Recensie: Het Diner (Blu-ray)

Jan Luijsterburg | 13 april 2014

Het boek 'Het Diner' van Herman Koch is wereldwijd een enorme bestseller geworden. Cate Blanchett werkt in Amerika aan een verfilming, maar de al even zeer in Hollywood gelauwerde regisseur en scenarioschrijver Menno Meyjes was haar voor met een zeer geslaagde Nederlandse versie, die het lef heeft flink andere accenten in het verhaal te zetten dan het boek.

Het verhaal mag bekend geacht worden. Paul, een werkloze geschiedenisleraar (Jacob Derwig) gaat eten in een chic restaurant met zijn broer Serge, een beroemd politicus, in de race voor het premierschap (Daan Schuurmans), en hun beider echtgenotes (Thekla Reuten en Kim van Kooten). Ze hebben dringend wat te bespreken. Hun zoons hebben namelijk iets uitgevreten. Iets ergs, dat geleidelijk onthuld wordt. Paul herkende zijn zoon bij Opsporing verzocht. Van die orde.

Het diner zelf, waarbij de emoties snel oplopen en civilisatie een dun schilletje blijkt dat voor je het weet als sneeuw voor de zon verdwenen is, wordt doorkruist met flashbacks. Dat Paul een extreem labiele geest heeft en een onbetrouwbare verteller is - hij is vaak als voice-over aan het woord - blijkt veel sneller dan in het boek. De scène waarin hij zijn zoon op school kwam ‘helpen’ en zijn volkomen geschifte ideëen over geschiedenisonderwijs uitlegt aan een docent is veel eerder in het verhaal geplaatst. Ook is de satirische rol van Serge veel kleiner dan in het boek.

Voor Meyjes gaat het verhaal primair over de bijna dierlijke drang van ouders om hun kroost te beschermen. Ook als dat helemaal niet logisch is en niet meer goed te praten. Vooral Claire (een schitterende rol van Thekla Reuten) gaat daar extreem ver in. Deze keuze maakt dat de film heel anders voelt dan het boek. Het is een interessante interpretatie, precies wat een boekverfilming moet zijn. Ongetwijfeld zal de Amerikaanse versie weer heel anders zijn en veel meer de nadruk leggen op de verontrustende morele aspecten van het verhaal.

Er wordt erg sterk geacteerd, al zijn de teksten die Jacob Derwig moet uitspeken in voice-over wel erg in schrijftaal gesteld. Ook visueel is de film interessant, met rauwe passages naast gestileerd gebruik van spiegelingen, die veel zeggen over de personages.

Het bonusmateriaal op deze blu-ray is karig: een korte RTL-reportage als 'making of' en een clipje van een song van Ilse de Lange die deel uitmaakt van de soundtrack.

fotocredit: Pief Weyman

Nederland, 2013