High End 2002 (3 - Tweede dag)


Jan de Jeu | 11 mei 2002

Am zweiten Tag

Vrijdag 10 mei 2002 – 23:58 uur

Het verslag van de eerste dag op de beurs is pas vanmorgen om 0030 uur via e-mail verzonden naar Hifi.nl waardoor ik pas laat, of moet ik zeggen vroeg, in bed lig. Om zes uur moet ik er al weer uit omdat ik op tijd in Frankfurt wil zijn en de 130 km die ik moet overbruggen vanuit Karlsruhe mij toch wel anderhalf uur kost. Deze keer is er wel tijd voor verse broodjes en koffie. Bij aankomst op de High End blijkt er ditmaal alleen maar een parkeerplaats gereserveerd te zijn voor een radioploeg van de Hessische Rundfunk. De rest van de pers, en dus ook hifi.nl, kan betaald parkeren of verderop langs de rijksweg de auto plaatsen. Minpuntje voor de organisatie. Wanneer Antoinette en ik vervolgens de grote hal doorlopen en de gang naar de press room in willen slaan worden wij tegen gehouden omdat de beurs pas officieel om 1000 uur open gaat en alleen standhouders voor die tijd toegang wordt verleend. Na een half uur rondslenteren door de hal en de Smokers Lounge waar Dynaudio zijn producten uitgestald heeft gaan eindelijk de diverse deuren open en kunnen we naar binnen.

We beginnen met een rondgang langs de stands in de Ballsaal waar zich voornamelijk Aussteller bevinden die platen en cd`s aanbieden. Uiteraard kan ik me weer niet beheersen en binnen een mum van tijd loop ik met een grote plastic zak met daarin 180 grams vinyl van John Coltrane, Eva Cassidy en Hugh Masekela. Pas later zal ik me afvragen waarom ik hier in godsnaam niet de dag mee geëindigd ben. Nu loop ik de hele dag te slepen met tassen. Verder staan er in de balzaal nog firma`s die o.a. platenwassers (Blue Danube) en cd reinigers verkopen. Ook zie ik Lehmann, bekend van de phono voorversterker. We gaan echter snel door naar de tweede etage want nu is het nog vroeg en is de temperatuur op de bovenste etage nog enigszins te harden. Boven aan de trap, we blijven sportief, treffen de twee kamers die betrokken zijn door Räke Hifi Vertrieb GmbH. Voor wie deze naam niets zegt, het is de naam van de ontwerper en bouwer van de bekende Transrotor draaitafels. In Nederland is de Leonardo waarschijnlijk de meest bekende maar hier staat een heel scala van, naar mijn smaak voor het merendeel, fraai vormgegeven exemplaren. Er speelt er echter niet een. Jammer. Meteen maar even door naar kamer 340 waar nog een analoog loopwerk te vinden is. Ditmaal het betaalbare model Romance van Audiomeca met de Romeo toonarm. Tesamen voor € 2300,- Daarvoor krijgt U uiteraard niet het spelende Benz Glider L2 element meegeleverd. Het speelt op Audio Physic en de gebruikte versterker is van het merk Kora. Wanneer we de bocht omlopen komen we langs 353 waar zich volgens de op de persconferentie verstrekte info het grootste Plasma beeldscherm ter wereld bevindt. Aan de drommen mensen voor de deur te zien klopt dat inderdaad. Zeer populair blijkbaar. In 357 treffen we Trigon Elektronik, een fraai gestyleerde lijn van elektronica biedend. Hoewel de Audio Physic weergevers normaliter in staat zijn om mij te raken blijft die ervaring in dit geval uit. Zelfs wanneer op het Amazon loopwerk een zwarte schijf van Hugh Masekela gedraaid wordt. Inderdaad, dezelfde die ik vanochtend zelf gekocht heb. En nee, thuis zal ik hem voorlopig even niet draaien. Ook op deze beurs lijkt het namelijk weer alsof er slechts een handjevol cd`s danwel platen beschikbaar zijn die vervolgens door iedereen gedraaid wordt. SWS Audio GmbH in 359 presenteert niet alleen een fraai analoog loopwerk maar biedt ook de nieuwe Holfi lijn. Daarin de Integra 8-2, een 2 x 100 watt geintegreerde versterker met daarin een preamp sectie voor de nieuwe 5.1 super audio formaten, SACD, DVD Audio en DVD-Video surround. Verder is er nog de zes kanaals voortrap pre 5.1, de 2 x 100 watt eindtrap Power 8-2 Extended Edition en de 3 x 100 watt eindtrap Power 8-3. Wanneer we kamer 348 binnenkomen stort de aldaar aanwezige grijze heer zich bijna op ons wanneer hij eenmaal het naamkaartje met daarop "Presse Niederlande" ontdekt heeft. Enthousiast begint hij te vertellen over het principe van de Heil Air Motion Transformer Lautsprecher. Wat me echter irriteert is het feit dat hij zich slechts op mij richt en mijn echtgenote gedurende het gesprek zelfs niet aankijkt. Daardoor gaat het verhaal volledig langs me heen. Gemiste kans meneer.

