HEOS komt naar echte hifi-producten, cd is zeker nog niet dood en er is weer hoop in de hifi-business. Dat is de samenvatting van wat flamboyante D&M-topvrouw Terry O'Connell vertelde op de jaarlijkse D&M-conferentie, dit jaar in zonovergoten Malta. Dit event voor dealers en pers is het moment waarop de groep achter merken als Denon en Marantz zijn strategie en producten voor het komende jaar presenteert. Â
Wellicht de belangrijkste aankondiging betreft HEOS: "HEOS maakt de transitie van merknaam naar ingredient." Of anders gezegd: naast de losse HEOS-producten wordt HEOS een functie in Denon en Marantz producten, zoals AV-receivers. Een stap die doet denken aan de Musiccast-strategie van Yamaha, al heeft Denon van de meet af gesteld dat ze dit zouden doen. Concrete productaankondigingen daarover volgen later vandaag, maar omvatten receivers die HEOS-speakers kunnen inzetten in een surroundopstelling. Â
Het motto dit jaar is 'Performance is everything', waarmee D&M wil aangeven dat het nu volop wil inzetten op het verbeteren en investeren in hifi. In voorbije jaren lag de nadruk sterk op introducties in nieuwe segmenten, zoals met HEOS en hippe hoofdtelefoons. Er liggen grote plannen op tafel voor HEOS en koptelefoons, maar bij Denon en Marantz blijven de traditionele producten – zij noemen de 'Core', de kern – zeer belangrijk. "We willen consistent kwaliteit blijven leveren. Core geeft de geloofwaardigheid voor HEOS, en we blijven er in investeren."
Wat enorm opvalt, is de positieve toon die O'Connell hanteert. Het gaat weer (relatief) goed met de economie, en Denon en Marantz plukt daar de vruchten van. "De marktcijfers zien er beter uit dan voorheen. Er is weer groei, en waar er toch rood gekleurd wordt, valt het nog mee. En die verbetering hebben wij ook gemerkt." In Nederland en met name in België is de totale audiomarkt vorig jaar weer mooi gegroeid: +8 en +13 procent.
De D&M-topvrouw feliciteerde ook de Benelux-afdeling voor de goede verkoop van HEOS, dat in onze regio bijzonder sterk scoort. Wereldwijd is het segment van multiroomproducten in 2015 met 45 procent gestegen. Sommige zaken blijven echter moeilijk, zoals AV-receivers. De algemene verkoop daalt van die toestellen, maar daar staat tegenover dat Denon een sterke marktleider blijft.Â
"Ik hoor al dertig jaar dat de Hifi-business in twaalf maanden dood zal zijn. Niets van waar. Vorig jaar zeiden we dat er nog voldoende opportuniteiten zijn in Hifi, en dat blijkt ook," zegt O'Connell. Zo is Marantz bijzonder goed aan het presteren. "Ik weet eerlijk gezegd niet waarom," geeft de Ierse manager toe, "maar ik denk dat een belangrijk element is dat we heel consistent zijn met Marantz." Marantz is nu goed voor 31 procent van de omzet bij D&M, Denon voor 69 procent.Â
Ook een onverwachte trend is dat cd's nog niet dood zijn, hoewel dat fysieke media nu minder belangrijk wordt dan digitale muziek. "We hadden verwacht dat de verkoop van cd-spelers sneller zou afnemen, maar mensen willen hun cd-collectie blijkbaar niet opgeven. De daling is minder sterk dan we hadden voorspeld." Dat is onder meer merkbaar bij miniketens, die toch nog fors blijven verkopen.
Er komt ook een nieuwe lijn hoofdtelefoons bij Denon. Vorig jaar deed het merk het niet slecht met producten als de AH-MM400, maar de trendy hoofdtelefoons die het jaar daarvoor werden voorgesteld vielen niet bij iedereen in de smaak. Iets dat O'Connell toegeeft. Maar er is nu een nieuwe Japanse topman aangesteld om hoogwaardige hoofdtelefoons te bouwen, waaronder volgens geruchten een nieuw topmodel dat verwijst naar de legendarische D7000 met zijn houten earcups. Maar dat zal nog even duren.Â