TIP

Mythen en Misverstanden 9: Detailhandel vs Prijsstunter

Redactie HiFi.nl | 19 november 2009

Dankzij het internet kunnen audiofielen hun hifi-verslaving gemakkelijker voeden door op zoek te gaan naar specifieke informatie zoals technische data, recensies of verkoopprijzen. Dat laatste leidt nogal eens tot prijsjagen, want met name in het lagere prijssegment zijn de aanbieders van consumenten-electronica pure dozenschuivers.

Met die dozenschuivers of prijsvechters wordt men ook geconfronteerd zonder online te gaan, getuige de vele ongevraagde folders die door de brievenbus blijven komen. Voor een hifi-liefhebber heeft het in feite weinig zin om puur op basis van een bepaalde korting een audioapparaat aan te schaffen bij mega-stores die alles van haardrogers tot elektrisch gereedschap en van TV`s tot GSM`s aanbieden. Korting is leuk want dat dat betekent besparing maar we willen ons zuurverdiende geld ook zo goed mogelijk besteden. Afgeprijsde audioapparatuur `blind` kopen op basis van een testoverwinning (vijf gouden sterren...) lijkt aantrekkelijk maar leidt vaak tot teleurstelling. Enkel het beluisteren van apparatuur in een systeemcontext kan een duidelijk auditief beeld geven voor de geïnteresseerde.

Bij een mega-store vindt men een gangpad met `geluidsapparatuur`, wat op het verzoek om een demonstratie door de verkoper even snoeihard wordt gezet. Zelfs bij eigen bediening zullen zowel de akoestische omstandigheden als de opstelling in een schap ongeschikt zijn om een helder oordeel te kunnen vellen. Speciaalzaken hebben meestal ten minste één of meer luisterruimtes waar men in alle rust naar een uitgekozen apparaat of systeem kan luisteren. De beste manier van demonstreren is met één set luidsprekers in de luisterruimte. Dat wordt in het Engels Single Speaker Demonstration genoemd, iets waar het Schotse merk Linn zich jarenlang sterk voor heeft gemaakt. Elk extra paar onaangesloten luidsprekers gaat dankzij de opgebouwde geluidsdruk mechanisch meespelen - op ongewenste wijze. Bij veel winkels zal men een muur van luidsprekers aantreffen, plus een knoppendoos om te schakelen tussen de verschillende modellen.

In zo`n opstelling zal geen enkele luidspreker optimaal zijn werk kunnen doen en zullen de meest in het gehoor springende exemplaren vaak als `winnaar` uit de strijd komen (die vervolgens op langere termijn gehoormatig vermoeiend blijken te zijn). In een dergelijke luistersituatie zal het des te moeilijker zijn om vast te stellen of een bepaalde versterker of CD-speler goed met andere componenten combineert. Er is een enorm verschil tussen een echte HiFi-specialist en een electronica-supermarkt met een afdeling "hiefie". Gelukkig zijn er filialen van bepaalde winkelketens waar ervaren verkopers de kans krijgen om een goede luisterruimte in te richten. Korting is prettig maar legt op de lange termijn minder gewicht in de schaal dan een gedegen advies wat leidt tot een goed samengesteld systeem. Bij een specialist kan men mede dankzij dat advies, het met zorg gekozen assortiment en de luisterruimte een lange-termijn investering in muziekgenot maken.


EDITORS' CHOICE