(Gesponsord artikel)



Hi-Visit bij Beter Beeld & Geluid: echte passie voor head-fi

Beter Beeld & Geluid in Hilversum is al jaren dé bestemming voor betere hi-fi. Maar Garmt en Bjorn houden ook enorm van het persoonlijk luisteren met een hoofdtelefoon. BB&G is zich daarom steeds meer gaan richten op head-fi, met shows, ontspannen luistermogelijkheden en een groot assortiment aan de beste toestellen en bijbehorende apparatuur. Want die brede keuze, dat is toch wel écht belangrijk als je de hoofdtelefoon van je leven zoekt.

Beter Beeld & Geluid

Beter Beeld & Geluid bestaat uit twee vestigingen. In Zevenbergen is het alles van Linn wat de klok slaat, in het gezellige Hilversum vind je een breed aanbod aan hifi-apparatuur van betere audiomerken. Maar we komen niet voor die mooie luidsprekers, versterkers en bronnen op bezoek, maar wel voor de kamer die tot de nokken gevuld is met head-fi-apparatuur. Heel wat hoofdtelefoons, maar ook de apparatuur dat je nodig hebt om er alles uit te halen. DAC’s, versterkers, draagbare muziekspelers (DAP’s)… het head-fi-aanbod is naar hifi-winkelnormen bijzonder groot. BB&G – en met name uitbater Garmt van Zel – zijn namelijk zelf grote head-fi-fans.

Die enorme passie blijkt niet enkel uit het persoonlijke contact in de winkel of het feit dat head-fi er echt als een volwaardige productcategorie (en niet als een accessoire) wordt behandeld. Zo kun je in een comfortabele designzetel neervleien om via een high-end Luxman-hoofdtelefoonversterker rustig naar een reeks hoofdtelefoons te luisteren, van betaalbare hifi-hoofdtelefoons tot absolute toppers zoals de Meze Empyrean en Final D8000 toe. Voor een liefhebber van head-fi-luisteren is de grote muur gevuld met de beste modellen van dit moment niets minder dan een droom.

Garmt van Beter Beeld & Geluid is daarnaast persoonlijk enorm actief in de head-fi-community. Want ook dat is head-fi: niet enkel fijn geluid op je hoofd, maar ook een wereldwijd gemeenschap van mensen die samen op zoek zijn naar de ultieme luisterervaring. “Het zijn passionele mensen, dat klopt”, beaamt Garmt.  

Een thuishaven voor head-fi

“We zijn in principe gespecialiseerd in een aantal zaken, zoals home cinema, akoestiek, actieve systemen en streaming, maar ook zeker head-fi. Dat laatste is er de laatste anderhalf jaar bijgekomen, ook omdat ik zelf best een head-fi-liefhebber ben. We merken natuurlijk dat de interesse in hoofdtelefoons bij mensen enorm is toegenomen”, legt Garmt uit. “Plus, head-fi is echt high-end geworden. Vroeger had je aan de high-endkant ongeveer enkel Stax, een beetje Sennheiser en misschien Beyerdynamic. Maar nu zie je heel wat nieuwe bedrijven die heel indrukwekkende koptelefoons uitbrengen. Audeze bijvoorbeeld, maar ook HiFiMan, die het ene prachtige product na het andere uitbrengt. Er zijn behoorlijke ontwikkelingen gaande. Vroeger was high-end qua hoofdtelefoons bijna exotica. Maar inmiddels heb je de keuze tussen meerdere uitstekende high-endproducten."

