SEEC Zillion


Robert van de Wardt | 17 februari 2005 | B&W

De wereld van kabels is een slangenkuil. Het is lastig om het kaf van het koren te scheiden in een markt waar marketing een flinke vinger in de pap heeft. En dan is het nog een hele opgave om de juiste match in de installatie te vinden. De afgelopen weken ben ik in de (wurg)greep van de Zillion luidsprekerkabel genomen. Weliswaar adembenemend, maar niet verstikkend.

Het is op een winterse zaterdagavond wanneer Cees van Haaren, senior designer en manager van SEEC langs komt om de Zillion luidsprekerkabel af te geven. SEEC -Scientific Essential Equipment Company- is een Nederlands bedrijf en staat misschien meer bekend vanwege zijn netfilters dan om zijn speakerkabels. Feit is dat ze bij SEEC begrijpen hoe je apparatuur met elkaar moet verbinden en met welke problemen je daarbij te maken krijgt.

Vooral aan impedantie aanpassing wordt veel aandacht besteed. Hun voor- en eindversterkers hebben echte 75 Ohm in- en outputs. Actieve interlinks waarborgen een correcte elektrische verbinding tussen componenten van andere merken die het niet zo nauw met deze parameters nemen. De testsessie concentreert zich ditmaal op de top speakerkabel van SEEC en die moet het doen zonder toeters of bellen.


Opbouw en filosofie

De Zillion is een vrij stugge kabel, die je vanwege zijn opbouw niet rücksichtslos 90 graden de hoek om mag leggen. Als bescherming is er een harde geribbelde kunststof mantel gebruikt. Het bijzondere van de kabel zit ‘m onder meer in de isolatie van de individuele geleiders. Elke geleider is slechts met een micron dikke -dunne zou hier beter op zijn plaats zijn- coating geïsoleerd. Denk hierbij aan hoe de wikkelingen van een transformator zijn geïsoleerd. Te vaak en te scherpe buigingen zouden de isolatie op den duur kunnen beschadigen.

Op mijn vraag uit welk materiaal de kabel is opgebouwd laat Cees bijna triomfantelijk weten dat het geleidende materiaal "gewoon" hoogwaardig en zuiver koper is en dat er geen andere "hulpmiddelen" zoals zilver of andere metaalsoorten zijn gebruikt. Het geheim van de smid zit hem ( volgens Cees van Haaren. red.) hier dus niet zozeer in het materiaal als wel in de kennis en kunde van de ontwerper. Om het zogenaamde skin effect aan te pakken (de eigenschap van hoge frequenties om naar de buitenkant van de geleider te trekken, waardoor versmering van het geluidsbeeld kan ontstaan) zijn relatief dikke aders gebruikt: in totaal 12 stuks die in een soort van spiraal in elkaar zijn gedraaid.

Hierbij zijn de "plussen" en de "minnen" niet om en om gevlochten, maar juist zo willekeurig mogelijk onder elkaar verdeeld. De kabel kenmerkt zich door lage capaciteit (+/- 1500pF) voor een betere weergave hoge frequenties, een lage inductie (< 3uH) voor gelijktijdig frequentie verloop en lage eigen weerstand (< 10mOhm) om verliezen op pulsen te elimineren. Standaard wordt de Zillion met banaanpluggen afgemonteerd, waarop in een handomdraai ook spades kunnen worden geschroefd. Naar wens van de klant kan de kabel ook direct met spades worden geleverd. Deze worden dan in plaats van de banaanpluggen op de kabel gesoldeerd en dat scheelt weer een extra overgang.


Aansluiten en luisteren

Onder vakkundig toezicht laat Cees mij de kabels tussen de Levinson en Logans monteren. Met ruime bocht wordt de Zillion naar de achterwand geleid om daarna weer met een subtiele slinger tot de versterker te komen. De zwarte isolatie stoort niet in het interieur en met zijn 1 cm doorsnee is hij ook niet te prominent aanwezig. Ik hoef geen polsdikke boa-constrictor over de vloer te hebben.

En dan het grote dilemma. Eerst een week laten inspelen zonder te luisteren, of meteen de vuurdoop geven? Ik besluit voor een eerste indruk en Pat Metheny verdwijnt in de cd-lade. En het valt me absoluut niet tegen. Verwacht je van een kabel koud uit de doos een wat terughoudend en lomp geluidsbeeld waar de randjes nog niet van zijn afgesleten, de Zillion laat hier al meteen erg prettig en levendig beeld neerzetten.

