Review Sonus faber Guarneri Tradition: mooi uiterlijk, fijne klank


Sinan Kökbugur | 21 juli 2019 | Fotografie Fabrikant | Sonus faber

SAMENVATTING

De Guarneri Tradition is een buitengewoon fraai gebouwde luidspreker die schitterend is afgewerkt. Net als veel Italiaanse modeproducten is de Guarneri fraai om te zien, maar het is ook een goed gebouwde en realistisch klinkende luidspreker die zich als een puntbron gedraagt. De weergave van lage tonen is heel goed. De Guarneri klinkt groter dan hij is en verslaat menige vloerstaander als het gaat om de kwaliteit van de lage tonen. Het hele kleine beetje ronding in de klank zorgt voor een aangename luisterervaring, net zoals bij goed gebouwde muziekinstrumenten.

PLUSPUNTEN

  • Mooie, degelijke en goed afgewerkte kast en stand
  • Makkelijk aan te sturen
  • Plaatsing is niet kritisch
  • Kamerbreed geluid
  • Realistische weergave met een heel klein beetje ronding
  • Hele goede weergave van lage tonen

MINPUNTEN

  • -

Het Italiaanse audiobedrijf Sonus faber bouwt hoofdzakelijk luidsprekers en doet dat nu ruim 35 jaar. Het bedrijf heeft een naam hoog te houden als het gaat om de bouwkwaliteit en fraaie afwerking van zijn producten. Het in onze luisterruimte opgestelde tweeweg monitormodel Guarneri Tradition heeft bijvoorbeeld veertien lak- en polijstbehandelingen ondergaan. Een fraai uiterlijk is natuurlijk leuk, maar techniek en klank zijn misschien toch wel iets belangrijker. In deze recensie gaan we de Guarneri Tradition nader bekijken en beluisteren. Is de Guarneri Tradition louter een Italiaans modeproduct of is het (ook) een goede luidspreker?

Sonus faber: een korte geschiedenis

Het in de Italiaanse plaats Vicenza gevestigde Sonus faber is opgericht door Franco Serblin in maart 1983. Serblin, geboren in 1939 uit Kroatische ouders die naar Trieste waren geëmigreerd, is geboren in Vicenza en was de jongste van zeven broers. Serblin was gepassioneerd bezig met audio en in 1980 zag zijn eerste creatie het levenslicht. De naam van dit eerste product was "Snail" en naar verluidt zijn er slechts tien van gemaakt. Intussen werkte Serblin ook aan de kasten van de luidsprekers van andere fabrikanten. In maart 1983 werd Sonus faber opgericht en gevestigd in Serblin’s geboorteplaats Vicenza. De eerste luidspreker van het nieuwe bedrijf was de Parva, een tweeweg monitorluidspreker. Daarna volgende nog vele vloerstaanders en monitormodellen. In 2006, dus 23 jaar na de oprichting van Sonus faber heeft Serblin het bedrijf verlaten. Op 31 maart 2013 is Serblin op de leeftijd van 73 jaar in Vicenza gestorven.

Sonus faber is tegenwoordig één van de audiomerken van de McIntosh Group, die ook eigenaar is van McIntosh, Wadia, Sumiko en Audio Research. Dit zijn allemaal zeer verschillende merken met ieder hun eigen ontwerp- en bedrijfsfilosofie.

Vanaf het begin van Sonus faber werd bij de bouw van luidsprekers niet alleen aandacht aan techniek besteed maar ook aan vorm, uiterlijk en afwerking van de producten. De esthetische stijl van de fabrikant kenmerkt zich door de vaak terugkerende ronde en vloeiende lijnen. Natuurlijk gebruiken andere fabrikanten ook vaak vloeiende lijnen en rondingen, maar Sonus faber heeft daar min of meer zijn handelsmerk van gemaakt.

Sonus faber: ambachtelijk gebouwde luidsprekers uit Italië

Het huidige portfolio van Sonus faber bestaat uit een aantal productlijnen. De meeste productlijnen omvatten zowel tweeweg monitorluidsprekers als drieweg vloerstaande modellen. Sonus faber heeft ook centerluidsprekers en subwoofers voor home cinema opstellingen en sinds kort heeft het bedrijf met de productlijn Palladio ook luidsprekers voor inbouw in muren of plafonds.

