HI-VISITMusicom

Hi-Visit: Driade bij Musicom

Musicom is een nieuwe audiodealer in Groningen, van een aantal high end producten die eerder in de regio niet verkrijgbaar waren. Zoals Schelto Hoen het benoemt, 'het is het invullen van witte vlekken, het aanvullen van een totaalpakket in de eigen regio met merken die hier niet verkrijgbaar zijn, maar wel zo de moeite waard dat ze in een winkel (aan huis) thuishoren'. Het gaat daarbij onder meer om Driade en Harbeth luidsprekers, Bryston, Luxman, Ayon en Lindemann elektronica, Cardas, Driade en Wireworld bekabeling en voor de stroomtoevoer onder andere Gigawatt componenten.

Musicom High Class Audio

Het ontstaan van Musicom is typisch een verhaal over “het bloed kruipt waar het niet gaan kan”. Eigenaar Schelto Hoen heeft samen met zijn broer jarenlang een bloeiend bedrijf gevoerd waar gereedschappen voor de bouw, de industrie en de gevorderde particulier werden verkocht. Na de verkoop van het bedrijf begin 2020 kreeg Schelto meer tijd voor zijn hobby en passie, muziek en high end apparatuur. Immers Schelto Hoen werd als 12-jarige jongen al gegrepen door werken van Tsjaikovski welke hij beluisterde door zijn hoofd tussen de Philips luidsprekers van zijn vader te houden. Schelto kreeg eigenlijk een beetje teveel tijd en opgegroeid als ondernemer begon het te kriebelen en te broeien, waarom niet de hobby en het ondernemen combineren in de vorm van een audiowinkel aan huis.

Zoekend naar merken en producten in de markt welke nog niet vertegenwoordigd werden in Groningen en omstreken, is als eerste contact gelegd met de Nederlandse luidsprekerfabrikant Driade en al snel daarna met de overige genoemde merken. Een duidelijk plan kwam op tafel, zoals het voeren van officiële dealerschappen, geen grijze import en het afleveren van apparatuur en installatie. Bezoek mogelijk maken voor luistersessies in een normale woonomgeving en niet in een volledig akoestisch aangepaste ruimte. Zodat de klant een indruk krijgt van de apparatuur zoals het in zijn of haar woonruimte ook zal presteren.

Samenwerking is gezocht met een betrouwbare installateur voor het aanleggen van een stroomvoorziening voor audio en ethernet, waarmee voor de klanten een totaalpakket is gewaarborgd. Het beluisteren bij Musicom gaat altijd op afspraak, geen andere bezoekers, geen winkelbel, geen tijdsdruk of stress. Woensdag tot en met zondag is mogelijk. En gratis parkeren voor de deur.

Luisterruimte en plannen

De luisterruimte annex woonkamer van Musicom zal door de meeste partners van een muziekliefhebber niet worden getolereerd. Op het forse vloeroppervlak van de L-vormige kamer staat een goed gevuld audiorek met aan de zijmuur diverse luidsprekers. Prominent naast het rek staan luidsprekers van Driade Model 3 die vandaag de hoofdrol vervullen. Twee comfortabele fauteuils staan klaar, Groninger koek en verse koffie worden geserveerd. Achter de luisterplek is veel glas aanwezig, in de poot van de L staat een eethoek. Inderdaad niet veel anders dan bij velen van ons thuis.

Het grote vloeroppervlak heeft als voordeel dat lage tonen de ruimte krijgen die nodig is. Rondlopend als er muziek speelt geeft een heel rustig beeld zonder akoestische pieken en dalen vanuit een verstoorde frequentiebalans met staande golven. Het niet overmatig dempen van de ruimte heeft tot gevolg dat levendigheid in de muziek behouden blijft en dynamiek niet verdwijnt in de wandbekleding. Ook niet in de vloer waar een houten toplaag een kurk ondergrond verbergt. Achter de dichte achterwand waar het rek voor staat zit een kleinere kamer. Het plan is er om die ruimte om te toveren tot een kleinere luisterruimte waar kleine, hoogwaardige monitoren meer op hun plaats zullen zijn. Schelto heeft alles aangepakt, het ethernet en de stroomvoorziening door nieuwe bekabeling te laten trekken en in de schakelkast te werken met een Gigawatt meterkastschakelaar en Doepke Audio Grade schakelmateriaal. Naast het rek zit nog steeds een gewone wandcontactdoos, zonder speciale bekabeling of Doepke/Gigawatt materiaal, zodat het verschil tussen een audiogroep en een normale stroomgroep hoorbaar aan te tonen is.

