High End 2002 (2 - Eerste dag)


Jan de Jeu | 10 mei 2002

Am ersten Tag

Donderdag 9 mei 2002 – 23:54 uur

De eerste High End dag, donderdag 9 mei, begint niet goed. Wanneer ik `s morgens opsta vergeet ik in mijn enthousiasme dat het Hemelvaartsdag is en dat de bakker dus niet werkt. Bij de eerste Badische Backstube denk ik nog dat de man vakantie heeft maar bij de tweede gesloten bakkerswinkel gaat mij het licht op. Dan maar een ontbijt van uitsluitend koffie. De autobahn tussen Karlsruhe en Frankfurt lijkt overvol met Duitsers die allen naar, ja waar naartoe, gaan. Gelukkig niet naar de High End want het laatste stuk tot aan de Bundesstrasse in Neu Isenburg wordt vrij snel afgelegd. Bij het Kempinski Hotel aangekomen, inmiddels is het 1100 uur en de persconferentie begint om 1200 uur, blijkt er op vertoon van mijn perskaart nog wel een parkeerplekje direct naast de ingang beschikbaar te zijn. Op de plek waar vorig jaar een zwarte Ferrari Testa Rossa stond staat nu mijn rode Alfa. Och, het blijft Italiaans. Binnen aangekomen is de eerste gang naar het Presse Zentrum waar we verwelkomd worden door de charmante dame die ik me nog herinner van vorig jaar, Renate Paxa, ditmaal gekleed in een haar uitstekend flatterend zalmroze mantelpakje.

We ontvangen onze Messekatalog van deze High End 2002 die als thema meegekregen heeft, " Hören was geht". We zijn inderdaad benieuwd wat er zoal is maar voordat we daaraan toe komen gaat Renate ons voor naar de " Wintergarten" waar de persconferentie gehouden zal worden. Net buiten de zaal ontmoeten mijn Antoinette en ik Rene van Es en Philip van Deijk waarmee de totale Hifi.nl delegatie voor de High End Messe van dit jaar aanwezig is (Sebastiaan de Vries zal op zaterdag ook namens Hifi.nl een bezoek aan High End afleggen – red.). In de zaal blijkt het enorm warm te zijn en ik ben dan ook zeer dankbaar voor de koele drankjes die op ons staan te wachten. Op het podium een aantal kopstukken van de Duitse High End Society die dit jaar voor de 21e maal deze beurs organiseert. Het is de 20e maal dat dit in het Kempinski hotel gebeurt. In het midden achter de tafel de voorzitter van deze club; Kurt W. Hecker. Aan zijn rechterzijde de General Manager Branko Glisovic. Rene van Es heeft inmiddels een afspraak met hem gemaakt voor een gesprek waarvan U de weerslag ongetwijfeld in een later stadium op hifi.nl terug zult kunnen vinden. Achter de heren een wand met daarop het Leitmotiv van de High End Society; " Von uns hört man nur Bestes".

Rechts van beide heren nog een derde man van de vereniging waarvan ik inmiddels de naam kwijt ben. Ook de namen van de beide heren ter linker zijde is mij ontschoten. Ik weet nog slechts dat zij respectievelijk T+A en Marantz vertegenwoordigden. Het eerste stuk van de persconferentie is, entschuldigung meine Herrn, weinig interessant. Het tweede stuk gaat zoals ieder jaar over een thema wat zowel producenten als eindgebruikers van hifi apparatuur aangaat. Dit jaar heeft men gekozen voor het thema kopieerprotectie. En hier komen de beide laatstgenoemde heren aan het woord. Nu de cd licenses verlopen zijn of op het punt staan om te verlopen is de "red book" standaard niet langer de beperking voor software fabrikanten. Om het toenemend aantal illegale copieen tegen te gaan zijn er inmiddels meer dan twintig verschillende cd software protection systemen op de markt en iedere grote producent van Sony via BMG, EMI, Universal en Warner gebruikt zijn eigen variant. Het probleem waar de producenten van hardware nu mee geconfronteerd worden is het punt dat veel cd`s niet meer af te spelen zijn op normale cd spelers en dat de consument nu vaak met zijn speler terug gaat naar de winkelier en vandaar naar de fabrikant terwijl de apparatuur bij nazien blijkt te voldoen aan de "red book" standaard.

De heren geven de consument de aanbeveling om, met cd`s die niet af te spelen zijn op een normale cd of dvd speler, terug te gaan naar de winkel. In de discussie die aansluitend ontstaat wordt er door een journalist o.a. voorgesteld om als High End Society juridische stappen te ondernemen. De voorzitter geeft aan dat de Society zowel software als hardware fabrikanten onder zijn leden telt en dat dit derhalve geen optie is. Voor mij is een eye opener de opmerking dat tegenover 277 miljoen verkochte cd`s er 150 miljoen illegale kopieën staan. En de grootste eye opener is de constatering dat dit kopiëren gebeurt, niet door de consument die een cd op zijn pc brandt, maar door wat je zou kunnen noemen de georganiseerde misdaad. Het wrange is echter dat met de kopieer protectie juist de gewone consument gepakt wordt. 

