ARTIKEL

(On)zin van kopieerbeveiling

Dr. Longbeard & Marja | 18 april 2002

Het is treurig gesteld met de wereld. Zij schijnt vol terroristen te zitten aan de ene kant en helden aan de andere kant. Dus is het tijd voor oorlog. En niet alleen op grote schaal zoals we dagelijks in de kranten kunnen lezen. Nee, ook bij ons in de huiskamers. Er zijn ook terroristen onder ons muziekliefhebbers!

Deze categorie terroristen heeft het voorzien op de intelectuele eigendommen van platenmaatschappijen en de aan hen horige artiesten. Groot is het ongenoegen dat door middel van piraterij vele miljoenen aan inkomsten worden misgelopen. Een ieder ript maar muziek naar MP3 formaat en verspreidt het via duistere, clandistiene internet verbindingen naar vele anderen. Ook het met de PC geheel copieren van CDs met al dan niet het doel deze door te verkopen voor een fractie van de winkelprijs steekt.

De helden van de muziekindustrie zich opwerpend als The Good Guys verzetten zich hevig. Vermeende terroristen van de georganiseerde soort als Napster en Kazaa worden voor de rechter geleept als ware het een tribunaal. De resulaten zijn echter nogal wisselend; van vrijspraak tot een forse veroordeling van de praktijken. De platenmaatschappijen laten het er niet mee zitten en beginnen ook op andere fronten een tegenoffensief. De met veel zorg geregistreerde muziekuitvoeringen worden op diverse manieren gemanipuleerd op CD gezet. Dit met de bedoeling dat de meest populaire manier van CDs copieren met behulp van een PC wordt bemoeilijkt.

Door de Table of Contents, TOC, van een CD door de war te gooien zodat een nummer bijvoorbeeld eerder eindigt dan dat het begint verslikt menig PC zich heftig. Dit is de opzet van bijvoorbeeld Sony`s Key2Audio beveiliging. Sony is wel zo eerlijk om een waarschuwing op de CD verpakking te zetten. En zo hebben meerdere muziekuitgevers zo hun eigen beveiliging.

Er wordt dus heel veel moeite en geld gestoken om de belangen van de platenmaatschappijen te beschermen. Het is een feit dat in de voormalige Sovjet Unie er eigenlijk geen enkele legale CD te krijgen is. Iedereen heeft daar illegale CDs en die zijn voor 1 dollar al vaak te koop. In een land waar de inkomens zo laag zijn is dit de enige manier om aan muziek te komen. En de CDs blijven natuurlijk niet bij de grens steken. Miljoenen exemplaren komen deze kant op. De georganiseerde misdaad ruikt geld. Een CD die 1 dollar in Kazachstan doet, doet makkelijk 3 dollar in Europa. Vrachtwagentje vol en tel uit jewinst.

En het lijkt erop dat de platenmaatschappijen ook niets maar dan ook niets van het verleden hebben geleerd. De hausse in CD verkopen is gestart toen `iedereen` zijn krakerige LP verzameling ging omzetten in glimmende CDs. Heel makkelijk verdienen. De kosten waren al betaald met de LP, nu enkel remasteren en hup kassa! En de ongelukkige artiest heeft veelal het nakijken. Die was ook al betaald voor de LP. Dus de artiest moet gedwongen weer nieuw werk schrijven en uitbrengen. En nieuwe aanstormend talent krijgt zowieso al weinig voor de eerste hit; de platenmaatschappij draagt toch een groot risico? Zodoende betalen we nu rond de 27,50 Euro oftewel 50 piek in echt geld voor een CD. Logisch dat er gecopieerd wordt. Muziek is belangrijk maar wordt zo duur gehouden dat je wel moet MP3`en of copieren. En alles wat schaars en gewild is wordt nagemaakt.