Assortiment en opstelling

Het assortiment is heel bewust door Schelto samengesteld. Musicom zal geen dealer worden van instap elektronica en het middensegment. Heel kort samengevat en geen recht doende aan de merken staat voor hem vast dat elk merk muzikaal moet presteren op hoog niveau. Bijkomstigheden zijn voor Bryston de betrouwbaarheid en lange garantie (20 jaar). Voor Ayon de inzet van buizen, Luxman voor het weelderige geluid met de grip op de speakers en de restwaarde zelfs na 25 jaar, Lindemann omdat het compact is en geweldig presteert in de prijsklasse. Harbeth luidsprekers vanwege de aangename, typisch Engelse klank, Driade vanwege de vormgeving gekoppeld aan de weergave. Gigawatt voor het ruime assortiment. Kabels van Cardas, Wireworld en Flow van Driade maken systemen af zonder een enorme aanslag te doen op de portemonnee. Schelto heeft voor uitsluitend hoogwaardige merken met een bovengemiddelde levensduur en continuïteit in de productlijn gekozen. Duurzame producten waar je blij van blijft.

Waar vandaag naar geluisterd gaat worden is een Antipodes CX en EX Roon server, opslag en streamer, met zowel USB als met ethernet gekoppeld aan een Ayon S-10 II Signature streamer/DAC/Roon endpoint. Via een Cardas interlink is de S-10 gekoppeld aan een prachtige Ayon Spirit SE geïntegreerde buizenversterker. Een helaas uitverkochte serie van slechts 100 stuks. Geruchten gaan dat er nog 100 beschikbaar komen, geruchten, geen zekerheid. Vervolgens zorgen Driade Flow luidsprekerkabels voor het aankoppelen van een set Driade Premium Model 3 luidsprekers. De stroomvoorziening gaat met een Ansuz blok op de beschreven installatie. Resteren om te noemen Wireworld ethernetkabels.

De prijzen voor de hoofdrolspelers zijn:

  • De Driade Premium Model 3 is leverbaar vanaf € 6.600,- per paar
  • Driade Flow Cable, leverbaar in diverse lengtes, 2 x 3 mtr kost € 800,-
  • Ayon S-10 II Signature leverbaar voor € 8.990,-
  • Ayon SE Spirit € 3.440,- incl. de remote control

Driade Premium Model 3

De tijdloze, klassieke en originele Driade vorm weerspiegeld zich ook in de Driade Model 3 en is opnieuw vormgegeven door Arnold Heres. Alle modellen zijn verkrijgbaar in diverse hout fineren en in satijn gespoten zwart (RAL 9005) en wit (RAL 9010) Eiken. De Model 3 gebruikt een papier-carbon 7” woofer en 4” middentonen unit om een ongekleurde en levendige weergave te garanderen. Een 25mm zijden dome tweeter sluit daarbij aan. De met de hand gelakte zijden dome-tweeter heeft een extreem lage resonantie frequentie van 600 Hz. Door het gekozen volume achter het zijden membraan is de luchtstroom geoptimaliseerd en verder is de ruimte gevuld met een specifiek dempingsmateriaal. De 7” Driade woofer beschikt over een open, luchtstroom geoptimaliseerde fase plug, een 32mm spreekspoel en een massief magneet systeem met gepolijste open pool platen.

De 4” Driade middentoner beschikt over dezelfde eigenschappen, behalve dan dat hier een 25mm spreekspoel gebruikt is. Driade is een van de weinige high-end luidspreker fabrikanten die eigen drivers ontwerpen om het ontwerp vervolgens op specificatie te laten produceren bij Eton in Duitsland. Driade doet nogal wat eigen onderzoek gericht op natuurlijke geluidsweergave. Daarom wordt geen standaard dempingsmateriaal gebruikt, zijn er geen koperen kappen over de spreekspoel spleet gezet en is de interne bekabeling opgebouwd met 405 van elkaar geïsoleerde OFC aders. Voor de scheidingsfilters gebruikt Driade polycarbonaat condensatoren en carbonfilm weerstanden. Alle componenten zijn gemeten en gepaard.

