REVIEWSamsung

Review Samsung Portable SSD T7: klein, robuust, snel en draagbaar

Samsung maakt geweldige externe ssd’s en dat geldt zowel voor de eerder geteste T5 als voor de nu geteste T7. De T7 is echt een sprong vooruit qua snelheid. Het is een portable ssd die voorbereid is op de toekomst en is ook leverbaar met een vingerafdrukscanner. Ideaal voor een stukje security. Waar het met ons geteste model op neer komt is, “Heb je een USB 3.2 Gen 2 aansluiting?” Is het antwoord “nee” of “voorlopig nog niet”, dan is de T7 niet de ssd voor jou. Je zou dan beter kunnen kiezen voor de T5. Als het antwoord “ja” is, dan is de T7 een geweldige keuze.

PLUSPUNTEN

• Klein formaat
  • Robuust gebouwd
  • Zeer snel

MINPUNTEN

• Voor hoogste snelheid is USB-C 3.2 Gen 2 noodzakelijk

Nog niet zolang geleden, hebben we een test gedaan met de Samsung Portable SSD T5. Dat beviel eigenlijk beter dan verwacht. Een portable SSD is eigenlijk een Zwitsers zakmes voor de audio en video liefhebber, dat ook nog snijdt aan de kant voor de “knutselaar”. Is de Samsung Portable SSD T7 dan de ultieme must have? Dat gaan we onderzoeken.

Samsung Portable SSD T7: robuuste opslag voor in je jaszak of handtas

SSD staat voor Solid State Disk. In gewoon Nederlands is dat geheugenopslag zonder bewegende delen. De Samsung Portable SSD T7, een externe SSD met een USB-aansluiting, is in twee varianten te koop. Een beveiligd model met vingerafdrukscanner en het model zonder. Wij gaan aan de slag met het model zonder vingerafdrukscanner.

Net als Samsung's T5 is ook de T7 – klinkt trouwens als een terminator – hufterproof gebouwd. Geen bewegende onderdelen en een behuizing van metaal. Daar heeft Samsung goed over na gedacht  want een metalen behuizing kan beter warmte afvoeren dan een behuizing van kunststof. Op de bovenkant van de SSD is een ePCM pad geplaatst. Deze zorgt voor de afvoer van de warmte. Volgens Samsung zou de temperatuur van de behuizing nooit boven de 45 graden uitkomen. Het formaat is perfect. Niet veel groter dan een credit card, 85 x 57 millimeter en een “dikte” van 8 millimeter.

Aan de binnenkant werkt Samsung met het in huis ontworpen world-renowned DRAM and NAND. Dat levert Samsung de nr. 1 plek op het gebied van Flash memory op sinds 2003. Door de PCIe NVMe technologie zou de T7 volgens opgave van de fabrikant een leessnelheid van 1050 Mb/s en een schrijfsnelheid van 1000 Mb/s moeten kunnen halen. Nu weten we uit ervaring dat deze snelheden alleen haalbaar zijn in de meeste perfecte omstandigheden. Maar hoe snel is de Samsung Portable SSD T7 dan in de praktijk?

Samsung Portable SSD T7: Ctrl+C – Ctrl+V

Wij hebben de Samsung Portable SSD T7 veel gebruikt. Met name in toepassingen rond audio, video en computer. We geven twee voorbeelden waarbij de T7 echt waarde toevoegt voor ons.

Muziek en films hebben we in overvloed. Zeker als je binnen moet blijven, is het heerlijk om goede muziek en films of series in huis te hebben. Destijds is de complete collectie dvd’s op de thuis server gezet. Ook alle cd’s hebben een plekje op de server gekregen. Films en muziek kunnen op deze manier eenvoudige gestreamd worden door het hele huis. En toch is het fijn om muziek of films direct aan de bron te hangen. Dit kan om meerdere redenen zijn. Omdat je geen frame drops wilt hebben, de kortste weg voor je muziek wil realiseren of omdat je onderweg in de auto niet wil of kan streamen. Wij hebben een Blu-ray film op de T7 gezet en vervolgens aan de Oled LG tv gehangen. Afspelen was geen probleem en de SSDd is eenvoudig te verbergen achter de tv. Het overzetten is met de snelheid vrij snel gedaan, ondanks dat we het over film van ongeveer 60 GB hebben.

Ditzelfde geldt voor muziek. We gebruiken de Samsung Portable SSD T7 om op apparaten muziek te luisteren. Als een audio apparaat is voorzien van een usb-aansluiting, sluiten we daar graag een usb opslagmedium op aan. Zo kunnen we eenvoudig testen wat er afgespeeld kan worden. Flac, Wav, DSD etc. Dat is handig als we niet de hele muziekbibliotheek willen indexeren.

In het verlengde daarvan spelen we graag met apparaten. Ook met computers. Een enorm geweldig en veelzijdig apparaat is de Raspberry Pi. Wij hebben onlangs een Pi 4 aangeschaft om als streamer te gaan gebruiken. Het is mogelijk tegenwoordig mogelijk om de Raspberry pi 4 op te laten starten vanaf een USB SSD. Dat maakt de Samsung Portable SSD T7 een zeer geschikte danspartner.

Qua software zijn er verschillende smaken. Zo is er bijvoorbeeld Volumio, PiCorePLayer of RoPieee XL. Omdat je op de Samsung Portable SSD T7 ook alle muziek kan zetten, is het dus mogelijk om een digitaal stand alone muziek systeem neer te zetten. Het bezorgt ons een enorme hoop plezier om ook op deze manier met de audiohobby bezig te zijn. En dan bewijst de Samsung Portable SSD T7 zich als een waardig audio/video Zwitsers zakmes.

Samsung Portable SSD T7: snelheid onder voorwaarde

In onze testen, haalden we snelheden van rond de 400 tot 450 Mb/s. Dit was zonder gebruik te maken van de perfecte aansluiting en ondersteuning. We bedoelen hiermee de USB 3.2 Gen 2 aansluiting die hoge snelheden ondersteunt.  Hier zit ook meteen het nadeel. De computers en laptops die wij in gebruik hebben, zijn niet uitgerust met de USB 3.2 Gen 2.

Uiteindelijk vinden we een gamecomputer waarvan het moederbord is uitgerust met deze nieuwe aansluiting. We zien dan ineens een verdubbeling van de snelheid. Snelheden van tussen de 950 en 1000 Mb/s. Wij zijn erg blij met de snelheid. Maar voornamelijk omdat we eindelijk een pc hebben gevonden met de USB 3.2 Gen 2 ondersteuning. Als apparaten hiermee worden uitgerust zijn er dus hogere snelheden haalbaar. Alleen die zijn er nog niet zoveel.

Samsung Portable SSD T7: eindoordeel en conclusie

Samsung Portable SSD T7: prijs en leveringsinformatie

De Samsung Portable SSD T7 is in verschillende kleuren leverbaar met een opslagcapaciteit van 500 GB, 1 TB of 2 TB. We noteren hier bewust geen prijs. Als we wel een prijs zouden noteren, is de kans groot dat we de prijs morgen alweer zouden moeten aanpassen. Het loont de moeite om even rond te kijken bij verschillende aanbieders.

Hifi.nl rating: vier sterren