Het vlaggenschip is de vloerstaande Aida die 52.500 euro per stuk kost. Het goedkoopste model is de 749 euro per stuk kostende Sonetto 1, een klein monitormodel. Sonus faber beperkt zich dus niet tot een bepaald marktsegment, maar bouwt luidsprekers in zo ongeveer alle prijsklassen (we laten nog goedkopere en nog duurdere luidsprekers even buiten beschouwing).

De bouw van hoogwaardige luidsprekers en andere hificomponenten is dermate complex dat de meeste fabrikanten niet alle onderdelen zelf maken en vaak ook een deel van het productieproces uitbesteden. Sonus faber krijgt hulp van een drietal bedrijven die in de buurt van de fabriek zijn gelegen. De kast van de in de testruimte opgestelde tweeweg monitorluidspreker Guarneri Tradition is net als veel andere modellen gemaakt van massief hout waarbij verschillende houtsoorten zijn gebruikt. De kast wordt gebouwd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in houtbewerking en kastenbouw. Het spuiten en polijsten is uitbesteed aan een tweetal bedrijven. De luidspreker is voorzien van veertien lagen lak en tussendoor zijn de laklagen geschuurd en gepolijst. Sonus faber maakt zelf geen drivers en betrekt zijn drivers van de Deense driverbouwer Scanspeak, die de drivers naar wens en specificatie van Sonus faber bouwt. Sonus faber bouwt zelf de scheidingsfilters van zijn luidsprekers.

Sonus faber Guarneri Tradition: tweeweg monitorluidspreker met bijbehorende stand

De aanleiding voor deze recensie is een kort gesprek op een audiobeurs met salesmanager Rob Hullekes van de Nederlandse importeur Savor Audio. Schrijver dezes had alweer wat jaren geleden tijdens een audiobeurs een luisterruimte bezocht alwaar een set Guarneri’s stond te spelen. In de ruimte ernaast werd een set monitorluidsprekers van het Deense Raidho gedemonstreerd, die onder andere voorzien waren van een met diamant gecoate middentoner/woofer. Beide monitormodellen hadden op dat moment min of meer dezelfde verkoopprijs. Het verschil was groot, in het voordeel van de Raidho’s. De Guarneri’s klonken niet slecht, maar ze klonken toch wel wat log en wollig in vergelijking met de Raidho’s.

De eerste versie van de Guarneri zag in 1993 het levenslicht. Inmiddels zijn we bij de vierde generatie van de Guarneri aangekomen. Volgens de Nederlandse importeur zijn de drivers en wisselfilters sterk verbeterd in vergelijking met de vorige generaties. De enigszins logge en wollige klank van vroeger werd erkend, maar daar zou bij de nieuwste generatie luidsprekers van Sonus faber geen sprake meer van zijn. Tja, dat maakte nieuwsgierig en vervolgens is een afspraak gemaakt om een set Guarneri’s op de testlocatie af te leveren voor een recensie.

Sonus faber Guarneri Tradition: lid van de Homage-productlijn

De Guarneri’s zijn het kleinste model van de Homage productlijn, die thans vier leden kent. Het vlaggenschip van de Homage-productlijn is de vloerstaande Amati die 27.000 euro per paar kost. Daaronder bevindt zich de Serafino, ook een vloerstaander, met een verkoopprijs van 20.000 euro per paar. De Guarneri is het enige monitormodel in de Homage-lijn en kost 15.000 euro per paar, inclusief de bijbehorende stands. Het vierde lid van de Homage-lijn is een centerluidspreker genaamd Vox die voor een bedrag van 12.000 euro van eigenaar wisselt. De vier modellen zijn leverbaar in de kleuren wengé en rood. In beide gevallen is de houtstructuur van de kast zichtbaar.

Is 15.000 euro voor een set luidsprekers (te) veel geld? Dat ligt aan hoe je dat bekijkt. Wie een dergelijk bedrag uitgeeft aan een set luidsprekers, kan daar heel lang desgewenst dagelijks plezier aan beleven. Afgezien van buizenversterkers hebben hificomponenten nauwelijks onderhoudskosten en de afschrijving, zo die al begroot kan worden, is overzichtelijk. Veel mensen tellen zonder blikken of blozen 60.000 euro of meer neer voor de aanschaf van een auto. En een paar jaar later wordt de auto ingeruild en wordt 30.000 euro bijgelegd voor een nieuwer model. Onderhoudskosten van de auto laten we maar even buiten beschouwing. Dus, wat is duur? Die vraag mag een ieder voor zichzelf beantwoorden. Overigens, de onderhoudskosten van een buizenversterker is een fractie van de kosten van het onderhoud van een auto.

