We hebben de olympische spelen, kaartspelen... en inspelen. Mechanische, elektro-mechanische en electronische apparaten hebben tijd en activiteit nodig om tot optimale prestaties te komen. Een PC heeft daar geen last van, zullen veel lezers denken. Nou, een soundcard en zelfs een DVD-Rom loopwerk zullen wel -tot op zekere hoogte- inspeeltijd nodig hebben.
Het blijkt dus, dat inspelen met name op muziekweergave apparatuur van toepassing is. Muzieksignalen zijn veel genuanceerder en complexer dan de meeste informatica-datastromen en ons gehoor is in staat om miniscule verschillen in geluidsweergave waar te nemen. Het gaat in feite nog een stap verder dan dat: volgens onderzoekers hangt horen in grotere mate samen met emotionele indrukken dan zien, wat betekent dat we de neiging hebben om nog meer waarde te hechten aan een optimale weergave van muziek dan van beeld. De subtiele maar daarom niet minder belangrijke veranderingen die in een audioapparaat plaatsvinden wanneer het inspeelt dragen uiteindelijk bij aan een hoger luistergenot. Hoe lang de inspeelperiode duurt, hangt van meerdere factoren af en is vaak lastig te voorspellen. Het gehoor heeft echter relatief weinig moeite om vast te stellen wanneer een apparaat zijn draai heeft gevonden. In veel gevallen zal er een gevoel van `tot rust komen` ontstaan, gekoppeld aan betere articulatie, focus en een rijkere tonaliteit.
Het komt ook voor dat de energiebalans van het frequentiebereik eerst wat lijkt te verschuiven (soms meer dan één keer) totdat er een stabilisatie plaatsvindt. Het is aan te raden om gedurende de inspeelperiode een breed scala aan bronmateriaal te gebruiken en het apparaat in kwestie mechanisch tot rust te laten komen. Dat laaste geldt vooral voor platenspelers en kabels. Met weergevers kan men tijdens hun inspeelperiode alvast wat gaan schuiven maar het minutieuze opstellen kan beter wachten totdat ze geheel zijn ingespeeld, anders komt er geen einde aan het gesleep. Happy Settling!