"Wat me ook verbaast is de kwaliteit van in-ears tegenwoordig, zoals bij 64Audio. Het is zoveel beter dan de in-ears die daarvoor te koop waren.” Dat alles maakt de zoektocht naar de ‘juiste’ hoofdtelefoon wat uitdagender (en leuker), maar bij Beter Beeld & Geluid proberen ze dat op te vangen met een brede keuze en een laagdrempelige aanpak. “Dat moet ook, want in de instapcategorie is er een enorm verschil qua geluidskwaliteit. Ga je naar de categorie van de duizend euro is het verschil veel kleiner. Ga je boven 3.000 euro dan is er niets echt slecht, het zit hem meer in de nuances die je moet ontdekken. Dat is heel leuk, want de kwaliteit is sowieso enorm merkbaar. Dat is zo met head-fi. Met speakers kun je heel ver gaan qua bedragen, maar bij head-fi kun je voor een redelijk bedrag al enorme stappen maken."

"Een hoofdtelefoon van 3.000 euro is niet niets natuurlijk, maar als je het vergelijkt met luidsprekers moet je bij speakers het tienvoudige bedrag uitgeven om hetzelfde te krijgen. En dan moet de ruimte ook goed zijn. Bij een hoofdtelefoon maakt de ruimte niet uit. Dat vinden veel mensen ook belangrijk. Je hebt mensen die hier binnenkomen met een bepaald budget en uiteindelijk 2 tot 3 keer meer uitgeven, gewoonweg omdat het verschil zo waarneembaar is. Als iemand echt zegt dat zijn budget een bepaald bedrag is, raden we aan niet naar nog duurdere koptelefoons te luisteren. Want als je dat doet, ga je toch gewoon voor de bijl. Want voor wat je uitgeeft, krijg je bij head-fi altijd wel iets terug.”

Een show op maat van de bezoeker

Head-fi is uiteraard iets helemaal anders dan traditionele hi-fi met speakers, en dat vraagt daarom ook een andere aanpak. Geen luistershows dus waarbij een merkambassadeur deuntjes draait voor een publiek, maar wel head-fi-events waarbij iedereen zelf kan luisteren naar de hoofdtelefoons en randapparatuur die hem interesseren. Noem het een persoonlijke luistershow. Beter Beeld & Geluid organiseert daarom regelmatig Head-fi Shows. “Heel laagdrempelig, en dat merken we onder meer aan het jonger en ander publiek. Ook mensen die geen kennis hebben van head-fi en die dan verbaasd zijn van wat kan. Als ze dan de kans krijgen om een tophoofdtelefoon op hun hoofd te zetten, begrijpen ze echt niet wat er gebeurd. Ze hebben geen idee dat het zo goed kan zijn. En dat is natuurlijk heel leuk.”

“We proberen een soort thema-locaties in de winkel te maken, met producten die goed bij elkaar passen. Ieder kan kiezen in welke categorie hij of zij wil luisteren. Het is wel apart: je hebt een ruimte vol mensen maar het is helemaal stil. Je merkt wel meteen dat mensen veel willen beluisteren. Dat is normaal, want je hebt zelden de kans om zoveel producten laagdrempelig te beluisteren. We hebben ook genoeg in huis om iedereen te laten luisteren. Dat vinden mensen echt te gek. Ze blijven vaak heel lang, van ’s morgens tot ’s avonds laat luisteren. Het zijn echt positieve events. Mensen komen heel gericht, zijn enorm geļnteresseerd, de sfeer is echt anders.”

“Mensen komen binnen, krijgen iets te drinken, ik vraag wat hun interesseveld is, en dan begeleid ik ze naar een gepaste categorie. Daar kunnen ze luisteren. Er zit geen druk of tijdslimiet op, ze mogen zelf hun eigen muziek kiezen of eigen muziek meebrengen. Service en uitleg vinden we wel heel belangrijk, maar muziek luisteren is ook iets bijzonder individueel.”