Technische details

  • Type: 3-weg bas-reflex
  • Rendement SPL 1W / 1m: 89 dB
  • Belastbaarheid: 100 Watts
  • Frequentiebereik -3dB: 27Hz-22KHz
  • Dynamische impedantie: > 3,5 Ohm
  • Statische impedantie: 7,2 Ohm
  • Woofer: 7” Papier-Carbon
  • Middentonen: 4” Papier-Carbon
  • Tweeter: 25mm Zijden dome
  • Maten H x B x D: 105 x 24,5 x 29 cm
  • Gewicht: 24 kg

Driade Flow luidsprekerkabels

Bij de ontwikkeling van de Flow kabels heeft Driade speciale aandacht geschonken aan zaken als wervelstromen (Eddy current), reflecties en kwantum mechanica. De basis zaken die belangrijker zijn voor kabels dan gebruik van exotische materialen zo schrijft Driade op hun website. Ook letten op geometrie van de geleider of het isolatiemateriaal heeft pas zin als gelet is op hoe elektronen zich bewegen in het geleider materiaal. Een set kabels met een lengte van 3 meter heeft een vrijwel constante weerstand over het hele frequentie gebied. Gemeten bij 1 kHz is dat 0,038 ? oplopend tot slechts 0,040 ? bij 100 kHz. Dat is inclusief de connector en de gesoldeerde verbinding. De geleider is van zuiver koper, omgeven door een geweven koper afscherming. De geleiders zijn gewikkeld in zijde, gebruiken lucht als diëlektricum en een synthetische rubber isolatie. De toegepaste Flow Copper G connectoren zijn hol ter voorkoming van wervelstromen.

Ayon Spirit SE buizenversterker

De Ayon Spirit SE is een single ended buizenversterker met als eind buis één enkele KT150 per kanaal. Uiteraard werkt de buis volledig in klasse A instelling. Signaalwegen zijn zo kort als mogelijk gehouden, zowel op de printbanen als de hard wiring en in gehele signaalweg is geen transistor aanwezig. Een soft start bias regeling voor de buizen geschiedt automatisch voor elke luistersessie en na langer gebruik is de hele versterker automatisch te resetten voor een lange levensduur van de buizen. De gebruiker heeft er geen omkijken naar.

Aan de voeding besteedt Ayon erg veel aandacht. Denk aan geïsoleerde transformatoren met een lage eigen ruis, gedempt en afgeschermd tegen RFI en EMI. Een choke spoel is standaard. Per versterkersectie is de voeding in de Ayon gescheiden gehouden. De uitgangstransformatoren zijn breedbandig, ingegoten in anti resonantie compound en strak gewikkeld. Het chassis van de versterker is niet alleen fraai om te zien maar tevens stevig en resonantie dempend. De Ayon is uitgevoerd in zwart en chroom.

Technische details

  • Schakeling: single ended klasse A
  • Buizen: 2 x KT-150
  • Uitgang: 4 en 8 Ohm
  • Bandbreedte: 15 Hz – 40 kHz
  • Uitgangsvermogen: 2 x 15 Watt
  • Ingangsgevoeligheid: 350 mV
  • Ingangimpedantie: 100 k ?
  • Feedback: 0 dB
  • Ingangen: 4 x line
  • Afmetingen (BxDxH): 30x43x23 cm
  • Gewicht: 22 kg
  • Gelimiteerde serie: 100 stuks

Ayon S-10 II Signature

De Ayon S-10 II Signature streamer/DAC is nog wel gewoon leverbaar. De interne schakeling is voor het analoge deel uitgerust met twee 6H30 buizen. De S-10 II is zelfs bruikbaar als analoge voorversterker en heeft daarom een interne volumeregeling aan boord. De S-10 II accepteert PCM en DSD op USB, Toslink en S/PDIF. Voor analoog zijn er twee ingangen aanwezig. Uitgangen zijn er via RCA en XLR analoog en Coax digitaal. De Signature versie gebruikt in de signaalweg betere koppelcondensatoren en gebruikt PCM -> DSD conversie. Een TFT scherm toont welke muziek wordt gestreamd. De Ayon S-10 II ondersteund alle gangbare muziekdiensten, werkt met UPnP, handelt vele file formaten af, heeft vast en Wi-Fi ethernet en kan ingezet worden als Roon endpoint. Lijkt verder qua bouw erg op de Ayon versterker met zijn zware voeding, stabiel chassis, smoorspoelen, hoge buffer capaciteit in de voeding, korte signaalwegen en in het analoge gedeelte zitten geen transistoren.