We gaan natuurlijk luisteren naar de Guarneri Tradition, maar eerst zullen we inzoomen op het ontwerp en de technische keuzes die Sonus faber heeft gemaakt bij de bouw van de Guarneri Tradition. We kunnen vast verklappen dat de enigszins logge en wollige klank van vroeger volledig is verdwenen.

Design en technische keuzes

Sonus faber Guarneri Tradition: uiterlijk met knipoog naar scheepsbouw

De ene muziekliefhebber houdt van zakelijke strakke rechthoekige kasten zonder opsmuk en van de ander mag het wat uitbundiger. De Guarneri is gemaakt van verschillende soorten massief hout en heeft veertien lak- en polijstbehandelingen ondergaan. De kast heeft afgezien van boven- en onderkant geen evenwijdige vlakken. De ronde en vloeiende vormen zullen helpen bij de onderdrukking van resonanties.

Los van het feit of de Guarneri subjectief gezien wel of geen mooie luidspreker is (dat is immers een kwestie van smaak), kan objectief worden vastgesteld dat de luidspreker technisch gezien schitterend is afgewerkt. Nergens is een naad te voelen. De houtstructuur lijkt enig reliëf te hebben, maar dat is slechts optisch. Het oppervlak is perfect glad afgewerkt zonder enige onvolkomenheid. In die zin lijkt de Guarneri op een goed gebouwd en mooi afgewerkt muziekinstrument. Het zal vast toeval zijn, maar vioolbouwer Antonio Stradivari was een Italiaan.

De baffle is bekleed met leer. Sonus faber levert een afneembaar frontje mee dat bestaat uit twee beugels waartussen draden (strings) van rubber of iets dergelijks zijn gespannen. Deze frontjes hebben levenslange garantie. Als een string zou breken wordt deze kosteloos vervangen, mits de luidspreker is gekocht bij een geautoriseerde dealer.

De stands van de Guarneri zijn een integraal onderdeel van het ontwerp en worden meegeleverd. De stand heeft een dikke rechthoekige aluminium onderplaat die op spikes staat. Het licht gebogen verticale deel heeft de vorm van een scheepsmast, is gemaakt van koolstof en is afgevuld met zand. De bovenplaat heeft dezelfde vorm als de onderkant van de luidspreker en met een drietal nokjes, die in de bodem van de luidspreker vallen, staat de Guarneri stabiel op zijn plaats. De bouwer spreekt over Zero Vibration Transmission technologie. Dat betekent met zoveel woorden dat eventuele trillingen van de luidspreker de vloer niet bereiken.

Het hele ontwerp leunt een beetje op de lijnen en afwerking die ook in de bouw van luxe jachten is te vinden. De vorm van het topaanzicht doet denken aan de vorm van een jacht. De cirkel op de bovenkant met daarin het logo van de fabrikant lijkt op de tankdop van een jacht.

Klinkt een luidspreker beter omdat hij veertien lakbehandelingen heeft ondergaan? Deze vraag lijkt op “rijdt een Rolls Royce beter omdat hij is voorzien van tweeëntwintig lagen lak?” Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk in beide gevallen “nee”, maar daar is het de eigenaar ook niet om te doen. Zowel een luidspreker van Sonus faber als een auto van Rolls Royce zijn zeer fraai en duurzaam afgewerkt. In beide gevallen is veel tijd en arbeid besteed aan de totstandkoming van een hoogwaardig en fraai resultaat. In beide gevallen hecht de koper waarde aan de afwerking en uitstraling van het product en is bereid om daarvoor te betalen. “Pride of ownership” speelt in beide gevallen ontegenzeggelijk een rol. De Sonus faber Guarneri Tradition lijkt de Rolls Royce onder de monitorluidsprekers.

