vM 250 serie


Rene Smit | 26 september 2010 | Van Medevoort

Al jaren lang maak ik in mijn referentieset gebruik van apparatuur van het Nederlandse merk Van Medevoort. Door de jaren heen hebben de apparaten zich bewezen als zeer betrouwbare en vooral muzikale werkpaarden. Dat de fabrikant geen eendagsvlieg is blijkt wel uit het feit dat dit jaar, we hebben het over 2010, het vijfentwintig jarig jubileum wordt gevierd. In het kader van dit heugelijke feit is de Q-serie geïntroduceerd. Een state-of-the-art serie waarin Van Medevoort alle aanwezige expertise en kennis die in de afgelopen 25 jaar vergaard is heeft verwerkt. Dergelijke apparatuur kent een prijskaartje wat voor velen een flink struikelblok zal vormen. Gelukkig heeft Van Medevoort ook voldoende keus in het meer modale segment, waaronder het onderwerp van deze test de 250-serie.

De 250 serie is de instapreeks van de firma Van Medevoort en al een tijdje op de markt. De MA 250 versterker is de opvolger van de baanbrekende MA240 die ongeveer zes jaar geleden het levenslicht zag. In deze versterker werd voor het eerst gebruik gemaakt van de UcD klasse D eindversterker techniek. Een complete review van deze versterker inclusief uitleg over deze techniek is elders op deze site te vinden. Persoonlijk was ik destijds dusdanig onder de indruk van de prestaties dat ik direct een exemplaar besteld heb. Deze versterker doet bij mij al ruim vijf jaar vele uren per dag probleemloos zijn werk. Een recente check bij de fabrikant wees uit dat er geen noemenswaardige slijtage opgetreden was en de versterker nog jaren mee kan.

Betrouwbaarheid en service staan hoog in het vaandel bij Audioart/Van Medevoort. Iets dat voor distributeur Clofis mede van doorslaggevende betekenis was om het merk aan het productenpalet toe te voegen. Ten opzichte van de MA240 zijn er naast overeenkomsten ook verschillen op te tekenen met de onderhavige MA250. Zo is het eindversterker gedeelte van de MA250 grotendeels gelijk aan de 240. Beide leveren een vermogen van 80 Watt per kanaal aan 4 Ohm en zijn voorzien van een zware, over gedimensioneerde voeding. Dit is direct te merken wanneer je de versterker oppakt. Bijna tien kilo verwacht je niet van een apparaat dat slechts 434x66x410 mm meet. Om de verkoopprijs, de versterker verwisselt voor 1250 euro van eigenaar, min of meer gelijk te houden aan de vorige versie zijn een aantal concessies gedaan. Die hebben gelukkig geen invloed op de geluidskwaliteit maar uitsluitend op de gebruiksmogelijkheden.

Het front oogt strak en opgeruimd, zakelijk maar toch met een zekere allure zeker in de kleur zilver. Uiterst links zit de aan/uit-schakelaar met daarboven een rode led die aangeeft of de versterker stand-by of aan staat. Rechts zitten zes kleine, zwarte, ronde druktoetsen waarmee de gewenste ingang gekozen kan worden. Ook hier laat een rode led zien welke ingang actief is. Uiterst rechts de volume regelaar en dat is het dan. Aan de achterzijde oogt de versterker net zo strak als de voorzijde. Van links naar rechts vinden we zes paar stevige vergulde cinch ingangen en een tape out. Een set zware luidsprekerklemmen geschikt voor blanke draad, spades of banaanstekkers. Daarnaast nog een control aansluiting die alleen te gebruiken is in combinatie met andere vM apparatuur. Uiterst rechts de entree voor een geaard netsnoer met handige fase markering. De hele versterker, met zware kast en dito frontplaat, straalt een degelijkheid uit die je in deze prijsklasse niet snel verwacht. Natuurlijk ontbreekt een afstandsbediening niet.

