Veddan Origin luidsprekerintroductie bij Listening Matters Den Haag

Vrijdag 2 juli en zaterdag 3 juli was het eindelijk zover, de officiële introductie van Veddan Origin luidsprekers bij Listening Matters in de Haagse Anna Paulownastraat. Veel later dan de planning vanwege de coronamaatregelen, maar wie het geduld op kon brengen en de tijd had om langs te komen, heeft één van de mooiste luidsprekersystemen kunnen bewonderen, in een bijna geheel Nederlandse opstelling.

Kort een uittreksel uit ons verslag van vorig jaar over de Veddan luidsprekers. De Veddan Origin is ontsproten aan het brein van André Kamperman, en in samenwerking met de Achterhoekse onderneming IF-Adamas BV verder ontwikkeld tot een compleet systeem. De Veddan Origin maakt voor de midden en hoge tonen gebruik van Veddan Sound Modules. In een metalen, driehoekig frame met de vorm van een hoge taartpunt wordt een magneetstrip star bevestigd om links en rechts daarvan gespannen membranen, met slechts de dikte van een halve mensenhaar, naar binnen en buiten te laten bewegen. De beweging zet elektrische energie om in geluid zonder dat er een fase verschuiving zal optreden over de frequentieband.

De combinatie van zeer krachtige magneten en het ultra lichte membraan zorgt voor snelheid en een vervormingspercentage dat over het gehele bereik van vanaf 150Hz en hoger onder de 0,1% blijft bij een maximale geluidruk van 115dB. In de Origin zijn twee maal vijf van deze elementen geplaatst, vijf stuks in een boog van 270 graden en daaronder opnieuw vijf stuks. De Veddan Origin is daarmee een omni-directionele weergever waarvan het grootste deel van de energie naar voren, naar links en rechts gaat. Het geheel is omgeven door een geperforeerde rond gebogen plaat zodat het geluid naar alle kanten weg kan. De cilinder wordt vervolgens op een tweede cilinder geplaatst die zowel voet als (sub)woofer is.

In de onderste, gesloten cilinder is horizontaal aan de bovenzijde een 10 inch SEAS woofer gemonteerd uit de topserie van deze fabrikant. Hoewel lage tonen altijd omni-directioneel zijn werkt de liggende opstelling van de woofer positief mee aan het rondstralende gedrag van de Veddan Sound Modules. De twee cilinders op elkaar, met voet en ruimte tussen woofer en sound modules, maken de Veddan Origin 130cm hoog en geven een diameter van 30cm.

In de onderste cilinder van het 40 kilo zware systeem zijn klasse D versterkers actief met een totaal vermogen van 1500 Watt per speaker. De Veddan Origin kan analoog gekoppeld worden aan een conventionele voorversterker of DAC met volumeregeling door middel van XLR verbindingen. De tweede optie is om de Veddan Origin aan te sturen via WISA, een draadloos systeem met een resolutie van 24 bit over 96 kHz.

Listening Matters heeft de potentie van het Veddan Origin systeem al in een vroeg stadium leren kennen en samen met Veddan de voicing van de luidsprekers in Den Haag verder uitgewerkt. Niet verwonderlijk dat juist Ben van Leliveld de aftrap doet en het team van Veddan voorstelt aan de bezoekers. Waarna de mensen van Veddan de in en outs van dit bijzondere en volslagen unieke systeem toelichten.

Veddan is een echt Nederlands product, hier bedacht, ontwikkeld en het wordt in Doetinchem gebouwd. Slechts componenten als de Seas woofer worden ingekocht. Het moederbedrijf van Veddan produceert zelf de Sound Modules, de kasten etc. Om het geheel een extra Nederlandse tint te geven op vrijdagavond is de digitale bron en Roon server de Grimm MU1 uit Eindhoven, is de voorversterker een Mola Makua met Tambaqui DAC gefabriceerd in Groningen en komen de kabels van Siltech in Elst. Daar mogen wij als Nederlanders best trots op zijn. Hulde aan Ben en zijn team om deze combinatie zo neer te zetten.

