HI-VISITNew Music

Hi-Visit New Music: from Brussels with love

Voor deze Hi-Visit nodigde José Loro, eigenaar van de Brusselse hifispeciaalzaak New Music, ons uit in zijn privéwoning. Dat hadden we nog nooit meegemaakt. Was het niet de bedoeling om de winkel voor te stellen...? Geen zorgen, al gauw merkten we dat José Loro goede redenen had voor deze ongewone gang van zaken. 

We worden, samen met Frederic Veerman van AudioQuest, gastvrij ontvangen bij José Loro en zijn echtgenote Marie. José Loro is vergezeld van Willy Stiers, zijn rechterhand en ‘spécialiste haute-fidélité’ zoals ze dat in Brussel graag zeggen. Willy is Nederlandstalig en bijgevolg het aanspreekpuntvoor wie dus geen mondje Frans praat. Al spreekt hij zelf wel perfect Frans.

New Music

Terwijl we genieten van lekkere croissants met koffie vertelt José Loro ons dat New Music meer dan 40 jaar geleden opgericht werd door zijn broer. Na zijn studies stapte José Loro mee in de winkel. Hij is er altijd gebleven, al 35 jaar lang. Zijn broer is ondertussen een nieuwe weg ingeslagen. “New Music is begonnen als een kleine zaak in tweedehands hifimateriaal”, legt José uit. “Eigenlijk een uniek gegeven in die tijd."

"Maar: al snel beseften we dat we nooit een permanent aanbod konden presenteren, dat klanten soms lang moesten wachten vooraleer een bepaald merk of model beschikbaar was. En omdat we gepassioneerd waren om onze klanten te adviseren en te helpen, zijn we voorzichtig gestart met de verkoop van nieuwe producten.Destijds waren er in het hogere segment maar enkele grote merken zoals McIntosh, Krell, Audio Research, Apogee, Cello en Mark Levinson. Bovendien waren er in België niet zoveel importeurs en distributeurs zodat we genoodzaakt waren om aan te kloppen bij importeurs en distributeurs in het buitenland. Zo zijn we snel uitgegroeid tot een grote winkel met een ruime keuze aan merken”, zegt de nochtans erg bescheiden man die José Loro is.

Gezamenlijke evolutie

“In de winkel zoals die er vandaag is, beschikken we over meerdere auditoriums”, gaat José verder. “We zijn gespecialiseerd in merken en producten uit het hogere segment, maar toch hebben we nooit de basis uit het oog verloren. We zijn er voor iedereen. Wist je dat veel van onze klanten ons al meer dan 35 jaar trouw zijn? We kennen ze al van toen ze jong waren. Mensen uit alle gelederen die stelselmatig geëvolueerd zijn en die we begeleid hebben tot de betere muzieksystemen." 

"We zijn als het waren samen geëvolueerd”, lacht hij met een knipoog naar Willy Stiers. “Willy is even gepassioneerd door hifi als ik. Hij beschikt over een onvoorstelbare vakkennis en een haast encyclopedische kennis over alles want met platendraaiers en vinyl te maken heeft. We werken al tien jaar samen.”   

MBL en Nagra

En dan vertelt José ons waarom we bij hem thuis uitgenodigd zijn. Al hadden we bij onze aankomst de gigantische set al opgemerkt die een prominente plaats inneemt in de stijlvolle leefruimte van de familie Loro.

De set bestaat uit het legendarische Radialstrahler 101 X-treme Mk II speakersysteem van het Duitse MBL. Een luidsprekersysteem met aparte subwoofertorens die actief op de luisterruimte afgestemd worden. Ze worden aangestuurd door 4 HD AMP Statement power amplifiers van het al even legendarische Zwitserse Nagra, een Nagra HD Preamp en een Nagra HD DAC X, elk met een aparte eigen voeding. De muziek komt van een Grimm Mu1 streamer en een Nagra Reference Anniversary turntable, de enige in de hele Benelux. De bekabeling is van AudioQuest, met in de hoofdrollen de AudioQuest Dragon stroomkabels en Thunderbird interconnects.

