REVIEWPanasonic

Review: Panasonic Lumix DMC-GF5

Ulco Schuurmans | 18 september 2014 | Panasonic

Wie een goed functionerende en gebruiksvriendelijke compact systeemcamera zoekt moet zeker aan de Panasonic Lumix DMC-GF5 denken. Fotograferen en Full HD videofilmen zonder kopzorgen. Net als bij Kodak uit het verleden is een druk op de ontspan- of videoknop voldoende. De camera-elektronica doet de rest en de optiek met aanvullende hoogwaardige beeldelektronica zet een fraai plaatje (still en movie) neer.

De stijlvol ontworpen Panasonic DMC-GF5 is de opvolger van de G3. Met name in het wit of rood ziet de body er gelikt uit. De belangrijkste verbeteringen ten opzichte van de G3 zijn een lichtsterke (tot ISO 12.800) Live MOS 12 Megapixel sensor, een lekker liggende rubberen grip, de vernieuwde Venus Engine Beeldprocessor (betere kleuren en minder ruis), een nog nauwkeuriger 3,2 inch aanraakscherm met 920.000 pixels. Bij fotografie 4 beelden per seconde in de hoogste resolutie, een stuk logischer menu met duidelijke icoontjes en een aparte cameraknop voor video. Op de verwisselbare objectieven zijn er voor video heel handige modellen met een aparte zoom- en scherpstelknop.Het touchscreen maakt het heel gemakkelijk om de scherpstelling, belichting en ook de sluitertijd aan te passen. Bij gebruik van een Power Zoom-objectief kunt u via het aanraakscherm in/uitzoomen. Opmerkelijk is dat de gebruiker zelf de achtergronden voor de menu-schermen kan aanpassen.

Specificaties
Net als de grote DMC-GX1-broer maakt de GF5 gebruik van Contrast en Full Area scherpstelling. Ook de Autofocus Tracking in Pinpoint AF zijn aan boord. Het scherpstellen kost slechts 0,09 seconde. Zie voor de automatische scherpstelling onze test van GX1-systeemcamera. Level Gauge corrigeert de horizon. Deze camerafunctie detecteert de horizontale/verticale beeldhoek met behulp van de ingebouwde acceleratiesensor.Het nieuw ruisreductie (NR-)systeem zorgt voor relatief weinig beeldruis bij dit type camera. Zelfs bij heel weinig licht en hoge ISO-waarden zijn nog aardige foto’s en videoclips te schieten.

Voor degene die van een gewone compact overstapt, biedt de GF5 interessante hulpmiddelen. Om te beginnen de Scene Guide. Dat zijn 23 voorgeprogrammeerde opnamen gemaakt door professionele fotografen. U kiest de opnamesituatie (scene) die het meest overeenkomt met de te maken foto. De camera doet de rest. De optimale instellingen voor het vastleggen van het beeld worden dan automatisch gekozen. Extra aardig zijn het vermelden als een soort fotoles van de werkwijze, technisch advies en aanbevolen verwisselbare lens.De Creative Control-modus kent nu 14 creatieve filters. Het aanbod bestaat onder andere uit Expressive, Retro, High Key, Sepia, High Dynamic en Miniature Effect. Daarnaast kan de gebruiker nu ook kiezen uit Soft Focus, Dynamic Monochrome, Impressive Art, One Point Color, Cross Process, Low Key, Toy Effect en Star Filter. De uitwerking van het effect valt apart in te stellen via het nieuwe menutabblad. Het filtereffect is vooraf te bekijken via Live View. De volledig automatische iA- of iA Plus-modus schiet in meer dan 90% van de gevallen het perfecte beeld. De automaat geeft tevens adviezen omtrent het toepassen van filters die de beelden nog meer kunnen versterken. Daarnaast is er gezichtsherkenning beschikbaar. Voor de opslag gebruikt de GF5 de UHS-I-standaard SDXC/SDHC-geheugenkaarten.

Video
Zoals te verwachten valt, voorziet de Panasonic DMC-GF5 in 1920 x 1080 Full HD videobeelden met stereogeluid. De camera kan 1920 x 1080 50i Full High Definition video’s opnemen in AVCHD-formaat. Het afspelen van de MPEG-4 bestanden kan op moderne apparatuur zonder deze AV-files eerst te moeten omzetten. Scherpstellen gaat zowel via praktische Full-time AF-functie als Touch AF. Een aparte Tele Conversion-functie vergroot het zoombereik met een factor 4,2. De beeldkwaliteit gaat bij dit elektronisch inzoomen niet achteruit. De aparte startknop bovenop de body vormt een waar gebruikersgemak. Direct van foto naar video zonder iets te behoeven instellen. Het stereogeluid klinkt naar tevredenheid via de Dolby Digital Stereo Creator. Meer kunt u ook niet van de beide kleine ingebouwde microfoontjes verwachten.

Praktijk
De Panasonic Lumix DMC-GF5 valt te typeren als een doeltreffende en gebruiksvriendelijke compact. Ideaal voor de fotograaf en videofilmer die de gewone compactcamera ontgroeit en meer wil zonder dat het allemaal moeilijk wordt. U kunt beginnen met een druk op de knop en de camera doet de rest. Daarna de extra mogelijkheden gaan ontginnen met de voorgeprogrammeerde scènes, creatieve filters en de instellingen via het touchscreen. Er zijn diverse interessante microsystem wisselobjectieven en accessoires leverbaar.

Prijs
Panasonic DMC-GF5 (Body) € 457,-
Panasonic website