Review: Carolin No - November Songs (LP)

Eric de Boer | 03 februari 2016

Het Duitse duo Carolin No musiceert al sinds 2007 onder deze naam samen, maar geniet buiten Duitsland nog weinig bekendheid. En dat is onterecht. De muziek van het getrouwde duo heeft zich over vier studioalbums bewezen en voor de liefhebber van het audiofiele singer-songwriter genre zou dit duo best eens een welkome verrassing kunnen zijn. De LP November Songs biedt nu de mogelijkheid om Carolin No te ontdekken, met een perfecte weergave.

Met het op 180 grams Duits vinyl geperste November Songs van Carolin No ligt die weg naar het Nederlandse (en internationale) audiofiele publiek nu open. Het was Fritz de With van STS Digital die door een distibuteur op Carolin en Andreas Obliego werd gewezen met de boodschap eens goed naar ze te luisteren en een plaat met ze te maken. Aldus geschiedde, want November Songs is het eerste album van het in het Zwarte Woud woonachtige duo dat op vinyl verscheen.

November Songs is een compilatie van tracks die op eerdere albums van Carolin No stonden. Geremasterd voor een analoge persing, natuurlijk met hoogstaande technieken en apparatuur, belooft STS Digital de analoge liefhebber een fijne analoge beleving. De plaat bevat elf tracks, waarop Carolin en Andreas niet alleen voor alle vocalen, maar ook voor het leeuwendeel van de muziek verantwoordelijk zijn. De door Andreas bespeelde piano en akoestische gitaar voeren de boventoon in de instrumentale invulling, maar met onder andere strijkers, cello, bas, accordeon en ukelele worden de tracks muzikaal flink verrijkt. De aanvulling met elektronische soundscapes die af en toe naar voren komt geeft blijk van het feit dat het duo niet bang is voor vernieuwende invloeden.

De muziek van Carolin No is duidelijk in het singer-songwriter genre gepositioneerd, aangevuld met invloeden van folk, country en af en toe blues. Tracks als Let Me Go (Mary’s Song 1) en Sick Of Home Blues laten daar geen gras over groeien. Vocaal is Carolin No vooral herkenbaar door de heldere en tegelijkertijd prettig warme stem, die bij tijd en wijle het midden houdt tussen de stem van Eva Cassidy en Christine McVie uit vroeger tijden. Carolins echtgenoot en partner neemt veelal de tweede stem voor zijn rekening, hoewel hij af en toe ook op prima wijze countert.

Het mooiste van deze compilatie zijn wat mij betreft toch wel de romantisch-melancholische tracks van Carolin No. Nummers als Hear The Silence of You & I snijden op prettige wijze diep in de ziel van de luisteraar. De diversiteit in de muziek op deze LP maakt het album toegankelijk, minimalistische tracks worden afgewisseld met rijk gearrangeerde nummers, sferische muziek wordt opgevolgd door klanken vol levensvreugde. Een leuke vocale uitzondering op het Engelstalige geheel is de in het Duits gezongen track November, die overigens prima op de verzamelaar past. De compilatie biedt fijne luistermuziek, die door Carolin No op vervoerende wijze wordt gespeeld.

November Songs van Carolin No is ook vanuit geluidstechnisch oogpunt een genot om naar te luisteren. De LP legt een enorme rijkdom aan rust, gelaagdheid en diepte bloot. De stemmen en instrumenten komen zeer fraai en natuurgetrouw uit de persing naar voren, terwijl de dynamiek –zoals te verwachten van een audiofiele persing- groot is. Het feit dat de muziek niet in dienst staat van de goede klank maar andersom, is iets wat ik absoluut toejuich en wat dat betreft mogen zowel Carolin No als STS Digital zich verheugen in het predicaat ‘referentiemateriaal’ voor de audiofiele luisteraar en de muziekliefhebber. De lage verkoopprijs van de LP maakt het album extra toegankelijk voor een groter publiek. Aanbevolen.

Muziek: 8 ½
Klank: 9 ½
Kwaliteit persing: 9