Referentiesysteem

“Deze set heeft 3 functies”, legt José uit. “In eerste instantie is het een absoluut referentiesysteem. Ten tweede is het een soort laboratorium. Als ik een kabel of een apparaat in het systeem vervang, is het effect daarvan onmiddellijk hoorbaar. Het systeem is zo extreem gevoelig dat de minste wijziging hoorbaar is. Zelfs temperatuurschommelingen in de kamer hebben een invloed. Ten derde is het voor een gepassioneerd muziekliefhebber zoals ik een onvoorstelbaar voorrecht om zo’n systeem in je leefruimte te hebben”.

De woonkamer als luisterruimte

“Een muzieksysteem zoals dit optimaal positioneren en afstellen is een uiterst ingewikkelde en tijdrovende aangelegenheid” meent José Loro. “Als ik dit systeem in één van onze auditoriums opstel, neemt het heel dat auditorium in beslag. Bijna twee ton aan materiaal kun je niet zo maar eventjes verhuizen naar een andere kamer omdat je het auditorium nodig hebt voor een andere opstelling. Een systeem zoals dit mag niet verhuisd worden. Vandaar dat ik er voor gekozen heb om het hier thuis op te stellen."

"Potentiële klanten die echt geïnteresseerd zijn in het systeem nodigen we hier uit voor een luistersessie in optimale maar ook huiselijke omstandigheden. Natuurlijk is deze ruimte voorbehouden voor een zorgvuldig geselecteerd publiek”, lacht José.

Even luisteren

We voelen ons natuurlijk direct aangesproken en vleien ons neer op de comfortabele design zitbank. Al van bij de eerste noten wordt meteen duidelijk waarom dit het referentiesysteem van José is. Dankzij het omnidirectionele afstraalgedrag van de MBL speakers en de kracht van de vier Nagramonoblokken wordt de ruimte tot in alle hoeken en kanten met muziek gevuld. We genieten van de sublieme dynamiek, de subtiele detaillering en de ongekunstelde natuurlijkheid van het geluid die ons volledig meetrekken in de muziek.

We krijgen het gevoel dat de MBL speakers volledig oplossen in de muziek. Althans met gesloten ogen, want je kunt er echt niet naast kijken. Zonder overdrijven kunnen we gerust stellen dat dit muzieksysteem tot de absolute top behoort.

De winkel in Elsene

Nadat we uitgebreid geluisterd hebben naar deze heerlijke set is het tijd voor een bezoek aan de eigenlijke winkel van New Music aan de Elsensesteenweg 343 in Elsene, op 50 meter afstand van het Eugène Flageyplein waar een ruime publieke parking beschikbaar is. Het eerste wat opvalt als we door de winkel lopen, is het enorme aanbod. “Wij vinden het uiterst belangrijk om een ruime keuze aan te bieden”, zegt José Loro. “Elke klant is anders. De ene weet exact wat hij wil, de andere weet niet wat hij zoekt en moet zorgvuldig begeleid worden."

"Luisteren naar de klant is dan ook de boodschap. Naar welke muziek luisteren ze, hoe is de luisterruimte ingericht, enzovoort. Daarbij spreken we niet onmiddellijk over budgetten. Dan proberen we een set samen te stellen die het best past. Let op, niet onze keuze maar die van de klant. Dat is de ziel van onze winkel."

Groter dan je denkt

Die winkel is veel groter dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Op de eerste en tweede etage ontdekken we in totaal een zestal luisterruimtes die elk in het teken staan van een bepaald merk.

Op de tweede etage is er zelfs een volledig ingerichte home cinema. En alsof dat nog niet genoeg is, voeren José en Willy ons mee door de tuin naar het grote auditorium met enkele tientallen zitplaatsen waar uitgebreide demo’s voor een groot publiek kunnen gegeven worden. Sinds kort is er een bovenverdieping toegevoegd met een home theater met authentieke bioscoopstoelen.  

Bioscoop

Op de eerste verdieping werd onlangs een home theater ingericht met een JVC laser projector, in-wall speakers van Bowers & Wilkins en Krell elektronica. De authentieke vintagebioscoopklapstoeltjes versterken het echte bioscoopgevoel dat in dit home theater opgeroepen wordt door een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit.

