(gezien op het Internet)
Tijdens een bijeenkomst van de filmindustrie in Hollywood heeft Sony-topman Michael Arrieta onthuld dat het bedrijf werkt aan een film-variant van Apple`s populaire muziekdienst iTunes.
"We willen bedrijfsmodellen, prijsstructuren en distributiemethoden opstellen, zoals Jobs dat deed voor muziek, maar dan voor de filmindustrie", aldus Arrieta, vice president van Sony Pictures.
Sony`s filmdivisie wil volgend jaar 500 van de populairste films omzetten in digitaal formaat en ze "in diverse digitale omgevingen" beschikbaar stellen. Zo verschijnen er ook sterk gecomprimeerde versies voor op mobiele telefoons.
Filmstudio`s werken aan alternatieve distributiemethoden om te voorkomen dat één bedrijf de markt bepaalt, zoals Apple de toon zet in de online muziekverkopen.
Gerenommeerd tech-columnist Robert Cringely voorspelde afgelopen januari dat Apple de Mac mini zou gaan gebruiken als platform om films te gaan leveren. Het apparaat is geprijsd als een gemiddeld hifi-apparaat en bezit de mogelijkheid om HDTV weer te geven. En, zo schrijft Cringely, had niet Jobs zelf geroepen dat "2005 het jaar van HDTV" zou worden?
Op dit moment is er geen enkele indicatie dat Apple werkt aan een filmvariant van iTunes. Het bedrijf is uiterst geheimzinnig over nieuwe diensten en producten, dus uit te sluiten is het evenmin. Cringely denkt dat de introductie van de HDTV-codec AVC H.264 in de volgende versie van Mac OS X de Mac mini bij toverslag omvormt tot Apple`s antwoord op de Windows Media PC. Hij verwacht zelfs dat de Apple Online Store straks Sony televisies gaat voeren.
Sony mist momenteel hardware om films massaal te distribueren. In de Verenigde Staten maakt Sony met andere studio`s deel uit van Movielink, een online videotheek. Het bedrijf bezit diverse filmmaatschappijen en kan daarmee beschikken over een enorme bibliotheek met populaire films. Deze content zou, in combinatie met een geschikt apparaat, een huurmodel via internet relatief eenvoudig mogelijk maken.
Arrieta stipte tijdens de bijeenkomst specifieke problemen aan, waarmee de film- en televisieindustrie kampen. Allereerst moet er een antwoord komen op het illegaal kopiëren van films. Dat bijt met de wens van consumenten om films altijd en overal te kunnen meenemen, stelt Arrieta. De toepassing van digitaal rechtenbeheer (DRM) blijft "een bottleneck", bekende hij.
Verder kunnen tegenwoordig reclames relatief eenvoudig genegeerd worden, met spoelfuncties die precies de lengte van een reclameblok overslaan. Het antwoord moet liggen in interessantere en interactieve advertenties, aldus deelnemers aan de driedaagse conferentie.
"De toekomst moet de introductie van een entertainment eco-systeem zijn waarin spelers, de diverse platformen, DRM en de interface naadloos in elkaar overlopen. De industrie zit in een overgangsfase, maar alle deelnemers zijn tot op hoog niveau met elkaar in discussie", stelt Arietta.
Wanneer een op iTunes geïnspireerde filmdienst het licht moet zien, is onduidelijk. Evenmin is bekend of Sony en Apple de handen ineen zullen slaan voor de realisatie ervan.