Het derde en laatste seizoen van de Deense hitserie Forbrydelsen rond de stuurs ondoorgrondelijke rechercheur Sarah Lund, met die mooie truien. Wederom mag zij in evenveel dagen als afleveringen haar tanden stukbijten op een zaak die allengs ingewikkelder wordt. Totaal verslavende televisie.
Net als bij de eerste reeks staat Sarah aan het begin van het verhaal op het punt haar loopbaan bij het politieteam van Kopenhagen vaarwel te zeggen. Na 25 jaar trouwe dienst is ze toe aan een rustiger baantje. Maar ja, dan wordt er net in de haven een lijk gevonden van een zeeman. Het spoor leidt naar een oud vrachtschip dat in afwachting van sloop in de haven ligt, en waar nog een paar moorden gepleegd zijn. Al snel wordt de aandacht opgeëist door de ontvoering van het dochtertje van de eigenaar van de grote rederij Zeeland. Die zaak lijkt dan weer in verband te staan met de dood van een meisje, enkele jaren ervoor. Door de politie destijds afgedaan als zelfmoord, maar Sarah vermoedt moord. De ontvoerder belt regelmatig naar Sarah, maar is iedereen steeds te slim en te snel af. Sporen leiden steeds duidelijker naar betrokkenheid van de politiek, in de persoon van de premier zelf.
Zoals bij zowat alle politieseries worden ook in The Killing parallelle verhaallijnen geweven rond de persoonlijke sores van de rechercheur in kwestie. Sarah Lund heeft haar privé-leven nog altijd niet op orde. Ze voelt zich schuldig dat ze haar inmiddels bijna volwassen zoon altijd verwaarloosd heeft. Zodra ze in een relationele crisissituatie terecht komt gaat steevast de werktelefoon, die altijd voorrang krijgt. Nu blijkt zoonlief een hoogzwangere vriendin te hebben, die zich tot Sarah wendt. En dan zijn er natuurlijk nog de amoureuze spanningen op de werkvloer. Dit keer krijgt ze vanwege de connecties met de overheid een partner toegewezen vanuit de Inlichtingen Dienst. Deze Mathias Borch blijkt ook geen eenvoudig persoon. Oftewel, van verveling kan geen sprake zijn bij het kijken naar The Killing.
Vanaf het begin is de serie een internationaal succes gebleken. In Amerika leidde dat tot een Engelstalige remake, in Scandinavië tot tal van varianten op de formule. Zo lijkt het stugge, vaak oninvoelbare karakter van Lund uitvergroot in de ronduit autistische Zweedse rechercheur Saga Norén in de net zo briljante serie The Bridge. De Deense politiek, gehuisvest in de imposante Christiansborg, die steeds een belangrijk rol speelt in The Killing, is tot hoofdonderwerp gemaakt in de prachtserie Borgen.
Na de eerste serie, die met één verhaal uitgespreid over 20 afleveringen een ware recordpoging was qua lange spanningsboog, zijn de vervolgen met elk 10 afleveringen van een uur beter te omvatten. Seizoen 3 grijpt terug op elementen uit de eerste serie en is weer net zo verslavend. Iedere aflevering eindigt met een cliffhanger die dwingt tot verder kijken, en de ontknoping is heftig, niet van cynisme gespeend. Beeld en geluid zijn van uitstekende kwaliteit.
Aanvullende informatie:
Denemarken, 2012
Speelduur: 10 x 60 minuten
Regie: Natasha Arthy, Mikkel Serup, Kathrine Windfeld, Hans Fabian Wullenweber
Met: Sofie Gråbøl, Nikolaj Lie Kaas, Morten Suurballe, Sigurd Holmen le Dous, Stig Hoffmeyer, Olaf Johannessen, Trine Pallesen, Jonatan Spang, Henrik Birch, Asbjørn Agger, Anders W. Berthelsen, Helle Fagralid, Pelle Koppel, Thomas W. Gabrielsson, Oliver Ternstrøm, Sara-Marie Maltha
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: DD 5.1 Deens gesproken
Uitgave: Lumière Crime Series