De CD250 CD speler sluit qua vormgeving naadloos aan op de MA250 versterker. Alleen de hoogte wijkt af, de CD250 is twee centimeter hoger dan de versterker. De uniformiteit binnen de 250 serie wordt volledig doorgevoerd in de gebruikte knoppen, toetsen en kleur van de verlichting. Dit geldt ook voor de, niet geteste, TU250 tuner. Iets waar andere fabrikanten wel eens een steekje laten vallen maar wat de uitstraling van een complete vM set zeker ten goede komt. Net als de MA250 versterker is ook het front van de CD250 strak en functioneel. Uiterst links de aan/uit-schakelaar met direct daarnaast de CD-lade. Ernaast in exact hetzelfde formaat als de lade de goed afleesbare display. Aan de rechterzijde twee rijtjes met drie toetsen voor de basisfuncties play, pause, stop, open, previous en next track. Ergonomisch gezien had het logischer geweest wanneer de open/close toets direct naast de lade geplaatst zou zijn. Echter het oog wil ook wat en het went natuurlijk snel, bovendien kun je ook gebruik maken van de meegeleverde afstandsbediening.

Aan de achterzijde is een set vergulde cinch connectoren te vinden, een optische en een coaxiale digitale uitgang en ook hier een geaarde net entree. De CD250 is een dedicated CD-speler, iets dat gezien de razendsnelle opkomst van allerhande streaming devices inmiddels bijna een unicum genoemd mag worden. Echter voor de muziekliefhebber die zoekt naar eenvoud en beschikt over een flinke CD collectie is het investeren in “echte” speler nog steeds verantwoord. Audioart heeft er veel aan gedaan om de speler klankmatig op een hoog niveau te brengen. Zo is het loopwerk gemonteerd in een subchassis welke op zijn beurt weer verend opgehangen is. Dit voorkomt akoestische terugkoppeling en zorgt dat de foutcorrectie minder aangesproken hoeft te worden. Een hoogwaardige zware voeding is essentieel voor een versterker maar werpt ook zijn vruchten af in een CD-speler. vM weet dit en heeft de CD250 voorzien van een uitstekende voeding. De CD250 mag dan het instapmodel van de fabrikant zijn, hij is wel voorzien van de vM Superclock die ook in de duurdere modellen wordt toegepast. Zeer belangrijk voor een goede timing en het voorkomen van jitter. Stuk voor stuk zaken die je niet snel aantreft in een speler in deze prijsklasse of zelfs duurdere exemplaren.

Aansluiten en opstellen

Distributeur Clofis leverde een complete set aan inclusief alle benodigde bekabeling en in die opstelling is de set beluisterd. De vM MA250 versterker en CD250 CD-speler worden met elkaar verbonden met een vM SC4S interlink. In plaats van de standaard netsnoeren is gebruik gemaakt van vM SC3P exemplaren. Zowel op de netsnoeren als op beide apparaten is een duidelijke markering aangebracht zodat ze juist “gepoold” aangesloten kunnen worden op mijn Inakustik AC1506 verdeeldozen.

Schone stroom wordt via een gescheiden geaarde stroomgroep, met AHP klankmodule, rechtstreeks uit de meterkast aangevoerd. Luidsprekerkabels zijn van het type vM SC-R33. Beide apparaten nemen plaats op de bovenste plank van mijn Quadraspire audiorack en worden nog eens extra ontkoppeld van de ondergrond met de eveneens meegeleverde vM RA4 dempers. Prettig is dat de vM bekabeling lekker dun is en redelijk soepel. De eerste luisterervaringen worden opgedaan in combinatie met Audiovector S3 Avantgarde Arreté vloerstaande luidsprekers, later werd gebruik gemaakt van Focal Chorus 705V monitor formaat speakers op Sound Organisation stands.

