Schrijvers en filmmakers in het thrillergenre weten de meest gruwelijke zaken te verzinnen, maar het meest aangrijpend werken vaak verhalen die op de realiteit gebaseerd zijn. In de Zweedse film When Darkness Falls worden er drie waargebeurde verhalen door elkaar verteld. Ze hebben met elkaar gemeen dat de slachtoffers van de misdaden die hen treffen het er niet bij laten zitten.
Het gaat om eerwraak, bedreiging door criminelen en mishandeling binnen een relatie. Totaal verschillende werelden en situaties, maar ook met duidelijke overeenkomsten.
De eerwraak treft een aantrekkelijk meisje uit een gesloten immigrantenfamilie. Men heeft gezien dat ze met een jongen sprak, dus dan ben je een hoer. En die kun je niet gebruiken in de familie. Het meisje weet te ontsnappen, maar kan zich uiteindelijk niet losmaken van de familie. Haar zusje kan het niet aanzien en dreigt in een zelfde situatie terecht te komen.
Een uitsmijter van een nachtclub raakt betrokken bij een schimmig incident en wordt beschoten door een stel criminelen. Zijn baas is de enige die de dader gezien heeft, maar wanneer hij wil gaan getuigen bedenkt hij zich als hij zelf slachtoffer wordt van bedreigingen.
Een beroemde journaliste krijgt een prijs voor haar werk. Ze vergeet in haar praatje haar man te bedanken. Daar kan zijn ego helemaal niet tegen, de engerd slaat helemaal op tilt. Dat hij dat doet blijkt eerder regel dan uitzondering. Als de vrouw uiteindelijk in verzet komt stuit ze in haar omgeving op allerlei tegenwerkingen.
Eerst denk je nog: wanneer gaan deze verhaallijnen elkaar kruisen? Dat doen ze dus niet in deze mozaïekvertelling. Wel vullen de verhalen elkaar perfect aan, en hebben ze spanningsbogen die elkaar versterken.
When Darkness Falls (När mörkret faller) is een overtuigende, meeslepende film waarin onrecht en geweld op een alledaagse, zeer realistische manier getoond worden. Daarmee komt de dreiging dichtbij, en dat is wel zo eng. Bij het filmfestival van Berlijn kreeg de film een prijs van Amnesty International.
Aanvullende informatie:
Zweden / Duitsland, 2006
Speelduur: 128 minuten
Regie: Anders Nilsson
Scenario: Joakim Hansson, Anders Nilsson
Productie: Joakim Hansson
Camera: Per-Arne Svensson
Muziek: Bengt Nilsson
Montage: Darek Hodor
Met: Reuben Sallmander, Oldoz Javidi, Mina Azarian, Lia Boysen, Bahar Pars
Beeld: 2,35:1 anamorf
Geluid: DD 5.1 Zweeds gesproken
Uitgave: Lumière