GP Acoustics is de importeur van het Noorse elektronicamerk Hegel en eigenaar van het Britse speakermerk KEF. Naast de diverse demo’s van de iconische Blade en de nieuwelingen in de wereld van KEF LS, werd op de Audio Show iEar’ in Tilburg ook de compleet nieuwe R Serie gepresenteerd. Van Hegel stond bovendien topmodel H590 in de spotlights. Reden genoeg voor een Hi-Visit!
2018 is een mooi jaar voor GP Acoustics, met een hoofdrol voor een aantal interessante productintroducties. Dat verhaal begint wellicht bij dat nieuwe topmodel van Hegel, maar in de laatste maand alleen al werden daar de nieuwe KEF R Serie, de kleine LSX en een stevige update voor de LS50W aan toegevoegd. Genoeg te melden dus, als we op de Audio Show op bezoek gaan bij beide merken.
Hegel H590
In tegenstelling tot de aankondigingen was Anders Ertzeid door omstandigheden helaas verhinderd afgelopen weekend. Erg jammer, want de altijd vriendelijke VP van Sales & Marketing bij Hegel had een aantal zeer boeiende demo’s ingepland, waarin hij ons uitgebreid wilde vertellen over de overeenkomsten en verschillen van de diverse geïntegreerde versterkers van het merk. Gelukkig was KEF-marketingdirecteur Michael Johnson wel aanwezig, waardoor GP de persruimte van het Koning Willem II Stadion bepaald niet voor niets had aangekleed.
In een van de gezelligere – en consequent goed gevulde – ruimtes van de show stonden aan weerszijde van een klassieke piano namelijk én een paar Blade Two’s én een paar KEF R11’s opgesteld. De motor voor die opvallende verschijningen was de 22 kilo zware H590 geïntegreerde versterker, een apparaat dat enkele maanden na de verschijning al een voortrekkersrol speelt in zijn categorie. In deze grote zaal beneden trokken KEF en Johnson behoorlijk wat publiek om naar het vlaggenschip van de vernieuwde R-reek en het topmodel van Hegel te komen luisteren. Op de zaterdag waren er bovendien afwisselend optreden van Iris Hond, wat de fraaie vleugel uit de eerste zin van deze alinea verklaart – waarover later meer.
De nieuwe R-generatie bewees op de showvloer een geslaagde upgrade te zijn ten opzichte van de vorige R’s, goed geholpen door de Hegel H590. Niet in de minste plaats omdat de zwarte kolos van het merk maar liefst 2 x 301Watt per kanaal aan 8 Ohm (en 2 x 570 watt aan 4 Ohm) weet te leveren. Al haasten we ons te stellen dat ‘kolos’ wat oneerbiedig is, want deze versterker mag dan oppermachtig zijn in vermogen, hij laat zich vooral kenmerken in precisie, timing en een imposant 3D-geluidsbeeld. Iets wat aan de bezoekers overigens niet voorbij ging, want uit een lijst van maar liefst 9 versterkers kozen de lezers van onze websites en de bezoekers van de FWD-stand de H590 als beste van de show.
KEF en Hegel in het algemeen en de H590 en Blade Two in het bijzonder blijken weer een winnende combinatie te zijn. Lees ook de uitgebreide review van de Hegel H590.
Muzikaal intermezzo
Livemuziek is de enige echte referentie. Als inmiddels vaste gast van GP was Iris Hond daarom weer uitgenodigd voor een serie intieme optredens. De pianiste, componiste, zangeres en tekstschrijver die zowel het klassieke repertoire als de moderne muziekstromen in de vingers heeft, trakteerde bezoekers op stukken van Chopin en Einaudi, maar ook op eigen werk. En ze vertelt verhalen.
Verhalen over haar jeugd. Over de mooie dingen, zoals de eerste ervaringen met muziek, de vroege pianolossen en het feit dat ze op jonge leeftijd werd aangenomen op het conservatorium. Natuurlijk komt ook haar liefde voor KEF voorbij. Maar ze gaat ook de moeilijke dingen niet uit de weg, zoals de periode die ze als tiener dakloos doorbracht. En hoe ze ook in die tijd altijd met muziek bezig bleef.
Piano is het lastigste instrument om op te nemen, vertelde ze. Het klinkt altijd alsof je achterin de zaal zit. Totdat ze The Great Escape van Ilse de Lange hoorde, een album dat doet voorkomen alsof de muziek in je oor wordt gefluisterd. Het bracht haar een aantal jaren geleden via De Lange bij Patrick Leonard, de topproducer die eerder met onder meer Pink Floyd, Elton John en Madonna werkte. Samen met hem probeerde ze alle denkbare opstellingen van piano, microfoon en opname-apparatuur om tot een nieuw album te komen dat klinkt zoals zij haar muziek voor het voetlicht wil brengen. Het resultaat, Dear World, is nu verkrijgbaar.