Niet op twee handen te tellen

Het aantal merken dat we bij New Music aantreffen is niet op twee handen te tellen. “Elk merk en elk product hebben hun bestaansredenen”, lacht Willy Stiers, “vandaar het grote aanbod”. Bij New Music vind je dan ook de bekendste merken zoals McIntosh, Focal, TAD, Nagra, Grimm Audio, Dali, Bowers& Wilkins, Wilson Audio, Dan d’Agostino, Dynaudio, Marantz, Naim, Mark Levinson, MBL, MoonAudio, Sonus faber, Pass Labs, Krell, Aqua Acoustics, JBL en natuurlijk ook AudioQuest.

AudioQuest

“AudioQuest en New Music koesteren een goede verstandhouding”, zegt Frederic Veerman van AudioQuest. “New Music was al klant bij AudioQuest. Maar toen AudioQuest in 2019 besliste om de distributie in de Benelux rechtstreeks in handen te nemen, is onze samenwerking er alleen maar op verbeterd."

"Omdat we ons kunnen toeleggen op één merk kunnen we onze dealers veel directer en actiever begeleiden. Zo zijn wij bij voorbeeld ook heel sterk in het uitlenen van kabels, wat eigenlijk een unicum is. Als een klant tussen twee kabels twijfelt, geven we ze hem allebei mee zodat hij ze thuis kan uitproberen. Daarnaast zijn we ook sterk in het maken van kabels op maat.”

Een kwestie van vertrouwen en evolueren

“Voor ons is de keuze voor een bepaald merk eerst en vooral een kwestie van vertrouwen”, aldus José Loro. “We moeten er zeker van zijn dat het een eerlijk merk is, niet puur commercieel. Het feit dat we aan onze klanten kabels kunnen uitlenen of op maat laten maken is inderdaad een belangrijke troef. Ik ken maar weinig fabrikanten die dat ook doen. In ons vak is het essentieel om een product eerst uit te proberen vooraleer het te kopen. Het gaat toch vaak over aanzienlijke investeringen."

"Wat we ook erg waarderen in AudioQuest is het feit dat het merk voortdurend evolueert. AudioQuest is voortdurend op zoek naar nieuwe technologieën en betere materialen om de klankkwaliteit toch nog te kunnen verbeteren. Elke kabel is kwalitatief hoogstaand, in elke prijsklasse. Kwaliteit, service en nooit verouderd, dat is wat onze relatie met AudioQuest ideaal maakt”.

New Music Online

Bijna alles wat je in de winkel bij New Music aantreft is ook te koop via de webshop. “Onze klanten kunnen altijd bij ons terecht”, lacht José Loro. “Vandaar dat ons klantenbestand veel verder reikt dan het Brusselse. Onze klanten komen uit heel het land, zelfs uit de buurlanden. Ze kopen niet alleen online maar ontdekken via de webshop ook bepaalde merken en producten waarvoor ze graag de verplaatsing naar onze winkel maken’.

Met de ontvangst bij José Loro thuis kreeg deze verrassende Hi-Vist een onverwachte maar aangename wending. Maar ook het bezoek aan de winkel van New Music loonde beslist de moeite. Wat ons vooral bij blijft is het engagement en vooral de passie van het hele New Music Team. Dat team bestaat uit klankingenieur Julien, beeldspecialist Abdes, Michel en Avni van de technische support en Marie die verantwoordelijk is voor de administratie. Met natuurlijk José en Willy op kop.

New Music High End Innovation: 12 & 13 november

Naar goede gewoonte organiseert New Music ook dit jaar haar befaamde ‘New Music High End Innovation’. Een hifi en home theater show die traditiegetrouw doorgaat in het Hotel Courtyard – Marriott aan de Olympiadenlaan 6 in Brussel. Een salon met als doel om een zo breed mogelijk publiek te laten kennismaken met alle nieuwigheden op het vlak van hifi en home cinema. Zowel voor audiofielen als voor leken. Houd daarom 12 en 13 november 2022 vrij in je agenda, want je mag er gerust weer twee dagen voor uittrekken. En de toegang is gratis!

New Music audio vidéo sa
newmusic.brusselsnewmusic@skynet.be






EDITORS' CHOICE