Zoeken naar de juiste match 

Head-fi omvat meer dan hoofdtelefoons. Het zijn ook DAC’s en hoofdtelefoonversterkers. Best een ingewikkeld verhaal, zeker voor nieuwkomers. “Net als bij hifi-luidsprekers is aansturing belangrijk. Dat komt dus wel altijd ter sprake. We vragen altijd: ‘Hoe ga je een hoofdtelefoon gebruiken?’. Thuis of mobiel? Hoe wordt muziek geconsumeerd? Met de telefoon of zoek je een oplossing om op zijn manier te luisteren. Als iemand geen voorkeur heeft, kun je altijd uitleggen wat kan. We verkopen bijvoorbeeld digital audio players of DAP’s van Shanling, Astell & Kern en Questyle. Voor mensen met een telefoon hebben we Chord-producten, zoals de Hugo 2 of Mojo. Dat zijn prachtige producten. En we hebben ook full-sized versterkers, al dan niet met DAC.”

Een echte eyecatcher in de zaak in Hilversum is Bugatti-blauwe Egoista 845 van Viva, een machtige buizenhoofdtelefoonversterker. We kende de gele uitvoering die de distributeur van het merk, Dune Blue, op shows plaatst, maar deze is minstens even knap. Ook hierop kunnen bezoekers naar hoofdtelefoons luisteren, een unieke gelegenheid om te ontdekken wat een 12 Watt-premium-versterker kan bieden. “Dit stuurt alles in de winkel perfect aan. Het kost wel 12.000 euro.”

Grote bedragen trekken de aandacht, maar het mooie aan head-fi is dat je het niet zo ver moet zoeken. Als iemand een budget van pakweg 500 euro heeft, dan probeert Garmt hen naar het beste te leiden: “Ik laat bijvoorbeeld de HiFiman Sundara horen, die 350 euro kost. Dat vind ik een geweldige hoofdtelefoon. Of de Sennheiser HD 660, een echte industriestandaard die bijna niemand slecht kan vinden. Daar even naar laten luisteren laat mensen toe om hun oren te ‘kalibreren’. De HD 660 is een geweldig startpunt; het is mooi in balans. Als iemand dan hele specifieke eisen heeft – meer hoog bijvoorbeeld – dan kun je nog anderen laten horen.”

Kennis van zaken

Head-fi verkopen verloopt duidelijk op een andere manier dan hifi. Je moet klanten adviseren, maar ook veel tijd en ruimte geven. "Je merkt dat – net zoals bij klassieke hifi – er enorme verschillen kunnen zijn qua matching. Een ene hoofdtelefoon kan met een versterker wezenlijk anders klinken dan met een ander toestel. Je indruk van een hoofdtelefoon kan daarom helemaal anders zijn met een andere versterker. Een HiFiMan HE-6 bijvoorbeeld, is zo moeilijk aan te sturen dat alle kritiek die je leest waarschijnlijk te maken heeft met een inadequate aansturing. Zorg je voor goede versterking, dan klinkt het veel beter."

"Prijs is daar niet altijd de juiste indicator voor. Een goedkope versterker kan soms veel meer vermogen hebben en beter passen bij een bepaald model. Daarom kunnen mensen hier gerust met hun eigen hoofdtelefoon naar hoofdtelefoonversterkers komen luisteren. Wij kunnen wel een match goed vinden, maar het is belangrijk dat die persoon dat ook vindt. Vandaar dat zelf luisteren naar combinaties kan."

Een belangrijk deel van de service is net dat aanreiken van potentieel goede huwelijkspartners als het gaat om hoofdtelefoons, DAC’s en versterkers. Dat vraagt een goede kennis van de kwaliteiten van elk head-fi-product. Aangezien er veel hoofdtelefoons aan de muur hangen bij BB&G en de winkel veel randapparatuur aanbiedt, moet Garmt veel tijd steken in het uitproberen van alle mogelijke producten. Een hele klus, want Beter Beeld & Geluid voert qua hoofdtelefoons en in-ears Audeze, Bowers & Wilkins, HiFiman, Meze, Campfire Audio, Sennheiser, MrSpeakers, Final, 64Audio, Sonoma en Dita. Qua versterking en DAC’s bieden ze Audioquest, Burson, Chord, Lake People, Lindemann, Luxman, Meridian, Questyle en Sennheiser. Geloof ons maar: dat is een indrukwekkende lijst!


EDITORS' CHOICE