Sonus faber Guarneri Tradition: drivers, wisselfilter en ander technische keuzes

Zoals eerder opgemerkt is thans sprake van de vierde generatie van de Guarneri Tradition. De mooie afwerking is er nog steeds maar de vierde generatie is volgens de importeur met name in technisch en klankmatig opzicht verbeterd. De Guarneri is een tweeweg basreflex systeem met drivers afkomstig van de Deense driverbouwer Scanspeak. De drivers zitten vrij dicht bij elkaar, zoals overigens wel vaker bij monitorluidsprekers. Ook bij vloerstaanders zijn tweeter en middentoner vaak dicht bij elkaar geplaatst (of de tweeter is zelfs in het hart van de middentoner geplaatst). Op deze wijze wordt een puntbron benaderd en worden fasefouten vermeden of in elk geval verminderd. Doorgaans is het resultaat een realistischer weergave vergeleken met een ontwerp waarbij tweeter en middentoner verder uit elkaar zijn geplaatst.

De tweeter, type H28 XTR-04 DAD Arrow Point, heeft een diameter van 28 millimeter. Het gaat om een dome tweeter maar Sonus faber heeft iets speciaals gedaan. Het midden van de dome van de tweeter is vastgezet met een boog. D.A.D. is een afkorting van Damped Apex Dome en deze techniek zorgt er volgens Sonus faber voor dat tegenfase gedrag van de tweeter wordt onderdrukt. Dit geeft volgens de fabrikant een betere hoogweergave. Deze techniek is oorspronkelijk voor het topmodel Aida ontwikkeld, maar is inmiddels in meer modellen te vinden.

De middentoner/woofer, type W15 XTR-04, heeft een diameter van 150 millimeter en is voorzien van een neodymium magneet.

Het cross-overfilter is door Sonus faber zelf ontwikkeld. Sonus faber heeft de gebruikte technologie Paracross Topology genoemd. Sonus faber spreekt over een “semi-gebalanceerd” circuit waarbij sommige onderdelen ook aan de negatieve kant van het circuit zijn geplaatst. Het resultaat is volgens de fabrikant een verminderde gevoeligheid voor radiofrequenties en een betere weergave. De cross-overfrequentie ligt op 2.500 Hz.

De Guarneri Tradition is een basreflex systeem. De fabrikant duidt dit als Stealth Reflex / Ultraflex technologie. Het komt erop neer dat de luidspreker aan de achterkant een smalle en lange (verticale) baspoort heeft. Volgens de fabrikant heeft deze technische keuze ondermeer als voordeel dat het kastvolume verlaagd kan worden. De werking van de baspoort wordt volgens de bouwer hoegenaamd niet gehoord.

De Guarneri is geschikt voor bi-amping.

Sonus faber Guarneri Tradition: technische specificaties

De luidsprekers meten 377 x 239 x 375 millimeter en wegen 16 kilogram. De stands zijn 758 x 300 x 390 millimeter met een gewicht van 13 kilogram.

Het door de fabrikant opgegeven frequentiebereik loopt van 40 Hz tot 35 kHz. De impedantie is vier Ohm. Sonus faber adviseert het gebruik van een versterker met een vermogen tussen 30 en 250 Watt. De gevoeligheid is 87 dB (2,83 Volt / 1 meter).

Zoals wel vaker door ons opgemerkt zeggen de technische specificaties van audiocomponenten niet zoveel over de klank. Een groter frequentiebereik brengt niet noodzakelijkerwijs een betere klank. Het omgekeerde is ook waar: een beperkter frequentiebereik geeft niet per definitie een beperktere weergave. Een lage of hoge gevoeligheid zegt ook niets over de klank. Het zegt wel iets over de te gebruiken versterker. Een luidspreker met een lage gevoeligheid kan beter met een wat zwaardere versterker worden aangestuurd. De Guarneri valt een beetje in het midden en is niet veeleisend als het gaat om versterkervermogen.

Sonus faber Guarneri Tradition: testomgeving

De luidsprekers zijn ingedraaid naar de luisterpositie neergezet, conform het advies in de handleiding. Overigens bleek in de praktijk dat de plaatsing niet heel kritisch is. Een paar graden meer of minder indraaien maakte weinig tot niets uit. De sweet spot is vrij ruim en luisteraars die naast elkaar op de luisterpositie zitten krijgen ongeveer dezelfde klank, ook als ze naast het midden zitten.

De afstand naar de achterliggende wand was circa 80 centimeter. De luidsprekers stonden ongeveer vier meter uit elkaar, circa dezelfde afstand als naar de luisteraars.

Voor de aansturing zijn afwisselend verschillende versterkers gebruikt. De Guarneri’s hebben muziek gekregen van een MA7200, een geïntegreerde klasse AB versterker van McIntosh. Onlangs hebben wij een recensie over de MA7200 van McIntosh gepubliceerd. Voorts zijn de Guarneri’s een poosje aangestuurd door een set klasse A versterkers van Pass Labs.