Met de wetenschap dat het in de komende weken alleen nog maar kan verbeteren verheug ik me op de donkere januari avonden.

Overtuigende kwaliteit

En beter wordt het. Met de dag merk je dat de rust en controle toeneemt. Of dit nu het zetten van de koperstructuur is, of dat mijn gehoor zich moet zetten naar een nieuw geluidsbeeld, ik weet het niet. Ik constateer alleen maar dat de Zillion zijn werk steeds beter doet. Hij gaat op delicate wijze met de muziek om. Losjes aan de teugels, maar strak in het gareel waar het moet.

De Zillion kenmerkt zich door een zeer neutrale klankbalans. Het geluidsbeeld ligt niet overdreven naar voren of naar achter, maar hangt netjes tussen en rondom de speakers. Er wordt een mooie stage neergezet die diep en breed door loopt en de muziek komt lekker los van de speakers. Complexe muziekstukken op Dream Theater’s "Train of Thought" worden uiteengerafeld waarbij elk instrument goed te volgen is en de coherentie blijft in het beeld aanwezig. De bas is strak, snel, gearticuleerd en gaat diep door waarbij de beperkingen in de lagere regionen van het geluidsspectrum van mijn speakers worden blootgelegd.

Met een kabel die het laag wat geprononceerd doorgeeft lijkt het alsof je meer bas hebt, maar verlies je detail. De Zillion heeft dat absoluut niet. Dennis Chambers drumt zijn partijen strak en komt ook strak en gedetailleerd over in de huiskamer, met de punch en dynamiek die deze meesterdrummer kenmerkt. De opname van Patricia Barber’s Café Blue wordt zonder enige vorm van scherpte weergegeven. Op realistisch volume kunnen de ’S’-klanken van deze dame wel eens een venijnig randje krijgen, maar hier valt geen spoor van een gespleten tong te bekennen. Ook met ander stemmenmateriaal valt het op dat die met gemak worden weergegeven: helder en schoon, zonder sluier en zonder gekartelde randjes. Het lijkt wel alsof het vloeiende midden en hoog van de Logans, waarop ik indertijd op slag verliefd raakte, weer helemaal terug is.


Conclusie


Wat kan je nog meer over een kabel zeggen? De hoogste waardering ligt ‘m in het feit dat je hem niet hoort. In ieder geval niets toevoegt of weglaat in de audio-keten. En de Zillion excelleert hierin. Neutraliteit is het predikaat dat op deze kabel geplakt kan worden. SEEC laat zien dat zij met klassieke materialen, gecombineerd met jarenlange ervaring en onderzoek, technische onderbouwing en een eigenzinnige kijk op de materie een no-nonsense high-end product kan maken. En met een voor high-end begrippen alleszins verantwoorde prijs. Vergist u niet, ik speel zonder problemen door met mijn vertrouwde speakerkabels. Maar wanneer ik opnieuw mijn kabel upgrade zou doen met de wetenschap die ik nu heb, dan stond de Zillion zonder twijfel op de shortlist om auditie te komen doen.

Graag had ik mijn audio-systeem compleet voorzien met bekabeling van SEEC, inclusief netfilters. De synergie tussen meer componenten uit dezelfde stal en ontworpen met dezelfde filosofie brengt het geheel vaak op een nog hoger plan. Er is toch besloten om de recensie tot de speakerkabel te beperken om alleen dat component op zijn waarde te schatten. Ik kon gelukkig toch nog een weekje proeven van de nieuwe Stage One interlink. Zoals gezegd, die kabel viel weliswaar buiten de inzet van de test, maar ik was diep onder de indruk van de kwaliteit. Met 299 euro voor een stereometer en afgemonteerd met Eichmann bullet pluggen zet deze kabel een ongekende prijs/prestatieverhouding neer. Iets wat ik u toch niet wilde onthouden.

Prijs:
Zillion speakerkabel, 2x3 meter 1140 euro

Fabrikant en distributie:
SEEC International Audio Systems
Telefoon : 0492-663462
E-mail : seec@iae.nl
Web : www.seecaudio.com

Gebruikte Hardware: 

Marantz CD-80 CD-loopwerk TacT RCS2.0 DAC Mark Levinson 383 geïntegreerde versterker Martin Logan Aerius i luidsprekers. Siltech HF-9 G3 digitale-interlink Siltech FTM-4 G3 Gold interlinks Siltech FT-12 G3 speakerkabel