Voor me ligt een prachtig uitgevoerd, 51 pagina’s tellend boekje van Challenge Records met daarin een hybride SACD. Op de cover een fraaie foto met daarop de sopraan en de pianist. Noem me ouderwets maar ook in een tijd waarin streaming audio de norm schijnt te zijn weet ik een dergelijk kleinood te waarderen. Met zorg en liefde samengesteld en uitgevoerd; een sieraad voor de CD kast.
Het boekwerkje bevat de teksten van de uitgevoerde werken in zowel Engels als Duits. Daarnaast geeft het in het Engels een korte beschrijving van de carrière van beide uitvoerenden en vertelt Michael Gees in het Engels hoe het duo gekomen is tot juist deze combinatie van composities.
Eén van de hoofdrolspelers is de in 1980 in Limburg geboren sopraan Julia Kleiter die in 2004 onder Jiri Kout haar opera debuut maakte in Pamina in de Opéra-Bastille in Parijs. Sindsdien heeft ze deze rol in meerdere producties gezongen in o.a. Zürich, Madris, Salzburg, Edinburg, München en New York waarbij zij samenwerkte met dirigenten van naam zoals Harnoncourt en Abbado. Andere wapenfeiten; in 2007 was zij Sophie in Der Rosenkavalier en in 2012 was ze Almirena in Hãndel’s Rinaldo in The Lyric Opera in Chicago.
Dit mag dan haar eerste solo recital opname zijn, eerder was zij op Challenge Records te horen met Christoph Prégardien en Michael Gees op een schijf waarop Hugo Wolf’s Italienisches Liederbuch centraal staat. Dat brengt me bij de tweede hoofdrolspeler, een door mij zeer bewonderde pianist; Michael Gees.
Van hem mocht ik in België de presentatie van zijn Schumann CD bijwonen. Een Challenge Records CD waarop hij op prachtige, meeslepende wijze improviseert op composities van Robert Schumann. Iets wat hij ook gedaan heeft met werken van Erik Satie, eveneens verschenen op Challenge Records.
De ruggengraat van deze SACD wordt gevormd door Alban Berg’s ‘Sieben frühe Lieder’. Ze worden uitgespreid over een lijst met in totaal 21 composities. Richard Strauss opent met ‘Waldeinsamkeit’, en is daarnaast verantwoordelijk voor ‘Morgen!’ en afsluiter ‘September’. Ook Gustav Mahler is vertegenwoordigd met ‘Ich ging mit Lust durch einen grünen Wald’ en met „Frühlingsmorgen“.
Van Yrjö Kilpinen zijn vier composities opgenomen; „Wind und Geige“, „Sturmnacht“ , „Über tausend Berge” en “Heimat”. Franz Schubert tekent voor twee composities; „Frühlingsglaube“ en „Die Götter Griechenlands”. Zowel Arnold Schönberg als Hugo Wolf leveren elk één compositie met respectievelijk “Verlassen” en “Verborgenheit”.
Stuk voor stuk uitzonderlijk fraai, maar tegelijkertijd ook redelijk voorspelbaar, uitgevoerde composities. Zeer smakelijk allemaal, maar het toefje slagroom wordt gevormd door “Sternklare Nacht’ van Hermann Hesse. Vooral daarin hoor ik de improvisator Michael Gees zoals ik hem ken en bewonder. De klankkwaliteit is zoals ik die van Challenge Records gewend ben; uitzonderlijk. Kortom: een top SACD.
Label: Challenge Records International
Muzieksoort: Klassiek
Format: Hybride SACD
Total time: 64:25