ARTIKEL

Recensie van de Statmat

Dimitri van Hoven | 04 januari 2001

Ongeveer een jaar geleden kwam ik op de Multifoon lenteshow een accessoire tegen die in eerste instantie op mij over kwam als kant en klare onzin. Het artikel was een flinterdun stukje plastic welke de zogenaamd aanwezige statische elektriciteit die een cd tijdens het draaien opdoet afvoert.
Waar de elektriciteit naar toe afgevoerd wordt is me nog steeds een raadsel maar dat terzijde.
Omdat ik van meerdere HiFi kennissen begreep dat de Statmat wonderen verricht binnen hun set, toch de Statmat maar besteld. Ik kreeg de Statmat mkII opgestuurd een volgens de fabrikant verbeterde versie en nu ook geschikt voor CDI, DVD en SACD. Nou het zal allemaal wel dus ik ben er eens lekker voor gaan zitten. Mijn toenmalige cd-speler was een Onkyo Integra Dx 706.

Ik had niet veel tijd nodig om te concluderen dat de Statmat wel degelijk een verbetering was. Met name de ruimtelijkheid en de detaillering nam behoorlijk toe bij het gebruik van de Statmat. Ook het laag werd wat strakker, al was dit verschil kleiner. Vooral als je een cd draaide MET Statmat en deze daarna ZONDER Statmat nogmaals beluisterde viel het verschil me behoorlijk op.
Verbaast was ik ook dat de Statmat niet een miniem verschil teweegbracht maar de prestatie’s van de cd-speler behoorlijk verbetert. Voor de prijs van de Statmat, namelijk iets van 7 tientjes, is dit een accessoire die iedere liefhebber zou moeten gebruiken. Het verschil is waarschijnlijk per cd-speler verschillend. Bij mijn huidige cdspeler, een Krell, is het klankverschil met en zonder Statmat veel geringer. Bij de ene cd vind ik het een verbetering bij een andere cd klinkt het voor mijn gevoel beter zonder Statmat. Duidelijk is dat ik nog niet uitgeluisterd ben met de Statmat. Ik ga er nog eens een keer rustig voor zitten om al is het alleen voor mezelf duidelijk te hebben of de Statmat in combinatie met de Krell een verbetering is of niet. Als een paal boven water staat dat de verschillen veel kleiner zijn met de Onkyo.

Conclusie: Ik kan de Statmat iedereen aanbevelen. Voor de prijs van 7 tientjes is er een behoorlijke verbetering te realiseren met de meeste cd-spelers. De verbetering is allerminst subtiel en mag gerust groot genoemd worden. Na de verschillen zelf ervaren te hebben draai je geen cd meer zonder Statmat.
Controleer voor de aanschaf of uw cd-speler geschikt is. Zo kan deze niet gebruikt worden in cd-spelers met een Teac VRDS loopwerk en enkele andere spelers.