt u met deze module ook Moving Coil elementen gebruiken. Hierbij biedt deze module van Simaudio u bovendien een ruime keuze aan instellingen om het gebruikte element optimaal te matchen met de versterker. De capaciteit is instelbaar op 0pF, 100pF, 330pF en 430pF. De impedantie op 10 Ohm, 100 Ohm, 475 Ohm en 47kOhm. De gain is instelbaar op 40dB, 50dB, 54dB, 60dB en 66dB. Vervolgens kan gekozen worden tussen een IEC en normale RIAA curve. Hiermee biedt deze phonomodule bovengemiddelde instelmogelijkheden.

MOON 260D Compact Disk Player

De MOON 260D compact disk speler is eveneens modulair ontworpen en heeft net als de versterker een onverwoestbare bouwkwaliteit. Alles voelt zwaar en degelijk aan. De MOON 260D wordt geleverd met een analoge RCA en XLR lijnuitgang en digitale uitgangen.

Tevens heeft de DAC van deze speler ook 4 digitale ingangen waarvan een optisch, twee coaxiaal en USB. Alle ingangen kunnen tot een resolutie van 24 bits en 192kHz verwerken.

Deze MOON 260D kan ook worden geleverd als zogenaamd transport. Dan is de benaming MOON 260 D T. Bij dit transport heeft de fabrikant de cd-speler ontdaan van de DAC-sectie inclusief de analoge lijnuitgangen. Het transport beschikt over een coaxiale S/PDIF, een optische Toslink en een gebalanceerde digitale AES/EBU uitgang. Hiermee kan het loopwerk met elke DAC worden gecombineerd.

De door ons ontvangen speler is de MOON 260D en is dus uitgerust met de optionele DAC-module en voegt alle benodigde features toe waarmee u al uw digitale bronnen zoals een televisie, settop box of Hi-Fi streamer op de 260D cd-speler aan kunt sluiten.

MOON 280D DSD MiND2 Digital to Analog Converter / Streamer

De MOON 280D DAC zal de geluidskwaliteit van uw bestaande digitale bronnen beslist naar een hoger niveau tillen. De 280D is voorzien van een USB-poort, twee coaxiale S/PDIF ingangen, twee optische Toslink ingangen en een AES/EBU ingang. Coaxiaal ondersteunt de DAC resoluties tot 32bit-192kHz en via USB is de maximale resolutie 32bit-384kHz. Bovendien speelt de DAC via USB native DSD af tot DSD256 en is de 280D zelfs geschikt voor het afspelen van MQA gecodeerde bestanden. De 280D heeft zowel een single-ended (RCA) lijnuitgang als een gebalanceerde (XLR) uitgang. Naast een RJ-45 netwerkaansluiting is de DAC ook voorzien van dual band Wi-Fi en van Bluetooth aptX.

Voor een optimaal streaminggemak biedt de 280D ook Apple AirPlay 2 zodat u vanaf elke mobile device muziek naar de MOON 280D kunt streamen.

De MOON 280 DSD MiND2 is, zoals de modelnaam al verklapt, vanaf de fabriek uitgerust met de MIND 2 streaming module. Deze MiND2 module biedt aanzienlijk meer functionaliteit dan de eerste MiND generatie en kan met een veel groter aanbod aan streamingdiensten overweg. Stream behalve vele tienduizenden gratis internetradiostations en uw eigen digitale muziekcollectie ook Tidal Masters, Qobuz Sublime+, HighresAudio, Deezer Hi-Fi en Spotify Connect. Dankzij de gratis te downloaden en mooi overzichtelijke MiND app voor IOS en Android navigeert u moeiteloos door het enorme on- en offline muziekaanbod.

Meer dan deze MOON 280D met een MiND2 streaming module hebt u niet nodig om vele jaren te kunnen genieten van internetradio, online streamingdiensten en uw eigen digitale muziekbibliotheek.

Naast de toevoeging van de modernste streaming functionaliteit levert deze streamingmodule een hogere geluidskwaliteit dan de vorige MiND generatie. Hierom zullen wij ons in deze review vooral richten op de kwaliteit van deze nieuwe MiND2 module. Voor meer inhoudelijke informatie over de 280D verwijzen we u graag naar een eerdere review van collega auteur Sinan Kökbugur.

Luistersessies

Om de geluidskwaliteit van de gehele set te beoordelen laten we een aantal albums van verschillend genre en medium de revue passeren. Zo krijgen we een goed beeld van de geluidskwaliteit waarmee deze Hi-Fi set van Simaudio uw favoriete muziek afspeelt. De compact disk speler hebben we via de coaxiale S/PDIF uitgang met de S/PDIF ingang van de versterker verbonden.

De 280D DAC hebben we gebalanceerd op de versterker aangesloten. Natuurlijk zetten we hier een mooie playlist en stapeltje fysieke mediadragers met een passend thema voor klaar.