Luisteren

Gelukkig levert distributeur Clofis een volledig ingespeelde set en kan er direct met luisteren begonnen worden. Reeds na het beluisteren van een paar tracks van diverse CD’s komt naar voren dat de combinatie met mijn Audiovector Avantgarde Arreté speakers niet de juiste is. De weergave van het laag is uitstekend, de MA250 versterker weet de woofers prima onder controle te houden en laat veel doortekening horen. De alles onthullende bandtweeters zijn echter te veel van het goede voor de combinatie vM MA250 en CD250. Niet vreemd wanneer je bedenkt dat een set van dergelijke luidsprekers ruim het drievoudige kost van de complete vM set. In de praktijk zal een dergelijke combinatie dan ook niet snel gemaakt worden. Gelukkig heb ik naast de Audiovector speakers ook een set Focal Chorus 705V luidsprekers die in combinatie met modale goed gebouwde elektronica verrassend kunnen presteren. Deze speakers vormen voor de vM set totaal geen probleem, sterker nog het blijkt in de praktijk een prima match te zijn.

Luisterend naar Tina Turner’s album Foreign Affair komt al snel naar voren dat de combinatie in staat is de muziek met heel veel drive weer te geven. Undercover Agent For The Blues, voor mij persoonlijk het beste nummer van het album, is een perfecte mix tussen pop en blues invloeden. Het slagwerk klinkt stevig en ritmisch en is uitstekend in balans met de stuwende gitaar. Samen met de rauwe zang van Tina wordt precies de juiste, ietwat mystieke/broeierige sfeer in de luisterruimte gecreëerd. Wanneer halverwege de track de blazers hun partijtje meespelen heeft de combinatie genoeg kwaliteit in huis om de instrumenten net het juiste randje scherpte mee te geven zonder over de schreef te gaan. Het opgebouwde stereobeeld is niet bijzonder breed, gaat daar in tegen wel lekker ver de diepte in.

Het feit dat Ilse de Lange weer volop in de belangstelling staat met haar nieuwe album herinnert mij eraan dat haar eerdere albums ook van goede kwaliteit zijn. World Of Hurt opent met stevig gitaarspel. Het geluid is warm en het opgebouwde beeld is groot. Het beroeren van de snaren is uitstekend te volgen en zorgt voor een levensechte weergave. Ik wordt direct in de muziek getrokken en wanneer Ilse inzet blijkt onmiddellijk de bijzonder goede verstaanbaarheid. Dit geeft aan dat de weergave van de combinatie mooi schoon is, een verdienste van zowel de elektronica als de bekabeling. Het zo kenmerkende karakter van haar stem wordt prima weergegeven. De combinatie van weergavekwaliteit en boeiende muziek zorgt er voor dat ik bijna het hele album beluister in plaats van slechts één track. Wat ik tijdens het gebruik van de versterker wel mis ten opzichte van mijn eigen MA240 is een display. De stand van de volumeregelaar is vanaf mijn luisterpositie, een afstand van ongeveer 3 meter, niet te zien. In combinatie met de ietwat ongenuanceerde bediening via de afstandsbediening zorgt dat wel eens voor verrassingen.

 

Een Nederlandse zangeres die nog niet zo lang bezig is maar overduidelijk over een eigen stemgeluid beschikt is Lisa Lois. Ze is bekend geworden bij het grote publiek door het winnen van Popstars. Tijdens de finale gaf ze de concurrentie het nakijken met een verpletterend goede uitvoering van Leonard Cohen’s Hallelujah. Helaas is de uitvoering die uiteindelijk op haar album Smoke belandde anders. Er is teveel gesleuteld aan de opname, zoals het toevoegen van onnatuurlijk veel echo en een onsamenhangende mix. De combinatie van vM apparatuur en bekabeling zorgt voor een eerlijke, schone en vergaand neutrale weergave en is dus feilloos in staat de tekortkomingen in de eerder genoemde opname bloot te leggen. Gelukkig schiet de set niet door naar de analytische en koele kant zodat slechte opnames wel beluisterbaar blijven. Eerlijk duurt het langst lijkt het motto van fabrikant Van Medevoort.

