REVIEWNaim Audio

Review Naim Uniti Nova Power Edition: vijf sterren voor de krachtigste Uniti tot nu toe

René van Es | 12 mei 2024 | Naim Audio

De Nova Power Edition heeft zich op meerdere plaatsen aan mij bewezen. Naim is er wederom in geslaagd om hoogwaardige weergave te combineren met gemak. Ruim voorzien van ingangen kan de Nova PE het hart vormen van een volwaardig systeem dat op een hoog kwaliteitsniveau afspeelt.

PLUSPUNTEN

• Krachtige versterker
  • Energiezuinig
  • Nauwelijks warmte-ontwikkeling
  • Een echte Naim met zware voeding
  • Naim audiokwaliteit
  • Uitstekende app
  • Zigbee RF afstandsbediening
  • Veel streamingmogelijkheden
  • Voldoende ingangen, ook HDMI Arc
  • Goed afleesbare display
  • Fraaie vormgeving
  • Multiroom tot zes Naim-spelers via de app

MINPUNTEN

• Uitsluitend leverbaar in zwart
  • Ethernet LED niet uit te zetten
  • Alleen 3.5mm jackplug voor hoofdtelefoon
  • Display aan of uit, niet dimbaar

Het Britse Naim Audio heeft een aantal lijnen beschikbaar in audio, beginnend bij de 'connected speakers' zoals Naim haar actieve luidspreker Mu-so noemt, tot aan extreem high-end modellen onder de naam Statement. Ergens daartussen vind je de Naim Uniti all-in-one modellen, of zoals Naim ze noemt: Streaming Amplifiers. Waaronder deze gloednieuwe Naim Uniti Nova Power Edition.

De vijf Uniti modellen hebben voornamelijk de streaming functie gemeen met elkaar, de verschillen zitten in de versterkers of extra’s. De Atom is het basismodel, dan volgt de Star met een ingebouwde cd-speler, de Nova met een steviger klasse A/B versterker, de Atom Headphone Edition voor hoofdtelefoons en sinds kort deze Nova Power Edition met een zeer krachtige klasse-D versterker. Over dat laatste en nieuwste model gaat deze review.

Nog een woord vooraf: velen denken dat Naim nu pas met klasse-D aan de slag is gegaan. Dat is niet waar, want de Mu-so en de Bentley audio-oplossingen werken er al langer mee, en we vinden klasse D sinds kort ook in Custom Install versterkers. Laten we niet afdwalen, “what’s in the box, stays in the box”, de resultaten tellen.

Power Edition

Het formaat van een Uniti laat niet toe dat er een conventionele versterker in zou passen die een vermogen kan leveren van 2 x 150 Watt aan 8 Ohm, oplopend tot 2 x 250 Watt aan 4 Ohm. Immers de Uniti Nova PE moet alles kunnen wat de verwende consument tegenwoordig verwacht, verpakt in een behuizing die 43.2 x 11.6 x 26.5 centimeter groot is. Wel 15 kilo weegt, hetgeen al iets zegt over de gigantische voeding in de Nova PE.

De Uniti’s zijn alleen verkrijgbaar in zwart. Het voorpaneel is afhankelijk van het type Uniti, bestaat of grotendeels uit een 5 inch display of voor de helft. De Nova PE heeft de display rechts, links zien we zwart aluminium. De Nova PE laat zich bedienen met druktoetsen aan de voorzijde, een centrale volumeregelaar aan de bovenzijde, de meegeleverde luxe Zigbee RF afstandsbediening en met de meer dan uitstekende Focal & Naim App die Naim in eigen beheer ontwikkelde voor iOS en Android.

Hoewel een Uniti veelal aangeschaft zal worden voor streaming is hij veel uitgebreider. Het streamen van files kan tot maximaal 384kHz voor WAV, FLAC, AIFF, ALAC, MP3, AAC, OGG, WMA, M4A en voor DSD 64 en 128. Streamen kan vanaf een eigen opslag (NAS, USB, SSD, HDD), via ROON, Internet Radio met vTuner, Apple AirPlay 2, Bluetooth, Chromecast, Qobuz, Spotify®Connect, TIDAL en UPnP. Met Wi-Fi of over een vaste ethernet RJ/45 poort. Aan in/uitgangen geen gebrek. Uiteraard bij Naim 2x 5-pin DIN, plus 2x RCA. Digitaal in met 2x optisch TOSLink, coaxial RCA en coaxial BNC. Daarnaast HDMI eARC en 2x USB Type A. Uitgangen zijn er voor de luidsprekers en daarnaast lijn-uit over DIN en RCA, hoofdtelefoon met 3.5mm jackplug. Multiroom spelen is mogelijk tot zes Naim spelers. Vroeger waren er nog wel eens klachten over het niet kunnen/mogen uitzetten van Naim apparatuur, dat is verleden tijd, de Nova PE gebruikt in stand-by minder dan 2 of 0,5 Watt.

