Recensie Marantz CD6004


Kilian Bakker | 07 november 2011 | Fotografie Kilian Bakker | Marantz

Marantz heeft sinds de tweede helft van de jaren `80 een gedegen reputatie hoog te houden wat betreft robuuste en hoogwaardige CD-spelers. Dat het nieuwe CD6004 model één trede boven de instap-5000 serie staat, laat zich niet raden uit het voorkomen of de weergave.

Zonder auditie, dus puur als waarneming vanuit de prijs zou men deze speler wel eens verkeerd kunnen inschatten, want juist op dit prijsniveau weten Ken Ishiwata en zijn Marantz ontwerpteam zich steeds weer te bewijzen als ware kunstenaars op het gebied van optimaliseren.

De CD6003 was reeds een alom gerespecteerde speler die weinig te wensen over liet op en zelfs even boven zijn prijspunt. Een uitgewogen weergaveketen komt voort uit de kunst van het combineren en hetzelfde geldt in feite voor het geheel van circuits, loopwerk en chassis waaruit een CD-speler is opgebouwd. Voortschrijdend inzicht in combinatie met nieuw verkrijgbare of meer betaalbaar geworden componenten zorgen ervoor dat bestaande hoogwaardige producten op enkele punten verder kunnen worden verbeterd.

Ten opzichte van zijn voorganger zijn bij de CD6004 voornamelijk de mechanische stabiliteit van het loopwerk, de voeding en de component-kwaliteit op kritieke punten verbeterd, aldus Marantz. Onder dat laatste vallen verschillende Elco`s van betere kwaliteit. Het centraal geplaatste loopwerk wordt in de CD6004 goed in check gehouden door een gedempte metalen plaat die van buiten tegen de bodem van het chassis is geschroefd. Dat chassis is zoals gewoonlijk bij Marantz op meerdere punten van zogeheten Zero-Impedance Matching Joints voorzien, oftewel koperen schroeven (bij meer kostbare Marantz apparatuur is het chassis zelf gedeeltelijk of geheel verkoperd; fraai maar bovenal effectief). Marantz heeft voor deze nieuweling wederom voor het traditionele Sanyo P-101n loopwerk gekozen, gevat in een Sony KSL-02 lademechanisme.

Analoge en digitale circuits hebben elk een eigen voedingslijn (separate brug & buffering). D/A omzetting is in de handen van een Cirrus Logics CS4398 multibit delta-sigma IC. Het Marantz-eigen HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) wordt als low-pass filter ingezet terwijl HDAMSA2 modules in de uitgang de buffertrappen vormen waarmee een frequentiebereik van 2 Hertz tot 20 kiloHertz wordt bereikt. Het lichtnetsnoer is losneembaar en van de 2-pins IEC variant, waardoor men vrijer is in de keuze van AC kabels dan voorheen toen de meeste Marantz spelers van het type scheerapparaat ingang waren voorzien (overigens kan de Kemp IEC adapter worden ingezet voor dergelijke apparatuur). Bij het bekloppen van de kast bleek deze niet `dood` maar ook niet rammelig, dankzij minimale demping van de kap.

De CD 6004 kan behalve CD`s en CD-r/CD-r/w`s ook met MP3 en WMA files overweg. Daarnaast is het voorzien van een USB poort die compatibel is met iPod/iPhone mediaspelers. De CD6004 is gebruiksvriendelijk en oogstrelend dankzij de nieuwe, meer organische vormgeving en een wit oplichtend dotmatrix display (met CD text, dim en uit). Een behoorlijk hoge aaibaarheidsfactor is te danken aan de afgeronde randen en de in curves weglopende `wangen` van het frontpaneel. De meegeleverde RC004CD afstandbediening mag er zijn en is prettig in het gebruik. De 6.6 kilo wegende CD6004 meet 10.5 Bij 44 bij 33.9 centimeter (HXBXD) en is leverbaar in zwart of Silver-Gold.

Het lijkt erop dat Marantz hun `roots` opzoekt en de warmer ogende afwerking die ooit Champagne heette heeft teruggebracht (dat zagen we reeds bij de nieuwe toplijn). Het moet gezegd; de huidige styling oogt goed en zal zeker bijdragen aan `pride of ownership`. Luisteren Alvorens er serieus werd geluisterd kreeg de kakelverse Marantz enige dagen de tijd om in te spelen, waarna lichtnetfase en interconnect-keuze werden geoptimaliseerd. Een observatie die tijdens het inspelen op Repeat werd genoteerd: het loopwerk is onder bedrijf erg stil. Sterker nog; het behoort tot de meest geruisloze CD-spelers en loopwerken, die hier tot nogtoe de revue zijn gepasseerd. Al gauw bleek dat we hier niet met een schuchter muurbloempje, noch met een aandachttrekker van doen hebben.

Verfijnde afstemming

De schitterende Nippon Columbia Jazz CD Aurora (1989) van drummer Peter Erskine met Marty Krystall op sax en Buell Neidlinger op bas viel met de track Daddy Trane & Cousin Wayne op zeer ontspannen en onverwacht levendige wijze in huis. De tikken tegen bekkens kregen een heldere maar zijdezachte metaalruis mee en lieten steeds royale zuchten horen. Het drumstel werd onverwacht vrij in de ruimte en vooral de diepte geplaatst terwijl klakken en stompen tegen drumframe´s en vellen met goede plasticiteit overkwamen. Het saxspel kwam natuurlijk maar ietwat bescheiden over; de SA15S2 geeft dat instrument meer presence en een expressiever vibrato mee maar de rustige en aangenaam soepele presentatie van de CD6004 is te prefereren boven een knallende maar opdringerig wordende weergave. Veel betaalbare CD-spelers krijgen een te pittige afstemming mee van hun makers, om zoveel mogelijk in het oor te springen. Gelukkig bewandelt men bij Marantz een andere weg waarbij junior modellen een bescheiden maar gelijkend familielid van de topmodellen mogen vertegenwoordigen.