Sinatra’s Fly Me To The Moon van verzamelaar Romance (cd, 8122 73589-2, Bristol Productions 2002) ervaren we een dynamische kamerbrede soundstage waarbij Sinatra zich centraal op het podium net achter de luidsprekers bevindt. Zijn stem vult de ruimte met een mooi uitstervende galm en wordt begeleid door staande bas die prachtig in al zijn glorie in de ruimte wordt neergezet. Slagwerk klinkt droog en laat in de eerste seconden van deze track een kenmerkende galm na de subtiele aanslag horen. Dankzij de snelheid van het systeem komen fluitjes en koperblazers links en rechts in het geluidsbeeld helemaal tot leven. Sinatra klinkt op deze remaster (of re-re-remaster waarschijnlijk) heerlijk fris en levendig, zonder hierbij vermoeiend te worden.

Een van de lastigste genres is toch wel het metal-genre. Hiervoor selecteren we het Gothic Metal album Memorial (cd, 6937 2301 8126, Steamhammer 2006) van het Portugese Moonspell. De controle, snelheid en transparantie zijn magistraal en hierbij gaat de laagweergave soms tot op de bodem. Bij niet goed gematchte of middelmatig presterende sets klinkt dit album als een rommelige muur van geluid waar je met een bijl nog niet doorheen komt. Met deze Hi-Fi set kunnen we de tracks moeiteloos fileren. Ondanks dat dit album als een chaos kan klinken voor ongeoefende luisteraars, hebben alle elementen een duidelijke plek in de breedte en diepte van het geluidsbeeld. Koperwerk, gitaar en slagwerk klinken kurkdroog en lekker neutraal. Zang klinkt vol en authentiek waarbij meerdere zanglijnen onderling van elkaar zijn te onderscheiden. Zelfs grunts worden verstaanbaar en subtiel naar de achtergrond gemixte lijntjes zijn prima uit het geluidsbeeld los te peuteren.

Op het album Moon Safari (cd, 7243 8449 7828, Virgin 1998) van het Franse duo Air laten de klanken van dit vergeten album ons bij de track All I Need weer wegdromen naar lang vervlogen tijden. We beleven de tracks op dit album met een openheid, snelheid en controle die we niet bij heel veel sets hebben ervaren. We kunnen de muziekstukken pellen als de rokken van een ui. We kunnen in elke track de verschillen tussen analoge en digitale instrumenten onderscheiden. Zanglijnen en geluidsfragmenten komen prachtig naar de voorgrond en zelfs subtiel naar de achtergrond gemixte zang en muzieklijntjes kunnen we dankzij deze MOON set moeiteloos herkennen. Een goede geluidskwaliteit begint bij de bron. Mede dankzij het goede cd-loopwerk, het nauwkeurige klokcircuit en de hoogwaardige digitale signaalverwerking van deze cd-speler ervaren we onze cd-albums op topniveau.

Streamen met de MOON D DSD MiND 2

Bij Any Colour You Like van het album Dark Side of The Moon (SACD RIP 24/96kHz) van Pink Floyd vult de ruimte met geluid. De laagweergave is massief, zonder hierbij de energie uit de set te zuigen waardoor het geluid vast zou kunnen lopen. De dynamiek en de transparantie blijven onveranderd hoog en het geluidsbeeld blijft 100 procent overeind. Rides van het slagveld klinken rond en licht gedempt. Nergens ervaren we hardheid of scherpte. We kunnen tot ver in de achtergrond lijntjes ontdekken en raken in een lichte vorm van trans wanneer deze track onvermijdelijk overgaat tot Brain Damage.

De single coil elementen van de Fender leadguitar vloeien van trommelvlies naar het hart. Gapless gaat de track over naar het zalige Eclipse. Betoverende zanglijnen, warme Hammond klanken, accordeon en grommend laag laten ons wegdromen tot we hard worden gewekt door het slaan van de klokken in Time. De openheid, transparantie en het realisme bij de zang van Britse zangeres Clare Torry in de track The Great Gig In The Sky bezorgt ons telkens weer kippenvel. Met deze streaming DAC beleven we dit album alsof het de eerste keer is dat we deze ontdekken.

We hebben in het verleden al eerder kennis gemaakt met de 280D voorzien van een eerste generatie MiND module. Destijds waren we zeker onder de indruk van deze machine, maar wanneer we deze vergelijken met de geluidskwaliteit van deze nieuwe MiND2 module (we moesten de oude scorelijsten er even bij zoeken) kunnen we vaststellen dat deze nieuwe module op vrijwel alle vlakken net even beter presteert.

Ondanks de winst in geluidskwaliteit vinden wij vooral de toegevoegde streamingfunctionaliteit van de MIND 2 module een belangrijke stap voor deze MOON 280D.

