In een eerdere weektip werd het verversen van versleten cinchpluggen aangehaald, in deze tip richten wij ons op DIN-, Cinch-, en XLR-chassisdelen. Ook die contactpunten zijn aan slijtage onderhavig en kunnen hun grip op contactpennen verliezen.
Zowel de center-pen van een cinchplug als de pennen van DIN- en XLR-pluggen maken in het vrouwelijke chassisdeel contact met gripcontacten, veelal vervaardigd uit plaatmateriaal met een beperkte veerkracht. Die gripcontacten kunnen zowel door veelvuldig gebruik als verschillen in pendikte hun positieve grip verliezen. Niet alleen bij cinchpluggen maar ook bij DIN-pluggen lopen de contactpennen uiteen qua diameter. Wanneer bijvoorbeeld een DIN-plug met bovengemiddeld dikke pennen een lange tijd wordt verbonden met een bepaald DIN chassisdeel, kunnen de gripcontacten na verloop van tijd `lui` worden en geen optimaal contact maken met dunnere pennen. Het bijbuigen van dergelijke contacten is mogelijk, maar niet zonder breuk-risico. Meestal is het praktischer om zo`n contactdeel in zijn geheel te vervangen.
Foto: DIN plug
Bij vervanging kan men niet zelden kiezen uit meerdere alternatieven maar bij cinchbussen moet er wel rekening worden gehouden met de diameter van het montagegat (tenzij men bereid is om dat uit te boren). Chassisdelen gaan over het algemeen langer mee dan pluggen maar wanneer kabels regelmatig worden losgenomen en teruggestoken, is het verstandig om de chassisdelen tegelijk met de voedings-elco`s te laten vervangen (afhankelijk van het type versterker, tuner of CD-speler zal voedings-elco vervanging circa om de 10 jaar moeten plaatsvinden net als de vervanging van geheugen-accu`s). Happy Plugging!