Tijd voor wat bottleneck slide-gitaarwerk van de bovenste plank in de vorm van het Chris Thomas King debuut Red Mud, waarvan de titeltrack werd beluisterd. De combinatie van strakke rim-shots, een pulserende baslijn, de understated voordracht van King en zijn opzwepende slidespel werd dusdanig goed over het ritmische voetlicht gebracht dat er vanaf het eerste moment grijnzend en meebewegend werd geluisterd. De grauwende slide-geluiden en het kenmerkende expressieve geluid van zijn National Rhesophonic gitaar kwamen goed uit de verf, alsmede zijn zang die door menig CD-speler net even te droog en afstandelijk wordt doorgegeven. De CD6004 laat de persoonlijke, menselijke kant van het muziekmaken goed naar voren komen. De kickdrum en bas-pulsen kwamen lekker gebald en tegelijk beweeglijk over. Geen mechanisch klinkende stompen maar geloofwaardige en gedifferentieerde klanken. Het geheel van woeste slide-uithalen, krokante klakken en borrelende basbrommen had tot gevolg dat er op hoog afluisterniveau zonder een spoortje stress werd genoten van deze bijzondere maar lastige opname. Chapeau.

Out And About van Hank Schizzoe & The Directors verdween in de soepel werkende lade waarna de track Your Luck Will Find You werd uitgelezen. Deze track begint met de solo zang van Hank Schizzoe wat op zeer innemende en natuurlijke wijze naar voren kwam. Met de band (inclusief accordeon, elektrische en akoestische gitaar, bas en percussie) geheel op stoom liep de weergave als een trein en zo hoort het; deze muziek heeft een zeker `forward momentum` wat de luisteraar kan meenemen op een muzikale reis wanneer de weergave de daarvoor benodigde ritmische drive en ontspannenheid bezit. Het residentiële systeem met de CD6004 als bron bezat die kwaliteiten plus een royale ruimtelijke presentatie, met name in de diepte. Schrijver dezes was aardig onder de indruk van deze prestatie. Wellicht een gelukkig toeval qua systeem-synergie? Synergetisch was de weergaveketen zeker maar Marantz CD-spelers zijn nooit erg eenkennig geweest (getuige mijn eigen, gemodificeerde CD72II die al twee decennia tevredenstellende dienst doet in een steeds veranderende weergaveketen). Met een CD6004 als aangever van het bronsignaal is de basis voor een behoorlijk organische en meeslepende weergave alvast gelegd.


Toen Tupelo Honey van de Cassandra Wilson CD Blue Light Til Dawn werd beluisterd kwam haar bijzondere stemgeluid in combinatie met een melancholiek klinkende viool gloedvol en stemmig over. De met brushes bespeelde drums kregen zowel een goede dosis `bite` als een slanke, gearticuleerde presentatie mee. Er zijn spelers die dergelijke geluiden wat volumineuzer neerzetten maar de algehele energiebalans die met de CD6004 werd verkregen was uitstekend. Tijdens de viool-solo zorgden de hoge uithalen even voor kippevel; geen spoor van hardheid, wel een aansprekende en zuivere hoogfrequent weergave. De goede Blue Note opname maakt het reeds mogelijk om ieder instrument en haar stem geheel individueel te kunnen waarnemen in een omarmende akoestische atmosfeer. De CD6004 wist dat goed weer te geven met behoud van de homogeniteit van het geheel. Deze muziek heeft een luxueuze luiheid die toch volledig de ruimte laat aan de politieke ondertoon in de passage "You can`t stop us on the road to freedom". Juist dat facet kwam goed naar voren waardoor de muziek en diens musical message direct werden geaccepteerd, net als bij elke andere schijf die via de CD6004 speler werd beluisterd.

Conclusie

Zoals de intro reeds aangaf blinkt Marantz uit in het ontwikkelen van doorwrochte en muzikale CD-spelers. Met name de modellen uit het lagere prijssegment vallen op door de volwassen prestaties. Af en toe komt er een nieuw model bij wat zich zelfs van zijn vermaarde familieleden weet te onderscheiden met een verbluffend uitgewogen en organische weergave. De CD6004 is zo`n over-achiever. Deze nieuwe Marantz speler is de vriendelijkheid zelve zonder in romantische softheid te vervallen. Zelfs op het ergonomisch vlak is het een prettig apparaat en de USB poort maakt het tot een tamelijk allround digitale bron.
Aanbevolen.

Aanvullende informatie:

Marantz Benelux
www.marantz.nl
Telefoon: 040-2507800

Prijs

Marantz CD6004: 449,-

 

Toegepaste apparatuur:

(Voor/eind)versterkers:

Heed Obelisk Pre + MOTH 30 SeriesBel Canto C5i

Weergevers:

Harbeth P3ESRMonitor Audio Studio 2SE

Digitale bronnen:

Marantz CD72II (modified)Heed DT

Kabels:

Mogami PureQED Original

Lichtnet:

Lapp/Popp stripKemp SNS PlugKemp SR Plug