Laten we muziek gaan luisteren.


Luisteren, plaats in de markt en conclusie

Sonus faber Guarneri Tradition: luisteren naar een indrukwekkende monitorluidspreker

Zoals altijd bij het onderzoeken van een hificomponent, zijn allerlei muziekgenres voorbij gekomen en is een grote verscheidenheid aan albums uit de kast getrokken. Nee, niet letterlijk uit de kast getrokken. Alle albums staan bitperfect geript en opgeslagen in het WAV-formaat op een NAS. Klassieke muziek is afgewisseld met rockmuziek en popmuziek. Singer/songwriters zijn afgewisseld met live-uitvoeringen van kamerorkesten en symfonieorkesten. En, was het de moeite waard? Ja, het was zeer de moeite waard.

Als eerste viel vrijwel meteen op dat de Guarneri zich inderdaad als een coherente puntbron gedraagt, waarbij het geluid los komt van de kasten. Het dicht bij elkaar plaatsen van de drivers heeft een heilzaam effect op de weergave. De afzonderlijke drivers zijn niet waarneembaar. Goed beschouwd is dit natuurlijk niets anders dan een soort randvoorwaarde voor goed geluid. Immers, andere fabrikanten plaatsen tweeter en middentoner ook dicht bij elkaar of zelfs in elkaar waardoor drivers niet of nauwelijks afzonderlijk waarneembaar zijn. Als drivers van een luidspreker afzonderlijk waarneembaar zijn, heeft dat doorgaans als oorzaak dat de luisteraar zich te dicht bij de luidspreker bevindt, of de bouwer heeft foute ontwerpkeuzes gemaakt. De Guarneri voldoet aan alle randvoorwaarden om als puntbron te klinken. Ze trekken met hun afwerking en vloeiende lijnen visueel de aandacht, maar als er muziek speelt, dan trekt de muziek aandacht en niet zozeer de luidspreker. De sweet spot is ruim. Wie niet precies in het midden zit, krijgt ook een kamerbreed podium geserveerd.

De hoge tonen klinken helder en geven veel ruimtelijke informatie. Het podium is breder dan de afstand tussen de luidsprekers. Afhankelijk van de opname bevinden muzikanten zich soms links van de linkerluidspreker en rechts van de rechterluidspreker. De kwantiteit van de hoogweergave is in overeenstemming met de middentonen en lage tonen. Het is niet te veel en ook niet te weinig. Belletjes, bekkens en andere percussie-instrumenten worden helder, vol en plaatsbaar, maar zonder overdaad weergegeven.

De middentonen klinken realistisch waarbij de weergave van menselijke stemmen in positieve zin opvalt. Een goede weergave van meerstemmige zangpartijen kan een uitdaging zijn, maar de Guarneri’s staan hun mannetje. Stemmen klinken realistisch en afhankelijk van de opname kan de luisteraar afzonderlijke zangers/zangeressen volgen, of van het geheel genieten. Hoge of lage stemmen zijn in balans en eisen geen aandacht voor zichzelf. Strijkers veroorzaken zo nu en dan kippenvel, in positieve zin. Hoewel de cross-overfrequentie van 2.500 Hz in het voor menselijke oren gevoelige middengebied ligt, is de cross-over niet waarneembaar. De wolligheid die jaren geleden werd opgemerkt op een audiobeurs bij een demonstratie van de vorige generatie van de Guarneri’s is inderdaad verdwenen. De Nederlandse importeur heeft gelijk met de opmerking dat het algehele technische ontwerp van de Guarneri door de Italianen fundamenteel is aangepakt en verbeterd.

Hoge tonen en middentonen klinken goed afgewogen en prettig, maar wat er het meest bovenuit springt is de weergave van lage tonen. Volgens de fabrikant begint de weergave bij 40 Hz, maar de Guarneri klinkt alsof hij dieper gaat. We hebben het niet gemeten, maar vermoedelijk pakt de luidspreker lager dan 40 Hz op. Subjectief gezien (nee, gehoord) lijkt er, afgezien van het alleronderste laag, niets te missen. Een roffelende dubbele bassdrum lijkt uit een vloerstaander te komen in plaats van uit een relatief kleine tweeweg monitorluidspreker. De ontwerpers van Sonus faber hebben effectbejag achterwege gelaten. De laagweergave is beheerst en niet overdadig.