Foto: Werner Ero
Terug naar de hardware. Naast de krachtige Hegel was het in deze ruimte immers ook om die tweede showprimeur te doen: de KEF R11. Wie het merk een beetje kent, weet dat er in voorbije jaren regelmatig gevierde successen opnieuw zijn uitgebracht. Bepaald gen oude wijn in nieuwe zakken overigens, want de Blade Two maakte de iconische Blade een tikkeltje toegankelijker, terwijl de actieve LS50W een zeer welkome moderne toevoeging is op de ‘klassieke’ LS50 uit 2012 en ook de KEF Reference-modellen in een verbeterde versie verschenen. In 2018 is het de beurt aan de R Serie, de – nog altijd – populaire speakerlijn uit 2011. Een innovatie die volgens collega Max het beste uit al die andere lijnen weet te combineren.
Je vindt zijn enthousiaste review via deze link.
KEF LS50W: blijven ontwikkelen
Een verdieping hoger vonden we afgelopen weekend het vaste podium van KEF-ambassadeur Johan Coorg, die zijn playlists afwisselend losliet op de gloednieuwe LSX, de met software verbeterde LS50W en de R5, inderdaad een van de broertjes van de R11. Laten we beginnen bij die middelste.
Je zou kunnen stellen dat KEF één van de aanjagers van de revolutie rond actieve speakers was, door twee jaar geleden jubileummodel LS50 op te volgen met een variant mét interne versterking. Zo’n 230Watt versterking, om precies te zijn.
Inmiddels heeft KEF bewezen dat ze ook in de komende periode frontrunner willen zijn, door de speakers een forse software-upgrade te geven. Want de LS50W mag dan met zijn twee jaar een ‘oudje’ zijn, zeker ten opzichte van de LSX die pas deze maand weer geïntroduceerd, maar dankzij de nieuwe investering in het model hebben de Britten voor een nieuwe impuls gezorgd. Dat die impuls effect heeft gesorteerd, bewezen onze lezers door ook de KEF LS50W een FWD Showaward toe te wijzen afgelopen weekend.
Er werd bij KEF onder meer besloten om de bediening aan te pakken, door de oorspronkelijke app te vervangen door twee nieuwe: KEF Stream en KEF Control. KEF Control fungeert als gids voor het instellen van de speaker, aan de hand van een visueel stappenplan dat zelfs het aansluiten van de bekabeling in die instructies meeneemt. Vervolgens kun je aan de slag met alles van de locatie van je set (zoals op een stand of op je bureau) en de afstand tot de muur tot settings voor de treble en lage frequenties. KEF Stream is de nieuwe app voor het opvragen van je muziekbestanden, of ze nou op je mobiele telefoon, in een gedeelde folder of op een NAS staan. Ook Tidal behoort tot de mogelijkheden. Wil je meer weten over de actuele verbeteringen van de LS50W, lees dan onze uitgebreide nieuwe review.
KEF LSX: Actief in een kleiner jasje
De schijnwerpers richten op de diverse demoruimtes van GP Acoustics in het Koning Willem II Stadion kan natuurlijk niet zonder de kleinste nieuwe telg van KEF te (her)bezoeken: de KEF LSX.
De grote interesse die we afgelopen weekend zagen voor de LSX en de LS50W, of wellicht is het de muziekkeuze van Johan, past precies in de opleving van actieve speakers. Niets nieuws op zichzelf, die versterkte weergave, maar zeker overal te vinden momenteel. Gewoon verbinden met je netwerk en je kunt streamen. Bovendien weten steeds meer audiomerken om uit de doorgaans compacte behuizing van zo’n actief model een indrukwekkende weergave te halen, met dank aan onder meer verfijnde DSP-technieken.
KEF heeft de LSX dan ook geïntroduceerd als statement van hoe het merk die toekomst van wireless stereo ziet. Een actief luidsprekerpaar dat binnen minuten speelklaar is, waarbij feature- en firmware updates gaandeweg nieuwe mogelijkheden kunnen toevoegen, en die dankzij doorontwikkeling almaar knapper in elkaar gezet zijn. De LSX kan daartoe bogen een groot deel van de akoestische engineering van grotere broer LS50W, waaronder uiteraard een versie van KEF’s Uni-Q driver (4 inch), een innovatie die het stereobeeld verbetert en een breed luistergebied mogelijk maakt.
De LSX is een compact draadloos muzieksysteem met twee luidsprekers dat zich naast audiokwaliteit richt op het gemak en de connectiviteit van de wireless wereld; de set is volledig draadloos, zowel vanaf de bron als tussen de luidsprekers, met AirPlay 2 (vanaf januari 2019) voor Apple multi-room. Het compacte LSX-systeem is bovendien voorzien van KEF's Music Integrity Engine, een selectie van op maat gemaakte algoritmen voor digitale signaalverwerking die zorgen voor nauwkeurige tijdafstemming en fasecoherentie. Qua connectiviteit is er Apple Music en TIDAL, en via DLNA is er toegang tot de muziek opgeslagen op een netwerk-server of pc. Daarnaast is er Bluetooth 4.2. Die combinatie maakt LSX geschikt voor muziek en tv, waarvoor het zowel TOSLINK optische als auxiliary-ingangen heeft.
De introductie van de LSX was een van de primeurs van de Audio Show iEar' 2018. Onze review van het jongste actieve luidsprekersysteem van KEF lees je volgende week.