Twitter, journaals, kranten en alle zichzelf respecterende websites stonden er deze week bol van: Spotify is (eindelijk) in Nederland gearriveerd. Mocht je de afgelopen maanden onder een steen hebben geleefd, Spotify is een online streaming muziekdienst. Gratis toegankelijk als je genoegen neemt met lage kwaliteit mp3 bestanden en je niet stoort aan vier reclameblokken per uur.
Voor de meer eisende muziekliefhebber zijn er twee betaalde varianten. Het goedkoopste abonnement (5 euro per maand) is verschoond van reclame. Het premium abonnement biedt een hogere geluidskwaliteit (320kbps) en de mogelijkheid muziek via je mobieltje te beluisteren.
Platenmaatschappijen zijn ogenschijnlijk blij met de komst van Spotify: opbrengsten vloeien namelijk – net zoals bij fysieke albums – terug naar de maatschappijen en artiesten. Spotify biedt bovendien een stabiele inkomstenbron, of gebruikers nu veel of weinig streamen maakt niks meer uit. En, laten we eerlijk zijn, zoveel consumenten zijn er niet meer die maandelijks voor een tientje aan cd`s kopen.
De consument lijkt ook alleen maar baat te hebben bij een dienst als Spotify: voor een gering maandelijks bedrag kun je onbeperkt van muziek genieten. Je hoeft er zelfs niet de deur voor uit om een plaatje te kopen. Maar is het allemaal wel zo rooskleurig als dat het er uit ziet?
Lees de volledige column op Muziek.nl