Een echte Naim aansluiten

De Naim Uniti Nova Power Edition is in alle opzichten een echt Naim product. De streamer is rijk aan faciliteiten, de bediening is supermakkelijk, de app helemaal compleet en duidelijk, de versterker heeft een voeding als elke andere Naim. Dat is gekozen voor klasse-D versterking voor een zo groot vermogen is slim, waarbij de schakeling rondom module volledig is ontwikkeld en opgebouwd bij en door Naim Audio. Zo kan de consument toch een heel krachtig apparaat kopen dat veel luidsprekers kan aansturen en tegelijk zit alles in Ă©Ă©n behuizing.

In mijn geval ging er vanaf een Melco ethernet switch een AudioQuest Vodka RJ/45 kabel de Naim in. Haalde ik de netspanning binnen met een Inakustik AC-2404 netsnoer en sloot ik de luidsprekers aan met Inakustik LS-2404 kabels. Misschien allemaal een tikje over de top, via mijn Falcon Acoustics LS3/5a luidsprekers was het genieten van muziek in deze opstelling. Gek genoeg had ik een mismatch met een paar ATC SCM20P SL luidsprekers, terwijl Naim en ATC op fora vaak genoemd worden in Ă©Ă©n adem.

Naast de Falcons greep ik de gelegenheid aan om de Uniti Nova PE elders te proberen met Audiovector R 3 Arreté en R 6 Signature luidsprekers, die speelden beide boven verwachting goed, en lieten mij urenlang van muziek genieten op een hoog kwaliteitsniveau.

Eigen ruimte, eigen muziek

Gravend in mijn collectie vind ik Holly Cole terug met haar “Train Song”. Het diepe laag dat in de track zit laat zich uiteraard niet helemaal reproduceren op de kleine luidsprekers, maar een dappere poging doen ze zeker. Boven het diepste laag gebeuren er alleen maar leuke dingen. De stem van Cole die prachtig op de juiste hoogte staat, de diepte in het stereobeeld, wat minder de breedte die de muziek tussen de twee luidsprekers houdt. Muziek komt mooi los van de weergevers, een kwaliteit die toe te schrijven is aan de Nova PE, want niet elke versterker krijgt dat netjes voor elkaar. Slagwerk heeft snelheid in zowel het strijken over bekkens met kwasten als in korte, felle aanslagen. De contrabas staat dicht bij de microfoon, zodat het plukken aan de snaren heel goed wordt weergegeven.

Nog meer snelheid is te beluisteren in een wat rare opname van Deborah Henson-Conant met de titel “Talking hands”. Veel spraak van een dame en haar minnaar voor één nacht. Heldere stem tegenover een diepe en donkere stem. Gitaar heel puntig en actief, slagwerk duidelijk hoorbaar op bekkens en trom, harp waar Deborah op speelt groot. De ideale track voor het opjagen in snelheid van een versterker als de Nova PE. Geluidjes die van links naar rechts gaan. Het is een feestje om dit te draaien al stelt het muzikaal weinig voor.

Jazzpianist en componist Dave Grusin heeft de muziek geleverd voor de film “Havana” en daarvan speel ik de tilteltrack. Groot orkest, Cubaanse muziekinvloeden, veel percussie en blaasinstrumenten. De grote trom aan het begin komt realistisch over, hard vanuit het midden tussen de speakers. Het is terecht filmmuziek, in een heel groot stereobeeld gebeurt er van alles. Groot moet u denken aan van vloer tot plafond, van zijmuur tot zijmuur. Het is niet te bevatten dat twee zo kleine weergevers dit weten te produceren. In deze opstelling zou surround met vijf of meer kanalen weinig toevoegen. In stereo is dit perfect.

