REVIEWSTS

Review: Madeline Bell - Blessed with your love (LP)

Eric de Boer | 21 januari 2016 | STS

Blessed With Your Love is de voor vinyl bewerkte versie van het album Blessed van Madeline Bell. De plaat, die in het jaar 2000 op cd werd uitgebracht onder het Challenge label, vermengt soul met jazz en herbergt naast het vocaal gerichte werk ook fijne muziek van onder meer Nederlandse musici. STS Digital brengt het grootste deel van het album Blessed uit op een enkele LP, die erg goed klinkt.

De in 1942 en New Jersey geboren Madeline Bell begon haar carrière als gospelzangeres, heeft onder meer gezongen in het achtergrondkoor van Dusty Springfield en Elton John en is tevens te horen op de vroege werken van Donna Summer. Ook heeft Madeline gezongen in en meegewerkt aan diverse bewerkingen van grote klassieke meesters. Haar solocarrière startte ze al in 1967 en door de jaren heen was Bell verantwoordelijk voor zo’n twintig eigen albums.

Blessed, het album uit 2000 dat nu door STS Digital is bewerkt voor analoge weergave in de vorm van Blessed With Your Love, voegt op ontspannen wijze soul en jazz samen. Madeline werd op het album onder andere aangevuld door pianist Cor Bakker, saxofoonspeler Allard Buwalda en de vibrafoonkunsten van Frits Landesbergen. En hoewel jazz met soulinvloeden de LP voornamelijk sieren, zijn de logische invloeden van gospel en R&B goed hoorbaar.

De vinylversie van Blessed opent met de Burt Bacharach klassieker The Look Of Love, dat door Madeline Bell op een vrij frivole manier en met minder voor de hand liggend ritme toch weer een leuke twist krijgt. De stem van Bell in 2000 kenmerkt zich door warme helderheid met een licht aardse ondertoon. Dat past perfect bij het soulnummer The Last Laugh, maar ook bij het R&B nummer Before I Open My Mouth. Erg fraai zijn ook de vibrafoonklanken van Landesbergen op deze track. Cor Bakker laat zijn toetsen meermaals prettig tot leven komen op Blessed With Your Love en zelfs enkele elektronische instrumenten zijn respectvol in de opname verwerkt.

Dat Madeline Bell een begenadigd zangeres is blijkt uit haar kundige vertolking van het feel good-nummer I Hate Cold Weather, dat ze samen met Frits Landesbergen schreef. Ook haar vertolking van enkele Beach Boys tracks, verwerkt in een kleine medley van vijf minuten, misstaat niet op de plaat en is dankzij haar warme stemgeluid erg prettig om naar te luisteren. De pakkende bewerking van George Gershwins nummer Home is een fijne kers op de taart die Blessed With Your Heart heet, met zeer fraaie vocalen van een getalenteerde zangeres in combinatie met heerlijk vertolkte, tijdloze jazz.

De analoge versie van Blessed mist dan weliswaar twee tracks ten opzichte van het origineel, maar Blessed With Your Love haalt op vinyl wel alle aspecten van de muziek en niet in de laatste plaats de fraaie vocalen van Madeline Bell op audiofiele wijze naar voren. Het in Duistland geperste vinyl is van zeer hoge kwaliteit en de LP herbergt een tonale rijkdom die op uiterst prettige wijze tot leven komt. Spannend is de muziek niet, maar het vinyl brengt niets minder dan warme ontspanning voor in de kleine uurtjes naar de oren van de liefhebber van goede weergave.

Muziek: 8 ½
Klank: 9 ½
Kwaliteit persing: 9 ½