De soundtrack van de film City Of Angels bestaat uit muziek van diverse pluimage. Persoonlijke favorieten zijn Sarah McLaughlan’s Angel en Alanis Morrisette’s Uninvited. Beide bij uitstek geschikt om de laagweergave te kunnen beoordelen. Vooral Uninvited wordt gedragen door een stevig bas fundament in combinatie met flinke dynamiek sprongen. Geen enkel probleem voor de set, de Focal monitor speakers zijn nu de beperkende factor. De bijzondere sfeer die beide nummers kunnen oproepen bij de luisteraar wordt zonder omhaal neergezet in de luisterruimte. Dit is precies wat een goede audioset moet doen, de muzikale boodschap en emotie overbrengen.

Natuurlijk werden niet alleen vrouwenstemmen beluisterd, ook de heren kwamen aan bod. Zowel in grote bezetting, Michael Bublé met big band van zijn laatste Cd Crazy Love, als klein in de vorm van Bruce Springsteen’s album The Ghost of Tom Joad. Of het nu moet swingen met Bublé’s up tempo nummers of ontroeren met de oneindig trieste liedjes van Bruce, het laat de set volkomen koud.
Die fungeert slechts als doorgeefluik zonder iets toe te voegen of weg te laten.

Conclusie

De 250 serie van Van Medevoort zal wanneer opgesteld in de schappen van een audiowinkel niet direct de aandacht op zich vestigen met het uiterlijk. De uitstraling is chique zakelijk zonder toeters of bellen. Geeft u de set echter een kans te laten horen wat hij in huis heeft dan is er een gerede kans dat u snel overstag gaat. De weergave is schoon, snel en bovenal bijzonder muzikaal. Echt een set waarmee u jaren vooruit kunt. Dat is waarschijnlijk een reden dat vM apparatuur nauwelijks 2e hands wordt aangeboden. De filosofie die de fabrikant er op nahoudt is duidelijk en doordacht. Dat komt mede tot uitdrukking in het aanbod aan accessoires. De interlinks, luidsprekerkabels en netsnoeren maken gebruik van dezelfde materialen als die voor de interne bekabeling van de apparatuur gebruikt zijn. Op zo’n manier kun je stapsgewijs een set op bouwen die volledig op elkaar is afgestemd. De prijs van zowel versterker als CD-speler lijken op papier aan de hoge kant, maar de prestaties zijn er volledig mee in overeenstemming. Tel daarbij de uitstekende de bouwkwaliteit en daar uit voortvloeiende betrouwbaarheid en je kunt jaren genieten van muziek met een grote (v)M! Op zoek naar een nieuwe muziekinstallatie? Maak een luisterafspraak bij de dichtstbijzijnde dealer en laat u verrassen.


Prijzen:
vM MA250 1250 euro
vM CD250 1250 euro
vM RA4 70 euro per set à 4 stuks
VMSC3P netsnoer 90 euro
vM SC4S interlink 180 euro
vM SC-33R 300 euro per stereoset 300cm.


Gebruikte apparatuur:

 

vM MA240 geïntegreerde versterker vM PA535 eindversterker vM PHM3 SE phonotrap vM SA230vM SACD speler Funk Vector draaitafel met RB300 arm Shelter 301 element Panasonic DMP-BD30 Blu-Ray speler Audiovector S3 Avantgarde Arreté speakers Audiovector K-C Signature centerspeaker Polk FX3i surround speakers Focal Chorus 705V speakers Panasonic TH42PV45 plasmascherm Marantz SR5600 surround receiver Musical Fidelity V-Can AKG K272HD hoofdtelefoon Bekabeling en accessories: Siltech SQ88G5 ClassicSharkwire SC-L03 interlinksInakustik Black&White LS1002 luidsprekerkabelsInakustik AC1502-6 stekkerblokInakustik HDMI kabelSupra Lorad netsnoerenAHP klankmoduleQuadraspire QX25 voetjesQuadraspire Q4L audiorack