De kleine groep Good Guys van de platenmaatschappijen zien zich nu staan tegenover een enorm leger van copy-happy wizkids. Kijk eens op de scholen. In iedere klas zit wel iemand die handig is met de PC en de nieuwste CD/DVD speler daarin heeft met een hele batterij aan software. Sony`s Key2Audio is simpel te omzeilen door een Epo Atapi DVD drive te gebruiken in combinatie met Nero Burning Rom 5.5.5.1 of CloneCD 3.1.1.0 of Digital Audio Copy 1.53 of CDRwin3.8E. Een simpele zoekactie met Google op het net levert een hele lading informatie over welke drives en software voor welke copieerbeveiliging geschikt is.

Platenmaatschappijen leer hier nu van. Alles, werkelijk alles is te copieren. DVD video verkopen stagneren ondanks dat de prijs nu bijna net zo laag (of hoog als je wilt) is als van een CD. En de MP3 wereld van het beeld DIVX groeit met de dag. Het kwaliteitsverlies wordt net als bij MP3 voor lief genomen.

En dit brengt ons gelijk bij de volgende stap. Een ander offensief van de Good Guys heet SACD en DVD-A. Dacht je nu werkelijk dat het de kwaliteits verbetering die audiofielen in deze formaten schijnen te vinden nu zo belangrijk zijn voor de platenmaatschappijen? Welnee. De groep audiofielen is zo klein en wordt voor een deel al door niche-bespelers voorzien van fraaie opnames en persingen (DCC, MOFI, ViNYl etc.) Het gaat er gewoon om dat SACD en DVD-A niet te copieren zijn.

Niet te copieren zijn? Ik weet dat er al hard gesleuteld wordt om voor de beide formaten een bruikbare digitale uitgang te maken. Tot nu toe (10:34:15.00 uur) zijn er alleen spelers te koop die een analoge uitgang hebben. Maar voor het eind van het jaar (gokje) zijn er leuke schemas te verwachten hoe eea af te tappen is en dus te copieeren. En dan is het te verwachten dat de Sony`s, BMG`s en wie dan ook weer in dezelfde val trappen door te gaan versleutelen.

Wat is nu de oplossing? Het verlagen van de verkoopprijs van CDs is een goed uitgangspunt. Kijk maar eens naar de enorme successen die het Kruitvat - ja de drogist - boekt met hun goedkope en toch goede CDs. Voor populair klassiek ga je naar de drogist. Lage prijs, minder behoefte om te copieren dus grote omzet en dus winst. Denk maar aan Less Is More. Dit geldt dan voor de grote maatschappijen.

Artiesten moeten ook de handen uit de mouwen steken. wordt verantwoordelijk voor je eigen product! Regel zelf een studio, technicus en verdere productie. Er zijn betaalbare kleine bedrijven zat. Kijk naar wat Yellowjackets, Jimmy Buffett (best verdienende zelfstandige!) en gelukkig nog vele anderen presteren. Ook in Nederland! En krijg je op deze manier ook niet een betere `band` met de artiest?

En dan als slot nog een gratis advies aan de platenmaatschappijen. Leer van wat de MP3 cultuur doet. Er worden geen hele CDs geript en op de speler gezet. Het zijn enkel bepaalde nummers. Hetzelfde gebeurde met software zo`n jaar of 15 geleden toen de eerste PCs gemeen goed werden. Mensen hadden hele bakken vol met gekraakte software. En wat deden ze ermee? Pronken! De meest fraaie MP3 speler op dit moment is de Apple i-Pod, slim, sexy en goed voor 2000 MP3s ( de 5000 MP3 komt eraan). Breng nu een bundel op de markt bestaande uit een voorgeladen i-Pod voor een leuk bedrag.

En dan schiet ineens de volgende te binnen. Zet een abonnementssysteem op voor i-Mode. Een laag vast bedrag per maand en je kunt uit een bepaald aantal categorien MP3s beluisteren met je i-Mode telefoon.


EDITORS' CHOICE