Belangrijkste technische details

  • Conversie: tot 764kHz/32bit en DSD256
  • DAC: Symmetrisch dual mono
  • Uitgang: 0,775V RCA en XLR vast, 0-8V regelbaar
  • Uitgangsimpedantie: 700 ?
  • Signaal/ruisverhouding: > 115 dB
  • Frequentiebereik: 20Hz – 20kHz +/- 0.3dB
  • Afmetingen (BxDxH): 48x36x12 cm
  • Gewicht: 12 kg

Eindelijk muziek

Na op ons gemak de apparatuur en de doelstelling van Musicom te hebben doorgenomen is het eindelijk tijd voor muziek. De ruimte en de apparatuur zijn mij onbekend, de muziek van Lori Liebermann helemaal niet. “Martha” van de CD “The girl and the cat” bijt de spits af en brengt de stem van Lori met een duidelijke hoorbare “S”, de weergave is transparant, prachtig beheerst met een geheel aanwezig lage tonen fundament. Dat de Driade in combinatie met de Ayon in het begin “helder op helder” is maakt een beetje te helder op de lastige stem van Lori. Instrumenten doen het wel heel goed, de titeltrack begint met piano en die heeft een hoog realistisch gehalte. Het Matangi Quartet dat meespeelt met Lori en een tweede stem staan in een goed stereobeeld. Muziek weet helemaal los te geraken, is vrij en de opstelling klopt. Later zal het heldere element meer op zijn plaats vallen als zowel de luidsprekers als de apparatuur op bedrijfstemperatuur komen.

Agnes Obel zingt vervolgens “Stone” van haar album “Citizen of glass”. Wat blijft is de transparantie waardoor de verschillende stemmen van Obel zelden zo duidelijk waren te onderscheiden. De set speelt na het opwarmen beter, muziek gaat nu vloeien en boeien. Het scherpe van de stem van Liebermann is verdwenen en komt niet terug in de stem van Obel. De opbouw in lagen is enorm uit elkaar te trekken, instrument voor instrument krijgt aandacht en vindt ergens in het stereobeeld een eigen plaats. Maken we met Agnes even een overstap naar de Driade Model 2, dan mis je de middentoon unit en kan de gebruikte woofer niet meekomen in de transparantie. Het heeft ook een voordeel, de muziek vloeit meer in elkaar en zo ontstaat een muurtje van geluid. Jammer is dat informatie verborgen blijft waar een 3-weg dat wel kan geven. Inherent aan het systeem en niet anders bij alle merken die ik in gedachten kan halen. Een dedicated middentoon unit maakt het luidspreker ontwerp vele malen moeilijker, maar indien correct uitgevoerd is de winst daar. Op de Model 2 komt Liebermann rustiger over, in een breed, homogeen stereobeeld. Aangenaam als geheel en ik kan daar lang naar luisteren, ware het niet dat de Model 3 dit kleinere systeem ontstijgt.

Een ander kort uitstapje is naar de Harbeth Compact 7 es-3 waar Janine Jansen “De lente” uit “De vier jaargetijden” speelt. Regelmatige lezers van mijn epistels merken vast op dat ik vast blijf houden aan bekende muziek ter referentie. Het is hier in Groningen mijn enige referentie. De Harbeth lijkt in presentatie een beetje op de Driade Model 2. Gaan we echter over op de Model 3 dan pas heb ik haast de neiging om de orkestleden te gaan tellen, zo prachtig transparant is de weergave. Met de ogen dicht kun je het rijtje strijkers van The Academy of St. Martin-in-the-fields langsgaan. Orgel blijft continue aanwezig, Janine maakt de muziek op deze weergever tot een waar feest. De Model 3 zou in een studio niet misstaan als gereedschap tijdens het opname en mastering proces. Daarvoor is hij clean en analytisch genoeg, zonder scherpte, zonder nare randjes en daarom nog steeds heel prettig in de huiskamer als u instrument voor instrument graag separaat wilt kunnen volgen.

Andere opstellingen

Een diep en gecontroleerd laag met de vette, zware stem van Leonard Cohen staat op voldoende afstand en is toch zo indringend dat de man niet te missen is. Het stereobeeld is breed en vooral ook diep, zodat een fraaie stage in de luisterruimte ontstaat. De achtermuur is gewoon verdwenen. Want het koortje dat mee mag zingen staat echt ver achter Cohen opgesteld. Het ontaard in een vette weergave waarin heel veel gebeurt en dat maakt de Model 3 allemaal soepeltjes hoorbaar. “You want it darker”? Nou dan staat hier de set opgesteld om dat te bereiken. Als het toch zo lekker diep kan gaan, dan wil ik Nik Bärtsch met “Modul 29-14” wel eens horen. Gelijk een mooi ijkpunt, de pianoklank die mooi lang doorloopt. Misschien haalt de Driade Model 3 niet de laagste frequenties waar een transmissielijn zou passen, hij komt een heel eind voordat de luidspreker onder de poortafstemming gaat afvallen. Nog steeds zo opvallend transparant, maar dan zonder de daarvoor gebruikte piek in het hoog die een bekend Engels merk markeert. Bij Bärtsch heeft metaal de klank van metaal, is hout niets anders dan hout op de diverse percussie instrumenten. De weergave is dynamisch, weet het ritme vast te houden en maakt de soms saaie Bärtsch heel spannend. Minuten vliegen om en veel te snel komt het einde van de track. Wow, wat was hier veel in waar te nemen.