De gehele cd is trouwens de moeite waard om af te spelen. Veel rustiger van aard is Christie Winn met “You don’t know what love is”, muziek die gelijk na Havana start. Enige overeenkomst, het is ook jazz. Mooie heldere stem, zachte bastonen die zelfs op een LS3/5a ruimschoots naar buiten komen. Dat alles met een piano op de achtergrond waarvan het gehele klavier aan de beurt schijnt te komen. Dat de stem van Christie de hoofdrol neemt en voor de band staat is alleen maar leuk. Het stereobeeld loopt aardig ver door naar achteren.

Voordat ik het weet is de track afgelopen en zoek ik naar wat anders van deze dame. Het wordt “Bye bye blackbird” in een heel andere uitvoering dan je verwacht. De stem van Christie is echt de moeite van het beluisteren waard, zo heerlijk helder en verstaanbaar. Een mondharmonica neemt even later het voortouw met een ruime mate aan dynamiek. Bas op de achtergrond komt met leuke loopjes die goed te volgen zijn.

Lente in huis

Al halen de Falcon’s niet de laagweergave van eveneens met de Nova PE beluisterde Audiovector luidsprekers, zeker niet van een R 6 model, ik kan niet zeggen dat ik dat diepe laag ernstig mis. Met dank aan de krachtige versterker in de Nova PE die volle grip weet te houden op de kleine KEF B110 woofers en de eveneens door KEF ontworpen T27 tweeters pittig maar liefkozend weet aan te drijven.

Het extra vermogen dat de Nova Power Edition kan afgeven is welkom, immers de LS3/5a heeft een impedantie van 15 Ohm en dus blijft er van de 2 x 150 Watt aan 8 Ohm nog maar 2 x 75 Watt over. Op papier, het impedantieverloop is grillig, de klasse D versterker trekt zich er niets van aan.

“La primavera” gecomponeerd door Paganini brengt solo viool en groot orkest naar mijn luisterruimte. Orkest met strijkers ver naar achteren lopend in het stereobeeld. Met de afbeelding daarvan heeft de Nova totaal geen moeite. De solo viool staat precies daar waar je hem verwacht, in het midden, losgemaakt van het orkest. In grootte afgebeeld alsof je in de concertzaal zit. Al kan ik nooit de dynamiek van een echt orkest uit de luidsprekers persen, de illusie weten ze deels op te wekken. Viool heeft de scherpte van het echte instrument, gaat daarin niet te ver waardoor de weergave onaangenaam zou kunnen worden. Dat terwijl de meeste opnames van Deutsche Grammophon mij niet altijd weten te bekoren. Liever een fraaie Decca met wat Engelse warmte.

Anne Akiko Meyers laat ik “Metamorphosus II” spelen op viool met daarbij piano. Kijk dat is een voorbeeld van een fraaie opname. Gewoon 44.1/16 CD formaat omgezet in FLAC en spelend vanaf een Melco Music Library elders in huis. Snel en flitsend, dan weer traag en meeslepend. Vleugel vol aanwezig op de achtergrond en soms door harde aanslagen naar voren dringend. Viool groot, indrukwekkend bespeeld door Anne. Het bekende werk van Philip Glass krijgt een nieuw en opvallend goed passend jasje via de Nova PE en de twee muzikanten.

All that jazz

Instrumentale jazz van het Bobo Stenson Trio in de vorm van de “Song of Ruth”. Mooi rustig neergezet met heldere klanken. Het begint echt op te vallen dat Naim met de Nova Power Edition richting het “nieuwe geluid” van de 200 en 300 Series losse componenten gaat. Opener dan vroeger, frisser en moderner, zonder afbreuk te doen aan waar Naim mee groot geworden is. Snelheid, ritme en de juiste klankkleur. Wie Naim weet te omarmen, lijkt voor altijd verloren. Toch zal niet iedereen de modernere richting aanspreken, wie zweert bij de bekende weergave van de Classic serie heeft wellicht een voorkeur voor de gewone Nova.