Sonus faber Guarneri Tradition: de voordelen van een tweeweg monitorluidspreker

Als het gaat om de weergave van lage tonen, spelen het formaat en de inrichting van de luisterruimte een grote rol. Zet een stel fraaie grote vloerstaanders in een kleine ruimte en het resultaat is veelal een tegenvallende weergave. Lage tonen overheersen dan de klankbalans en de luisteraar hoort in veel gevallen afzonderlijke drivers omdat de luisterafstand te klein is in verhouding met het formaat van de luidspreker. Dezelfde luidspreker kan veel beter klinken in een wat grotere ruimte. Een grotere luidspreker is zeker niet altijd beter. Het formaat van de luisterruimte en de mate van demping spelen een hele grote rol bij de totstandkoming van het uiteindelijke resultaat.

De Guarneri’s bevestigen de stelling dat een set kwalitatief goed gebouwde en hoogwaardige monitorluidsprekers doorgaans makkelijker plaatsbaar is dan vloerstaanders en helemaal niet onder hoeft te doen voor een set vloerstaanders. Een ontwerper die het alleronderste putdiepe laag laat voor wat het is, gaat allerlei technische uitdagingen uit de weg en kan een kleinere en makkelijker plaatsbare luidspreker bouwen. Luidsprekers die bij 20 Hz oppakken, of bij 25 Hz, klinken niet noodzakelijkerwijs beter dan luidsprekers die bij 30 Hz of 40 Hz oppakken.

In de luisterruimte staan bijvoorbeeld ook een Sonos Playbar en Sub opgesteld, voornamelijk als gezelschap van een televisie. De Sonos Sub pakt op bij 25 Hz, of wellicht nog iets lager, maar dit is niets anders dan effectbejag. Het resultaat kan leuk uitpakken bij actiefilms, d.w.z. als de tv een rijdende tank afbeeldt, dan rijdt die tank ook voelbaar door de kamer. Een explosie in een film kan een schopje in de maag van de kijkers opleveren. De Sonos Playbar en Sub zijn minder geschikt voor een goede en realistische muziekweergave. Daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt. Bij muziekweergave door de Sonos Playbar en Sub overheersen de lage tonen teveel en de Playbar klinkt niet zo kamerbreed als twee losse luidsprekers, maar ze zijn prima gezelschap bij een platte tv (ja, dat ligt natuurlijk ook aan het eisenpakket t.a.v. tv-geluid). Een set luidsprekers die oppakt bij 40 Hz en effectbejag achterwege laat, klinkt doorgaans beter dan een configuratie, al dan niet voorzien van een subwoofer, die lager op moet pakken. Dat geldt overigens ook voor monitorluidsprekers die veel goedkoper zijn dan de Guarneri Tradition’s.

Kwaliteit van lage tonen is bij muziekweergave ons inziens belangrijker dan kwantiteit en dat heeft Sonus faber goed begrepen. Voor kleine en middelgrote ruimtes tot zeg veertig vierkante meter komt de luisteraar met een set Guarneri’s niets tekort. Overigens, als sprake is van een grotere ruimte is het nog maar de vraag of hoegenaamd van een tekort gesproken kan worden. De Guarneri’s hebben een uitstekende laagweergave, ongeacht de gekozen muzieksoort.

Sonus faber Guarneri Tradition: fijne, evenwichtige en licht ronde klank

Na enige weken luisteren kan de balans worden opgemaakt. De Guarneri´s laten zich makkelijk aansturen en bieden de luisteraar een weergave zonder waarneembare pieken of dalen in het frequentiebereik. Het podium is kamerbreed en reikt voorbij de luidsprekers. De luidsprekers klinken veel groter dan hun formaat doet vermoeden. Heel in de verte is een klein randje ronding te horen dat onwillekeurig de vergelijking oproept met een goed gebouwd strijkinstrument. Een goede viool klinkt immers niet analytisch laat staan scherp, zelfs niet als de violist scherp en puntig zou spelen. Ook een goede viool heeft een heel klein randje ronding waardoor kippenvel met een positieve beleving wordt opgewekt. Als de viool niet goed is gebouwd (of als de violist of de opnametechnicus zijn werk niet goed doet), kan ook kippenvel ontstaan, maar dan in negatieve zin. De weergave van lage tonen is buitengewoon goed voor een passieve monitorluidspreker. Menige vloerstaander zal zijn meerdere in de Guarneri moeten erkennen als het gaat om de kwaliteit van de lage tonen.