Waar we allemaal voor zijn gekomen is het beluisteren van dit unieke systeem, voor mij in een betere akoestische omgeving dan bij mijn bezoek aan Veddan in Doetinchem mogelijk was. Daarbij is het systeem nu echt klaar en zijn gouden oren aan de slag gegaan om de prijs van 40.000 euro per paar te rechtvaardigen.

Ben heeft wat favorieten vooraleer verzoeknummers aan de orde zijn. Tracks als Shirley Horn samen met Toots Thielemans in “Beautiful love” van haar cd “You won’t forget me” uit 1990. Vanaf de eerste noot wordt iedereen stil. Hier gebeurt iets bijzonders. Mondharmonica, gitaar, stem, in een enorme rust ontstaat de muziek. Vloeiend, natuurlijk en ongekleurd. Detail voor detail komt naar voren, niet opdringend, passend in het totale plaatje.

Een tikje heftiger weerklinkt even later “Walking on the moon” van het Yuri Honing Trio. De drums kennen geen enkele vorm van compressie en de Veddan met zijn ver uitslaande woofer mist nog steeds alle vervorming. Bas is strak als een gespannen snaar, de klappen op de drums exploderen voor de neus van de luisteraars. Het systeem gaat daarbij heel diep in de lage noten, terwijl midden en hoog naadloos aansluiten. De overgang tussen Sound Modules en woofer is volkomen onhoorbaar.

“Fields of gold” live gezongen door Eva Cassidy is de opmaat naar meer emotie, naar natte ogen. Haar licht schorre stem, ze is tijdens de opname immers een beetje verkouden, staat prachtig vrij, met een stem uit een mond die niet te groot wordt afgebeeld, terwijl haar gitaar op natuurlijke wijze om haar heen groeit. “Albatros”, een gouwe ouwe van Fleetwood Mac wordt dit keer gespeeld door Jan Akkerman tijdens een live concert in Puccini’s Café. Zoals iemand opmerkt: “Het geluidbeeld beweegt in de rondte door de met microfoons opgevangen luchtwerveling uit het Hammond orgel dat met Jan mee speelt”. Een ervaring die hij kennelijk nooit eerder had gehoord. Dat in de opname een overvloed aan laag zit, echt heel diep laag, zal daar ongetwijfeld aan bijdragen. De Veddan geeft geen krimp. Reden om te proberen waar de grens ligt.

Die grens ligt verder weg dan onze oren kunnen verdragen, de “Vuurvogel” van Tsjaikovski op Reference Recordings doet de toonbank schudden in de winkel hoor ik later, in de luisterruimte komt een compleet symfonie orkest spontaan tot leven. Pas met “Fever” van Elvis Presley uit 1960 op Living Voice zakt de adrenaline in het eigen lichaam en wordt de hartslag langzaam normaal. Geweldig hoe Presley is opgenomen en bewaard gebleven voor ons.

Mijn afsluiting van de avond vormt de Franse zangers Angelina Wismes die zingt “Nantes” van haar cd “À Barbara”. Je kunt een speld horen vallen. De dame staat er. Met accordeon, met piano, ze is aanwezig in Den Haag. Dichter bij haar ben ik nooit eerder gekomen. Als na afloop van de track Ben vraagt hoe het werd ervaren vegen een paar volwassen mannen een traan uit de ogen. Wat een geweldige afsluiting, na de pauze die echt even nodig is om bij te komen, zullen tot laat in de avond muziekstukken worden afgespeeld op de Veddan Origin. In dezelfde opstelling met Grimm, Mola Mola en Siltech.

Naar ik heb begrepen is de samenwerking tussen Veddan en Listening Matters zo goed bevallen dat het systeem vrijwel permanent aanwezig zal zijn in de winkel of de luisterruimte. Alle gelegenheid om zelf te gaan luisteren als u het eerste weekend van juli was verhinderd. Bereid u voor op een sensationele beleving van muziek. Vrijgekomen in de ruimte, zonder vervorming, gekenmerkt door rust in de weergave, door beschikbare details en vooral door de overweldigende muzikaliteit die vanuit de gezamenlijke ervaring tussen fabrikant en dealer tot stand is gekomen.

VEDDAN | www.veddan.com
Listening Matters | www.listeningmatters.nl

MERK

EDITORS' CHOICE