REVIEW

Filmpjekijken bioscooptip - Elle

De laatste keer dat Paul Verhoeven een avondvullende speelfilm regisseerde was alweer tien jaar geleden en de laatste keer dat hij een niet Nederlandstalige film maakte was maar liefst zestien jaar geleden. Maar nu is de 77-jarige filmmaker die aan de andere kant van de oceaan ooit succes had met Basic Instinct en RoboCop terug met het Franstalige Elle. Filmpjekijken.com beloonde de comeback van Verhoeven met de volle 5 sterren.

De psychologische thriller is gebaseerd op de roman Oh van Philippe Dijan. Isabelle Huppert (Amour) speelt de op het eerste gezicht onverwoestbare Michèle. Ze is hoofd van een toonaangevend video game bedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen. Volgens redactrice Elise van Dam hoef je over het verhaal van de film eigenlijk verder niets meer te weten, het is veel beter om gewoon zelf in de bioscoop te gaan zien hoe alles zich ontvouwt.

Wel kan ze alvast verklappen dat Verhoeven de verkrachting gebruikt als startpunt om iets te zeggen over seksualiteit. "Verhoeven confronteert ons met complexe en tegenstrijdige verlangens, verwrongen fantasieën en schaamtevolle lust. Het is de donkerte van de menselijke erotiek waarvan we liefst het bestaan ontkennen, maar Verhoeven sleept ons erin, trekt ons vanuit het daglicht de duisternis in, naar de kelders waar de mens zijn diepste geheimen verstopt. Maar hij doet dat met een regelmatig lichtvoetige tred en hier en daar een vleugje sardonisch genoegen. Met zijpaden over Michèle's baan als producent van gewelddadige videogames en de getroebleerde verhoudingen in de familie, die ons soms van de kern lijken weg te voeren, maar dat is slechts schijn."

Volgens van Dam is het bijna onmogelijk om de film te categoriseren. "Het is regelmatig grappig, erg grappig zelfs, maar Elle is geen komedie. Het is op momenten tergend spannend, maar Elle is geen thriller. Het is zo nu en dan bruut, maar Elle is geen horror. Dat die bizarre balanceertruc werkt, is voor een aanzienlijk deel te danken aan Isabelle Huppert Niet alleen omdat ze de film weergaloos draagt, maar ook omdat haar rol alleen maar aan complexiteit wint in het licht van haar oeuvre. De enige categorie waartoe je de film met recht kunt rekenen, is de categorie Paul Verhoeven. Provocerend en humorvol als vanouds, maar toch ook weer geëvolueerd. En meer dan ooit valt op hoe soepel Verhoeven regisseert. Een unieke film van een unieke regisseur."

De volledige recensie van Elle kun je hier teruglezen.

 






EDITORS' CHOICE