ARTIKEL

bezoek Audiovector

Omdat het altijd fascinerend is om te zien hoe producten tot stand komen reageerde ik positief op de uitnodiging deel te nemen aan een dealerreis naar de fabriek van Audiovector speakers in Kopenhagen.  We vliegen op maandagmiddag vanaf luchthaven Schiphol richting Kopenhagen. Na een voorbeeldige vlucht, waarbij één van de deelnemers zelfs zijn luchtdoop ondergaat, arriveren we rond 16.00 in Denemarken.

Bij de uitgang worden we opgewacht door salesmanager Peter Stenberg en directeur Ole Klifoth. Na kennis gemaakt te hebben stappen we in de auto en begeven we ons naar de fabriek aan de andere kant van Kopenhagen. In vogelvlucht worden we enigszins wegwijs gemaakt door onze gids Peter en na een half uurtje arriveren we op de plek van bestemming.

Audiovector Denemarken

Audiovector is gehuisvest in een voormalig pakhuis in het havengebied van Kopenhagen. Na jarenlang geresideerd te hebben in het centrum werd het ongeveer 3 jaar geleden echt noodzakelijk uit te zien naar een groter pand. Het huidige pand biedt voldoende ruimte voor alle activiteiten en biedt daarnaast nog een fraai uitzicht op de haven waar met enige regelmaat cruiseschepen aanmeren. Eenmaal binnen heerst er een serene rust, het is ruim na 17.00 uur en alle medewerkers zijn al huiswaarts. We nemen plaats in de gezellige kantine waar Ole persoonlijk zorgt voor de koffie en ons vervolgens de planning voor de komende avond en volgende dag ontvouwt. We beginnen met een rondgang door de fabriek en krijgen aansluitend een demonstratie van de complete Mi3 serie.



Audiovector is niet echt een fabriek maar meer een assemblage bedrijf. Alle onderdelen worden in eigen huis ontworpen en ontwikkeld maar elders geproduceerd. Deze methode wordt door vele merken gehanteerd en kan meer dan uitstekende resultaten opleveren. Op deze manier kunnen de kosten relatief laag gehouden worden en door gebruik te maken van specialistische bedrijven een hoog kwaliteitsniveau gerealiseerd worden. Vol trots laat Ole me een lege kast van de Si6 zien, deze is gespoten door een bedrijf dat tevens de bekende Minipod luidsprekers van lak voorziet. Het resultaat is superstrak en van een niveau wat recht doet aan de speakers. Naast de lege witte kasten staat een set fel rode, die volledig speelklaar zijn, als blikvanger opgesteld. Ole belooft me dat we deze speakers de volgende dag ook zullen beluisteren om zelf te ervaren waar Audiovector’s topmodel toe in staat is.

Audiovector Denemarken

Ole startte ruim 20 jaar geleden met Audiovector, toen nog onder de naam F3/Lyd. Hij had een specifiek geluid in gedachten en kon dit bij andere merken niet vinden. Het eerste type wat hij ontwikkelde was de legendarische Trapez. Heden ten dage produceert Audiovector in totaal 38 verschillende modellen. Wat hij zoekt in een speaker is een open, natuurlijk geluid wat je als luisteraar zo dicht mogelijk bij een echte live uitvoering moet brengen. Hij is een echte muziekliefhebber en bezoekt dan ook regelmatig concerten. Zowel in het schitterende opera gebouw van Kopenhagen als in kleine zaaltjes. Vroeger werd tachtig procent van alle concerten gehouden in Kopenhagen maar tegenwoordig moet er wel een 3 uur gereisd worden om een concert van een favoriete artiest bij te wonen. Eén van deze artiesten is de blues gitarist Joe Bonamassa waarmee we tijdens één van de demo’s kennis maken.



Om tot het zo specifieke geluid van Audiovector speakers te komen zijn een aantal speciale technieken en ideeën toegepast. Eén van de meest in het oog springende technieken is het toepassen van een tweeter die zowel naar voren als naar achter zijn energie verspreidt. Hierdoor ontstaat een heel los en open geluidsbeeld en is het mogelijk ook buiten de zogenaamde hot spot te genieten van een mooi stereobeeld. Ole heeft dit systeem LCC genoemd wat staat voor Low Compression Concept. Op deze manier kunnen alle onderdelen vrij bewegen wat resulteert in een sterke vermindering van vervorming. Een ander belangrijk onderdeel van de Audiovector ontwerpen is de specifieke demping van de kasten. Aan de hand van een “lege” kast laat Ole zien waar zijn speakers afwijken van andere merken. Allereerst wijst hij de speciale bracing aan in de kast waardoor extra stevigheid ontstaat en de energie van de diverse units in bepaalde banen geleid kan worden. Duidelijk is te zien dat de fabriek waar de kasten gemaakt worden beschikt over een grote mate van vakkennis en precisie. Niet alleen is de afwerking van de buitenkant van de kast uitstekend ook aan de binnenkant is een waar kunstwerk.

Audiovector Denemarken

Naast de bracing hecht Audiovector ook sterk aan de demping van kast en units. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van foam blokken achter de units in plaats van dempende materialen tegen de binnenzijde van de kast te plaatsen. De gebruikte blokken worden met een computergestuurde snijmachine gemaakt zodat ze altijd een gelijk formaat en gewicht kennen. Op deze manier passen de blokken exact op de plaats waar ze voor bestemd zijn. Ook betreft het hier geen standaard foam maar een specifiek uitgezocht type. Zo, laat hij me twee verschillende soorten foam zien en vraagt me op beide stukken te blazen. Het is me direct duidelijk waarom, beide types geven een totaal andere weerstand tijdens het blazen. Zo blijkt dat kleine details in een speaker een wezenlijk verschil kunnen maken. Zelfs dusdanig dat door het toepassen van de “betere” foam de basreflexpoort en het filter aangepast diende te worden. Op de internetsite wordt inmiddels ook melding gemaakt van het gebruik van deze zogenaamde Nano Pore Damping. Vervolgens lopen we naar een tafel waar een aantal Si6 speakers in de afbouwfase liggen. Deze speakers zijn aan de onderzijde voorzien van een laagunit die naar de vloer afstraalt. Om dit gecontroleerd en evenwichtig te doen wordt een speciale voet toegepast die voorzien is van dempende delen. Hierbij wordt verschil gemaakt tussen de voor en achterzijde, een zeer ingenieus systeem. Eenzelfde systeem wordt toegepast in de duurdere Mi3 serie om de energie van de units gecontroleerd af te voeren naar de vloer.


EDITORS' CHOICE