In een direct vergelijk dat ik ergens anders kon maken is de Nova Power Edition voor mij de winnaar gebleken, begeerlijker ondanks het veel hogere prijskaartje. Het verschil zit nog in het geheugen en hoor ik zeker terug in mijn eigen setting. We zakken af naar het zuiden al blijven we in de jazz sfeer, naar Anouar Brahem en zijn “Lover of Beirut”. Sfeervolle, heerlijke muziek die je nooit op de radio hoort. Intens en spannend op de Nova Power Edition, waarbij de ruime reserves van de versterker, gecombineerd met de snelheid, volledig tot hun recht komen. Tevens dank aan de uitstekende, ingebouwde streamer en digitaal naar analoog converter. Privé geniet ik voor luisteren met hoofdtelefoon van een Uniti Headphone Edition, ik herken de kwaliteit van het voorste gedeelte van de keten in gelijke mate in beide Uniti’s. Waarbij de Power Edition met Brahem extra weet te verrassen met de kracht die uit de instrumenten wordt gehaald en moeiteloos weergegeven.

Naar Londen, naar Adele – die live zingt in The Royal Albert Hall. Haar uitvoering van “Lovesong” is al van jaren terug, heeft in die tijd niets aan zeggingskracht ingeboet. Ze staat een eind voor de band en de strijkers die meespelen. Het publiek in de zaal is mee opgenomen en spreidt zich uit met inachtname van akoestiek. Duidelijk op afstand van Adele zelf neergezet. Je hoort (en ziet daarmee) alles wat Adele gezien en gehoord moet hebben van het publiek. Mensenmassa voor haar uitgespreid, met applaudisseren, joelen, schreeuwen en meezingen.

Tot slot “When Billy plays the banjo” van Allan Taylor. Zijn warme stem glijdt de ruimte in, zoals altijd mooi opgenomen. Met tweede stemmen die zich los hebben gemaakt. Een banjo in zijn handen. Het is misschien muziek die het op veel systemen goed weet te doen, maar waarop de Nova Power Edition zijn signatuur afgeeft door elke stembuiging hoorbaar te maken, de mondgeluiden meeneemt en een mens neerzet in mijn eigen luisterruimte. Ere wie ere toekomt, de Uniti Nova PE is een uitstekende all-in-one die weinig plaats inneemt en toch presteert als een stapel losse Naim componenten. Qua mogelijkheden net zo flexibel, qua uitbreiding beperkt tot de ingangen en de uitgangen. Geen uitbreiding mogelijk met losse voedingen zoals de 200 en 300 Series. Misschien wel geruststellend voor veel mensen.

Alles wat je wenst

Toen ik mijn vrouw de Naim Uniti Nova Power Edition voorstelde, daarbij aangevend dat deze compacte all-in-one de vervanger zou kunnen zijn voor mijn losse streamer, dac, voorversterker en eindversterker riep ze gelijk “Deal!!”. Helaas voor haar is de Uniti Nova PE slechts een logé en gaat hij retour importeur. Het geeft wel aan welk voordeel één compact apparaat heeft in een gewone woonkamer waar ook muziek geluisterd wordt. Of een Nova die met luidsprekers mede wordt gebruikt als een luxe soundbar.

Niet iedereen heeft behoefte aan een stapel apparatuur en daar speelt Naim met de gehele Uniti lijn slim op in. Tot nu toe bleef het uitgangsvermogen van een Uniti beperkt van 40 Watt voor de Atom tot 80 Watt in de Nova. Nu is er, met dank aan moderne analoge, schakelende versterker techniek, een versie die luidsprekers krachtiger in de hand weet te houden. Luidsprekers met een laag rendement kan aansturen of een grote ruimte moeiteloos kan vullen. Dat alles energie zuinig, met geringe warmte ontwikkeling en toch het echte Naim geluid. Dat Naim geluid in een moderner jasje dan op de gewone Nova, zoals dat ook te vinden is in de Series 200 en 300. Fris, snel, transparant, moderner en passend tussen andere topmerken.

De Nova Power Edition heeft zich op meerdere plaatsen aan mij bewezen, niet in de laatste plaats gedurende de weken dat hij bij mij thuis stond te spelen. Of ik hem nu bediende via de Focal & Naim app, de afstandsbediening, het apparaat zelf of via Roon, in alle gevallen was het feilloos en gemakkelijk. Naim is er wederom in geslaagd om hoogwaardige weergave te combineren met gemak.

Ruim voorzien van ingangen kan de Nova PE het hart vormen van een volwaardig systeem dat op een hoog kwaliteitsniveau afspeelt. Misschien even wennen dat alle losse kastjes in één keer vervangen worden door een all-in-one, wie de stap zet krijgt geen spijt.

Naim Uniti Nova Power Edition
9.995 euro | Naim Audio | Latham Audio
Beoordeling 5 / 5