High End 2002 (3 - Tweede dag)

Nee, dan is de luidspreker van IbL oftewel Ingenieurbüro Lansche interessanter. De drieweg speaker met actieve subwoofer Nr. 3 heeft een Ionenhochtöner, de Corona. Wanneer we even gaan zitten om een stukje muziek te beluisteren zien we het schijnsel in de hoge tonen weergever, heel bijzonder. Van kamer 331 naar de ernaast gelegen kamers van Van den Hul Deutschland. Ook hier een analoog frontend, een Thorens met als element een Frog van (uiteraard) vdH. Speakers zijn van Tannoy en Ben Webster zorgt voor een muzikaal geluid. Daar vlakbij, in 329, Golden Ear Audio waar ik een geluid hoor dat een gooi doet naar "best sound of the show". In een bescheiden opstelling met de Totem Forrest, de voor het eerst in Duitsland gepresenteerde YBA Passio Integre en de Lecteur CD 3 Delta van datzelfde YBA wordt er een heel fraai beeld neergezet dat maakt dat ik er langer blijf zitten dan ik tot op dat moment in enige andere ruimte gedaan heb. The Köln Concert van Keith Jarrett en "Good morning little schoolgirl" van Muddy Waters klinken me als muziek in de oren. Kamer 330 biedt de producten van Metronome Technologie en Audiovalve. We raken in gesprek met de man die verantwoordelijk is voor een deel van het ontwerp van het daar spelende € 20.000 kostende Kalista cd transport van Metronome Technologie. Jean Francois Fronton van Acoustic Precision Diffusion vertelt over de vijf transformators die het transport bezit en over de extreme aandacht die gegeven is aan de ontkoppeling. Het design komt op conto van Dominique Giner, de man die ook voor Jadis ontworpen heeft. Antoinette en ik zijn beiden danig ondersteboven van het visuele effect van dit transport. Jean Francois zegt ons toe dat hij op korte termijn contact op zal nemen voor een demo bij de importeur voor de Benelux van diversen, ook wat meer betaalbare, producten van Metronome Technologie. Van verre horen we daarna al de luidsprekers waar mijn vrouw, zo blijkt later, als een blok voor valt. In 338 speelt een wel zeer oude bekende, de ooit door Paul Klipsch ontworpen Klipschorn. En mijn vrouw heeft de ervaring dat ze als het ware opengeritst wordt, zo wordt ze door het geluid gepakt. Ik heb de Klipschorns ooit eens gehoord tijdens een demo bij de Nederlandse importeur en daar klonk hij in mijn oren beduidend beter. Op het moment dat ik dit tegen mijn vrouw zeg krijg ik direct het verzoek om op korte termijn opnieuw een dergelijke demo, maar nu in haar bijzijn, te regelen. Mocht je dit lezen Frits dan weet je dat ik je binnenkort op zal bellen!

Voordat we naar de eerste etage afzakken gaan we nog even naar 371 waar Isenberg Audio een top opstelling heeft met een Simon Yorke Designs draaitafel met Jan Allaerts element, een Lavardin IT geintegreerde versterker en Avalon luidsprekers. Het liefst wil ik gesprekken voeren met zowel de heer Lavardin, als de heren Allaerts en Yorke en bij navraag blijken zij morgenochtend alle drie aanwezig. We komen dus terug. Op de andere verdieping im Erkerzimmer Clearaudio, dat ook in 210 en 211 apparatuur heeft staan. In de eerste kamers na de Erkerzimmer apparatuur van Orpheus Laboratories dat er strak uit ziet maar mij klankmatig niet kan overtuigen. Direct daarna Audio Reference met spelend de Sonus Faber Cremona in combinatie met Graaf versterking en Blue Note cd speler. Een Italiaans onderonsje en ik kan er bijna niet wegkomen. Nog steeds ben ik verliefd op het geluid van deze speakers. Een twintigtal kamers verder het bekende Creek met zeer betaalbare apparatuur zoals een phono voortrap en een geintegreerde versterker. Ook zeer betaalbare loopwerken ontworpen door de aanwezige Roy Hall van Music Hall. Twee kamers verder op 223 Speakers Corner Records met en aanbod van speakers en grammofoonplaten. Even verderop een demo van Quadral waar grote publieke belangstelling voor is. In 258 kan ik dan eindelijk eens een Manger luidspreker set beluisteren. Bijzondere speakers die mij evenwel niet echt weten te raken. Dit in tegenstelling tot het geluid dat me tegemoet komt in de ruimte van Fisher & Fisher. En verder gaat het weer, Nagra. O, wat duur. BOW heeft in de volgende ruimte niet alleen de modellen als de Wazoo maar ook een lijn die ik nog niet ken, de serie 2002. Ontwerp, Klaus Herrmann. Wat minder extreem vormgegeven maar dat kan ook niet anders want Bo Christensen is inmiddels immers weg bij het merk. Nog verder afzakkend komen we terug op de begane grond waar we nog even snel een bezoek brengen aan kamer 138 met daarin A Capella luidsprekers aangesloten op een Unison Research versterker die zijn signaal krijgt van een Clearaudio master reference draaitafel. Heerlijk muzikaal. Morgen nog het laatste stukje van de eerste etage en de rest van de begane grond? Als ik tenminste op tijd uit mijn bed kan komen want inmiddels is het al zaterdagmorgen 11 mei 03:00 uur. Und jetzt schlafen!