REVIEW

Anton Corbijn Inside Out

Jan Luijsterburg | 13 september 2012

Laten we naar binnen gaan. Dat zijn de laatste woorden van de fotograaf en filmmaker in dit portret van Klaartje Quirijns. Het is geen uitnodiging eens flink in zijn zielenroerselen te graven, maar juist een afleidingsmanoeuvre omdat het gesprek hem wat te persoonlijk wordt. De man is geen open boek, maar toch komen we veel over hem te weten.


Dat krijgt Quirijns voor elkaar door mee te reizen met de drukbezette Corbijn en zijn benadering over te nemen: concentratie op het visuele. Wat dat betreft is de quote uit de NRC die de voorkant van de blu-ray siert perfect gekozen: Doen wat de fotograaf ook het beste doet: kijken.  

Zo zien we hoe een fotoshoot met U2 en een bespreking met Lou Reed en Metallica verloopt en hoe een overzichtstentoonstelling van fotografisch werk wordt voorbereid. We zijn aanwezig bij de voorbereidingen van de opnames van The American in Italië, waar Corbijn de locaties kiest voor zijn shots. Steeds imponeert hij als een pure, toegewijde vakman die door succes en voortdurende contact met grootheden niet naast zijn schoenen is gaan lopen. Door iedereen vereerd, maar de bescheidenheid zelve gebleven.

De nadruk van de film ligt niet op het werk, zoals dat wel het geval was in de Australische documentaire Shadow Play – The Making of Anton Corbijn. Quirijns probeert te onderzoeken hoe een persoon die tot zulk bijzonder, algemeen gewaardeerd werk komt in elkaar zit. Een glimp op de persoonlijke achtergronden wordt gegeven door zus Aaf in een bijzonder informeel ogend gesprek in de keuken van haar huis, bij een van de schaarse bijeenkomsten van de familie. Volgens haar was opgroeien in het domineesgezin in de Hoekse Waard een goede voedingsbodem voor eenzame karakters. Het ontroerende gesprek van Corbijn met zijn bedlegerige moeder is wat dat betreft alleszeggend.

Zelf geeft hij aan dat hij minder last heeft van zijn haast aangeboren eenzaamheid dan vroeger. ‘Diepgaand contact’, zoals hij dat noemt, is echter niet bereikbaar. Zijn werk lijkt de plaats daarvan ingenomen te hebben. Zijn agenda geeft hem ook weinig gelegenheid tot bij de pakken neerzitten. Aaf maakt zich zorgen over de uitputting die onvermijdelijk lijkt, en inderdaad is hij aan het eind van de film genoodzaakt een pauze in te lassen. Dat werkt in zo’n film mooi dramatisch, net als bij het portret van Janine Jansen.

Aanvullende informatie:
Nederland, 2012
Speelduur: 85 minuten
Regie: Klaartje Quirijns
Productie: Sander Verdonk en Gertjan Langeland
Camera: Martijn van Broekhuizen en Diderik Evers
Montage: Boris Gerrets
Beeld: 1:1,85, 1080p HD
Geluid:  DTS-HD Master 5.1, Nederlands en Engels gesproken
Uitgave: A-film 

 






EDITORS' CHOICE