High End 2002 (2 - Eerste dag)

Aansluitend geniet ik met volle teugen van een lunch in het restaurant " l` Olivo " bestaande uit o.a. Boeuf Stroganoff, Penne Regatte, zalm, heilbot en diverse Franse kaassoorten, dit alles besproeit door een delicate Duitse droge witte wijn en een Italiaans bronwatertje. Ik doe dat uiteraard in gezelschap van mijn eigen tafeldame en de collega`s van hifi.nl. Bij ons aan tafel schuiven verder nog Henk Peters en Theo Wubbolts van HVT. De anekdotes zal ik U besparen. Volledig verkwikt en aangesterkt zetten we vervolgens koers naar Taurus High End GmbH im Räume 341, 342 und 343. Daar treffen we niet alleen deze Aussteller maar tevens de heer Tan van Audionord, in Nederland o.a. bekend als importeur van Magnepan, en Rick Paap van Dynamic Solutions. Zoals ik gisteren al aangaf, Rick heeft een mooie primeur op deze High End 2002. Het blijkt te gaan om een subwoofer die hij speciaal voor de Magnepan MGSE, de kleinste Magnepan, ontwikkeld heeft. Eventueel kan de subwoofer ook gebruikt worden in combinatie met andere Magnepan typen. Hoewel, subwoofer, eigenlijk gaat het om twee subwoofers. Beide magnetostaten krijgen een eigen passieve subwoofer. Hoe het klinkt? Eerste indruk? In mijn oren heel fraai. De prijs van de nieuwe combinatie zal rond de 2500 Euro per paar gaan liggen.Maar wanneer U zelf ook nog naar de beurs komt raad ik U wel aan om in het midden te gaan zitten. Eigenlijk geldt dit voor alle ruimten. De kamerakoestiek in het hotel is niet echt geweldig en op de buitenste plaatsen ervaar je snel het effect van staande bas golven.

De tweede primeur waar ik U gisteren over vertelde was die van NAD. Eigenlijk bedoelde ik AND Benelux BV, de firma achter de merken NAD en Dali. En de primeur komt van Dali. Net boven de Grand serie wordt een nieuwe lijn gesitueerd die luistert naar de naam "Euphonia". Im Erdgeschoss, Zimmer 131 treffen we de ontwerper de heer Hother Bach. Im Zimmer 132 staan de twee typen speakers uit de Euphonia lijn speelklaar opgesteld en in 133 treffen we Ronald Wagemaker, sales manager van AND Benelux die aangeeft dat de beide main speakers, de Euphonia MS 5 en de MS 4, en de als rear speaker bedoelde RS 3, in het najaar in Nederland geintroduceerd zullen worden. In een later stadium gevolgd door de CS 4 centre speaker en de AS 2 de actieve subwoofer. We beluisteren de MS 5, een gewichtige, want 60 kilo zware, luidspreker met een 29 mm Gewebekalotte en een Bändchen voor het hoog, een 6 1/2 " middentoner en twee 8" woofers. Hij kan tri-wired aangesloten worden. Persoonlijk zou ik hem graag nog eens in een andere ruimte horen want deze Zimmer doet hem geen recht. Volgens de ontwerper klinkt hij 20 graden off axis "am besten".

Na de Euphonia komen we op dezelfde eerste verdieping het sympathieke echtpaar Edwin en Gabi van der Kley van Siltech tegen in de ruimte van de Duitse Siltech importeur, de firma Idektron GmbH & Co. KG, tevens fabrikant van Audionet apparatuur. Edwin ken ik als een vlot en boeiend causeur maar in het geanimeerde gesprek dat volgt blijkt dat ook Gabi, die een grote rol speelt binnen de firma Siltech, een interessante achtergrond heeft. Zo heeft zij als 10-jarig wonderkind op top niveau piano gespeeld. Dat deed zij o.a. in de Scala van Milaan. Een grote naam waarmee zij samengewerkt heeft is bijvoorbeeld Claudio Abbado. Er bestaan nog plaatopnamen van haar. U weet wel; het zwarte goud waar deze auteur zo graag en vaak over schrijft. Dat zwarte goud tref ik even later ook aan bij Clearaudio. In de Erkerzimmer staan alle produkten van deze firma on display. Dit jaar heeft het bedrijf daarnaast nog twee kamers in gebruik waar hun apparatuur spelend opgesteld is. In kamer 211, dit voor degenen onder U die nog van plan zijn om zelf naar dit audiofiele gebeuren af te reizen, speelt een installatie opgebouwd uit Clearaudio Maximum Solution draaitafel, Clearaudio Basic Symmetry phono voortrap, Clearaudio Balance voorversterker, prachtige Halcro mono eindversterkers uit Australie en Danish Physics luidsprekers. Onder het genot van wederom een glas droge witte Duitse wijn, dat ik nuttig in het gezelschap van o.a. Peter Suchy (mister Clearaudio) en de Nederlandse importeur Johan Bezem, staat Louis Armstrong live voor me. Heerlijk! De perfecte afsluiting van een eerste dag. Morgen hoort U meer van mij. Gute Nacht!