Wie het geluid of het podium wil analyseren zal niet teleurgesteld worden door de Guarneri’s maar de luidsprekers nodigen uit om achterover te leunen. Een correcte en realistische weergave is niet het doel maar slechts een middel. Met gebruikmaking van dit middel wordt het doel bereikt en dat is een fijne muziekbeleving. Dit is wat de Guarneri’s de luisteraar bieden, net zoals goed gebouwde muziekinstrumenten die door een vakkundige musicus worden bespeeld. Net als veel Italiaanse modeproducten is de Guarneri fraai om te zien, maar het is ook een goed gebouwde en realistisch klinkende luidspreker.

Sonus faber Guarneri Tradition: plaats in de markt

Geen enkele recensent kent alle luidsprekers in de markt. Het huidige aanbod is overweldigend groot en dan zijn er nog een heleboel merken die niet opvallen omdat ze bijvoorbeeld weinig of geen reclame maken. Vrijwel dagelijks zien wij producten die wij nog niet eerder hebben gezien of gehoord. Het is dan ook altijd lastig zo niet onmogelijk om een recensieproduct op een absolute en stellige wijze in de markt te duiden. Op iedere vergelijking valt wel iets af te dingen, ook als twee producten ongeveer dezelfde prijs hebben.

De keuze voor een luidspreker is niet louter technisch. Uiterlijk en afwerking spelen bij luidsprekers een grotere rol dan bij andere componenten. Een bron of een versterker kunnen achter een deurtje worden verstopt en uit het zicht worden geplaatst. Luidsprekers dienen in het zicht te staan en maken deel uit van het interieur. Versterkers zijn apparaten, luidsprekers zijn meubels.

Over smaak valt niet te twisten, maar Sonus faber onderscheidt zich onder andere met de Homage-productlijn van zijn concurrenten door het consequente gebruik van massief hout en het bewerkelijke productieproces dat uiteindelijk leidt tot heel mooi gebouwde luidsprekers. De luidsprekers trekken de aandacht van bezoekers van de luisterruimte, ook als er geen muziek speelt. De vloeiende vormen van de luidsprekers hebben ook een technische functie. Sonus faber doet meer dan een fraai uiterlijk creëren. Ook als het om klank gaat, spelen smaak en voorkeur onwillekeurig en wellicht onbewust een rol, maar de vierde generatie Guarneri doet technisch niet onder voor concurrenten die zich in hetzelfde prijssegment bevinden.

Een belangstellende zal voor zichzelf moeten uitmaken of hij/zij de Guarneri een mooie luidspreker vindt om te zien, en om te horen. Een oriënterend bezoek aan een dealer kan helderheid verschaffen.

Ten slotte, in een recensie besteden we doorgaans geen aandacht aan eventuele kortingsacties of prijsstunts van dealers. Toch willen we in dit verband vermelden dat Sonus faber een inruilactie op touw heeft gezet. Wie een luidspreker koopt die lid is van de Homage-productlijn of Reference-productlijn, kan zijn huidige luidsprekers inruilen, ongeacht merk of type. De inruilpremie is het volle aankoopbedrag van de in te ruilen luidsprekers, op vertoon van de originele aankoopbon. De nieuwe luidsprekers dienen tweeëneenhalf keer zo duur te zijn als de nieuwe luidsprekers uit de Homage- of Reference-productlijn. Er gelden vast nog wat meer voorwaarden. Een belangstellende kan zich laten voorlichten door een geautoriseerde dealer.

Sonus faber Guarneri Tradition: conclusie

De Guarneri Tradition is een buitengewoon fraai gebouwde luidspreker die schitterend is afgewerkt. Net als veel Italiaanse modeproducten is de Guarneri fraai om te zien, maar het is ook een goed gebouwde en realistisch klinkende luidspreker die zich als een puntbron gedraagt. De weergave van lage tonen is heel goed. De Guarneri klinkt groter dan hij is en verslaat menige vloerstaander als het gaat om de kwaliteit van de lage tonen. Het hele kleine beetje ronding in de klank zorgt voor een aangename luisterervaring, net zoals bij goed gebouwde muziekinstrumenten.