Audioengine werd in 2002 opgericht, maar bouwde destijds al tientallen jaren apparatuur voor Gibson, Harman, Alesis, Apple en andere bedrijven. Het aanvankelijke doel in 2002 was om betaalbare actieve monitoren te bouwen voor de professionele audio-industrie. Tijdens luisterproeven kwam men er al snel achter dat die Audioengine’s veel zogenaamde computerluidsprekers en een deel van de ‘high-end weergevers’ makkelijk de baas konden. Dat inzicht ontstond nadat die actieve luidsprekers een keer aangesloten werden op een MacBook en andere portable devices. Zo’n modern device, in combinatie met Audioengine weergevers zou een compleet high-end systeem kunnen vervangen. Wel, dat is best een statement en vraagt dus om nader onderzoek.
Dat resulteerde vervolgens in de komst van een pretpakket met Audioengine producten. Het bedrijf bouwt inmiddels al negen jaar lang actieve monitoren met een professionele achtergrond voor de home-market. Ook zijn er andere producten beschikbaar, zoals kabels, versterkers, dacs, subwoofers en passieve weergevers. Het past in deze tijd. Audioengine lift mee op de streaming markt en het gegeven dat veel consumenten voor hun muziekbeleving gebruik maken van computers en portable devices. Eerder in de geschiedenis bestond die consumptie uit het afspelen van mp3’s over hoofdtelefoons. Tegenwoordig is er een kleine tendens naar kwaliteitsbewustzijn waarneembaar. Veel consumenten spelen bestanden af van hogere resolutie, maar doen dat middels zowel hoofdtelefoons als actieve luidsprekers van hoge kwaliteit.
De gedachte van Audioengine om professionele studiomonitoren om te zetten in een betaalbare consumentenuitvoering is niet verkeerd. Vroeger hadden de pro-monitoren een fiks prijskaartje. Met de opkomst van de zogenaamde homerecording markt, zijn veel professionele merken gekomen met betaalbaarder actieve studiomonitoren. Bedoeld voor de budgetstudio, de thuisstudio, musici en DJ’s. De markt biedt momenteel actieve monitoren voor de echte pro-wereld en een groot aantal typen voor de semi-pro markt. Veel van die echte pro-monitoren zijn superieur aan de gemiddelde ‘high-end’ luidspreker en ook nog een stuk betaalbaarder. Ook de semi-pro monitoren bieden gevaarlijke concurrentie voor de home-hifi-markt. Ze zijn bedoeld om muziek zo authentiek mogelijk weer te geven en niet per definitie om de gemiddelde consument te behagen. Hier dus geen sissende tweeters, opgefokte midbass en dreunend laag. De Nederlandse importeur van Audioengine is X-Fi. De producten zijn verkrijgbaar via diverse winkels en webshops in ons land.
Audioengine
In de luisterruimte staan de Audioengine 2+, de Audioengine 5+, de W3 wireless audio adapter, de W3R add-on receiver, de D3 24-bit dac en de D2 zender en ontvanger. Alle producten passeren hieronder de revue.
A5+
Deze actieve monitor meet 27x18x20 cm en komt in wit, bamboo of zwart. Met deze afmetingen passen ze naast een computer, maar ze kunnen ook vrij op statieven worden geplaatst en ruimten tot pakweg vijftig vierkante meter moeiteloos van muziek voorzien. De ingebouwde versterkers (50 Watt rms) bevinden zich in de linker weergever. Middels een bijgeleverde kabel krijgt het rechter exemplaar signaal. 20mm zijden tweeters en 5 inch kevlar bass drivers vormen de bewegende elementen van het stel. Analoog komt binnen via de rca’s of de mini-jack. Digitaal komt binnen via de usb-input. Daarmee is deze set digitaal aan te sluiten op computers en portable devices, zonder dat aanvullende software nodig is. Het aanschouwen van deze weergevers zal bij velen de associatie met ‘desktop-weergevers’ oproepen. Dat is begrijpelijk, maar in geval van de Audioengines het understatement van deze zomer. Als optie zijn deskstands (DS2) verkrijgbaar, waardoor de weergevers een schuine positie krijgen.Â
Â
REVIEWAudioEngine
AudioEngine Voor veel verschillende toepassingen
Ruud Jonker |
23 september 2015
| AudioEngine
SAMENVATTING
De Audioengine zenders en ontvangers zorgen voor een storingsvrije data-overdracht. De USB-dac is te beschouwen als een update voor computers. Deze converter is absoluut beter dan de ingebouwde converters van laptops. De beide monitoren A5+ en A2+ hebben een zeer gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. Voor dat geld staan er luidsprekers die een zeer goede geluidskwaliteit bieden. Ze scoren op alle belangrijke eigenschappen, maar de consument zal vooral gecharmeerd zijn van het laag. Een laptop of portable device met hi-rez bestanden maakt samen met deze weergevers van Audioengine een aantrekkelijk ‘high-end’ systeem. In ieder geval een weergavekwaliteit die recht doet aan de kwaliteit van de opname. Als nearfield monitor in een studio is de A5+ ook onverslaanbaar.
MERK