We veranderen de opstelling een heel klein beetje. Was de Ayon S-10 II Signature als Roon endpoint en DAC aangesloten op Ethernet, de Antipodes EX kan ook als endpoint werken en zijn datastroom over USB naar de DAC van de Ayon sturen. Dat scheelt nog wel iets, zo gaat het laag nog een streepje dieper en heeft wat meer power met toegenomen definitie. De helderheid ruilt van plaats met ronder gespeelde tonen. Al zal niet iedereen dat met mij eens zijn, de weergave wordt er rommeliger van, onrustiger. De Model 3 staat er bij en laat het over zich heen komen. Voegt er zelf niets aan toe, trekt er niets van af. Een compliment aan de luidspreker van Driade. Het kan ook andersom, spelen we van het Hoff Ensemble stukken van “A quiet winter night” dan brengt de Antipodes combi van CX en EX juist meer rust, daarbij is de klank van een trompet dieper van klankkleur, de piano weerklinkt voller en slagwerk krijgt vooral in het hoog van de bekkens meer ruis, meer trillen, meer metaal. Het stereobeeld wordt homogener, intensiteit van het spel neemt toe. Weer geeft de Driade Model 3 de veranderingen klakkeloos door. Met dank aan de transparantie van de middentoner, de rustig afgestemde tweeter en de flinke woofer.

Na de eerste indrukken

Ter afsluiting “I’ve grown accustomed to her face” gezongen door Stacey Kent. Achtereenvolgens op het Ayon/Driade systeem en via een Luxman L-509X Mk II versterker met Harbeth Compact 7 es-3 luidsprekers. Beide systemen doen recht aan de geschoolde stem van Kent met haar perfecte uitspraak van de Franse taal als doorgespeeld wordt naar “Jardin d’hiver”. Steeds volkomen verstaanbaar en verrijkt met subtiele informatie. De saxofoon van haar echtgenoot doet voor de levendigheid er nog een schepje bovenop. Bas, piano en slagwerk maken het samen af. Buizen versus transistor, moderne, dikwandige vloerstaander tegenover een old school, dunwandige monitor. Het gekke daarbij is dat de Luxman meer het karakter heeft van een zeer goede buizenversterker zoals veel luisteraars die herkennen van vroeger, terwijl de Ayon het heldere heeft van een moderne klasse D versterker. De Ayon wel met een groter dynamisch bereik, optimale transparantie en klankzuiverheid, daarmee de in mijn oren muzikalere versie is ten opzichte van het gros van de klasse D versterkers. De Driade Model 3 maakt het allemaal niet uit, Luxman mag, Ayon mag, de versterker van uw voorkeur mag op dit luidsprekersysteem.

In een prettige ontspannen sfeer praten Schelto en ik nog na. Het gaat daarbij meer over muziek dan over de apparatuur. Terwijl er toch twee prachtige systemen staan opgebouwd waarover genoeg te filosoferen valt. De reserves die ik heel even had in het begin van de ochtend, de harde s-klank of de overmatige transparantie van de Driade Model 3 zijn eind van de middag totaal verdwenen. Wie weet moesten de oren tot rust komen na bijna 250 kilometer rijden, nu valt slechts te concluderen dat de Model 3 een heel fijne weergever is die als een vergrootglas kan werken op de opname. Mij in staat stelt musici op een rij te horen spelen, kan boeien met een diepe mannenstem of juist een lichte vrouwenstem. Diep gaat in het strak in toom gehouden laag, bekkens als metaal kan laten trillen vanuit de tweeter. Een luidspreker die veel aandacht verdient en gaat krijgen bij Musicom. Aan Schelto Hoen de eer dit merk te voeren en de witte vlek op de kaart van Groningen in te vullen.

Musicom | Cort van der Lindenlaan 11 | www.musicom.nl

Driade | www.driadesystems.nl

Ayon | www.mafico.com

MERK

EDITORS' CHOICE