Magisch vinyl

Na vele luisteruren waarvan de meeste prettig, sluiten we onze sessies af met vinyl. Hierbij trekken we onze uit 1979 stammende Dual 731Q pick-up uit de kast. Deze direct drive volautomaat is niet gemodificeerd en nog uitgerust met het originele Ortofon ULM60E element en de eveneens uit 1979 stammende DN160E naald. De bekabeling stamt eveneens uit de vorige eeuw en hiermee bereiken we de ultieme vintage beleving van deze week. Nu hebben we niet heel veel vinyl tot onze beschikking om het gekozen thema vast te houden. We zijn dan ook verrast het album Quarter Moon in a Ten Cent Town van Emmylou Harris (vinyl, Warner 1978) in onze bescheiden platencollectie aan te treffen. Halverwege de tweede track Two More Bottles of Wine besluiten we er zelf ook een open te trekken om helemaal in de stemming te komen.

Wanneer we de geluidskwaliteit van dit album vergelijken met de Tidal MQA remaster gestreamd via de 280D streaming DAC valt het ons op dat de originele versie op vinyl significant beter klinkt dan de MQA remaster op Tidal. De midrange van de vinyl versie heeft een vleugje meer warmte en de gehele muzikale presentatie is kamerbreed. Piano op het vinylalbum klinkt minder kunstmatig en ook de zang van Harris heeft vanaf vinyl meer body en gevoel dan bij de streaming variant. Nu weten we niet hoe hoog de kwaliteit van het originele Tidal bronmateriaal is, maar verwachten dat de phonostage van de MOON 340iX hier zeker in positieve zin aan bijdraagt. Ondanks zaken als transparantie, imaging en controle van een vinyl album op een minder hoog niveau staan dan bij de digitale tegenhanger(s), ervaren we dit vinyl album met een significant hogere belevingsfactor.

Oordeel

We zijn onder de indruk van de klankeigenschappen van deze fijne en zeer complete hifi-set van Simaudio. Dankzij de krachtige in eigen huis ontworpen ringkern trafo’s leveren de MOON componenten een uiterst stabiel geluidsbeeld. We ervaren zelfs bij complexe muziekstukken een transparantie waarmee we de tracks met gesloten ogen kunnen ontrafelen. De detaillering is hoog, maar niet zodanig dat er sprake is van onrust of over-detaillering. De topend is vooral zijdezacht en de midrange heeft een klein vleugje warmte waarmee we een uiterst ontspannen en vooral muzikale luisterbeleving ervaren.

De optiek en technische uitrusting zijn perfect op elkaar afgestemd. Stel uw optimale systeem zelf modulair samen en vergeet de achterliggende techniek. Verbind de componenten eenvoudig met behulp van de meegeleverde Simlink bekabeling en bedien de gehele set met de MOON systeemafstandsbediening. Met de MOON MiND app voor tablet en smartphone bedient u de streaming functionaliteit eenvoudig en overzichtelijk. Juist op dit vlak gaat het bij zo veel prominente highend aanbieders vaak mis, maar niet bij MOON. Simaudio heeft een uitstekende app ontwikkeld waarmee zelfs de grootste audiofiele digibeet van deze aardbol overweg kan.

De 340iX versterker levert prestaties waar veel gescheiden voor/eind combinaties jaloers op kunnen zijn. DAC modules in cd-speler en versterker leveren een uitzonderlijk goede geluidskwaliteit en bieden ondersteuning voor 99.9% van het digitale muziekaanbod. Is dit niet voldoende? De 280D DSD DAC biedt meer functionaliteit dan u ooit zult gebruiken. Zeker in combinatie met de nieuwe MIND2 streaming module. De MOON phono stage is opmerkelijk stil en vooral heel muzikaal. We ervaren geen toevoeging van ongewenste brom of ruis. Zelfs met oud vinyl en een vintage draaitafel levert deze MOON RIAA stage een uitzonderlijk goede geluidskwaliteit. In vergelijking met een MQA-remaster leveren we misschien een stukje aan levendigheid in, maar met vinyl ervaren we zoveel meer muzikaliteit, meer realisme en meer emotie in de muziek. Dit is waar het bij óns om gaat.

Ondanks de introductiedatum van alweer enkele jaren geleden staan de door ons beluisterde componenten nog steeds heel hoog op de shortlist van lekkerst presterende hifi-componenten. Door de tijd zijn deze componenten telkens voorzien van nieuwe technologie waar vernieuwingen nodig waren en al deze verbeteringen hebben in zeven jaar nog meer raffinement gebracht bij deze al zo fijn presterende apparatuur. Zie het een beetje als een goede Franse of Italiaanse wijn. Wanneer deze worden gebotteld zijn deze vaak al smakelijk, maar de echte diepte en voorheen verborgen nuances komen pas na een periode van jarenlange rijping naar voren.

Dankzij de modulaire bouw stelt u precies de set samen waarmee u vele jaren met hart en ziel naar uw muziekcollectie zult luisteren. Is er gaandeweg behoefte aan een kleine functionele upgrade, dan kunt u met het uitwisselen van een module weer vele jaren genieten van uw favoriete muziek. Zelfs na zeven jaar kunnen we deze set van MOON aanprijzen als absolute aanrader!

Complete set van MOON
MOON 340iD3PX Integrated Amplifier + DAC + Phono: 5200 euro
MOON 340iX Integrated Amplifier: 4200 euro