Media Markt Power Service: netwerkinstallatie aan huis

Redactie Hifi.nl | 13 november 2016 | Fotografie Werner Ero
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 06 november 2016

Media Markt, Europa’s grootste keten voor consumentenelektronica, biedt naast een stevig assortiment in de vijftig Nederlandse vestigingen ook service aan huis. Onder de noemer Media Markt Power Service maak je kennis met een uitgebreid aanbod van diensten. Denk daarbij aan thuisbezorging, installatie, hulp bij een optimaal gebruik van de apparatuur en ondersteuning in het onderhoud.

Power Service

Als onderdeel van de Media Markt Power Service beschikt de winkelketen over een professionele technische dienst voor computer-hardware en andere consumentenelektronica en een landelijk dekkend netwerk van goed getrainde engineers. Zodoende varieert de Media Markt thuisservice van alles van bezorging en installatie tot de volledige integratie van aangeschafte domotica.

Service aan huis

Vanuit de Media Markt sluiten we op een woensdag aan bij het team van Power Service, om van dichtbij mee te maken hoe de dienst werkt, en natuurlijk hoe het de klant bevalt. We zijn welkom bij de heer en mevrouw Van der Donk, die de Power Service ‘draadloos thuisnetwerk’ aangevraagd hebben bij de aanschaf van een nieuwe laptop. Media Markt biedt diverse pakketten waarmee je sneller en eenvoudiger met je apparatuur aan de slag kunt. Afhankelijk van de wensen van de klanten helpen ze bijvoorbeeld bij de installatie van je netwerkrouter of internetmodem, met de instellingen van de randapparatuur of met een demonstratie van de mogelijkheden van het netwerk.

Specifieker gaat het vandaag om het installeren van een draadloze netwerkrouter, aansluiting van de nieuwe laptop op het draadloze thuisnetwerk, en een netwerkaansluiting van de printer, eveneens een nieuw model van de Media Markt. Woensdagmiddag, stipt om 12 uur, staan we bij de klanten voor de deur als een wit transportbusje voor komt rijden. Michel de Geus stapt uit, en steekt hartelijk zijn hand uit. “Het grootste deel van onze klanten heeft behoefte aan ondersteuning bij de installatie en afstelling van hun nieuwe televisie,” zo licht hij zijn klussen toe. Ook hulp bij het thuisnetwerk, installatie van domotica zoals bijvoorbeeld elektronica van NEST, of integratie van audio en video behoren ook tot de orde van de dag. Tijd om naar binnen te gaan!

Gastvrijheid

Service aan huis betekent voor de klant zelf ook service in huis, zo blijkt als we er binnenstappen. Alvorens Michel aan de slag kan, is er eerst tijd voor een glaasje fris. Uit de kennismaking met meneer en mevrouw Van der Donk die volgt, blijkt dat de dienst direct bij de aanschaf is afgenomen. Het is de eerste laptop in huis, dus er is wat hulp gewenst bij de opstart. Daarnaast hebben Wilma en Jack – we mogen de gastvrije Brabanders meteen Wilma en Jack noemen – een iPad in huis, en willen ze graag wat van wat ze al gewend zijn over laten zetten naar de laptop. In de eerste plaats de foto’s, maar ook wat functionaliteit, zoals snelkoppelingen op het bureaublad van de laptop die overeenkomen met de hun welbekende apps van de tablet.

Terwijl Michel ogenschijnlijk met het grootste gemak door de stappen van de installatie loopt, kijkt Jack verzuchtend toe. “Dat had me echt weken werk gekost”, reageert hij. De hond is inmiddels op z’n schoot gesprongen om beide heren te assisteren. Alvorens de verbinding tussen de laptop en de printer wordt gemaakt, wordt er natuurlijk gezorgd dat de gloednieuwe laptop online kan. Middels een draadloze netwerkrouter, ook onderdeel van de dienst, zorgt Michel voor connectie met het internet. Enkele minuten handigheid van de monteur en één testprintje later, en de volledige installatie is up and running.  

Tevredenheid

Nadat Michel erin geslaagd is de printer en de laptop vloeiend met elkaar te laten communiceren, loopt hij met Jack door het vervolg van de servicevraag. Het stel zou graag zien dat het bureaublad van de voor hun gloednieuwe omgeving van Windows iets meer overeenkomsten vertoond met de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de apps op hun tablet. Michel loopt ze één voor één af en maakt voor alle onderdelen – van Buienradar tot applicaties voor bankzaken en het laatste nieuws – snelkoppelingen, zodat Jack en Wilma ook op de laptop overal met één klik bij kunnen.

Vanuit de keuken kijkt Wilma tevreden toe. “Fijn hoor,” zegt ze. “Die meneer was mooi op tijd, en hij belde zelfs een half uurtje van tevoren om aan te geven dat hij onderweg was.” Ze herhaalt nog eens dat het de eerste laptop in huis is, en dat het zoals verwacht toch wel de nodige voeten in aarde heeft om er mee aan de slag te kunnen. Niet voor niets had ze de ‘Netwerk’-dienst direct in de winkel aan haar aankoop toegevoegd. “We hadden geen idee hoe we dat apparaat op ons internet aan moesten sluiten, en die printer staat al een tijdje niets te doen omdat het ons vanuit de iPad niet lukt.” Inmiddels spint die printer er nog een testvelletje uit, tot vermaak van de hond.

Als welkome samenvatting van het verhaal, heeft Jack nog één opmerking als hij Michel de hand schudt, om zijn eerdere reactie nog even aan te vullen. “Hier zou ik in drie máánden nog niet uitgekomen zijn,” zegt hij lachend.


EDITORS' CHOICE