Recensie: Yes – Symphonic Live (2LP)

Eric de Boer | 31 maart 2015

SAMENVATTING

Helaas zijn niet alle tracks van het originele concert op deze vinylversie aanwezig (net als op de enkele CD, overigens). Om de gehele concertregistratie op vinyl te zetten zouden zo’n vijf 180 grams platen nodig zijn, wat de prijs voor veel fans minder interessant zou maken. Een begrijpelijke keuze, die ik stiekem toch wel een beetje betreur. Wie het hele concert wil beleven, heeft wat dat betreft meer aan de Blu-ray. De optie om vanaf vinyl te genieten van Yes met orkest is echter wel voor het eerst aanwezig en klankmatig heeft Music On Vinyl prima werk geleverd. Hoewel je duidelijk naar een podium luistert, komt ieder instrument fraai uit de opname naar voren. De dynamiek in de persing is voor een concertregistratie in orde en het live-gevoel wordt goed op de luisteraar overgebracht. Al met al is Symphonic Live op deze dubbel-LP een fijne aanvulling op de vinyl minnende Yes fan, er valt simpelweg teveel om van te genieten om deze persing aan je voorbij te laten gaan.

De progressieve grootmeesters van Yes brachten in 2001 het album Magnification uit. Hierop was de band te horen, aangevuld door een symfonisch orkest. De daaropvolgende tour bevatte diezelfde samenwerking op het podium, waarbij ook veel ouder werk werd gespeeld. Van het concert dat de band in Amsterdam gaf, werd een opname gemaakt die als Symphonic Live werd uitgebracht. Voor het eerst is dat album nu ook op vinyl verkrijgbaar.

Music On Vinyl bracht de bij de fans erg geliefde concertregistratie uit op een dubbel-LP. Yes bezocht de Amsterdamse Heineken Music Hall op 22 november 2001, om samen met het 45-koppige European Festival Orchestra de bezoekende fans te vergasten op een concert waarbij naast werk van hun Magnification album ook veel oudere tracks van een symfonisch randje werden voorzien. Het orkest stond onder leiding van Wilhelm Keitel en het optreden bewees maar weer eens dat progressieve rock en klassiek soms erg dicht bij elkaar liggen.

Symphonic Live – dat initieel alleen op DVD werd uitgebracht- is dan ook een bron van genot voor zowel fans van Yes als liefhebbers van het genre. De band werd op het podium aangevuld door toetsenist Tom Brislin, want de gevraagde oudgediende Rick Wakeman had reeds andere verplichtingen. De dubbel-cd die volgde na de release van de DVD (en later de Blu-ray) bevatte vrijwel alle tracks die ook aanwezig waren op de beelddiscs. Later verscheen een enkele cd, die Music On Vinyl heeft gebruikt voor het uitbrengen deze release.

De gespeelde muziek van de prog-mastodonten geeft aan dat het gezelschap na ruim vijf decennia en redelijk op leeftijd nog steeds de kracht kon vinden om het concert van begin tot eind goed vol te kunnen houden. De stem van Anderson klinkt op volle kracht vanaf het podium, solo’s worden met verve uitgevoerd –Steve Howe was in topvorm-  en de drumkit en bas zijn levendig aanwezig. De gastrol voor toetsenist Brislin is wel wat dubieus, want veel ruimte om zichzelf op het podium te profileren krijgt hij niet. Het orkest neemt in plaats daarvan veel keyboardwerk over, passend in de setting en ook prima uitgevoerd, maar dat gaat dus wel ten koste van de hoeveelheid hoorbare toetsen.

Met veel tracks uit het eerste decennium van het bestaan van Yes, waaronder natuurlijk Owner Of A Lonely Heart, I’ve Seen All Good People en een met orkest wel erg fraai klinkend And You And I, wist de band het aanwezige publiek in Amsterdam blij te maken. De toevoeging van het orkest zorgde niet voor een geforceerd klinkend geheel, maar juist voor een uitbreiding op de toch al veelvuldig aanwezige atmosfeer die kenmerkend is voor het geluid van Yes. Ook het vierluik Close To The Edge is een feest om naar te luisteren. Alle facetten van het genre komen op Symphonic Live ruimschoots aan bod en net als het publiek indertijd is het ook thuis genieten geblazen.

Helaas zijn niet alle tracks van het originele concert op deze vinylversie aanwezig (net als op de enkele CD, overigens). Om de gehele concertregistratie op vinyl te zetten zouden zo’n vijf 180 grams platen nodig zijn, wat de prijs voor veel fans minder interessant zou maken. Een begrijpelijke keuze, die ik stiekem toch wel een beetje betreur. Wie het hele concert wil beleven, heeft wat dat betreft meer aan de Blu-ray. De optie om vanaf vinyl te genieten van Yes met orkest is echter wel voor het eerst aanwezig en klankmatig heeft Music On Vinyl prima werk geleverd. Hoewel je duidelijk naar een podium luistert, komt ieder instrument fraai uit de opname naar voren. De dynamiek in de persing is voor een concertregistratie in orde en het live-gevoel wordt goed op de luisteraar overgebracht. Al met al is Symphonic Live op deze dubbel-LP een fijne aanvulling op de vinyl minnende Yes fan, er valt simpelweg teveel om van te genieten om deze persing aan je voorbij te laten gaan.

Muziek: 8 ½
Klank: 8
Kwaliteit persing: 7 ½