Martijn Barkhuis, bij het publiek beter bekend als DJ Maestro, heeft in februari 2009 zijn carrière als jazz-DJ breder getrokken door samen met Bernard Koeleman Radio Jazz te beginnen. Het was een droom van Barkhuis, die op Arrow Jazz FM al een eigen programma had, om zijn eigen radiostation te hebben. Op dit moment is Radio Jazz via internet te beluisteren, maar op het bureau van de staatssecretaris van Economische Zaken ligt een aanvraag voor FM-frequentie 90.7. De verdeling van frequenties staat bij het huidige kabinet gepland in mei.
In september vorig jaar had er al uitsluitsel moeten zijn, maar de val van het kabinet heeft voor vertraging gezorgd. Barkhuis: “De vorige regering heeft gezegd dat de twee beschikbare frequenties naar iets nieuws moeten gaan. Jazz dus, want dat genre zit nu niet in de ether.” Over andere gegadigden voor de frequentie is weinig bekend. “Arrow Jazz is nu alleen op de kabel te horen, die willen ongetwijfeld terug in de ether, maar die zijn vooralsnog stil.” Barkhuis, die in de tussentijd een programma op Radio 6 presenteert, heeft er desalnietteming goede hoop op dat 90.7 straks voor Radio Jazz is.
“Een echte jazzliefhebber wil alleen maar jazz horen. Jazz Radio en Arrow Jazz FM hadden weliswaar jazz als uitgangspunt, maar bleven niet trouw aan het genre. Zij draaiden bijvoorbeeld ook soul. Dat heeft ze de kop gekost”, leidt hij het uitgangspunt van Radio Jazz in. “Jazz is een nichestroming en die moet je ook als zodanig behandelen. Radio Jazz gaat alleen maar jazz draaien. In de programmering zal ruimte komen voor alle stromingen binnen het genre. Free jazz vind ik persoonlijk bijvoorbeeld te experimenteel en te moeilijk, maar ik wil er op de zender wel een paar uurtjes per week mee gaan vullen. Want ook die stijl hoort op een jazz-zender thuis.” Vooralsnog is Radio Jazz alleen via internet te horen. “Ongeveer 13 procent van de Nederlandse luisteraars gebruikt internet om naar de radio te luisteren”, weet de DJ. “Maar de meeste mensen luisteren radio nog altijd in de auto, dus we willen heel graag die FM-frequentie.”
Barkhuis is onlangs verhuisd. Zijn omvangrijke platencollectie (“Ik heb niets met cd’s, die raak ik altijd kwijt”) is nog niet helemaal uitgezocht en ingedeeld. “Ik ben anderhalve week aan het sorteren geweest. Leuk werk, je zet het een na het ander weer op. Ik zit momenteel heel erg in de hoek van de funk en de Afrikaanse jazz.” Die stijlen komen ook vaak terug in zijn liveshows. “Ik heb als DJ een tijdje lounge en disco gedraaid, maar daar werd ik niet happy van. Jazz en funk, bij voorkeur met liveband, dat speel ik het liefst.” DJ Maestro is geen muzikale opvoeder, maar ziet zichzelf wel als wegbereider, waarbij hij commerciële jazz niet schuwt om bruggetjes mee te slaan. Herbie Hancock is jazz met een commerciële tint, Wouter Hamel is commercieel met jazzinvloeden, en beiden zijn volgens DJ Maestro heel goed om het publiek warm te krijgen voor minder bekende jazz.
“Nederland heeft helaas wel weinig clubs met goed geluid”, vindt Barkhuis. “Daar staat apparatuur met limiters, die vervormen het geluid vanaf een bepaald volume. Dat is lastig, want oude platen hebben vaak kunstgrepen nodig om beter te klinken. Thuis maakt het me daarentegen niet uit waar ik op draai. Het mag krakkemikkig zijn. Goede jazz moet op een slechte installatie ook prima klinken. Sowieso mag jazz een beetje vies klinken. Er mag stof op de plaat zitten, vind ik. Ik geef mijn geld dus liever uit aan platen dan aan apparatuur.” Hij wijst over zijn schouder naar een oude Pioneer luidspreker die tussen zijn platen in de wandkast staat. “Die is nog niet eens aangesloten. We luisteren nu op één luidspreker. Ach, als je maar muziek kunt luisteren, toch?”
Zie ook de website van Radio Jazz voor meer nieuws en informatie over het station.